شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۷۹۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ساعت ۱:۳۸
 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راز و جرگلان مطرح کرد:

تغییر الگوی کشت در راستای رفع مشکلات کم آبی کشاورزان راز و جرگلانی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راز و جرگلان گفت: کشاورزان در راستای رفع مشکلات کم آبی باید علاوه بر تغییر الگوی کشت به سمت برنامه های اصلاح و احیای اراضی و بالا بردن ماده آلی خاک سوق یابد.
تغییر الگوی کشت در راستای رفع مشکلات کم آبی کشاورزان راز و جرگلانی,

علی وحیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راز و جرگلان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک  اظهار کرد : با استمرار شرایط خشکسالی، شهرستان راز و جرگلان در سال زراعی امسال با بحران شدید کمبود آب کشاورزی مواجه شده است.

 

وی افزود: بخش كشاورزي از اهميت ويژه اي در اين شهرستان برخوردار است و عمده ترين منبع تأمين كننده آب بخش كشاورزي در اين منطقه، آبهاي سطحی و فصلی است.

 

وحیدی تصریح کرد : بروز ۲ دوره خشکسالی در سالهای ۷۸ تا ۸۱ و ۸۵ تا ۹۶ نیز مزید بر علت شده تا شرایط بحرانی ناشی از خشکسالی تشدید شود.

 

وی تلفات زياد آب در مزارع كشاورزي، نامناسب بودن شكل و اندازه مزارع در ارتباط با مقدار آب و نحوه آبياري، عدم آگاهي كشاورزان از اهميت بهينه سازي كارآيي مصرف آب آبياري، عدم استفاده از روشهاي آبياري مناسب و نامناسب بودن كيفيت بعضي از اراضي را از  مهمترين دلايل پايين بودن كارآيي آبياري و تلفات آب در بخش كشاورزي نام برد.

 

این مسئول نامناسب بودن كيفيت منابع آب مورد استفاده، نامناسب بودن الگو و تراكم كشت زراعي موجود با امكانات منابع آبي مناطق، عدم اعمال تعرفه هاي مناسب مصرف آب براي محصولات مختلف و نامناسب بودن نظام قيمت گذاري آب را از دیگر دلایل برشمرد.

 

وحیدی خاطر نشان کرد: کشاورزان در راستای رفع مشکلات کم آبی باید علاوه بر تغییر الگوی کشت به سمت برنامه های اصلاح و احیای اراضی و بالا بردن ماده آلی خاک سوق یابد.

 

به گفته وی، کشت باغ های دیم در مناطقی که استعداد توسعه باغ را داشته و کشت ارقام مقاوم به کم آبی نظیر انگور و زعفران در دستور کار جهادکشاورزی است.

 

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک