شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۹۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ساعت ۰:۲۱

قطب پرورش دام سنگین، نیازمند کارگاه های فراوری شیر/خام فروشی تولیدات دامی در راز و جرگلان

شهرستان راز و جرگلان با دارا بودن حدود ١۴ هزار و ۵٠٠ راس دام سنگین، در جایگاه نخست پرورش دام استان قرار دارد و دامداری از مشاغل اصلی این شهرستان محسوب می شود و تولیداتی از قبیل گوشت و شیر از ظرفیت های بی بدیل آن به شمار می آید.
قطب پرورش دام سنگین، نیازمند کارگاه های فراوری شیر/خام فروشی تولیدات دامی در راز و جرگلان,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، ایجاد کارگاه های فراوری شیر و گوشت در قطب پرورش دام سنگین در استان در راستای ایجاد اشتغال و توسعه و رونق اقتصادی بسیار موثر خواهد بود.

یکی از اهالی می گوید: استفاده از ظرفیت های منطقه  نقش مهمی در رونق منطقه محروم راز و جرگلان خواهد داشت.
«داوری» یکی از دامداران می افزاید: شیر تولیدی توسط چند نفر از اهالی جمع آوری و به مراکز جمع آوری شیر تحویل داده می شود و قیمت خریداری شده برای دامدار به سبب گرانی علوفه صرفه اقتصادی ندارد و چه بسا مقداری از این شیر برای فراوری از شهرستان خارج می شود.

وی ادامه می دهد:  بسیاری از جوانان منطقه به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی خام فروشی تولیدات دامی دیگر تمایلی به دامداری ندارند و به دور از خانواده برای کار به کلانشهرها می روند.

یکی دیگر از اهالی با بیان این که راز و جرگلان ظرفیت ایجاد میدان عرضه دام و کارگاه فراوری گوشت را دارد می گوید: بسیاری از محصولات لبنی که سر سفره هایمان می آوریم همان شیری است که به سبب فراوری نشدن از منطقه خارج می شود و با قیمتی غیر قابل مقایسه با شیر تولیدی مان باز می گردد.

آخوند «گلدی» اظهار می کند: حمایت از پرورش دهندگان دام های سبک و سنگین و ایجاد کارگاه فراوری شیر که با خرید شیر به قیمت مناسب همراه خواهد بود مانع خروج شیر از شهرستان و رونق این حرفه خواهد شد.


وی تصریح می کند: با راه اندازی کارگاه فراوری شیر و تولیدات لبنی، مشاغلی از قبیل تولید و فروش علوفه، نگهداری و پرورش دام سنگین، گرایش به پرورش صنعتی دام و رونق خرید و فروش دام در صورت ایجاد میدان عرضه دام، رونق می گیرد و تا حدودی معضل بیکاری از بین خواهد رفت.
در این باره مدیر جهاد کشاورزی راز و جرگلان گفت: راز و جرگلان با دارا بودن ٢٠۴ هزار راس دام سبک و ١۴ هزار و 500 راس دام سنگین رتبه اول پرورش دام سنگین و رتبه سوم پرورش دام سبک را  در استان دارد و این مقوله ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد کارگاه های فراوری و استفاده از تولیدات دامی منطقه است. در ضمن یک کارخانه تولید پنیر پیتزا نیز در غلامان فعال است.
«وحیدی» با بیان این که روزانه ۶٠ تن شیر در این شهرستان تولید می شود افزود: شیر تولیدی دامداران در دو مرکز ثابت جمع آوری و روزانه ١۵ تن شیر از شهرستان خارج می شود و در صورت ایجاد کارگاه فراوری شیر نقش به سزایی در رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.
فرماندار راز و جرگلان که هفته گذشته از تصویب اعتبار ۴ میلیارد ریالی برای ایجاد ناحیه صنعتی در مرکز شهرستان خبر داده بود گفت: با احداث ناحیه صنعتی ظرفیت های شهرستان در راستای رشد اقتصادی منطقه به کارگرفته خواهد شد.
«زارعی» افزود: تبدیل شیر به فراورده های لبنی با توجه به جایگاه شهرستان در مقوله پرورش دام سنگین در ناحیه صنعتی پیش بینی شده است و در صورت وجود سرمایه گذار این کار ممکن خواهد شد.
منبع : روزنامه خراسان

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک