شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۷۹۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ساعت ۷:۵۱
نماینده مردم اسفراین :

واردات کالاهای غیر ضروری به کشور ۲۰ درصد افزایش یافت

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: طی 6 ماهه نخست امسال واردات کالاهای غیر ضزوری به کشور 20 درصد افزایش یافته است.
واردات کالاهای غیر ضروری به کشور 20 درصد افزایش یافت,

به گزارش عصراترک به نقل از سپهرآیین ، هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در گفتگو با خبرنگار سپهرآیین اظهار کرد: در بعضی از موارد ها محدودیت و ممنوعیت قانونی برای واردات کالا داریم ولی این کالا ها از مبادی مختلف وارد کشور می شوند که در شش ماهه نخست امسال واردات کشور 20 درصد افزایش یافته و تراز صادرات نیز منفی شده است .
قوامی ادامه داد: تراز منفی صادرات نشان دهنده این است که اقدامات مناسبی برای محدود کردن واردات و مشوق هایی برای توسعه صادرات انجام نشده است که این تراز منفی شده است و اگر این تراز منفی پیش رود مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور بوجود خواهد آورد.

وی تصریح کرد: سال 96 که بنام اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال نامگذاری شده است یعنی اینکه واردات کالا و خدماتی که در داخل کشور امکان تولید آن است حرام شرعی و حرام قانونی است.

وی اظهار کرد: در حوزه کالا و خدمات مصرفی و هم در حوزه تامین کالاهای سرمایه ای مورد نیاز پروژه های سرمایه گذاری ، در داخل کشور کارخانه های زیادی داریم که امکان تولید آن ها را دارند که به عنوان مثال می توان به تولید کفش در شهر تبریز که کانون اصلی تولید و عرضه  آن در اقتصاد کشور است اشاره کرد که تمامی این تولید کنندگان کفش به دلیل حمایت نکردن از تولید داخل و واردات بی رویه کفش از کشور چین تعطیل شده اند.

نماینده مردم اسفراین در رابطه با نقش مناطق آزاد در واردات بی رویه نیز گفت: مناطق آزاد را بر اساس قانون برای سکوی صادرات کشور ایجاد کردیم ولی در حال حاضر بسیاری از این مناطق سکوی واردات به کشور شده اند و بسیاری از کالاهای قاچاق کشور از طریق همین مناطق آزاد وارد کشور می شوند.

وی در رابطه با تاثیر فروش کالای قاچاق بر فروشندگان رسمی کشور گفت: فروشندگان کالای قاچاق در داخل کشور اکثرا غیر رسمی هستند و این باعث می شود که این ها هیچ عوارض و مالیاتی به دولت پرداخت نکنند.

قوامی ادامه داد:  از طرفی فروشندگان رسمی که مالیات و عوارض پرداخت می کنند به دلیل قاچاق کالا بسیاری ورشکست می شوند و به طبع آن باعث افزایش بیکاری ،کاهش ثروت ملی و کاهش درآمد های ملی می شود و از عواقب منفی آن نیز وابستگی اقتصاد کشور بیش از پیش به مرز های خارج از کشور است.

قوامی در رابطه با ارزان فروشی برخی از کالاهای وارداتی برای ورشکست کردن تولیدات داخلی گفت: ما باید توجه خاصی به ارزان فروشی کشورهای دیگر داشته باشیم چرا که این ها برای اینکه تولیدکنندگان داخلی ما را ورشکست و فلج کنند در ابتدا اقدام به فروش کالاهای تولیدی خود به صورت خیلی ارزان می کنند و بعد از آنکه کارخانه های تولیدی ما تعطیل شد کالاهای خود را بسیار گران تر از قبل به ما می فروشند.
 این نماینده مجلس با اشاره به واردات شکر و تعطیلی کارخانه های قند گفت: در ابتدا شکر را با قیمت 300 و 400 تومان وارد کشور می کردند و بعد از آن که چغندر کاران دست از تولید چغندر برداشتند و تولید چغندر ما از 7 میلیون 500 هزار تن به 1 میلیون 500 هزار تن رسید و 35 کارخانه قند در کشور ما تعطیل شد و سپس شکر رابا قیمت بیش از 2400 تومان وارد کردند.

وی با اشاره به اقدامات نامناسب دولت در اجرای قانون محدودیت واردات گفت: دولت باید در شش ماهه دوم سال که سه ماه از آن نیز گذشته است این روند منفی صادرات را ازبین ببرد و این کارخانه ها و صنایع تبدیلی ما تا به طور کامل از بین نرفته اند و این ها به معضلات اجتماعی و امنیتی تبدیل نشده است این قانون محدودیت واردات که مجلس تصویب کرده است را اجرا نماید وگرنه مجلس در راستای وظایف نظارتی خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

نماینده مردم اسفراین در رابطه با اقدام مجلس شورای اسلامی برای محدود کردن واردات غیر ضروری نیز گفت: از اقدامات مجلس می توان به استیضاح و سوال از وزیرانی که قانون محدودیت واردات را اجرا نمی کنند اشاره کرد و همچنین اصلاح یکسری از قوانین محدودیت واردات است که به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

وی در پایان در رابطه با خرید نکردن لوله توسط وزارت نفت از شرکت لوله گستر اسفراین نیز گفت: بعد از مطرح کردن این سوال از وزیر نفت که چرا ما در داخل کشور صنعت تولید لوله را داریم ولی وزارت نفت از کشور چین وارد می کند گفت: وزیر نفت در جواب این سوال گفته که این ها باید در مناقصه شرکت کنند و بنده نیز گفتم که مگر این کارخانه در داخل کشور رقیبی دارد که بخواهد در مناقصه شرکت نماید که وزیر نفت نیز در صحن علنی مجلس به رئیس مجلس قول داد که قراردادی در سال 96 با شرکت لوله گستر منعقد کند..

انتهای پیام/

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک