جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۷۹۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ساعت ۵:۲
گفت و گو با نماینده دختران سرزمین آفتاب به مناسبت روز دختر؛

طلوع معرفی خراسان شمالی با درخشش دختران سرزمین آفتاب/عبور هدف از سایه بی پولی

دختران سرزمین آفتاب، دختران خطه خراسان شمالی ( پاره ای از سرزمین خراسان بزرگ ) هستند که مدتی است موسسه ای مردم نهاد را تاسیس کرده اند تا جاذبه ها و داشته های غنی گردشگری این استان را به علاقمندان به گردشگری این کشور معرفی کنند.
طلوع معرفی خراسان شمالی با درخشش دختران سرزمین آفتاب/عبور هدف از سایه بی پولی,

به گزارش عصر اترک، خراسان در تاریخ کهن سرزمین آریایی ها به محل طلوع خورشید نام نهاده شده است، در عصر کنونی که پاره ای از این سرزمین به سبب تقسیم شدنش در سایه رفته با درخشش دخترانش از سایه خارج شد.

این دختران نه با دستی پر از پول بلکه با تکیه بر علاقمندی و همت وافر خود در تلاشند که زیبایی های سرزمین گنجینه فرهنگ ها را به گردشگران و مسافران بشناسانند و آنان را به این پاره از سرزمین تاریخی و البته با طبیعتی چهار فصل دعوت کنند.

دختران سرزمین آفتاب نه تنها معتقد نیستند بی پولی و گاهی نگاه بسته جامعه مانع رسالت کاری آنان خواهد شد، بلکه معتقد هستند با اعتماد سازی و تلاش می توانند جامعه و نهادهای دولتی را با خود همراه کنند تا سرزمین خور را در فهرست بازدید گردشگران بگنجاند.

حال به توجه به اینکه امروز سوم مرداد ماه، روز ولادت حضرت معصومه و روز دختران در تقویم شمسی کشور نام نهاده شده است با تبریک به دختران ایرانی، گفت و گویی با افسانه کاملی، دختر جوان بجنوردی، فارغ التحصیل رشته مدیریت گردشگری که با تاسیس انجمن گردشگران دختران سرزمین آفتاب، شماری از دختران مجرد این شهر را گرد هم آورده است تا در راستای معرفی این استان به سایر هموطنان قدم بردارند، انجام شد که می خوانید.

 

 

خود را معرفی کنید و توضیح دهید که در چه رشته ای تحصیل کرده اید؟

افسانه کاملی هستم که در حال حاضر مسئولیت مدیر عاملی انجمن گردشگران سرزمین آفتاب را بر عهده دارم، رشته دبیرستانم ریاضی فیزیک بوده اما به دلیل علاقه ای که به رشته گردشگری داشتم در دوره کارشناسی رشته مدیریت گردشگری را انتخاب کردم و در حال حاضر نیز پشت کنکوری مقطع کارشناسی ارشد در رشته باستان شناسی هستم.

 

وقتی این رشته را انتخاب کردید، وضعیت بازار کار این رشته چطور بود؟

خیلی ها گفتند که در استان خراسان شمالی برای رشته مدیریت گردشگری بازار کار وجود ندارد، اما برای من درآمد مهم نبود بلکه بر اساس علاقه این رشته را انتخاب کردم.

 

در چه سالی مجوز فعالیت انجمن گردشگری دختران سرزمین آفتاب را عنوان یک موسسه مردم نهاد دریافت و فعالیت خود را شروع کردید؟

آبان ماه سال گذشته.

 

چرا این انجمن را تاسیس کردید؟

با توجه به اینکه این استان از لحاظ جاذبه های گردشگری غنی است اما عقیده دارم که این استان در سطح کشور ناشناخته باقی مانده است، علاوه بر آن، وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شدم، من و همکلاسی هایم کاری در رابطه با این رشته پیدا نکردیم، بنابراین تصمیم گرفتیم که این انجمن را تاسیس و نسبت به معرفی استان در قالب طرح های مختلف به انجام کار بپردازیم.

 

چرا نام دختران سرزمین آفتاب را انتخاب کردید؟

معنا و ریشه کلمه خراسان، محل طلوع خورشید و آفتاب است و با توجه به اینکه خراسان شمالی در شرق کشور واقع است بنابراین نام سرزمین آفتاب را انتخاب کردیم.

 

در این انجمن چند نفر عضو هستند؟

هفت نفر عضو اصلی این انجمن هستند ( که شش نفر از این هفت عضو اصلی دختران مجرد هستیم ) همچنین این انجمن 25 عضو دیگر نیز دارد.

 

کارکرد اصلی این انجمن چیست؟ و کارکرد آن با دفاتر آژانس های گردشگری چیست؟

آژانس های گردشگری به طور مستقیم می توانند تورهای گردشگری را برگزار کنند اما این انجمن نمی تواند به طور مستقیم اینکار را انجام دهد و این انجمن برای برگزاری اردوهای گردشگری باید با آژانس ها قرارداد منعقد کند.

اما کارکرد اصلی این انجمن این است که این انجمن در زمینه فعالیت های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، پلی میان اداره کل میراث فرهنگی استان و مردم است و مردم را به این اداره کل متصل می کند همچنین علاوه بر آن، در زمینه معرفی جاذبه های گردشگری استان به تمامی علاقمندان به گردشگری فعالیت دارد.

همچنین این انجمن نسبت به برگزاری کارگاه های آموزشی و صنایع دستی اقدام می کند.

 

نقش اعضا در این انجمن چیست؟

این 25 عضو، هیات موسس این انجمن را در زمینه های برگزاری سمینارها، جشنواره ها، همایش ها و اردوهای گردشگری با مجوز ادارات میراث فرهنگی و ورزش و جوانان استان همراهی و کمک می کنند.

 

هزینه های اجرای این برنامه ها را چطور تامین می کنید؟

منبع اصلی تامین هزینه های اجرای برنامه ها از سوی اداره کل ورزش و جوانان پرداخت می شود که این اداره کل در این زمینه این انجمن را خیلی کمک کرده است، علاوه بر آن، خود اعضا نیز یک مبلغی را به عنوان حق عضویت به انجمن پرداخت می کنند.

در عین حال، کارگاه های آموزشی ای برای اعضای انجمن، اعضای عادی ( جوانان زیر 29 سال ) همچنین اعضای افتخاری را نیز برگزار می کنیم که شرکت کنندگان برای حضور خود مبالغی را می پردازند.

 

این انجمن چطور می تواند بازوی اداره کل میراث فرهنگی برای جذب گردشگران به استان باشد؟

علاوه بر معرفی و انجام تبلیغات از جاذبه های گردشگری استان در تلگرام و اینستاگرام همچنین به انجام تبلیغات بروشوری هم مشغول هستیم.

علاوه بر این، مجوز چاپ کتاب گردشگری استان با تدوین کاملی از اطلاعاتی که جمع آوری خواهیم کرد را دریافت کرده ایم که از این طریق نیز به معرفی استان بپردازیم.

و البته باید خاطر نشان کنم که این کتاب اطلسی از تمامی اطلاعات گردشگری استان خواهد بود.

 

هزینه چاپ آن را چطور تامین می کنید؟

از سوی اداره کل ورزش و جوانان پرداخت می شود.

 

اعضای کنونی این انجمن چطور با این انجمن آشنا شدند؟

در نمایشگاه ها و سمینارهای مختلفی شرکت کردیم و علاقمندان از غرفه های معرفی استان این انجمن بازدید کردند و به عضویت و فعالیت در این انجمن علاقمند شدند.

 

آیا با آژانس های گردشگری خارج از استان هم ارتباط دارید؟

با توجه به اینکه مجوز فعالیت این انجمن فقط داخل استانی است با آژانس های خارج استان تعامل کاری نداریم.

 

خراسان شمالی از نظر داشته ها و جاذبه های گردشگری چه تفاوتی با استان های مقصد گردشگری که مطرح هستند، دارد؟

به عقیده من خراسان شمالی در زمینه جاذبه های گردشگری، بسیار غنی و برخوردار تر است و این گفته مرا تپه های باستانی استان که آثاری با قدمت های پنج هزار ساله در آن کشف شده اند را ثابت می کند.

همچنین این استان از طبیعت چهار فصل برخوردار است.

اما جاذبه بارز و متفاوت و بسیار مهم استان وجود قومیت های مختلف شامل کرمانج، ترک، ترکمن، تات و فارس هستند که در صلح و آرامش با هم زندگی می کنند و همین جاذبه خراسان شمالی را گنجینه فرهنگ ها کرده است.

 

  در حال حاضر وضعیت درآمدی این انجمن چطور است؟

هیچ درآمد نداریم و حق برداشت حتی یک ریال از اعتباری که برای اجرای برنامه ها اعطا می شود را نیز نداریم و فقط با اجرای برنامه ای همچون برگزاری کارگاه های آموزشی می توانیم مقدارکمی درآمد داشته باشیم.

 

این بی درآمدی بر روی ادامه مسیر کاری اتان آیا تاثیر منفی گذاشته است و یا حتی انصراف از ادامه کار؟

این بی پولی من را بیشتر به جلو و ادامه مسیر ترغیب کرده است.

 

هزینه های شخصی زندگی ات را چطور تهیه می کنی؟

خانواده و بعلاوه برگزاری کارگاه ها.

 

آیا قصد تاسیس آژانس گردشگری را دارید؟

بله، حتما با همکاری اعضای انجمن کنونی در آینده.

 

بازخورد آثار کارکردی این انجمن را در کجای کار خود دیدید؟

در رابطه به اینکه توانستیم اعتماد ادارات را به توانمندی، همت و تلاش تعدادی دانشجوی فارغ التحصیل رشته گردشگری جلب کنیم و بتوانیم بخشی از اجرای برنامه های آنان را تحویل بگیریم.

 

حال با توجه به اینکه امروز روز دختر است، شما توضیح دهید که با مجرد بودن خود چگونه توانستید نظر خانواده را جلب کنید تا در این فعالیتی که نه زمان و نه مکان می شناسد همچنین باید ارتباطات گسترده ای با اقشار مختلف داشته باشید، ادامه مسیر بدهید؟

حمایت خانواده ام از این فعالیت بخاطر اعتمادی بود که به من، توانمندی و علاقه ام به این کار داشتند.

 

به طور کلی نگاه جامعه را برای فعالیت دختران مجرد هم استانی و ایرانی چطور می بینید؟

عقیده دارم که جامعه را خودمان می سازیم و نمی توان جامعه را با ترس ساخت و آن را مدیریت کرد.

به نظرم اگر همه افراد از جمله دختران مجرد طوری رفتار کنند که خانواده به توانمندی، هدف و عملکردشان اعتماد کنند، انجام کار و فعالیت در حوزه های مختلف راحت و امکانپذیر خواهد شد.

 

وضعیت بازار کار برای پذیرش اشتغال دختران مجرد چطور است؟

متاسفانه وضعیت استخدامی های دولتی برای جذب نیرو که اصلا جای حرف زدن ندارد و نمی شود بر روی استخدامی ادارات حساب باز کرد و متاسفانه بازار کار در بخش خصوصی هم برای اغلب رشته ها از جمله گردشگری خیلی مساعد نیست که بتوان در این بخش هم فعالیت کرد.

 

به عقیده شما یک خانم مجرد با چه داشته ای می تواند یک کار و فعالیت راه بیندازد؟

اراده قلبی، اعتماد و اعتقاد به هدف و من از جمله آن دخترانی هستم که با وجود نبود درآمد اما با تلاش فقط به هدفم توجه کرده ام و مسیرم را ادامه داده ام.

 

آیا خود را در این مسیر و هدف موفق می دانید؟

بله، اما هنوز خیلی راه در پیش دارم تا به موفقیت کامل برسم و از انتخاب این مسیر پشیمان هم نیستم.

 

چه پیشنهادی به دخترانی که توانمند و علاقمند به انجام فعالیتی هستند اما به علت بی پولی یا نگاه بسته خانواده بیکار مانده اند، دارید؟

برای دستان خالی از پول باید جنگید و راه را پیدا کرد همچنین برای نگاه بسته خانواده نیز باید اعتماد سازی کرد.

 

با توجه به شغلی که دارید، آیا این شغل بر روی تصمیم شما برای ازدواج در آینده اثر خواهد گذاشت؟

شغل من برای تشکیل یک زندگی مشترک مشکل ساز نیست مگر برای شریک آینده.

اما به نظرم اگر کسی که یک دختر را برای یک عمر زندگی بخواهد انتخاب کند باید بتواند باورها، سلیقه ها و هدف دختر را درک کند و البته این درک باید متقابل باشد.

 

آیا تصور می کنید که روزی موضوع درآمد سبب شود که شما ناگزیر به ازدواج شوید؟

من هیچ وقت بخاطر پول با زندگی ام بازی نمی کنم.

 

خواسته قلبی شما چیست؟

اشتغال زایی برای جوانان.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
مهدی صفاپور | 1396/05/21
0
0
دوست دارم در حوزه گردشگری در خراسان شمالی همکاری کنم لطفا منو راهنمایی کنید
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک