شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۷۹۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ساعت ۷:۲۸

بخت سفیدی که در معنویت خدمت به محرومان قسمت شد/جای پای خدا در پیوند زوج پزشک خراسان شمالی

تقویم شمسی سال 96 را که ورق می زنی، یک شهریور ماه مصادف می شود با سالروز ازدواج حضرت علی ( ع ) و حضرت فاطمه ( س ) که روز ازدواج نام گذاری شده همچنین روز بزرگ داشت ابو علی سینا که روز پزشک نامیده شده است.
بخت سفیدی که در معنویت خدمت به محرومان قسمت شد/جای پای خدا در پیوند زوج پزشک خراسان شمالی,

به گزارش عصر اترک، دفتر پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک مرداد ماه امسال در اردوی جهادی منتظران ظهور که در منطقه کالیمانی شهرستان مانه و سملقان برای خدمت به مردمان محروم این  منطقه حضور داشتند با هادی نوری و سارا امیری، زوج پزشک همراه این تیم که امسال در روز ولادت حضرت معصومه ( س ) عقد و در روز ولادت امام رضا ( ع ) نیز جشن نامزدی اشان را برگزار کردند، آشنا شد و برای این مصاحبه آنها را انتخاب کرد.

این زوجی که پزشک عمومی و دندانپزشک هستند، نحوه آشنایی آنان با یکدیگر، در منطقه ای محروم از این استان رقم خورد که هر دوی آنان با وجود اینکه به قسمت، اعتقادی نداشتند به قسمت اعتقاد پیدا کردند و خواست پروردگار را در رقم خوردن این ازدواج دلیل اصلی این پیوند مبارک خود می دانند.

این مصاحبه روایت آشنایی هادی نوری (  پزشک عمومی، مسئول اورژانس بیمارستان امام علی ( ع ) و مرکز سلامت آستان قدس رضوی در خراسان شمالی ) و سارا امیری ( دندانپزشک عمومی ) با یکدیگر در جریان سفری معنوی البته نه در بارگاهی مقدس بلکه در منطقه ای از شهرستان مانه و سملقان است.

هر چند این سفر معنوی در نوروز امسال به منظور خدمت به محرومان منطقه کالیمانی با حضور 110 پزشک متخصص و دندانپزشک از سطح کشور در قالب اردویی جهادی رقم خورد تا محرومان شهرستان مانه و سملقان از زکات خدمت این متخصصان که عاشقانه در این سفر حضور یافتند، بهره مند شوند، در دل این سفر نقطه آغاز آشنایی و پیوندی مبارک میان دو پزشک هم استانی که برای خدمت به مردمان این خطه اعزام شده بودند نیز رقم زده شد.

پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک با تبریک روز ازدواج به تمامی زوجینی که زندگی مشترکشان را آغاز کرده اند و یا در آستانه ازدواج و تشکیل زندگی مشترک هستند همچنین تبریک روز پزشک به تمامی روپوش پوشان سفید کشور، با این زوج پزشک هم استانی در سه بخش ( آشنایی این زوج با یکدیگر، سختی های شغل پزشکی و انگیزه شرکت آنان در اردوهای جهادی ) مصاحبه کرده است که می خوانید.

 

بهش اول - آشنایی

 

نحوه آشنایی شما چطور رقم خورد؟

نوری: در نوروز امسال در اردوی جهادی منتظران ظهور با گروه متخصص پزشکی و دندانپزشکی که در منطقه کالیمانی شهرستان مانه و سملقان حضور یافته بودند، به عنوان مسئول تیم پزشکی استان، همراه گروه بودم، در این گروه جهادی خانم امیری نیز مسئول هماهنگ کننده تیم دندانپزشکی از استان بودند که این سفر مقدمه ای برای آشناییمان با یکدیگر شد.

آنچه که به عنوان ملاک ازدواج مد نظر داشتم، در این سفر در وجود خانم امیری یافتم که مهمترین ویژگی ای که در وجود او دیدم قصد کمک او به محرومان بود و این خصلت او برایم خیلی ارزشمند بود و از نوروز امسال تا مرداد ماه  نیز آشنایی بیشتری نسبت به او پیدا کردم و در نهایت این آشنایی نیز به ازدواج منجر شد.

 

آیا این این پنج ماه برای رسیدن به شناخت واقعی کافی بود؟

نوری: طی مدتی که در کالیمانی حضور داشتیم، در این محیط کاری به شناختی نسبی از او رسیدم و پس از سفر نیز دیگر تحقیقات را انجام دادم همچنین خانواده هایمان با یکدیگر آشنا شدند و سرانجام نیز به این نتیجه رسیدم که دیدگاه های مشترکی با یکدیگر داریم.

امیری: با توجه به معیارهایی که در زمینه ازدواج در ذهن داشتم، طی این مدت پنج ماه با شناختی که از آقای نوری بدست آوردم، به این نتیجه رسیدم که در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و تحصیلات با یکدیگر نزدیک هستیم.

 

دیدگاه های مشترک شما چه بودند؟

امیری: تنها پزشکی که از خراسان شمالی در اردوی جهادی نوروز امسال شرکت کرده بود، آقای نوری بودند و این حضور او من را به این نتیجه رساند که هدف خدمت به محرومان در وجود هردویمان یکی است.

نوری: دیدگاه محرومیت زدایی را در وجود خانم امیری درک کردم همچنین سطح تحصیلات او، هم فرهنگ بودن و اشتراکات خانوادگیمان، سرانجام من را به تصمیم نهایی برای ازدواج با خانم امیری رساند.

 

مدت کوتاهی از مراسم عقد و جشن نامزدی شما می گذرد، آیا در این مدت کوتاه اختلاف نظر و یا اختلاف سلیقه ای در یکدیگر دیده اید، چطور اختلافات را مدیریت خواهید کرد؟

امیری: طی این مدت کوتاه به یکسری اختلافات خیلی کوچک بین خودمان پی برده ام، اما تا بیش از 80 درصد با هم اشتراک نظر داریم و من ذهن خود را اصلا درگیر این اختلافات کوچک نمی کنم.

نوری: وجود اختلاف نظر که طبیعی است زیرا دو دنیای مردان با زنان متفاوت است.

مهم دیدگاه دست یافتن به اشتراک نظر است که خوشبختانه هردویمان به این دیدگاه رسیده ایم.

 

 با توجه به تجربه ای که پشت سر گذاشته اید، به جوانانی که قصد ازدواج دارند برای دست یابی به یک انتخاب صحیح در همسر گزینی،چه چیزی را پیشنهاد می کنید؟

نوری: درآمد داشتن و اشتغال در جامعه ما یکی از علل افزایش سن ازدواج جوانان است، این در حالی است که قناعت نیز در این جامعه کمرنگ شده است و جوانان دوست دارند اوایل زندگی اشان با شرایط ایده آلی شروع کننداما من عقیده دارم که خانواده ها جوانان را برای تشکیل زندگی حمایت کنند.

نکته دوم، پیشنهاد می کنم که خانواده ها در زمینه کسب شناخت جوانان از یکدیگر برای امر ازدواج دخالت داده شوند و در این فرآیند حضور داشته باشند که تک روی جوانان مشکل ساز خواهد شد.

امیری: به عقیده من داشتن اشتراک فرهنگی، سطح تحصیلات نزدیک به هم، دخالت دادن خانواده ها در فرآیند کسب آشنایی جوانان از یگدیگر برای امر ازدواج و انجام تحقیقات خانواده ها از یکدیگر بسیار مهم است، به عقیده من فرآیند شناخت در قالب ترکیب سنتی و مدرن می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

آقای نوری، شما به قناعت اشاره کردید، با توجه به اینکه درآمد قشر پزشکان بالا است، قناعت در کدام نقطه زندگی یک پزشک کاربرد دارد؟

نوری: بین قناعت و درآمدزایی تفاوت است، در این باره این مثال را می گویم افرادی هستند که درآمد بالایی دارند اما دائم در حال کار کردن هستند تا درآمد بیشتری را بدست آورند، چون بیشتر خرج می کنند، عقیده دارم که هر شخصی بر اساس مقدار درآمدی که بدست می آورد باید برنامه ریزی و مدیریت هزینه داشته باشد.

اما در مورد قناعت در زندگی ام باید بگویم که من می توانم در سه شیفت کار کنم تا درآمد بسیار بالایی داشته باشم اما همه زندگی کار کردن نیست، خانواده و بودن با همنوعان و ... بخشی دیگر از زندگی هستند که باید برای این بخش زندگی نیز تقسیم بندی زمان داشته باشیم، اینجا است که قناعت کردن کاربردی می شود.

امیری: من در جلسات آشنایی با آقای نوری هیچ وقت در مورد اندوخته و درآمد او سوالی نپرسیدم چون برای من مهم نبود.

 

در حال حاضر شاهد هستیم، عده ای از مردان مجرد که قصد ازدواج دارند، انتخاب آنان همسری شاغل است و شاغل بودن همسر یکی از ملاک های آنان برای ازدواج است که این باور نیز در جامعه ما پر رنگ شده است، نظر شما در این باره چیست؟ آیا این باور به یک توقع مردانه از زنان تبدیل نخواهد شد؟

امیری: در جامعه کنونی و امروز کشور به فعالیت بانوان بها داده شده و من نیز به کار کردن بانوان برای کمک به هزینه های یک زندگی مشترک اعتقاد دارم.

نوری: نکته اول، سطح تحصیلات بانوان بالا رفته است، به طبع بانوان در حین تحصیل به تخصص و تجربه در رشته ای که تحصیل می کنند دست پیدا می کنند و جامعه نیز برای طی کردن این تحصیلات هزینه کرده است و به تخصص های متفاوت افراد جامعه اش نیاز د ارد.

نکته دوم، اعتقاد و باور جامعه دینی ما این است که بار درآمدزایی خانواده بر عهده مرد است و به نظر من اولویت نخست یک زن باید مسائل خانواده باشد و سپس اشتغال.

نکته سوم، البته به این باوری که اشاره کردید و این نوع نگاه مردان به زنان را نیز قبول ندارم.

اما در مورد زندگی با همسرم باید بگویم که در زمان آشنایی در مورد اشتغال همسرم با یکدیگر صحبت کردیم و به یک اشتراک نظر رسیدیم و من حتی از او درباره میزان درآمدش سوال نپرسیده ام، چون قداست زندگی برای من مهمتر بود.

بخش سوم – حوزه پزشکی

 

آیا تحصیل در رشته پزشکی سخت است؟ آیا پزشکی جزو مشاغل سخت محسوب می شود؟

نوری: من در سال 78 دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران شدم، الان حس می کنم که دیدگاه جامعه به رشته پزشکی به صورت گارد شده است، و یکی از علل آن را در این می دانم که در حال حاضر هر فردی که بخواهد در رشته پزشکی تحصیل کند با دید اشتغال و کسب درآمد بیشتر در این رشته تحصیل خواهد بود و این در حالی است که در دورانی که در دانشگاه تحصیل می کردم انگیزه اصلی دانشجویان هم دوره ای ام خدمت به همنوع بود.

همچنین عقیده دارم که رشته تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی جزو رشته های سخت دانشگاهی است چون هفت سال و نیم باید در دوره اول دانشگاه تحصیل کرد تا فارغ التحصیل شد، علاوه بر آن، این رشته با جان انسان ارتباط مستقیم دارد.

اما در مورد اشتغال در این رشته نیز باید بگویم که این رشته شغلی نیز سختی های خاص خود را دارد، به طور مثال، بلافاصله پس از واقعه زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت ماه امسال، بدون توجه به خانواده به سمت اورژانس بیمارستان امام علی ( ع ) رفتم و در همان پنج ساعت نخست از وقوع این اتفاق 180 مصدوم را پذیرش و مداوا کردیم.

به طور کلی برای فعالیت در این رشته، جسم، عاطفه، روح و روان درگیر می شود.

 

امیری: من در سال 88 دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه بابل شدم و در سال 94 نیز فارغ التحصیل شدم، این رشته یک رشته تئوری و عملی است که رشته ای سختی است، یکی از مهمترین این سختی ها، تحمل استرس است و یکی از این استرس هایی که در طول تحصیل با آن زندگی کردم، پیدا کردن و جذب بیمار بود .

علاوه بر آن، در هنگام اشتغال نیز برای اینکه با جان بیمار ارتباط مستقیم داریم باید تجربه و علم خود را نسبت به رشته شغلی امان بالا ببریم.

 

عده ای اعتقاد دارند که پزشکان آفتاب و مهتاب ندیده هستند و پشت میز نشین هستند، چرا باید درآمد آنها بسیار بالا باشد،عقیده شما چیست؟

امیری: شاهد هستیم که برخی از مشاغل خیلی سخت هستند اما متاسفانه درآمد کمی به نیروها داده می شود، اما اخیرا با یکسری مشاغلی آشنا شدم که نیروها در این مشاغل تحصیلات بالایی ندارند و سختی کار بالایی نیز ندارند اما درآمد آنان بیش از 30 میلیون تومان در هر ماه است.

اما دانشجویان رشته پزشکی به طور مستمر در حال درس خواندن هستند و تحصیل آنان با سختی و تحمل استرس ها همراه است و وقتی شاغل می شویم درآمد این قشر به چشم جامعه می آید، نمی دانم، چرا؟

نوری: نکته اول، پزشکان پشت میز نشین نیستند، نکته دوم، پزشکان در این شغل به لحاظ جسمی خیلی زود فرسوده می شوند چون تمام جسم پزشک درگیر این شغل می شود از جمله اینکه پزشکان پس از 12 سال کار دچار آرتوروز کمری می شوند و باید به دنبال شغل دیگری باشند.

نکته دیگر این است که وقتی از 19 سالگی تحصیل رشته پزشکی شروع می شود، دانشجوی رشته پزشکی در 27 سالگی فارغ التحصیل خواهد شد و پس از آن که بخواهد مدارج علمی بالاتری را طی کند یعنی به طور عملی یک پزشک از سن 40 سالگی به عرصه طبابت خواهد رسید و این یعنی اینکه پزشکان برای نسل آینده خود درآمدزایی می کنند نه برای خود.

 

 

دغدغه های پزشکان چیست؟

نوری: با توجه به سطح رفاهی که پزشکان دارند حضور در هر زمانی و یا مکان با محدودیتی همراه است.

امیری: برنامه ریزی و تقسیم بندی زمان برای رسیدگی به زندگی و اشتغال.

 

بخش سوم- اردوی های جهادی

 

 از چه سالی با اردوی جهادی همراه شدید؟ با چه انگیزه ای؟

امیری: آشنایی من با گروه های جهادی یک قسمت بود و من تصور نمی کردم که پزشکان هم گروه اردوی جهادی دارند، من پس از اینکه فارغ التحصیل شدم، یکی از دوستانم که قرار بود در این گروه شرکت کند، امکان شرکت نداشت، به من پیشنهاد حضور در این گروه را داد و من وقتی در این اردو شرکت کردم، از آن به بعد تمایل داشتم که در این اردوها شرکت کنم که پس از آن در آذر ماه سال 95 با تیم اردوی جهادی منتظران ظهور آشنا شدم و به این تیم راه یافتم و با این تیم به مناطق اطراف شهر مشهد رفتم و در آن اردو، اعزام به خراسان شمالی را پیشنهاد کردم که مورد موافقت قرار گرفت و این گروه در فروردین ماه امسال به منطقه کالیمانی آمدند و به عقیده من در طول یکسال، چند روز برای مردم محروم خدمت کردن، زمان زیادی نیست.

نوری: من از سال 87 که در بسیج جامعه پزشکی استان وارد شدم هر ماه در یک منطقه محروم برای ارائه خدمت پزشکی به مردم حضور پیدا می کنم، سال گذشته نیز با تیم منتظران ظهور همراه شدم و امسال 110 پزشک و دندانپزشک در منطقه کالیمانی حضور یافتند که تا زکات کار خود بپردازند که در این گروه حتی پزشک متخصص ترمیم زیبایی از تهران به این منطقه آمدو این پزشکان برای این مردم با عشق و علاقه خدمت می کنند.

 

 

در این مناطق چه چیزهایی دیدید؟

امیری: اینکه در این مناطق محروم، ساکنان این مناطق در تامین هزینه و خوراک ساده خود نیز درمانده بودند.

اینکه در این مناطق می توانم چند روز خدمت کنم، برای من خیلی با ارزش است چون ما نیز از این جامعه هستیم.

 

آشنایی با یکدیگر برای ازدواج در این منطقه محروم را چگونه تعبیر می کنید؟

نوری: اگر من به قسمت اعتقاد نداشتم، در این مکان و زمان به قسمت اعتقاد پیدا کردم و من جای پای خدا را در این ارتباط بین خودمان می بینم.

امیری: در همه تصمیماتی که در زندگی گرفته ام به خدا ایمان داشتم که به بهترین شکل ممکن دستم را می گیرد.

با توجه به اینکه من همیشه انجام نتیجه کارهایم را به خدا واگذار کرده ام و در همین زمینه نیز همیشه بهترین نتیجه را گرفته ام و در زمینه ازدواجم نیز به خدا گفتم که هر کسی را خودت صلاح می دانی در مسیر زندگی ام قرار بده که آشنایی من در آن محیط با همسرم را یک نشانه می دانم و به قسمت ایمان پیدا کردم و احساس کردم که خدا دارد این مسیر را برای من رقم می زند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک