جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۸۰۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ساعت ۴:۲۶

آزموده را آزمودن خطاست!

بیش از دو دهه از افتتاح فرودگاه شهرمان می گذرد.فرودگاهی که با تمام بی مهری ها ،  علی رغم تمام کمبودها و با مشکلات فراوان توانست بعنوان اولین فرودگاه با بودجه مردمی بعنوان نگینی درخشان در سطح ملی به بهره برداری برسد.
آزموده را آزمودن خطاست!,

فروگاهی که از دیرباز تا کنون نقش ناموس و آبروی شهرمان را داشته و دارد و از بدو تاسیس تا کنون ، از اولین پرواز تا آخرین هواپیمایی که چرخ بر روی باند آن ساییده ، همواره سندی افتخار بر قامت استان همیشه سرافرازمان بوده است.

اما نباید اجازه داد عشق و علاقه ای که نسبت به آن داریم ، به مجالی برای سودجویی سودجویان و منفعت طلبی منفعت طلبان تبدیل شود . چندین سال پیش بود که عده ای منفعت طلب و ناآشنا به امور هوانوردی لباس منجی را بر تن کردند و به بهانه کاهش کنسلی پروازها سعی در برآورده نمودن منافع شخصی خود نمودند . پروژه ای که نقل مجالس عام و خاص و سوژه ای برای مضحکه استان در تمام کشور شد . در ادامه پس از آنکه دهها میلیار ریال از جیب بیت المال اتلاف شد ، (فرهادهای کوهکن ) اعلام کردند بعلت رسیدن به لوله انتقال گاز انجام این پروه برای همیشه متوقف می شود . حال چندین سوال مطرح است :

۱- متاسفانه مطلع شدیم این پروژه قبل از اجرا بصورت مکتوب توسط کارشناسان سازمان هواپیمایی رد شده بود و سازمان هواپیمایی طی نامه ای رسمی اعلام نموده بود که برداشت کوه باباموسی حتی اگر بصورت کامل نیز انجام شود ، بدلیل وجود رشته های کوههای پشت سر و متصل به آن تاثیر چندانی در کاهش کنسلی پروازها ندارد و جای تعجب است که چرا پروژه با وجود علم به بی نتیجه بودن آن از همان ابتدا متوقف نشده بود!

۲- آیا برای یک پروژه به این عظمت و هزینه های گزاف آن ، هیچ طرح مطالعاتی صورت نپذیرفته بود ؟ آیا ممکن است متولیان اجرای پروژه از وجود بزرگترین خط انتقال گاز به غرب کشور بیخبر بوده باشند و در صورت بیخبری آیا شایسته نبود مسئولین محترم شرکت گاز استان و شهرستان نسبت به وجود خط انتقال گاز هشدار دهند ؟

۳- این "کوه برداری عظیم " می تواند باعث تغییر اکوسیستم منطقه و حتی کاهش بارندگی در سطح شهرستان بجنورد شود که تاثیرات منفی آن بر کشاورزی و پوشش گیاهی و تامین آب سالم آشامیدنی و سایر صنایع بر هیچ کس پوشیده نیست . زمانی که پروژه "کوه برداری " آغاز شد براستی مسئولین محترم اداره کل حفاظت محیط زیست استان چه می کردند ؟ در روزگاری که کندن بوته ای و یا حتی شکستن شاخه ای می تواند مطابق قانون جرم شناخته شود ، چگونه از ورود بزرگترین آسیب زیست محیطی در استان جلوگیری نشده است و این اتفاقات نادر در زمانه ای اتفاق می افتد که در همین کشورهمسایه، میلیاردها دلار صرف ساخت کوه مصنوعی جهت افزایش میزان بارندگی می شود .

اما از بحث دلخراش این "کوه برداری عظیم" که بگذریم جدیدا مطلع شدیم عده ای دوباره لباس منجی بر تن کرده اند و برای خرید نوعی دستگاه درخواست بودجه ای میلیارد تومانی کرده اند . باز بصورت کاملا بیطرفانه تنها به مطرح کردن چندین سوال جهت روشن شدن افکار عمومی اکتفا می کنیم :

 ۱- همانند پروژه "کوه برداری " این پروژه نیز توسط مهندسان سازمان هواپیمایی بی فایده عنوان شده است و کارشناسان متفق القول معتقدند این حیف و میل نیز گره ای از گره های کور فرودگاه بجنورد باز نخواهد کرد . آیا منطقی ست برای طرحی که از همان ابتدا توسط کارشناسان خبره آن صنعت رد شده است هزینه ای گزاف از جیب مردمی که در استانی محروم بسر می برند پرداخت شود ؟

۲- به فرض اینکه این دستگاه برخلاف نظر کارشناسان مربوطه خریداری و نصب شود اما بدلیل عدم اراده نتیجه مطلوب مورد قبول کارشناسان و شرکت های هواپیمایی و خلبانان قرار نگیرد، بار سنگین این حیف و میل بر دوش چه کسانی خواهد بود ؟ آیا همچون پروژه کوهبرداری بهای آنرا مردم باید بپردازند؟

۳- حال اگر توانستیم به لطف فشارهای سیاسی و جناحی مجوز بهره برداری از این دستگاه را نیز بگیریم ولی استفاده از آن منجر به بروز سانحه ای دردناک همانند فرودگاه یاسوج(که از بخت بد موقعیت جغرافیایی آن دقیقا شبیه فرودگاه بجنورد است) شود، آیا ارائه دهندگان طرح و اتلاف کنندگان پول بیت المال، مسئولیت جان و مال مسافران آن را خواهند پذیرفت؟

۴- آیا بهتر نیست هرکس به تخصص خود بازگردد؟ بعنوان مثال آنکس که شهرسازی می داند ، به اصلاح زیرساخت ها و پروژه های عمرانی بپردازد و یا آنکس که طبابت می داند و سابقه ای درخشان در این امر دارد به مطب خود بازگردد و همه با هم ضمن قبول شرایط خاص جغرافیایی و محدودیت های فرودگاهمان ، مسائل تخصصی و ایمنی فرودگاه را به کارشناسان صنعت هوانوردی که هم آسمان را می شناسند و هم طیاره را، بسپاریم ؟

 

۵- آیا "کوه برداری" که علی رغم مخالفت کارشناسان صنعت هوانوردی صورت پذیرفت ، نتیجه ای جز حیف و میل بیت المال و تخریب محیط زیست و آسیب به بخش کشاورزی و پر شدن جیب عده ای فرصت طلب را بهمراه داشت ؟

 

 ای مردم،امام جمعه عزیز و محترم و ای فعالان عرصه فرهنگ و شرع   ،استاندار زحمتکش و سربلند و ای مقامات استانی ،نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و ای عالی مقامان محاکم قضایی و غیر قضایی، مقامات و مدیران شهرستانی و ای کارشناسان و مدیران صنعت هوانوردی ، بیایید اجازه ندهیم بودجه هایی که می توانند صرف عمران و آبادانی شهرمان و یا صنعت حمل و نقل ریلی استان شوند و به جای تامین منافع عده ای انگشت شمار موجبات رفاه و زندگی بهتر مردم یک استان را فراهم سازند صرف این ریخت و پاش های بی منطق شود .

به یاد داشته باشیم یکبار از سوراخ کندوی منفعت طلبانی که حاضرند منافع ملی و استانی را فدای منافع شخصی خود کنند در پروژه عظیم "کوه برداری" گزیده شده ایم . عاقلانه نیست که از یک سوراخ دوبار گزیده شویم...........

یادداشت مهمان ب_ الف

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک