جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۹۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۲۹ - ساعت ۱:۴۲

شکوفایی زندگی توان یابان بجنوردی میان کوک های مهر و امید/تولیدهای امید آفرینان، بازار را فرا می خواند

اردیبهشت ماه سال 1390؛ سه بانوی خیر بجنوردی که دغدغه اشتغال و انزوای مددجویان معلول اما توانمند و مستعد شهر خود را داشتند در اقدامی خداپسندانه با دلی پر امید و با تکیه بر همت عالی اما نه با دستانی پر از پول برای مددجویان معلول جسمی حرکتی، نابینا، کم بینا و ناشنوای شهر خود موسسه کارآفرینی و توانمندسازی مهر و امید پویان مینو را تاسیس کردند.
شکوفایی زندگی توان یابان بجنوردی میان کوک های مهر و امید/تولیدهای امید آفرینان، بازار را فرا می خواند,

به گزارش عصر اترک، این بانوان کارگاه تولید فرم مدارس و البسه بیمارستانی و دست دوزهای سرویس خواب و آشپزخانه را راه اندازی می کنند تا این عزیزان در این محیط، از انزوای ناامیدی خود خارج و استعداد هنری خود را در این رشته کاری شکوفا کنند.

این سه بانوی بجنوردی که معتقد نیستند معلولان، ناتوان و ناکارآمدند بلکه معتقدند معلولان، توان یاب هستند، در ابتدای آغاز به کار این کارگاه، 12 بانوی متاهل و مجرد توان یاب بجنوردی را پذیرش می کنند و چرخش چرخ های این کارگاه را به دستان پر توان این بانوان توان یاب می سپرند تا آنان هم چرخ زندگی خود و هم گوشه ای از چرخ اقتصادی استان شان را بچرخانند.

موسسان این موسسه و 12 بانوی توان یاب که بازوی اقتصادی خانواده خود هستند، چنان چرخ این کارگاه را به گردش درآوردند که پس از بازگشت پنج سال تعداد توان یابان مشغول به کار این کارگاه به 32 نفر رسید و البته هم اکنون حدود 60 نفر از دیگر توان یابان بجنوردی خواستار کار در این کارگاه شده اند تا آنان نیز چرخ زندگی خود را از وجود چرخ های این کارگاه بچرخانند اما ...

این اما، قصه آن امای همیشگی کارگاه های تولیدی است که در روزگار کنونی شکایت از بازار ضعیف فروش تولیدات خود دارند که گاهی تولیدات هنرمندانه بانوان این کارگاه با استقبال گرم بازار روبرو نمی شود تا بر تعداد چرخ های دوزندگی این کارگاه افزون شود و دست توان یابان بیشتری را بگیرد.

در همین راستا، خبرنگار دفتر پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک با حضور در این کارگاه درباره فعالیت این واحد تولیدی و دغدغه هایش با معصومه کچرانلویی، مدیر داخلی موسسه خیریه کارآفرینی و توانمندسازی مهر و امید پویان مینو مصاحبه ای را انجام داد که می خوانید.

 

این کارگاه تولیدی ( تولید فرم مدارس، البسه بیمارستانی و سرویس خواب و آشپزخانه ) با چه هدفی راه اندازی شد؟

هدف این بود مددجویانی در این کارگاه مشغول به کار شوند که به استعدادهای خود پی ببرند و از انزوا و گوشه گیری خارج شوند همچنین کمک خرج خانواده خود باشند.

در حال حاضر در این کارگاه یک بانویی به نام مریم وحیدی مشغول به کار شده که نویسنده است و اولین کتاب او به مرحله چاپ رسیده است.

 

چند مددجو در این کارگاه مشغول به کار هستند؟

در حال حاضر 32 مددجوی معلول که ما به آنان توان یاب می گوییم و نه معلول، در این کارگاه مشغول به کار هستند.

 

چرا این موسسه برای مددجویان معلولش نام توان یاب را انتخاب کرده است؟

موسسان این کارگاه هیچ اعتقادی به عنوان معلولیت ندارند بلکه اعتقاد دارند اگر حسی از فردی گرفته شده حتما استعداد دیگری داده شده که متاسفانه دیده نشده است و این موسسه این فضا را ایجاد کرده تا آنانی که به این مکان می آیند به استعداد های خود پی ببرند.

 

این توان یابان چطور با موسسه و کارگاه شما آشنا شدند؟

اداره کل بهزیستی آنان را معرفی کرده است و حتی عده ای از توان یابان جدید از طریق تعریف توان یابان مشغول به کار در این کارگاه با این فضا آشنا و وارد کارگاه شدند و پس از گذراندن دوره آموزشی به انجام کار مشغول شدند.

 

این توان یابان آیا سرپرست خانواده هستند؟

عده ای از آنان متاهل و عده ای دیگر نیز مجرد هستند که البته سرپرست خانواده نیستند اما بازوی درآمدی خانواده خود هستند.

 

این توان یابان مشغول به کار در این کارگاه در چه سنینی هستند؟

کوچکترین فرد مشغول به کار در این کارگاه 22 ساله و سن بالاتر آنها 45 ساله است.

 

مقاطع تحصیلی آنان چیست؟

از زیر دیپلم تا کارشناسی ارشد در این کارگاه تولیدی مشغول به کار هستند.

 

آیا ابتدا این توان یابان آموزش می بینند و سپس مشغول به کار می شوند؟

آنانی که با دوخت آشنا هستند به طور مستقیم در پشت چرخ خیاطی مشغول به کار می شوند اما آنانیکه سر رشته ای ندارند در ابتدا کار آنها در اتاق بسته بندی، نخ گیری و اتو کشی شروع می شود و سپس به انجام راسته دوزی و کار تخصصی خیاطی تشویق می شوند.

 

اداره کل بهزیستی استان از این کارگاه چه حمایتی کرده است؟

تنها لطف این اداره کل از این کارگاه در ابتدای آغاز به کار این کارگاه، اختصاص دو دستگاه چرخ راسته دوز بود همچنین این اداره کل ماهیانه 20 درصد از بیمه تامین اجتماعی این توان یابان که بیمه 30 روزه دارند را می پردازد.

همچنین هرگاه که نمایشگاهی برگزار می شود، این اداره کل غرفه ای رایگان برای نمایش و عرضه در اختیار تولیدات این کارگاه می گذارد.

 

ظرفیت پذیرش این موسسه برای جذب توان یابان بیشتری تا چه تعداد است؟

در حال حاضر فضای این کارگاه کوچک است و توان جذب نیروی بیشتری را نداریم و این حالی است که حدود 60 نفر توان یاب جدید برای اشتغال در این کارگاه ثبت نام کرده اند و پشت نوبت هستند.

در این شرایط ،موسسان این کارگاه قصد دارند و در حال تلاش هستند که شرایط ارتقای فضا کارگاه را فراهم کنند تا نیروی این کارگاه را به 400 نفر برسانند.

 

برای ارتقای کارگاه چه کاری باید انجام دهند؟

برای خط تولید البسه بیمارستانی خود باید دستگاه استریل را بخریم تا بتوانیم در نوع تولیدات خود در مناقصات بیمارستانی به موفقیت نزدیکتر شویم اما قیمت خرید این دستگاه بالا است.

 

در حال حاضر مهمترین دغدغه این کارگاه چیست؟

فروش تولیدات.

 

برای حل آن چه کرده اید؟

برخی از بیمارستان ها برای خرید البسه بیمارستانی مورد نیاز خود مناقصه برگزار می کنند که این کارگاه از تعدادی از این مناقصه ها بی خبر مانده و یا در برخی از مواقع نیز نرخ پیشنهادی در مناقصه به قدری پایین بوده است که در هر دو حالت مناقصه را از دست می داده ایم و این کارگاه با دغدغه فروش تولیدات خود روبرو است.

 

این کارگاه امورات خود را چطور می گذارند؟

لطف خدا همیشه شامل حال این موسسه و کارگاه بوده است و حتی در برخی از مواقع به مرز تعطیلی رسیده ایم ولیکن نور امید پرودگار که به دل فعالان این موسسه و کارگاه تابیده و چرخ کارگاه از گردش نیفتاده است.

 

آیا خیران دیگری از این کارگاه حمایت می کنند؟

بله، از طرف دیگر خیران، 20 دستگاه خیاطی راسته دوز و سر دوز به این کارگاه اهدا همچنین آنان پنج ویلچر برقی برای توان یابان این کارگاه تهیه و برای هفت دختر توان یاب این کارگاه که ازدواج کردند نیز جهیزیه خریداری کردند.

علاوه بر آن، 12 سمعک برای ناشنوایان و چهار جفت کفش برص را نیز تهیه کردند.

 

آیا این خدمات از طرف بهزیستی به این مددجویان اعطا نمی شود؟

حتما نمی شود که خیران به آنها کمک می کنند.

 

درخواست و انتظارات شما؟

کمک برای ارتقای فضای کار، حمایت مالی برای خرید دستگاه استریل و بهبود وضعیت بازار فروش.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک