جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۸۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ساعت ۱:۳۰
گزارش:

مشکلات مسکن مهر؛ دردی که درمان نشد/ تاوانی که متقاضیان به‌خاطر سوءمدیریت ها می‌دهند

مسکن مهر، طرحی که در دولت نهم برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد بطور ضربتی کلیدخورد اما با وجود تاکید مقامات عالی‌رتبه نظام در دولت یازدهم با بی‌مهری مواجه شد و در عمل اتفاق امیدوارکننده‌ای برای متقاضیان این طرح روی نداد و صاحبان این واحدها، با بی مهری مسئولان مواجه شدند.
مشکلات مسکن مهر؛ دردی که درمان نشد/ تاوانی که متقاضیان به‌خاطر سوءمدیریت ها می‌دهند,

به گزارش عصر اترک، با توجه به اینکه جانمایی زمین ها و نحوه اجرای ساخت سایت های مسکن های مهر از همان ابتدا با حرف و حدیث ها، نقدها و گلایه هایی همراه بود، با این وجود، اجرای این طرح عملیاتی شد و عمر احداث این سایت ها از دولت نهم و دهم به دولت یازدهم رسید.
احداث این مسکن ها به اولویت نخست پروژه های ضربتی دولت نهم و دهم تبدیل شده بود که بر اثر آن عده بسیاری از کارگران ساختمانی مشغول به کار کرده شدند و چرخه صنعت تولید مصالح ساختمانی نیز بر دور تند افتاد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم دور موتور عملیات این طرح کند شد و فرآیند تکمیل کامل سایت ها و حتی تحویل برخی از مسکن های مهر نیز به داراز کشیده شد و رویای خانه دار شدن این اقشار کم درآمد همچنین زندگی در بلوک هایی که خواسته می شد از امکانات استاندارد اولیه برخوردار باشند را برای این اقشار دست نیافتنی تر کرد.
نکته قابل تامل، آن است که از همان ابتدای آغاز اجرای این طرح سراسری در کشور تا به کنون، به طور دائم یا به گوش می رسید و یا اینکه رسانه ای می شد که عده ای بر سوء استفاده از محل اجرای این طرح تلاش می کنند.
حال، ورای سوء استفاده های انجام شده و دیگر عللی که موجب شدند تا دور تند چرخه اجرای این طرح که به عقیده عده ای، طرحی که نپخته اجرایی شد، به دور کند بیفتد با اعتراض همین اقشار روبرو شود که عده ای از کیفیت واحد ها، عده ای دیگر از عدم تکمیل سایت های مسکن مهر تحویل شده خود همچنین عده ای نیز از عدم تکمیل و تحویل مسکن هایشان گلایه دارند و معترض هستند.


مجیدی از متقاضیان ثبت نامی مسکن مهر در گلستان شهر می گوید، حدود 10 سال قبل برای مسکن مهر ثبت نام کردم که در ابتدا قول داده شد دو ساله مسکن را تحویل دهند اما هنوز بلوک در دست ساخت است.
وی خاطر نشان می کند: هر چند در دولت روحانی وام مسکن مهر برای تامین سهم آورده متقاضیان به 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرد اما شاهد هیچگونه پیشرفتی در اجرای پروژه نیستیم.
یکی دیگر از متقاضیان ثبت نامی مسکن مهر در گلستان شهر بجنورد می گوید: با وجود گذشت چند سال از ثبت نام برای مسکن مهر هنوز واحدم را تحویل نگرفته ام.
وی می افزاید: هنوز بلوکی که در دست ساخت است به آب، برق و گاز متصل نشده است و کیفیت ساخت مسکن های مهر اصلا خوب نیست.
لشگری نیز می گوید: هنوز واحدم را تحویل نگرفته ام .
وی عنوان می کند: درآمد خانواده ام پایین است، وقتی چند سال قبل ثبت نام برای خانه دار شدن از طریق مسکن مهر شروع شد برای خانه دار ثبت نام کردم تا در ایام پیری ام سرپناهی داشته باشم اما چند سال است که می گذرد و هنوز واحدم را تحویل نگرفته ام.
یکی از اعضای هیات مدیره پروژه مسکن مهر در گلستان شهر بجنورد نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره علل تاخیر در تحویل مسکن های مهر اظهار می کند: گرانی مصالح، عدم توانایی برخی از متقاضیان ثبت نام کننده در پرداخت کامل سهم آورده اشان همچنین سوء مدیریت و سوء استفاده های مالی برخی از مدیران عامل باعث شد که ساخت برخی از بلوک ها بسیار کند باشد و تحویل واحدها هم میسر نشود.

سوء استفاده های مالی
یکی دیگر از اعضای هیات مدیره پروژه مسکن مهر در کوی وحدت شیروان نیز می گوید: دولت سهم خود را برای آماده سازی زیر ساخت ها در این پروژه ها به موقع پرداخت نکرد و مقدار پرداختی سهم دولت نیز کم بود که در حال حاضر آماده سازی زیرساخت ها ضعیف است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: سوء استفاده های مالی برخی از مدیران عامل باعث شد که برخی از پروژه های مسکن مهر کوی وحدت شیروان پیشرفت فیزیکی قابل توجهی در ساخت نداشته باشند.
مجید محمدی، سرپرست مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره گلایه متقاضیانی که هنوز واحدهایشان را از محل طرح مسکن مهر تحویل نگرفته اند، اظهار کرد: اجرای طرح مسکن مهر در خراسان شمالی همزمان با سایر نقاط کشور در سال 86 کلید خورد و سهم خراسان شمالی از محل این طرح، احداث 25 هزار واحد مسکن مهر برای متقاضیان بود.
وی افزود: مقرر شد احداث 25 هزار واحد مسکن مهر در دو قالب احداث پنج هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر و احداث 20 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر باشد.

5000 مسکن مهر تحویل داده نشد
به گفته وی، با کلید خوردن اجرای این طرح در استان، عملیات ساخت آغاز شد که تاکنون در شهرهای زیر 25 هزار نفر تعداد چهار هزار و 500 واحد مسکن مهر تکمیل و به متقاضیان ثبت نام شده  تحویل شده است و 500 واحد دیگر نیز در شرف تکمیل و تحویل هستند.
وی همچنین افزود: در شهرهای بالای 25 هزار نفر ( بجنورد، شیروان و اسفراین ) 15 هزار و 500 واحد تکمیل و تحویل شده و هنوز چهار هزار و 500 واحد دیگر نیز در دست احداث هستند که پیشرفت فیزیکی اغلب این واحدهای در دست ساخت به بیش از 80 درصد مي رسد .
وی در ادامه درباره علل تاخیر در تکمیل و بهره برداری از واحدهای مسکن مهری که هنوز در دست احداث مي باشد و به متقاضیان ثبت نام شده، تحویل نشده اند، پاسخ داد: تاخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر متاثر از عوامل مختلفی مي باشد .
وی عدم واریز به موقع سهم آورده از سوی متقاضیان ثبت نامی را از جمله این علل برشمرد و گفت: برخی از متقاضیان به موقع و به طور کامل سهم آورده 20 درصدی خود را نپرداختند که پیشرفت پروژه را با تاخیر روبرو کرد.


وی همچنین سوء مديريت برخی از مدیران عامل شرکت های تعاونی مسکن و انبوه سازان را از دیگر عوامل تاخیر در تحویل برخی از پروژه های مسکن مهر عنوان کرد و افزود: به همین علت، برخی از پروژه ها دچار مشکلات حقوقی شده اند و زیر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و از ادامه کار بازمانده اند.
وی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت مصالح در سال های 90 و 91 موجب شد تا سازندگان این پروژه ها نیز نتوانند پروژه را به موقع به اتمام برسانند و آنها را به موقع تحویل دهند.
وی درباره گلایه برخی از مردم که مسکن خود را تحویل گرفته اند اما هنوز فضای آموزشی پیش بینی شده برای پروژه های مسکن مهر آنان آماده نشده است نیز گفت: ساخت فضاهای آموزشی در محل اجرای این پروژه ها باید از دو محل تامین اعتبار می شد.
وی افزود: تامین یک سوم از منابع مالی فضاهای آموزشی در تعهد وزارت راه و شهرسازی و تامین دو سوم دیگر از منابع مالي در تعهد سازمان تجهیز و نوسازی مدارس بود که تاکنون وزارت راه و شهرسازی به تعهد خود عمل نموده است .

افزایش تسهیلات بانکی مسکن مهر
با این وجود، وی درباره کمک های انجام شده دولت طی چهار سال اخیر، برای تکمیل و بهره برداری از  مسکن مهر عنوان کرد: با توجه به اینکه عده ای از متقاضیان ثبت نامی نتوانستند سهم آورده خود را به طور کامل بپردازند، دولت یازدهم افزایش تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد را مصوب کرد تا در اختیار متقاضیان قرار گیرد که از محل این تسهیلات، بسیاری از پروژه ها به پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد رسیده اند .
افزون بر این، وی یادآور شد: همچنین دولت منابع مالی را تامین و در اختیار سازندگان این پروژه ها قرار داد تا پروژه ها تکمیل شوند .
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه وضعیت اشتغال و سطح درآمد مردم نیز تابعي از وضعيت اقتصادی کشور است، در همین راستا، دولت در حمایت از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که نتوانستند سهم آورده خود را کامل بپردازند، منابع مالی را تامین و تزریق کرد تا مسکن مددجويان تامين گردد .
وی در بخشی دیگر از سخن خود درباره خدمات زیربنایی و روبنایی پروژه های مسکن مهر نیز اظهار داشت : با اجرای این طرح مقرر شد منابع مالی جهت خدمات زيربنايي توسط دولت تامين گردد كه اين مهم نيز محقق شده است .
وی افزود: تاسیسات زيربنايي آب، برق و گاز پروژه های مسکن مهر استان انجام شده و هزینه های خريد انشعاب با متقاضي مي باشد .

تحویل مسکن های دارای 30 درصد پیشرفت در سال جاری
در عین حال، وی اعلام کرد: در سال جاری، قطعا تمامی پروژه های مسکن مهر استان که بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، تکمیل و بهره برداری می گردد .
وی افزود: با توجه به اینکه پروژه های مسکن مهری که زیر 30 درصد پیشرفت فیزیکی هستند و متقاضي نداشته و مشكلات خاصي را دارند پس از تامين منابع مالی و رفع مشكلات انجام خواهد شد .
وی در خاتمه درباره پروژه های مسکن مهر کوی وحدت شهر شیروان که شنیده شده است فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیز پاسخ داد: 80 درصد از پروژه های مسکن مهر کوی وحدت به بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده اند.
وی همچنین افزود: بيش از 700 واحد از پروژه های مسکن مهر کوی وحدت با همت و تلاش انبوه سازان تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد .

 

13 پروژه مسکن مهر استان مشمول دریافت تسهیلات 40 میلیون تومانی
شاه جهانی، مدیر روابط عمومی شعب بانک مسکن خراسان شمالی نیز درباره افزایش سقف پرداخت تسهیلات متمم مسکن مهر نیز اظهار کرد: ابتدای اسفند ماه سال گذشته سقف تسهیلات متمم مسکن مهر از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش یافت و در دستور کار بانک های مسکن قرار گرفت.
وی اعلام کرد: در همین راستا، 13 پروژه مسکن مهر استان مشمول دریافت این تسهیلات شدند و آنان مدارک و مستندات لازم را به شعب ارائه دادند و در مرحله دریافت این تسهیلات قرار گرفتند.
شاه جهانی خاطر نشان کرد: از 13 پروژه، دو پروژه مسکن مهر به تعداد 185 واحد تسهیلات متمم را دریافت کرده اند که ارزش تسهیلات دریافتی این پروژه به مبلغ یک میلیارد و 343 میلیون تومان بوده است.
وی افزود: 11 پروژه دیگر نیز مراحل نهایی برای اخذ تسهیلات را طی و به زودی تسهیلات را دریافت می کنند.
انتهای پیام/


 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک