شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ساعت ۵:۳۲
رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت:

حیوان گزیدگی ۱۷۰ هزار نفر در کشور/بیماری هاری در کمین است

رفسنجان - رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود ۱۷۰ هزار نفر از هموطنان در کشور مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند.
حیوان گزیدگی ۱۷۰ هزار نفر در کشور/بیماری هاری در کمین است,

به گزارش خبرنگار مهر، حسین عرفانی دوشنبه شب در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی کنترل بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک انسان و حیوان) با حضور مراقبان سلامت مراکز جامع سلامت و کارشناسان بیماری‌ها در سالن شهید ذکریا رفسنجان اظهار داشت: آنچه موجب شد در رفسنجان حضور داشته باشم متأسفانه مورد مرگ مرد ۵۸ ساله‌ای بود که به علت بیماری هاری به دنبال گزش سگ ولگرد رخ داده است.

وی افزود: هاری یک بیماری کشنده است که اگر فردی به آن دچار شود مبتلا به مرگ وی می شود اما خوشبختانه دسترسی به واکسن و سرم این بیماری را داریم که اگر فرد بلافاصله بعد از گزش مراجعه کند و واکسن دریافت کند قطع به یقین می‌تواند در پیشگیری از بیماری مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: بیماری هاری امروزه در سطح دنیا خیلی مورد توجه قرار گرفته سازمان جهانی بهداشت هدف‌گذاری کرده که در سال ۲۰۳۰ میلادی موارد مرگ به علت هاری در انسان‌ها به علت گزش سگ را به صفر برساند.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت ادامه داد: زمانی که تغییرات اکوسیستم خود در کشور به ویژه در جنوب‌شرقی کشور از جمله رفسنجان را می‌بنییم متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در معابر و اماکن عمومی بیش از گذشته است.

عرفانی افزود: مسئول کنترل و جمع‌آوری سگ‌ها در نقاط شهری با شهرداری‌ها و در روستاها با دهیاری‌ها است که نظر ما این است که سگ‌ها را بر اساس اصول اخلاقی به روش‌های حیوان‌دوستانه جمع‌آوری کنند که به مردم آسیب نرسانند.

وی ابراز کرد: ممکن است امکانات ما در بعضی مناطق به حدی نباشد که کار به روش حیوان‌دوستانه انجام شود که در اینجا بین دو راهی انتخاب قرار می‌گیریم که بین سلامت انسان‌ها و برخورد با سگ‌های ولگرد کدام یک انتخاب کنیم.

این مسئول تصریح کرد: این شهروندی که به علت گزش سگ فوت کرده مبتلا به این بیماری شده بود. زن و فرزند مردم باید با فراغ بال زندگی کنند، دانش‌آموزان ما باید با فراغ بال در مسیر مدرسه و خانه حرکت کنند، زنان باردار برای حضور در معابر عمومی هم نیاز به امنیت خاطر دارند.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در برخورد با سگ‌ها به روش‌های اخلاقی یکی از روش‌ها جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است که نتیجه گرفتیم بر اساس اصول و روش‌های درست و اخلاقی مدیریت شود وسگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کرد.

عرفانی عنوان داشت: واکسیناسیون حیوانات راهکار دوم است که سگ‌های صاحبدار و سگ‌های گله باید دو مورد مدنظر باشد که اولا مسؤولیت سگ با صاحب آن است دوما با مراجعه به دامپزشکی سگ خود را واکسینه کنند که اگر سگ با حیوانات هار ارتباطی داشت هاری را به صاحبانش منتقل نکند. راهکار سوم نیز آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم است که حائز اهمیت است.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت خبر داد: سالانه حدود ۱۷۰ هزار نفر از هموطنان در کشور مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند و واکسن هاری دریافت می‌کنند.

عرفانی اظهار کرد: وزارت بهداشت با تعهدی که دارد واکسن و سرم را به هر قیمت تهیه و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد اما زمانی که به این تعداد نگاه می‌کنیم رده سنی این ۱۷۰ هزار نفر از مدرسه و در نوجوانی بوده و در پسران بیشتر است که مورد گزش قرار می‌گیرند که باید به آنها آموخت سگ‌ها را تحریک نکنند.

وی تصریح کرد: همچنین متأسفانه برخی افراد، سگ‌ها را در منزل خود نگه می‌دارند که علاوه بر هاری بیماری‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند منتقل کنند.

وی بیان کرد: زمانی که سگ در شرع ما نجس شمرده شده مسلماً حکمتی پشت آن بوده است همچنین همستر و گربه هم غیربهداشتی است لذا باید به سمت زندگی توأم با سلامت پیش برویم.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت اظهار کرد: کنترل بیماری‌های زئونوز نیاز به یک برنامه خوب دارد که باید حتما به صورت مشترک با وزارتخانه های کشور، بهداشت، آموزش و پرورش و کمک دهیاری‌ها شهرداری‌ها، بنیاد مسکن ... انجام شود و هر یک می‌توانند در کنار هم نقش خوبی ایفا کنند.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک