شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۴۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ساعت ۲:۲۵
گفتگو با حاج حمزه اجلالی پیرغلام اهل بیت در گرمه

اخلاص شرط اول مدح اهل بیت/ این حنجره عمری محزون حسین(ع) است

عمری است که با نوای حزینش کاروانی از دلها را زیر مهتاب یقین می برد تا عمق کوچه باغ ارادت، پای صحبت پیر غلامی نشسته ایم که 65 سال است در فراز و نشیب اضطراب کلمات و امواج بی شکیب اصواتش همه را نه به واژه ها که به نور می رساند.
اخلاص شرط اول مدح اهل بیت/ این حنجره عمری محزون حسین(ع) است,

به گزارش عصراترک به نقل از پایگاه خبری گرمه، حسن(حمزه) اجلالی، شاعر و مداح پیشکسوت آیینی عمری است که با مرثیه هایی که در هر سطرش حسین (ع) و غزل کربلایش تکرار می شود، غبار غم را از شانه های زخمی شهر پاک می کند.


اخلاص شرط اول مدح اهل بیت
این پیشکسوت عرصه مداحی که سالهاست بذر محبت اهل بیت (ع) را در دلهای مردم می کارد اخلاص را شرط اول مداحی می داند و در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری می گوید: وقتی دل مداح زلال بود و معرفت هم پیدا کرد، کلامش چشمه جوشانی می شود که جاری می شود و به دل مردم نفوذ می کند و ذکر، منقبت و فضیلت هایی که از چهارده معصوم(ع) بیان می کند موجب هدایت مستمعینی می شود که تشنه شنیدن هستند.


 این حنجره عمری محزون حسین است
عمری است که با نوای حزینش کاروانی از دلها را زیر مهتاب یقین می برد تا عمق کوچه باغ ارادت، پای صحبت پیر غلامی نشسته ایم که 65 سال است در فراز و نشیب اضطراب کلمات و امواج بی شکیب اصواتش همه را نه به واژه ها که به نور می رساند.

این پیشکسوت عرصه مداحی که سالهاست بذر محبت اهل بیت (ع) را در دلهای مردم می کارد اخلاص را شرط اول مداحی می داند و در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی می گوید: وقتی دل مداح زلال بود و معرفت هم پیدا کرد، کلامش چشمه جوشانی می شود که جاری می شود و به دل مردم نفوذ می کند و ذکر، منقبت و فضیلت هایی که از چهارده معصوم بیان می کند موجب هدایت مستمعینیمی شود که تشنه شنیدن هستند.


اجلالی با اشاره به اینکه مداحی رسالت سنگینی است که بر دوش افراد گذاشته می شود می گوید: سخن دارای معانی و مفاهیم بلند وغنی هر چند کوتاه باشد، آثارش عمیق و ماندگار است، اینجاست که گاهی دو خط شعر مداح کار یکسال منبر را می کند، البته شعری که محتوا داشته باشد و این موضوعی است که مقام معظم رهبری روی آن تاکید دارند.

شور و شعور در کنار هم
این پیشکسوت شعر آیینی می گوید که سخن مداح باید طوری باشد که پنجره دل مردم را باز کند، حرف هایی بزند که شمع وجودشان را شعله ور کند، یادشان بیندازد که باید در برابر خدا خاشع باشند و به پیروى از راهی که ائمه اطهار رفتند (ع) ترغیبشان کند.

این پیر غلام اهل بیت (ع) می گوید: معتقدم آسیب شناسی هیئت و مداحی و این مقوله ها بد نیست ولی گاهی احساس می کنم از حد انصاف بیشتر می شود، امروز جوان های با استعداد زیادی در عرصه مداحی وارد شده اند که بسیار هم خوب می کار می کنند، در این میان معدودی نیزهستند که از روی غفلت برخی شعرها را می خوانند و یا حرکاتی انجام می دهند که مناسب نیست ولی نباید آن همه را کنار گذاشت و فقط این قسمت قضیه را مدام تکرار کرد.

او نظارت سازمان تبلیغات اسلامی را در ایجاد نظم در کانون مداحان و شاعران آیینی موثرمی داند و می افزاید: مقام معظم رهبری تاکید داشته اند که شورای هیئات مذهبی وکانون مداحان ساختار دولتی پیدا نکرده و همچنان به عنوان تشکلهای مردمی کار کنند.

او که عمری را در کسوت مداحی به سر برده، می گوید: از کودکی بسیار علاقه به مداحی داشتم و با تشویق پدر و مادر و عموهایم بیشتر مصمم شدم که این راه را ادامه دهم و خالصانه به مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع) پرداختم، معتقدم که مداح بهتر است چشمش به دست بانی نباشد.


اجلالی ادامه می دهد: این دستمزدهایی که برخی می گیرند معضل است و در این بخش فقط و فقط بانی های مجلس را باید به روش درست متذکر شد.

وی گفت: بانی مجلس که فلان مبلغ میلیون تومانی را می دهد که آقای فلانی که مشهور است بیاید تا مجلسش را شلوغ کند و بر گرمی محفلش بیفزاید راه را به اشتباه پیموده است، این مشکل را باید با فرهنگ سازی حل کرد.

مداحی مدیون دفاع مقدس است

او رشد مداحی و گسترش آن را در جامعه مدیون دفاع مقدس می داند و می گوید: آن زمان بیشتر عملیات ها با مداحی شروع می شد و تا صدای مداح بلند نمی شد نیروها حرکت نمی کردند./انتهای پیام/محمدصادق بابائی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک