چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۹/۱۹/۲۰۱۸
اذان صبح:۰۴:۵۹:۴۲ - اذان ظهر:۱۲:۳۴:۲۸ - اذان مغرب:۱۹:۰۱:۲۷
بجنورد
۱۵° c

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ساعت ۱۱:۱۳

"خدمات" و مساله "احترام" در ایران

وبلاگ > اسعدی، محمود - خدمت نوعی تولید است که معمولا در ایران چندان جدی تلقی نمی شود. توجه به مخاطب و مشتری در همه ابعاد و کمک به ارتقا روحیه و توان او "خدمت" محسوب می شود بسیاری از فعالیت های سازمانها، افراد و نهادها در دایره خدمت قرار دارد.

از منزل که خارج می شوید از تاکسی و اتوبوس تا رستوران ها و مراکز آموزشی و خدمات پزشکی همه در این حوزه اند. حال ببینید ما با خود چه می کنیم یا چه نوع خدماتی به همنوعان خویش ارائه می کنیم. در آنچه بیش از همه به چشم می آید عدم احترام به مشتری به معنی اخص کلمه است. احترام حلقه مفقوده اصلی است. مثلا در ادارات و نهادها وقتی وارد می شوید سرگردانید اگر کسی دم در ابتدا در را بگشاید و راهنمایی کند نوعی "احترام" است. چیزی که شاید نوعی "تشریفات" زائد تلقی شود که هرگز چنین نیست. نظم افراد و شیوه برخورد آنها بخصوص در مبادی ورودی نهادهای خدمت دهنده بسیار مهم است. اغلب اگر هم کسی هست خسته، پرخاشگر و عصبانی بنظر می آید که انگار به زور وظیفه اش را انجام می دهد. سر و وضع اش هم چندان مناسب نیست.
لباس مرتب و تمیز، استقرار دائم و برخورد شایسته در ابتدای ورودی مراکز حائز اهمیت است که حتی در بخش خصوصی هم رعایت نمی شود. در این زمینه صرفه جویی اصلا مناسب نیست. اینکه در الکترونیکی باز شود هم خوب نیست باید کسی دم در به شما لبخند بزند! در را باز کند و سلام شما را پاسخ دهد. اهالی خدمت باید بدانند برای "خدمت کردن" انجا و اینجا هستند؛ انها "بدهکار" مخاطبند. باید ارام و باوقار باشند و در برابر حتی کژتابی مخاطب از کوره در نروند. گزینش اینگونه افراد خود پروسه خاصی می طلبد. "بی توجهی" خود نوعی بی احترامی است که در اغلب سازمانهای ما وجود دارد. در بانکها، مطب ها، رستوران ها، ادارات، تاکسی ها، اتوبوس ها، مترو و جالب اینکه این موارد روزانه تکرار می شود و همین عامل اساسی آشفتگی روحی و روانی مخاطب است. برای کاهش تنش جامعه امروز ایران لازم است که به این موضوع توجه ویژه شود. جامعه امروز تشنه احترام است که از او دریغ می شود. حتی فروشگاه ها، میوه فروشی ها و... بقالی سر محله هم از این موهبت خالی است. اگر کسی احیانا احترامی هم قائل شود به حساب حقارت و ... گذاشته می شود که ناصحیح است . جامعه امروز نه فقط در بخش دولتی که در بخش خصوصی نیز پرتنش است به مطب ها بنگرید بی احترامی به "بیمار" موج می زند..
در خیابان ها و بوستان و فرهنگستان نیز! پلیس راهنمایی که نامش روشنگر هدایت است بغایت بی حوصله و کم توجه است. اگر کسی آدرسی بپرسد اغلب با همان واژه معروف "نمی دانم" مواجه می شود.
پزشک و مهندس و مدیران هم همین کار را می کنند. اساسا گویا بی احترامی در جامعه امروز ارزش شده است! در موضوع "خدمت" اساس انسان و روابط انسانی است و با حوزه تولید بسیار متفاوت است. اگر در مقوله تولید ما با مشکلات فراوان مواجهیم در خدمات این بلاتکلیفی و عدم رضایت می تواند با همت و خواست عمومی تعدیل و تلطیف شود.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک