شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ساعت ۵:۲۰
فرماندار جاجرم خبر داد:

بهره برداری از پرژه شمش تا مهر ۹۷/ رشد ۷۰ درصدی در حوزه تولید محصولات کشاورزی در جاجرم

فرماندار جاجرم بابیان اینکه پروژه تولید شمش آلومینای جاجرم تا پایان شهریور ماه 1397 به بهره برداری خواهد رسید گفت: از ابتدای سال 92 تا کنون شاخص های اقتصادی در شهرستان رشد چشمگیری داشته است ودر حوزه تولید محصولات کشاورزی رشد بیش از 70 درصدی داشته ایم.
بهره برداری از پرژه شمش تا مهر 97/ رشد 70  درصدی در حوزه تولید محصولات کشاورزی در جاجرم,

به گزارش عصر اترک به نقل از  پایگاه خبری جاجرم،فرماندار جاجرم در جلسه شورای اداری این شهرستان گفت: پروژه تولید شمش آلومینای جاجرم تا پایان شهریور ماه 1397 به بهره برداری خواهد رسید.


علی اکبر محبی افزود: این پروژه از سالهای قبل شروع شده بود که متاسفانه در مقطعی بخاطر نبود اعتبارات متوقف گردیده بود که با جذب اعتبارات کار دوباره از سر گرفته بود و خوشبختانه در حال حاضر 85 درصد رشد فیزیکی داشته است.
وی خاطر نشان کرد: نیاز به تولید اشتغال در کشور و شهرستان یکی از مقوله های بسیار مهم است که با راه اندازی این پروژه تا حدود بسیار زیادی این معضل در شهرستان برطرف خواهد شد که با بهره برداری این طرح 350 نفر بصورت مستقیم واز طریق آزمون مشغول به کار خواهند شد.
نماینده عالی دولت افزود:از ابتدای سال 92 تا کنون شاخص های اقتصادی در شهرستان رشد چشمگیری داشته است ودر حوزه تولید محصولات کشاورزی رشد بیش از 70 درصدی داشته ایم و یکی از طرحهای مهمی که در بخش کشاورزی در حال اجرا میباشد طرح کانون یادگیری کشاورزان است که در روستای صادق آباد بخش مرکزی باجرا شده و کشاورزان با روشهای نوین کاشفداشت وبرداشت محصولات آشنا میشوند که این امر سهم مهمی در رشد تولیدات کشاورزی منطقه دارد.
محبی در ادامه گفت: باید تمام مدیران تلاش مضاعفی جهت ارتقا شاخصها و بهره وری داشته باشند تا جامعه به سمت شادابی و نشاط پیش رود.

وی با بیان این مطلب که مهمترین دغدغه دولت و مسئولین ایجاد اشتغال است افزود : طرح های اشتغالزایی از سوی دولت ابلاغ شده و مسئولین باید حداکثر همکاری را با متقاضیان بعمل آورند و ظرف مدت یک هفته پاسخگوی استعلام طرح های اشتغالزایی باشند. در صورت عدم همکاری هریک از دستگاه ها با متقاضیان طرح های اشتغالزایی چه در بحث استعلام و چه در بحث ارائه تسهیلات با مدیران دستگاه ها برخورد خواهد شد.


وی همچنین به راه اندازی کانون یادگیری کشاورزان در روستای صادق آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان جاجرم اشاره نمود و افزود : در این کانون کشاورزان با روشهای نوین کشاورزی آشنا شده و با آگاهی بیشتر در مسیر افزایش تولید و رونق کشاورزی گام بر میدارند.
 
دکتر محبی در ادامه ضمن قدردانی از تلاش های مدیریت مجموعه آلومینا در پیشبرد پروژه شمش خاطر نشان کرد : پیشرفت روزانه پروژه شمش آلومینا نوید آینده روشن را برای شهرستان جاجرم در راستای تکمیل زنجیره تولید آلومینا و افزایش اشتغالزایی به ارمغان می آورد. طبق برنامه زمان بندی شده در مهرماه 97 شاهد بهره برداری از پروژه شمش آلومینای جاجرم خواهیم بود، نیروهای مورد نیاز این مجموعه از طریق مراحل آزمون استخدامی با اولویت نیروهای بومی شهرستان مشغول به کار خواهند شد.

نماینده مردم پنج شهرستان استان نیز در این جلسه گفت:خوشبختانه در چند سال گذشته در شهرستان جاجرم توسعه مناسبی ایجاد شده که ادامه آن  نیازمند پیگیری های مستمر مسولین استانی و شهرستانی می باشد.
اکبری افزود:متاسفانه در جذب سرمایه گذار  خیلی موفق نبوده ایم و گاها سرمایه گذاران بخاطر روند طولانی مجوزهای اداری از سرمایه گذاری منصرف میشوند که باید همه ی مدیران تلاش داشته باشند تا روند صدور مجوز برای سرمایه گذاران تسهیل گردد تا شاهداستقبال سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در منطقه باشیم .


رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:در حوزه کشاورزی در شهرستان جاجرم راندمان خوبی حاصل شده است به طوری که میانگین تولید گندم در مزارع جاجرم از میانگین کشوری بالاتر است که جای بسی خوشحالی و امیدواری است.
اکبری افزود: در بازدیدی که از دامپروری های منطقه داشتیم شاهد رونق این صنعت در جاجرم بودیم که با توجه بیشتر به این مقوله نیز می توانیم در استان وکشور سرآمد باشیم.
وی در ادامه تصریح کرد: اعتبار مشترکی بر لایحه دولت در اختیار نمایندگان قرار گرفته است که باید در پروژه های ملی شهرستانها هزینه شود و در شهرستان جاجرم پروژه راه میامی به جاجرم بصورت ویژه در این مقوله در نظر گرفته شده است.


 نماینده مرم شهرستانهای بجنورد،جاجرم،گرمه،مانه وسملقان و راز وجرگلان نیز در این جلسه گفت:اعتبارات تملک دارایی شهرستان جاجرم نسبت به دو سال قبل 50 درصد افزایش پیدا کرده است .
علی قربانی افزود: با توجه به اینکه راه میامی به جاجرم یکی از شریانهای مهم وحیاتی استان خراسان شمالی می باشد از محل اعتبارات ملی مبلغ بسیار بالایی برای ساخت وتکمیل این پروژه درنظر کرفته شده است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از این پروژه مهم باشیم.
وی خاطر نشان کرد:یکی از مسایل مهمی که دو نماینده شهرستان در ماه های گذشته پیگیر آن بودند جلوگیری از بحث خصوصی سازی شرکت آلومینا جاجرم بود که خوشبختانه با همت استاندار خراسان شمالی ،فرماندار جاجرم ،مدیران آلومیناو مسولین وزارت صنعت ،معدن وتجارت از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی جلوگیری گردید که این امر می تواند نقش بسزایی در توسعه شهرستان داشته باشد.
قربانی در ادامه گفت: یکی از دغدغه های مهم نمایندگان مجلس بحث اشتغال روستاییانم است که در همین راستا وامهای اشتغالزایی با سود 6 درصد برای این عزیزان در نظر گرفته شده و امیدواریم تخصیص این تسهیلات به روستاییان شاهد رونق و آبادانی بیشتر روستاها باشیم.

مهندس زارع مدیرعامل مجتمع آلومینای جاجرم نیز در این جلسه گزارشی از روند پیشرفت پروژه شمش و عدم واگذاری مجموعه آلومینا به بخش خصوصی ارائه نمود. وی با بیان این مطلب که روند پیگیری عدم واگذاری مجموعه آلومینا به بخش خصوصی با مساعدت و همراهی استاندار محترم ، دکتر محبی فرماندار جاجرم ، مدیرکل صنعت و معدن استان و تلاش و پیگیری مدیران مجموعه آلومینا محقق گردید از تلاش های تمامی دست اندرکاران در پیگیری این موضوع قدردانی نمود. وی همچنین به رشد 85 درصدی پروزه شمش آلومینا اشاره نمود و تصریح داشت : پروژه شمش آلومینا بر اساس برنامه زمان بندی شده در مهرماه 97 آماده بهره برداری و جذب نیرو خواهد بود که حدوداً 350 نفر از طریق برگزاری آزمون با درنظر گرفتن سهمیه نیروهای بومی شهرستان دراین مجموعه جذب و مشغول به کار خواهند شد.

 

نامور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم نیز در این جلسه گزارشی از اجرای طرح کشت محصولات کشاورزی ( گندم – جو )  با استفاده از دستگاه کف کار اراضی شور در بخش مرکزی و اجرای طرح اصلاح نژاد و تولید دام های نوترکیب در بخش شوقان ارائه نمود.
 
وی افزود : دستگاه کف کار اراضی شور به سفارش جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم به تعداد 23 دستگاه تولید و وارد شهرستان شد. با بکارگیری دستگاه ها 1100 هکتار از اراضی زیر کشت در شهرستان جاجرم از طریق دستگاه مذکور زیر کشت رفته است که منجر به افزایش تولید گندم و جو تا سقف 3 برابر به نسبت کاشت سنتی در این اراضی شده است. استفاده از دستگاه مذکور منجر به کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی، کاهش خسارت سرما، کاهش میزان تنش شوری ، کاهش میزان مصرف بذر تا 70 درصد و نهایتاً افزایش سطح تولید و بهره وری در واحد سطح شده است.
رئیس جهاد کشاورزی جاجرم تصریح داشت : طرح مذکور با توجه به نوع اجرا بویژه در بحث کیفیت و وسعت برای اولین بار در سطح کشور اجرایی شده است. در همین راستا کشاورزان و مسئولین در شهرستان ها و استان های مجاور خواستار همکاری با مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم به منظور در اختیار گرفتن تکنولوژی مذکور و افزایش تولیدات خود می باشند.
قابل ذکر است دستگاه کف کار اراضی شور با نوع خاص طراحی به عنوان یک دستگاه چند منظوره قابلیت کشت انواع محصولات ریزدانه از قبیل گندم، جو ، کلزا ، زیره و دیگر محصولات مشابه را دارا می باشد.
وی در ادامه به اجرای طرح اصلاح نژاد و تولید دام های نوترکیب در بخش شوقان اشاره نمود و تصریح داشت : طرح اصلاح نژاد به عنوان بخشی از برنامه دامداری های مکانیزه نمونه ای از اقدامات در راستای جذب مشارکت های مردمی و اشتغال زایی در مناطق روستایی به صورت نمونه در بخش شوقان به اجرا درآمد و دام های نوترکیب به زودی وارد گله های مردمی در سطح شهرستان جاجرم خواهند شد. از جمله ویژگی های طرح مذکور می توان به افزایش چندقلو زایی دام ها، افزایش تولید گوشت به میزان 20 کیلو در هر دام به نسبت نژادهای معمولی، هم زمان سازی زایش اشاره نمود.
وی افزود طرح اجرا شده در بخش شوقان با توجه به نوع اجرای پروژه در سطح کشور بی نظیر بوده و به عنوان طرح نمونه ملی در سال 95 برگزیده شد.

انتهای پیام

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
همشهری | 1396/12/06
0
0
اینا الان چند ساله مسوللین جاجرم میگن شمش بزودی افتتاح می شود ولی خبری نیست بعدشم آخه چطور ممکنه رشد 70 درصدی در حوزه کشاورزی اونم توی جاجرم باشه فقط آمار الکی میدن
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک