شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ساعت ۱۸:۵۷
در هم‌اندیشی تخصصی &#۱۷۱;رسانه‌ها و حمایت از کالای ایرانی&#۱۸۷; مطرح شد

حیدری: تبلیغات نمی‌تواند بی‌نیاز از رسانه باشد

مدیرکل اداره تبلیغات وزارت ارشاد گفت:‌ تبلیغات نمی‌تواند بی‌نیاز از وسیله ارتباطی مثل رسانه باشد و پیام را به درستی منتقل کند و رسانه در انتقال فرهنگ نقشی بی‌بدیل دارد.
حیدری: تبلیغات نمی‌تواند بی‌نیاز از رسانه باشد,

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، نشست تخصصی «رسانه‌ها و حمایت از کالای ایرانی» دوشنبه 3 اردیبهشت از ساعت 16 تا 18 در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد. 

** تبلیغات نمی‌تواند بی‌نیاز از رسانه باشد

«محمد حیدری» مدیرکل اداره تبلیغات وزارت ارشاد در ابتدای این نشست هم‌اندیشی گفت:‌ تبلیغات چیزی نیست جز استراتژی انتقال پیام، پیام به دنبال حفظ هویت و یا تقویت هویت و نهایتاً تعقیب هویت است و اگر مواردی که ذکر شد را در یک کشور در نظر داشته باشیم باید سراغ موضوع برندسازی برویم.

وی ادامه داد:‌ یکی از مؤلفه‌های مهم تبلیغات در دنیا و کشور ما برند است و نقش اساسی در نظام اقتصاد و شخصیت افراد را دارد. اگر در حوزه تبلیغات سیاسی هم باشیم بزرگترین افراد سیاسی نیز نیازمند برند هستند  و دوست دارند گفتمان خود را به مردم منتقل کنند.

حیدری در ادامه افزود: در حوزه تبلیغات پیام باید متناسب با گیرنده پیام باشد. حال این پیام می‌تواند اقتصادی، فرهنگی، دینی و مذهبی باشد و اگر این تناسب بین پیام و گیرنده آن وجود نداشته باشد اخلال به وجود می‌آید و ما نمی‌توانیم اثرگذاری مورد نظر را به دست آوریم.

مدیرکل اداره تبلیغات وزارت ارشاد بیان داشت:‌ تبلیغات نمی‌تواند بی‌نیاز از وسیله ارتباطی مثل رسانه باشد و پیام را به درستی منتقل کند. رسانه در انتقال فرهنگ نقشی بی‌بدیل دارد و کسی نمی‌تواند این نقش را در تربیت فرهنگی مردم کشور انکار کند. تأثیرگذاری تابع مجموعه قواعدی است که اگر فراهم نشود رسانه از قدرت خود اشباع نمی‌شود. مواردی که در مشروعیت رسانه مهم هستند قدرت نفوذ ساختاری و جلوه‌های اعتباری هستند و براساس آن رسانه باید در ابتدا بین مردم از مشروعیت کافی برخوردار باشد.

حیدری در ادامه بیان داشت: اگر تولیدکنندگان تبلیغات اقتضای فرهنگی نداشته باشند موفق نمی‌شویم. ضرورت‌های اجتماعی جزو زیرساخت‌های رسانه است. سؤالی پیش می‌آید که آیا ضرورت‌های اجتماعی متناسب با جغرافیای فرهنگ و اقتصادی ما هستند یا نه. هر یک از این نکات دلالت بر این دارند که رسانه یک مأموریت جهانی دارد.

وی ادامه داد:‌ رسانه فقط برای یک قلمروی جغرافیایی مأموریت ندارد بلکه مأموریت آن برای کل جامعه است. پیام‌ها باید با ظرفیت‌های اجتماعی تناسب داشته باشد و همه اینها به آموزه‌هایی که یاد گرفتیم برمی‌گردد. اگر نظام آموزشی در جای خود به درستی کار خود را انجام دهد می‌تواند مأموریت‌های مهم خود را انجام دهد.

مدیرکل اداره تبلیغات وزارت ارشاد با اشاره به نیاز مردم امروز گفت: نیاز ضرورت مردم امروز جامعه ما است ما هم به اطلاعات و هم به ارتباطات مصرفی نیاز داریم. نیازهای ما متکثر و سیال هستند و در این دنیای که ترسیم شد رسانه باید با این مجموعه عوامل پیش رود. در حوزه بررسی نیازها از منظر رسانه باید بگویم که تنوع ناشی از ظرفیت‌های اجتماعی است.

حیدری با بیان اینکه باید رسانه و تبلیغات در برطرف کردن نیازهای مشروع حرکت کند، ادامه داد: در جامعه ایران که از گروه‌های مختلفی تشکیل شده این نیاز متنوع و متکثرتر از کشورهای دیگر است. باید رسانه و تبلیغات در زمینه برطرف کردن نیازهای مشروع حرکت کنند. نیاز دائماً در حال افزایش است و هر آینه تغییراتی در عرصه‌های مختلف روی دهد نیازهای مردم هم تغییر می‌کند. این نیاز می‌تواند به صورت متغیر مستقل و وابسته باشد.

وی درباره حمایت از کالای ایرانی نیز عنوان داشت: کالای ایرانی به خودی خود نمی‌تواند برند باشد مگر اینکه قدرتی همچون رسانه پشت آن قرار بگیرد.

** بعد از ترغیب مخاطب باید او را به اقناع برسانیم

«حسین خطیبی» مدرس دانشگاه و روانپزشک در ادامه این نشست درباره ارتباط بین رسانه و مخاطب از بعد روانشناسی گفت: از منظر روانشناسی اگر بخواهیم ارتباط رسانه و مخاطب را در نظر بگیریم با این پیش‌زمینه پیش می‌رویم که رسانه می‌خواهد مصرف‌کننده را برای خرید کالای ایرانی ترغیب کند. زمانی که حرف ترغیب به میان می‌آید هدف اصلی ارتباطات این است که مخاطب را به آنچه می‌خواهیم ترغیب کنیم. ما هدفی مهم و شخصی داریم که این کالای داخلی است.

وی افزود: نکته مهمی که باید بعد از ترغیب مخاطب انجام شود این است که باید او را به اقناع برسانیم طوری که هر کاری را می‌گوییم انجام دهد. در این مرحله روش کار مغز اینگونه است که شما وقتی در زندگی عمومی خود حرکت می‌کنید پنج حس دارید و از این طریق می‌توانید ارتباطات بیرون را متوجه شوید. امروزه کتاب‌های جدید همین پنج حس لامسه ما را به جزئیات بیشتری تقسیم می‌کند.

خطیبی در همین زمینه ادامه داد: تمام اطلاعات از محیط پیرامون جمع شده و وارد دستگاه عصبی ما می‌شوند. بعد از اینکه این اطلاعات به مغز ما آمد تازه محل رفتار و تصمیم‌گیری ما می‌شود و براساس آن یا باید نظام داخل مغزتان را تغییر داده و یا به همان روش گذشته پیش روید. در طول این 10 سال بارها شنیدیم که یک بار گفتند روغن حیوانی خوب است و یک بار آن را نقض کردند و همین موضوع در فضای ذهنی ما ماندگار شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این روند تصمیم‌گیری بیان داشت: همه ما تصمیم‌ می‌گیریم برای اینکه کسب لذت کنیم و اگر جایی به این حس برسیم حتماً آن را عملی می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح‌هایی که باعث می‌شوند توجه مخاطب به رسانه جلب شود، گفت: اولین طرح اقناعی طرح محرک پاسخ است به شرطی که محرکی انجام شود. اگر محرک درست انتخاب شود به نتیجه مطلوب می‌رسیم. مورد بعدی شناخت واقعیت است. انگیزه و زمینه اجتماعی از دیگر مواردی است که در این طرح قرار می‌گیرند.

به گزارش فارس، در این نشست که با حضور متخصصان و پژوهشگران حوزه ارتباطات برگزار می‌شود، در این نشست وظایف رسانه‌های مکتوب، شنیداری، دیداری و شبکه‌های اجتماعی در تحقق شعار حمایت از تولید داخلی، چالش‌ها و راهکارهای رسانه‌ها در حمایت از تولید ملی و نقش رسانه‌ها در تقویت فرهنگ مردم برای مصرف کالای ایرانی، نقش تبلیغات در حمایت از تولید ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بررسی نقش رسانه‌ها از حمایت از کالای ایرانی، بررسی نقش تبلیغات رسانه‌ای در جهت‌دهی به رفتار مصرف‌کنندگان، رسانه‌ها و کالاهای فرهنگی، نحوه حمایت از استارت آپ‌های رسانه‌های داخلی، بررسی نحوه تولید محتوای پیام‌های رسانه‌ای برای حمایت از کالای ایرانی و کارکرد رسانه‌ها در معرفی و تبلیغ کالای‌های خارجی و داخلی، برخی از محورهای بحث در این نشست بود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک