شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۷۸۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ساعت ۵:۳۱
یادداشت به قلم هادی مرادی

هجوم ریزگردها و آلاینده ها ، هوای بجنورد را به مرز هشدار رساند

متاسفانه مرکز استان خراسان شمالی رورزهای ناسالمی را پشت سر می گذارد ، با توجه به اینکه این شرایط هرازچندگاهی دامنگیر مرکز استان می شود،برای مقابله با آن بایستی عوامل دخیل در آلودگی هوای بجنورد را شناسایی و میزان آلایندگی و منشاء آنرا مشخص کردتا بتوان برای مقابله با آن برنامه ریزی نمود.
هجوم ریزگردها و آلاینده ها ، هوای بجنورد را به مرز هشدار رساند,

این وضعیت در فصلی اتفاق افتاده است که زمین های کشاورزی رطوبت خود را از دست داده اند و و توانایی نگهداری ذرات خاک را ندارند همچنین مراتع و زمین های کوهستانی و تپه مانند اطراف بجنورد به علت برداشت های صنایع ، چرای دام و کاهش بارندگی در سال جاری، پوشش گیاهی خود را از دست داده اند ،میزان تردد خودرو های تک سرنشین در سطح شهر افزایش یافته و موقعیت توپوگرافی بجنورد باعث تشدید آلودگی در شهر می شود.
علاوه بر موارد فوق انتشار ریزگرد ها از بیابان قره قوم  کشور ترکمنستان و کویرهای استان سمنان  را نیز می توان موثر دانست .
اگر به این مسئله توجه نشود در آینده بجنورد با مشکلاتی نظیر آنچه در اهواز اتفاق می افتد مواجه خواهد شد.برای کاهش آلودگی ما می توانیم در کوتاه مدت و ضربتی ریزگردها و آلاینده های محلی را کاهش دهیم.
از اقدامات ابتدایی برای کاهش آلودگی می توان به احیای پوشش گیاهی زمین ها و مراتع، جلوگیری از چرای بیش از حد دام ،ممانعت از فعالیت صنایع مخرب،گسترش حمل و نقل عمومی و کاهش تردد اتوموبیل های آلاینده و تک سرنشین نام برد.
مدیریت کاهش آلودگی هوای بجنورد براساس گام های زیر می تواند موفقیت آمیز باشد:
1)  اندازه گیری دقیق میزان آلودگی و اجزای آلاینده ها با استفاده از چندین ایستگاه پایش آلودگی که متاسفانه در استان تعداد ایستگاه ها خیلی کم است.
2)  شناسایی منشاء و منابع هر یک از آلاینده های شناسایی شده (منشاء های محلی و خارجی)
3)  مشخص نمودن درصد میزان انتشار آلودگی توسط هر منبع شناسایی شده
4)  وزن دهی به هر آلاینده و منشاء با توجه به حساسیت های بهداشتی ،محیط زیستی و اقتصادی( با درنظر گرفتن اولویت بالا برای آلاینده ها با منشاء محلی )
5)  برنامه ریزی جهت کنترل و سپس  مقابله با آلاینده ( بر اساس شاخص های وزن دهی به آلاینده ها و منشاء های آنها)
6)  انجام عملیات کنترل و مقابله با آلودگی هوای بجنورد


یادداشت: هادی مرادی برزل آباد دانشجوی کارشناسی ارشد آلودگی محیط زیست

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک