جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۹۹۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ساعت ۴:۵۳

شاه توت کهنسال، میراثی که همچنان در پاسکاری شهرداری و میراث فرهنگی می سوزد

درخت شاه توت حصارشیرعلی بجنورد که سه سال پیش توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده است چند وقتی است که به آتش کشیده می شود و مسئولان توجهی به آنان نمی کنند.
به گزارش عصر اترک به نقل از  بجنا؛ ضرورت حفظ و نگهداری از آثار ملی به عنوان زبان خاموش تاریخ کهن، بر کسی پوشیده نیست زیرا این آثارهویت، تاریخ و تمدن هر سرزمینی را تشکیل می دهد.
درخت شاه توت حصارشیرعلی بجنورد که سه سال پیش توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده است چند وقتی است که به آتش کشیده می شود و مسئولان توجهی به آنان نمی کنند.

طی پیگیری مجدد پایگاه خبری بجنا از دستگاه های مربوطه پاسکاری توپ حفاظت از این اثر ملی در بین 2 دستگاه، شهرداری و میراث فرهنگی استان موجب شده است تا تصمیم های روی کاغذ، شکل عملی به خود نگیرد.

وظیفه حفظ و مراقبت از درخت شاتوت به میراث فرهنگی محول شده است

مهماندوست مدیریت سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری بجنورد، در گفتگو با خبرنگار بجنا، گفت: برمبنای نامه کتبی اعلام شده توسط سازمان میراث فرهنگی کشور، وظیفه حفظ و مراقبت از درخت شاتوت به میراث فرهنگی محول شده است.

وی ادامه داد: با اینکه حفظ و نگهداری از این اثر برعهده سازمان پارک ها و فضای سبز نیست؛ این سازمان، میراث فرهنگی را در راه مراقبت از درخت، کمک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: طبق مصوبات جلسات اخیر، سازمان فضای سبز، طرح میراث فرهنگی، در رابطه با نگهداری درخت شاتوت را اجرایی خواهد کرد.

وظیفه مراقبت از درخت شاتوت بر عهده شهرداری است

علی اکبر وحدتی، معاونت میراث فرهنگی استان خراسان شمالی، ضمن رد صحبت های مدیر سازمان پارک ها و فضای سبز، گفت: طبق نامه ارسال شده از سازمان میراث فرهنگی کشور، وظیفه مراقبت و نظارت از این درخت نادر، بر عهده میراث فرهنگی می باشد و این سازمان تنها باید با اطلاع رسانی به سازمان مربوطه، بر امورات آنها نظارت داشته باشد.

وی افزود: میراث فرهنگی، تنها موظف است که ضمن به ثبت رساندن آثار ملی، اهمیت اثر به لحاظ گردشگری و بصری را به سازمان مربوطه گوشزد کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که انوع گونه های توت فاقد عمری طولانی هستند، این درخت از لحاظ ژنتیکی بسیار نادر است و چون در محدوده شهری قرار دارد، وظیفه مراقبت از آن به شهرداری مربوط می باشد.

وحدتی بیان داشت: میراث فرهنگی نه تنها بودجه ای در زمینه مراقبت و نگهداری از این درخت ندارد؛ بلکه تنها نقشی نظارتی در این مورد دارا می باشد.

به گزارش بجنا؛ درخت شاتوت در حواشی روستای حصار شیرعلی شهرستان بجنورد، در دل یک باغ تاریخی موسوم به "باغ فواره" قرار دارد که در زمان ناصرالدین شاه قاجار، توسط حاکم وقت منطقه 'یارمحمد خان شادلو' ایجاد شده است.

انتهای پیام /

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک