شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۷۸۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ساعت ۲:۸

دلایل نه گفتن به سقف ۲۴ میلیونی حقوق مدیران

نهایت سوء تدبیر و ضعف مدیریت و سوء شناخت اجتماعی در پیشنهاد دهندگان این لایحه و تصویب کنندگان با این مصوبه چنان خودنمایی می کند که برای هر ناظر منصف و آگاهی چاره ای جز ابراز تاسف نمانده است. راستی زمام امور در دست چه عزیزانی شفیق و آگاه و چیز فهم است !
دلایل نه گفتن به سقف ۲۴ میلیونی حقوق مدیران,

قرآن فرمود :  (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ.سوره النساء 29] به عبارتی اجرت در برابر کار است و رضایت طرفین شرط است . ما فکر می کنیم ۹۰ درصد مردم به چنین پرداختی راضی نیستند. بنابر این چنین دریافتی شائبه اکل مال به باطل دارد. از سویی اگر مدیری به مبلغ کم راضی نیست می تواند مسوولیت نپذیرد. 
قاعده تناسب بین کار و اجرت به قول قران کریم (وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ)سوره النجم 39] انسان باید به اندازه سعی و تلاشش مزد بگیرد . در اکثر موارد چنین دریافتی بیش از تلاش و رنج افراد است. بسیاری از منصوبان به عنوان مدیر بر اساس قاعده و ضابطه شایستگی انتخاب نشده اند و چنین دریافتی ظلم مضاعف است . 
  قاعده انصاف با چنین مصوبه هیچ انگاری شده است . این که امیرالمومنین ع می فرماید: حاکم باید خود را با کم درآمدترین ها تنظیم کند برای همین است که مواسات و انصاف رعایت شود. 
هر قانونی که روح عدالت را درنوردد خلاف عقل است و مخالف عقل وفق قاعده ملازمه عقل و شرع  شرعا مردود منهی و حرام است.
شیوع تبعیض کریه ترین وجه فساد اجتماعی است و ۹۰ درصد مردم در شرایط اقتصادی بحرانی کنونی چنین مصوبه ای را اوج ترویج و تقویت تبعیض ناروا و فساد آور می دانند. 
جعل و تصویب چنین امتیازاتی برای مدیران به جای ایجاد انگیزه رقابت در کسب فضائل و اخلاق و ارائه خدمت باعث تنافس و رقابت  در کسب مقامات دنیایی و دستیابی به تمکن رفاهی می شود . روحیه اشرافی یا همان ملآ و مترفین را به جامعه تزریق می کند. 
چنین مصوبه ای از سوی وکلای ملت پاسخ خوبی به رهبری امت و  حسن نیت موکلان نیست . گر چه چنین سنت سیئه ای از آن جا شروع شد که برخی گفتند برای جلوگیری از اخذ زیر میزی اندک افراد  با افزایش رسمی دریافتی ها ی پزشکان باج گیری را قانونی کنیم .اینک می گویند به نوعی دیگر دم مدیران را ببینیم.  
آقایان من هم مثل خیلی ها کسانی را می شناسم که برای دفاع از حرم و اهداف مقدس نظام اسلامی در دل خطر و با تحمل غربت و مظلومیت مشغول نقش آفرینی و جهادند و خطورت و حساسیت کارشان از ۸۰ درصد این مدیران بیشتر است اما کل دریافتی شان به سه میلیون نمی رسد  چرا باید به عده ای این گونه رسید ؟ 
آن گونه که من به یاد دارم طبق قانون جاری حتی یک خرید ساده باید مهر صرفه و صلاح بیت المال بخورد چرا باید در انتخاب مدیر و مبلع پرداختی به او چنین نکته ای مراعات نشود . خوشبختانه سطح مدیران ما به گونه ای است که در وزارت  ، اداره کل و اداره ، چندین و چند نفر همطراز یافت می شود که چه بسا نتیجه مدیریت آنان بهره وری بهتر و امانت دارانه تر باشد . این چه ترجیح بلامرجح است که باید عده ای را با این همه امتیاز بر گرده مردم سوار کنیم .
ملت عزیز بدانند این مبلع گزاف حقوق مصوب ،  در حالی است که بیشتر این افراد از مزایای دیگری چون خانه مسکونی ، وسیله نقلیه و غیره نیز برخوردار می شوند.
این که قرآن کریم می فرماید : (... وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ ..َ)[سوره اﻷعراف 199]یعنی این که در چنین مسائل مهم که تبعات اجتماعی دارد باید عرف و افکار عمومی را مراعات کرد . متاسفانه چنین مصوبه ای بیشتر در صدد توجیه منافع عده ای خود نخبه پندار بروز و ظهور دارد تا توجه به منافع و مصالح آحاد ملت . چنین رفتاری یاد آور استدلال حاکمانی است که می گفتند قانون ماییم و نه کس و چیز دیگر. 
راستی مصوبان چنین قانونی برای چند صد هزار نظامی جان برکف و قریب به یک میلیون فرهنگی مکرم و میلیون ها کارگر ساختمانی و روستایی محروم از اقل امکانات و...چه پاسخی دارند ؟ 
فکر می کنم نهایت سوء تدبیر و ضعف مدیریت و سوء شناخت اجتماعی در پیشنهاد دهندگان این لایحه و تصویب کنندگان با این  مصوبه چنان خودنمایی می کند که برای هر ناظر منصف و آگاهی چاره ای جز ابراز تاسف نمانده است . راستی زمام امور در دست چه عزیزانی شفیق و آگاه و چیز فهم است !
قاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه های کشور
 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1395/12/21
0
0
از درج این اخبار تشکر می کنیم اما بی تدبیری و بی خرمتی به ارزش ها موج می زند . در مراسمی که به مناسبت هفته منابع طبیعی در مجتمع لاله ( بسیج )خراسان شمالی برگزار شد و در ان از خانواده کارکنان منابع طبیعی و بازنشسته ها دعوت شده بود . متاسفانه مدیرکل و معاونین فقط برای خودنمایی و به رخ کشیدن مقام و پست خود به خانواده ها این مراسم را ترتیب داده بودند . در این مراسم خبری از ارج نهادن به منابع طبیعی و جذب خانواده ها به منابع طبیعی مشاهده نمی شد . زن ومرد مخلوط شده بودند و جا برای نشستن عده ای نبود و فقط از افراد خاص و نورچشمی ها و خانواده به اصطلاح مدیران پذیرا یی می شد و ضمنا دو جوان لات و بد دهن را به عنوان مجری گذاشته بودند که جز حرف های رکیک و ضد خانواده و ضد اخلاق چیزی بر زبان نیاوردند و آبروی خانواده منابع طبیعی استان را بردندو به جای برشمردن اهمیت منابع طبیعی و تشویق فرزندان ، به انها انواع حرف های رکیک آموزش دادند و این در حالی بود که مدیر کل رابطه ای منابع طبیعی استان و رئیس سازمان جهاد استان که در بست و برای حفظ پست خود در خدمت مدیر کل فعلی منابع طبیعی یعنی دست نشانده اکبری نماینده بجنورد است ، نیز حضور داشتند و نماینده ولی فقیه در اداره کل نیز در مراسم حضور داشت و کوچکترین اعتراضی نکرد. بیشتر از این آقایان و خانواده هایشان پذیرایی می شد. گویی که اینان از نژاد برترند ودر حالی که عده ای از همکاران و خانواده ها حتی جای مناسبی برای نشستن نداشتند . امروز و فردا در تمام سایت ها و روزنامه ها این بی آبرویی درج خواهد شد که چگونه منابع طبیعی خراسان شمالی در گرامیداشت هفته منابع طبیعی به اخلاقیات پشت کرد و محیطی پر از تبعیض و بدد هنی و بی اخلاقی را به نمایش گذاشت . نتیجه انتصابات زدوبندی در منابع طبیعی همین است وقتی آقای اکبری نماینده بجنورد رئیس سازمان جنگلها را تهدید می کند تا وحید را مدیر کل بگذارد . نتیجه همین خواهد بود و این است مدیریت جوانکی رابطه ای و قدرت طلب و جاعل یعنی آقای وحید بر منابع طبیعی استان . این آقا با جعل مدارک استخدام رسمی شده و تنها هنرش سرقت های علمی و رابطه با اکبری می باشد و برای این افراد حفاظت از آرمان شهدای عزیر اهمیتی ندارد و فقط به دست آوردن و حفظ پست مهم است . واقعا این است آرمان شهدای عزیز انقلاب که در یک محیط بسیجی مراسمی جلف برگزار کنیم . امید است مسئولین رسیدگی کند . با این وضعی که در استان حاکم است و با این مدیران زدوبندی و فامیلی و رابطه ای امیدی به رای مجدد مردم به دولت نیست مگر استاندار محترم و مسئولین مدیران زد ویندی را تغییر دهند و جلوی دخالت اکبری و امثالهم را در انتصابات بگیرند . اینها با اسم اصلاحات کارهای ضد حاکمیت و ضد دولت انجام می دهند و نظام مقدس اسلامی را که با خون هزاران شهید به دست آمده را بدنام می کنند و با این انتصابات فامبلی موجب ناراحتی مردم می شوند . اینها تحت عنوان اصلاح طلبی و اعتدال و اصول گرایی و ... در صورتی که اصلا به این مسایل اعتقادی ندارند و تنها هدفشان به دست آوردن قدرت است . امیدواریم بررسی و رسیدگی شود .تشکر
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1395/12/27
0
0
اقای جعفری فریب وریا بس است. شما یک دوره نماینده بودید البته با... واین حقوق های نجومی ریشه در دولت اصولگرای مورد حمایت شما دارد که سینه چاکش بودید. چرا آن موقع کاری نکردید. الان شعار می دهید. نماینگان مجلس سقف حقوق را 12میلیون گذاشتند اما شورای نگهبان با استدلال جلوگیری از خروج مدیران خواستار افزایش شد. چرا به شورای نگهبان اعتراض نمی کنید.این دولت جسارت ارایه این لایحه جهت ممانعت از حقوق های نا متعارف را داشت. اما شما در مجلس قبل چه کردید. تنها هنر شما مدح دولت احمدی نژاد بود. از ریا کاری دست بردارید و با این حرف ها به شعور مردم توهین نکنید. مردم شما و گروهتان را می شناسند و لذا علیرغم حمایت های حکومتی مردم به شما رای ندادند. اما شما باز هم فکر می کنید با این حرف ها وایات و روایاتی که اصلا به این موضوع ربطی ندارند می توانید مردم را فریب دهید. زهی خیال باطل.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک