شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۰۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۰۴ - ساعت ۲۳:۵۳
وبلاگ مشرق

هیزم اصلاح طلبان در تنور «استعفای نجفی»/ تعیین تکلیف یک عنصر تندرو برای سیاست‌های رهبر انقلاب

یک اصلاح‌طلبِ دولتی به تازگی کنایه‌هایی را درباره اقدامات امنیتی سپاه مطرح کرده است.
هیزم اصلاح طلبان در تنور «استعفای نجفی»/ تعیین تکلیف یک عنصر تندرو برای سیاست‌های رهبر انقلاب,

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

مثل قالیباف نیستیم؛ پول هم باید بدهید

هیزم اصلاح طلبان در تنور «استعفای نجفی»

اعضای شورای شهر و چهره‌های اصلاح‌طلب حرف‌های عجیبی درباره شهرداری و شهر تهران می‌زنند.

«مرتضی الویری»، عضو شورای شهر تهران به تازگی طی اظهاراتی اینطور گفته است که مردم تهران باید پول خدمات مستقیم و غیر مستقیم شهرداری تهران را بدهند.[1]

«زهرا بهرام‌نژاد»، دیگر عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز اخیراً درباره عملکرد شهردارنجفی گفته است:

از آنجایی‌که مردم ١٢ سال با رویکرد شهردار پیشین خو گرفته‌اند، اقدامات کنونی شهردارتهران را پراشکال می‌بینند.

او می‌افزاید: «آنچه تاکنون مدیریت شهری در طول ١٢ سال انجام داده بود، سیاستی مبتنی بر "شوآف" بود. سیاستی مبنی براینکه شهردار تهران ٤ صبح از منزل بیرون می‌آید و ١١ شب به خانه برمی‌گردد یا روشی که براساس آن شهردار به محض اینکه اتفاقی بیفتاد، بر ترک موتور می‌پرد و خودش را به محل حادثه می‌رساند. درحالی که کلانشهر تهران، "مدیر" می‌خواهد. درست مثل مدل مدیریتی "نجفی". قرار نیست شهردار تهران کارهای اجرایی انجام دهد، قرار نیست بلافاصله بعد از وقوع حادثه‌ای کوچک، شهردار تهران شال و کلاه کند و به محل حادثه برود. اگر اینچنین بود پس چرا مدیر و معاون انتخاب کرده است؟ همین‌ها می‌تواند دلایلی باشد در مورد انتقادهایی که امروز به شهردار تهران مطرح می‌شود.»[2]

به این اظهارات عجیب و غریب که در پیشاانتخابات خبری از آنها نبود و مردم تهران به یکباره با آنها مواجه شده‌اند؛ بایستی صحبت‌های دیگر اصلاح‌طلبان و مقامات شهرداری را نیز افزود.

محسن صفایی‌فراهانی اخیراً در مصاحبه با ویژه نامه شرق گفته است: «همه معترف‌اند شهر تهران قابل زندگی نیست»!

«مهدی حجت»، معاون شهرسازی شهرداری تهران هم در همین ویژه‌نامه اظهار می‌کند:‌ «تمام بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد ظرفیت تهران اشباع شده است. در تهران واقعا دچار مشکل بزرگی هستیم.»

*ما دقیقا نمی‌دانیم شهردارنجفی با چه میزانی از این حرف‌ها موافقت دارد اما پر واضح آنکه تصویری که از این سخنان به ذهن متبادر می‌شود تصویر یک شهردار بی‌کفایت در شهری با بحران‌های لاینحل است.

این در حالی است که اصلاح‌طلبان هرگز قبل از انتخابات اینطور زورمدارانه به مردم نگفته بودند که نگاه اجرایی و میدانی به مدیریت شهرداری تهران ندارند، نگفته بودند که قصد پول گرفتن دارند و تصریحی بر این هم نداشتند که تهران دیگر جای زندگی نیست! واقعا چرا این حرف‌ها را به مردم نگفته بودند؟

از طرفی یک اصل عقلانی مهم نیز وجود دارد و آن اینکه آیا مردم منتظر شنیدن این قبیل حرف‌های کلی و زورمدارانه هستند یا منتظر شنیدن و رؤیت راه‌حل‌های شهرداری و شورای شهر؟

فی‌الجمله اینکه دیدن و شنیدن همین قبیل اظهارات است که صحبت‌های مربوط به «استعفای نجفی» را در ذهن مردم قوت می‌بخشد نه چیز دیگر.

در واقع آقای نجفی که با عنایت به این حرف‌ها شهرداری است که گویا نه قصد کار میدانی دارد، نه تهران را جای زندگی می‌داند، نه تا این لحظه هنری غیر از تهیه گزارش بی‌سند و مدرک علیه قالیباف داشته است و از طرفی قصد پول گرفتن از مردم را هم دارد... آیا مگر سرنوشتی جز استعفا هم خواهد داشت؟!

مجدداً تأکید می‌شود که صحبت‌های نقل شده در بالا کار اصولگرایان نیستند بلکه تماما توسط اعضای شورای شهر، اصلاح‌طلبان و یک مقام شهرداری ایراد شده‌اند.

این در حالی است که شابلونی به نام «کارنامه قالیباف» هم بر روی عملکرد شهرداری و شورای شهر قرار دارد و مردم تهران سابقه 12 ساله شهرداری به نام قالیباف را در خاطر دارند که از کابین هواپیما تا ترک موتور، برای تهران کار می‌کرد و پایتختی را به مردم تحویل داد که تحسین دشمنان ایران را هم برانگیخت.

برخی معتقدند هدف جریان خاص از این قبیل اظهارات در کنار سیاه‌نمایی‌های گسترده از اقتصاد و وضعیت فساد در ایران «به انفجار کشاندن افکار عمومی» است.

***

کنایه‌های مقام دولتی به اقدامات امنیتی سپاه

«محمدرضا خبّاز»، فعال اصلاح‌طلب و استاندار سابق سمنان در دولت رئیس‌جمهور روحانی، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با اشاره به انتقادات مختلف از عملکرد دولت، نوشت: -عده‌ای از منتقدان- همان کاری را انجام می‌دهند که شبکه‌های بیگانه آمریکایی و صهیونیستی انجام می‌دهند.

او سپس می‌گوید:  

«در کشور یک وزارت اطلاعات بیشتر نداریم. یعنی تمام دستگاه‌هایی که می‌خواهند کار اطلاعاتی انجام دهند طبق قانون باید با محوریت این وزارتخانه اقدام کنند. در این راستا اگر دستگاه یا نهادی بخواهد برای خود مجموعه امنیتی جدای از وزارت اطلاعات طراحی کند، این احتمال بسیار زیاد است که ناهماهنگی‌هایی به‌وجود بیاید که نتیجه‌ای جز وارد شدن ضربه به کشور نداشته باشد. در قضیه آقای سیدامامی هم ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود و خوب است که با روشنگری اجازه شکل‌گیری آثار سوء داده نشود.»

خبّاز همچنین تصریح می‌کند:

آنهایی که امروز اینگونه به دولت و خصوصا وزارت اطلاعات و شخص وزیر به زبان‌های مختلف طعنه می‌زنند، زمانی که این وزارتخانه با گرفتن اطلاعات درست داعش را در نطفه خفه کرد، یک دستمریزاد و خسته نباشید به این مجموعه گفتند که حالا نسبت به این وزارتخانه و عملکردش معترض می‌شوند؟ جریاناتی که درصدند دولت را تضعیف کنند، هر اتفاقی را دستاویز این میل مفرط قرار می‌دهند.[3]

*مشخص نیست منظور خبّاز از دیده شدن «ناهماهنگی‌هایی در پرونده سیدامامی»! چیست! آیا تداخلی صورت گرفته؟ جرمی اثبات نشده یا نهادی مرتکب یک عمل غیر قانونی شده است؟!

پر واضح آنست که در قضیه دستگیری جاسوسان مرتبط با محیط زیست هیچیک از این سه رخداد وجود نداشته است و خوب بود که آقای خبّاز این منظور خود را نیز مثل سایر مقولات مورد نظرش در یادداشت مذکور دقیقا توضیح می‌داد.

در ماجرای داعش نیز اگرچه کسی نباید و نمی‌تواند منکر خدمات سربازان گمنام امام زمان(عج) در قبال عقیم گذاشتن نقشه‌های گروهک‌های معاند از جمله داعش باشد و حتی عملیات‌های مهمی هم در این زمینه از سوی وزارت اطلاعات انجام شده است اما تمام نهادهای کشور در ماجرای محو داعش زیر نظر فرماندهی کل قوا و در ادامه شخص سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس عمل کردند.

در واقع باید تاریخ را درست نوشت و تغییر سر و شکل تاریخ آنهم توسط یک جریان خاص سیاسی که در اوایل فتنه سوریه، تروریست‌ها را دکتر و مهندس و معلّم و در یک کلام «مردم»! می‌نامید که فقط قصد انتقاد از حکومت را دارند؛ مشکوک به نظر می‌رسد.

ضمن اینکه پسندیده نبود آقای خبّاز برای ابراز کنایه‌های خود به نهادها و افراد امین نظام، وزارت اطلاعات را بهانه کند.

***

تعیین تکلیف یک عنصر تندرو برای سیاست‌های رهبر انقلاب

«جلال جلالی‌زاده»، از نمایندگان اهل تسنن مستعفی در مجلس ششم و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در سمت امامت جمعه موقت تهران گفته است: «باید خطیبان جمعه که روش اعتدالی دارند جایگزین افراد رادیکال شوند»!

او در پاسخ به این پرسش که ابوترابی‌فرد که به لحاظ سیاسی فردی اصولگراست چگونه نماز جمعه را می‌تواند از جناحی بودن خارج کند؟ گفت: در یک جناح در کنار افراد تندرو، افراد معتدل و صاحب منطق نیز هستند. ابوترابی‌فرد درست است که یک فرد اصولگراست ولی اصولگرایی معتدل، منطقی، آرام و با اخلاق حسنه هستند که من تاکنون اظهارنظر بدی از ایشان ندیده‌ام.[4]

*قبل از جلالی‌زاده، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور روحانی هم در واکنش به انتصاب حجت‌الاسلام ابوترابی طی یک توییت نوشته بود: «اگر تهران باشم؛ این هفته به نماز جمعه خواهم رفت. ان شاءلله»!

این در حالیست که مسئله انتصاب ائمه جمعه از شئون ولی فقیه است و ربطی به دولت یا طیف‌های سیاسی ندارد.

در این میان طرح مسائلی مثل «باید عوض شوند» و یا «تا حالا نماز جمعه نمی‌رفتم و از این به بعد می‌روم»! نیز حرف‌های غلطی است که می‌توان آنها را به «معارضه» ارزیابی کرد.

جلالی‌زاده پیش از این نیز طی اظهاراتی اینطور گفته بود که سیستان و بلوچستان نسبت به دوران طاغوت تغییری نکرده و اقلیت قومیمذهبی بلوچ و سنی احساس نادیده گرفته شدن دارند و تصور می‌کنند مورد توجه حاکمیت نیستند.»[5]

***

1_mshrgh.ir/832585

2_mshrgh.ir/833613

3_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/214209

4_https://www.isna.ir/news/96120401442/

5_mshrgh.ir/805108

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک