شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۷۹۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ساعت ۵:۳۴

نمایی از اعتراض تا آشوب دی‌ماه ۹۶

درگذر ایام، روزبه‌روز روشن‌تر می‌شود که عصای چوبین خارجی نمی‌تواند جای پای قرص داخلی را بگیرد.
نمایی از اعتراض تا آشوب دی‌ماه 96,

به گزارش عصر اترک، پوریا سرداریان در یادداشتی درباره اتفاقات روزهای اخیر نوشت:

 

با نگاهی به وضعیت اقتصادی و معیشتی عموم جامعه، درخواهیم یافت که چرخ رونق زندگی، آن‌چنان‌که باید، روان نمی‌چرخد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری این وضعیت، قرار دادن تقریباً تمام تخم‌مرغ‌های اقتصاد در سبد مذاکرات برجام و چشم‌انتظاری برای گشایش‌های حاصل از نتایج آن بوده است؛ اما با گذر ایام، روزبه‌روز روشن‌تر می‌شود که عصای چوبین خارجی نمی‌تواند جای پای قرص داخلی را بگیرد.

 

علاوه بر این مسئله، افزایش میزان واردات و کم‌توجهی جدی به حمایت از تولید ملی هم ضمیمه‌ شکل‌گیری دشواری‌های معیشتی مردم شده است. هیاهوهای بعضاً غیر کارشناسانه و سیاسی پیرامون لایحه بودجه 97، بحث افزایش هزینه‌های سوخت و حذف یارانه‌های هم مزید بر علت آشفتگی‌ها گشت.

 

در این وضعیت، ریشه اجتماعی نا آرامی در جامعه به‌ صورت گسترده تنیده شد. ریشه امنیتی‌ای هم که دارای اراده پنهان معطوف به براندازی بود، با بروز ریشه اجتماعی، خود را نمایان ساخت. آمریکایی‌ها با شروع بازی دومینویی که منجر به تغییر رفتار نظام گردد، عربستان با پشتیبانی مالی و رژیم صهیونیستی هم به‌عنوان مخالف مبنایی نظام جمهوری اسلامی در حوزه مداخله امنیتی در شرایط پیش‌ آمده نقش ‌آفرینی نمودند.

 

در پیدا کردن عوامل خارجی آشوب دشواری چندانی در کار نیست، اما تأمل دریافتن عوامل داخلی دامن زننده به آشوب نکات قابل‌توجهی خوابیده است. یکی از مهم‌ترین بازوان اجرایی عوامل امنیتی آشوب، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بوده است منافقین با ایجاد ستاد اجتماعی، ظرفیت‌های خود برای نقش‌آفرینی را فعال نمود. مدل موردنظر منافقین، هدایت آشوب از پیرامون به مرکز کشور بوده است در شهرهای پیرامونی نسبت به مرکز، چتر امنیتی کمتر و مدیریت بحران کم‌سابقه‌تر و جمعیت آسیب‌پذیر بیشتری وجود دارد. آشوب شدیدتر در شهری چون درود که در دهه 60 پایگاه منافقین به شمار می‌رفته است هم شاهدی بر نقش‌آفرینی جدی منافقین درصحنه می‌تواند باشد.

 

فارغ از تشریح بازیگران صحنه، فضای مجازی هم نقش شتاب‌دهنده خود در بحران را به‌وضوح هویدا نمود و موجب کاهش فاصله زمانی بین اعتراض تا آشوب در دی‌ماه 96 گشت.

 

به نظر می‌رسد در مواجهه با این صحنه، دیگر نگاه سنتی که می‌گوید اگر بازیگران اصلی کنترل شوند، جامعه پیرو خواهد شد، راهگشا نیست. بلکه امروز این جامعه و عموم مردم هستند که پیشتازی می‌کنند و نخبگان را به پیروی از خود واداشته‌اند. لذا مدیریت مردم محور در مواجهه با این قبیل صحنه‌ها، شناخت ظرفیت فضای مجازی و تحلیل دقیق عوامل اجتماعی و امنیتی بحران و توان تمییز قائل شدن بین آن‌ها می‌تواند ما را در مواجهه با پیشامدهای محتمل و مشابه در آینده تواناتر کند.

 

منبع: فارس

 

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک