جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۹۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ساعت ۳:۲۷

جاماندگان ماراتن زندگی / خانه هایی که با اعتیاد، کارتنی می شود

پدیده کارتن خوابی در بجنورد نیز از یکی از معضلات شهری است تا آنجا که سازمان های مردم نهاد هم برای حل این مشکل بزرگ دست به کار شده اند.
جاماندگان ماراتن زندگی / خانه هایی که با اعتیاد، کارتنی می شود,

به گزارش عصر اترک به نقل از  بجنا؛ درست در همین لحظاتی که در زیر یک سقف، مشغول به خواندن این گزارش هستید؛ انسان هایی در گوشه و کنار این شهر، بدون سرپناه می باشند.
تصورش هم دردناک است!
وقتی تصمیم به بررسی این موضوع گرفتم، جویای چنین افرادی شدم تا دلیل این امر را از زبان خودشان بشنوم.


معمولا با نزدیک شدن به آنان، محل را ترک کرده و راضی به صحبت کردن نمی شدند؛ اما یکی از این اشخاص کارتن خواب که اثرات زندگی مشقت بارش، به راحتی در چهره اش به چشم می خورد، با اصرار فراوان راضی به گفتگو با من شد و اینگونه گفت:


زندگی ام همانند بقیه شهروندان این شهر در جریان بود؛ کارگری می کردم و از این راه روزی خود، همسر و فرزندانم را تهیه می کردم.


اما روزگار چرخید و من را درست در جایی قرار داد که کاری برایم پیدا نمی شد و تامین مایحتاج خانواده ام برایم بسیار دشوار بود.


فشارهای روحی و روانی، بی پولی و هزاران هزار درد دیگر، مرا مجبور به ترک خانواده ام و کارتن خوابی کرد!

در همین حین که داشت برایم توضیح می داد؛ به این فکر افتادم که اکنون همسر و دخترش در چه وضعیتی به سر می برند.
مشکل آن مرد و امثال او و در نتیجه سختی هایی که خانواده اش متحمل می شوند، تنها یک دلیل دارد؛ بیکاری، بیکاری، بیکاری!


در ادامه صحبت های رئیس ستاد ساماندهی متکدیان شهرداری بجنورد را می خوانیم:

ستاد ساماندهی متکدیان شهرداری 72 ساعت از کارتن خواب ها نگهداری می کند
محمد اسماعیل کوشا، رئیس ستاد ساماندهی متکدیان شهرداری بجنورد، گفت: ستاد ساماندهی متکدیان شهرداری موظف است پس از شناسایی، جمع آوری و نگهداری متکدیان به مدت حداکثر ۷۲ ساعت، آنها را به کمیته پایش که اعم از دستگاه های حمایتی همچون بهزیستی، کمیته امداد، سازمان فنی و حرفه‌ ای تحویل دهد.


وی در رابطه با جمع آوری متکدیان و کارتن خوابها، اظهار داشت: گشت های شهرداری به صورت ۲۴ ساعته، به جستجوی چنین افرادی می باشد اما در صورت مشاهده چنین موردی، عموم مردم  می‌توانند با شماره ۱۳۷ و 2222113 تماس حاصل نموده و مورد را گزارش دهند.


وی ادامه داد: هم اکنون ٢ نوانخانه در خیابان قیام و حسینی معصوم موجود می باشد که به مناسبت دهه فجر مرکز جدیدی با امکانات به روزتر افتتاح خواهد شد.
کوشا از مردم خواست: آگاهی خود را افزایش داده و نگذارید از عواطف و انسان دوستی شما سوء استفاده شود.


وی ادامه داد: در بسیاری از موارد دیده شده است که مردم دچار احساسات شده و مانع فعالیت این ستاد می‌شوند؛ در حالیکه بدانید انجام این امر نه تنها به نفع متکدیان می باشد بلکه مردم نیز از این عمل  بی بهره نخواهند ماند.

کارتن خواب های معتاد در بهزیستی تحت درمان قرار می گیرند
هاجر پاکدین، معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی بجنورد، اینگونه گفت: افرادی که توسط شهرداری جمع آوری می شوند؛ در صورت ابتلا به اعتیاد، تحویل سازمان بهزیستی می شوند.


وی تشریح کرد: طبق ماده 16، افراد معتادی که توسط سایر ارگان ها به بهزیستی معرفی شده اند، با حکم قضایی، به مرکز اقامت اجباری که در لنگر واقع شده است، منتقل می شوند و ظرف مدت سه ماه، تحت درمان قرار می گیرند.


وی ادامه داد: افراد معتادی که تصمیم به رهایی از این درد خانمان سوز گرفته اند، طبق ماده 15، می توانند با مراجعه به بهزیستی، تحت درمان و مراقبت قرار گیرند.

 


پاکدین افزود: بهزیستی با اجرای طرح هایی با هدف توانمندسازی افراد، محله های پرخطر و با آسیب زیاد را شناسایی کرده و با استفاده از ظرفیت های مردمی آن محل، اقدامات آگاه سازی و آموزشی را انجام می دهد.


وی عنوان کرد: به منظور پیشگیری از اعتیاد، بهزیستی برنامه هایی را از پیش دبستانی، دوران دانشجویی و سربازی، اجرا می کند؛ همچنین دوره هایی تحت عنوان فرزند پروری که در 5 سال اول زندگی مشترک افراد ضروری است، برگزار می کند.

انتهای پیام / شهاب براتی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک