جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس دیدنی ها | کد خبر: ۲۸۰۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ساعت ۴:۱۸

دشت لاله های واژگون در شهرستان گرمه +تصاویر

رویشگاه لاله‌های واژگون در خراسان شمالی با منظر زیبا و چشم نوازش، فرصتی به اندازه یک دشت، برای رونق صنعت اکوتوریسم این خطه ایجاد کرده است.

به گزارش عصر اترک ،فروردین که به نیمه می رسد، دست جادوگر بهار، در عرصه های طبیعی کوه های بهار، پلنگ و جوزک و در خم بی سرای خراسان شمالی سحر کرده و با رخ نمایی لاله های سربه زیر زرد رنگ، مناظری خلق می کند که هر دوستدار طبیعت را مسحور خود کرده و به سوی خود فرا می خواند.

 

البته لاله های سر به زیر در دامنه کوهستان ها فرصت چندانی برای میزبانی از گردشگران و طبیعت گردان ندارند اما همین زمان اندک، می تواند به فرصت طلایی و "سکه ای" برای رونق و رشد صنعت گردشگری استان باشد.

 

رویش هزاران بوته لاله واژگون در ارتفاعات این استان چشم اندازی بکر و کم نظیر ایجاد می کند که گردشگران و طبیعت گردان تنها یکبار در طول سال می توانند شاهد آن باشند.

 

عمده رویشگاه های این گونه کمیاب گیاهی در کوه خمبی و سرای در شهرستان گرمه، دوراهی دشت، کوه بهار، کوه پلنگ و جوزک در شهرستان مانه و سملقان، کوه اسدلی در میانه بجنورد و اسفراین و کوه تکل قوز در شهرستان راز و جرگلان شناسایی شده است. لاله واژگون از گیاهان علفی پیازدار چند ساله از خانواده سوسنی ها با نام علمی (fritillna) است که در مناطق وسیعی از فلات ایران می روید.

 

لاله واژگون روییده در استان های غربی و جنوبی کشور با همتایان آنها در خراسان شمالی از لحاظ رنک تفاوت هایی دارد به طوری که لاله های خراسان شمالی به رنگ زرد و بنفش است و حال آنکه گل های رسته بر دامنه های استان های جنوبی و غربی به رنگ قرمز است.

 

 

 

 

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک