شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۸۰۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - ساعت ۴:۵
/گزارش/

حاشیه نشینی در بجنورد به حاشیه رفته است/ پرسه فقر و اعتیاد در حواشی بجنورد

معضل حاشینه نشینی در غالب شهرهای خراسان شمالی وجود دارد اما بیشترین و نگران کننده ترین نمود این معضل در بجنورد، مرکز این  استان روی داده به گونه ای که اکنون بیش از یک سوم از جمعیت این شهر،چیزی حدود 70 هزار نفر در سکونتگاه غیررسمی و حاشیه ای زندگی می کنند، سکونت گاه هایی که در برخی موارد نیز کلا شهری و یا روستایی بودن منطقه مشخص نیست.
حاشیه نشینی در بجنورد به حاشیه رفته است/ پرسه فقر و اعتیاد در حواشی بجنورد,

به گزارش عصر اترک، حاشیه نشینی یک پدیده ناگوار اجتماعی است که به شکل های مختلفی بروز پیدا می کند، تصرف غیرقانونی زمین در شهرها، آلونک نشینی، و ... از جمله رایج ترین توصیف ها از حاشیه نشینی است در این شیوه زندگی افراد به دلیل مهاجرت و فقر، مجبور می شوند در نقطه ای دور افتاده از شهر و امکانات شهری زندگی کنند که آسیب های اجتماعی زیادی به همراه دارد.
حاشيه نشينی از پيامدهای توسعه ناهمسو و بدريخت در نظام شهرنشينی است، کاربری های شهری در قشربندی اجتماعی و اقتصاديی بسیار تاثيرگذار است و وقتي حاشيه نشينان خود را ناتوان از بهبود موقعيت اقتصادی و اجتماعی خويش احساس می كنند، نوعی محروميت در آن ها به وجود آمده و آن ها را به ارتکاب جرائم اجتماعي وادار می کند.
این پدیده در بجنورد، مرکز خراسان شمالی به طور نگران کننده ای وجود دارد به گونه ای که اکنون یک سوم از جمعیت در حدود 22 سکونتگاه غیررسمی و حاشیه ای بجنورد زندگی می کنند و از این نظر مرکز خراسان شمالی به عنوان یکی از اصلی ترین شهرهای دارای بیشترین حاشیه نشین در کشور محسوب می شود.
 

منازل موجود در حواشی شهر بجنورد استحکام بنای لازم را ندارند
سید حسین نقیب رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به اینکه به طور کلی حواشی شهر بجنورد را دو موضوع مهم از جمله فقر اقتصادی و نبود اعتبار کافی تهدید می کند، گفت: بجنورد تنها شهر در کشور است که یک سوم جمعیت آن حاشیه نشین است و زیر ساخت مناسبی در این مناطق مشاهده نمی شود.
وی با بیان اینکه 70 هزار نفر از جمعیت در حواشی این شهر زندگی می کنند، افزود: به عنوان مثال سرانه هر فرد در مشهد 10 برابر سرانه هر فرد در بجنورد است و مشهد برای احیاء بافت فرسوده و حواشی شهر خود مبلغ یک هزار میلیارد ریال را به صورت علل حساب کمک گرفته است.

 

وی با تاکید بر اینکه خراسان شمالی متاسفانه تنها استان در کشور است که از لحاظ ساختاری بسیار پایین است، ادامه داد: شورای اسلامی شهر بجنورد در بودجه سال جاری شهرداری این بودجه را تا جایی که ممکن بود بالا گرفت اما این میزان نیز اندک است.
نقیب اظهار کرد: بسیاری از کوچه و خیابان های حواشی شهر تا سال های گذشته خاکی بوده اند که با اختصاص بودجه در سال های اخیر امر اسفالت این مناطق در دستور کار قرار گرفته که برخی از مناطق حواشی شهر آسفالت شده اند.
وی تصریح کرد: منازل موجود در حواشی شهر هیچ یک استحکام بنای لازم را ندارند و اگر افراد ساکن در این منازل بخواهند آن ها را تخریب کرده و دوباره بسازند بضاعت مالی ندارند که این کار را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان های گذشته افراد سودجو زمین هایی را در مناطق حواشی شهر تفکیک کرده و با مساحت هایی 70 متری و یا اندک به مردم فروخته اند و مردم نیز بیشتر بیغوله هایی ساخته اند در این مناطق تا خانه.
سید حسین نقیب رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به اینکه دولت امسال حتی یک ریال از محل تملک دارایی سرمایه ای به شهرداری کمک نکرد، توضیح داد: اگر دهیاری، بنیاد مسکن و بخشداری ضوابط طرح هادی را در روستاها به درستی اجرایی نکنند و شهرداری در آینده با این روستاها که ملحق به شهر خواهند شد دچار مشکل می شوند.
وی بیان کرد: در روستایی همچون کلاته محمد علی پهلوان کوچه هایی با عرض سه چهار متر و طول دو هزار متر وجود دارد که اگر این مناطق در آینده نزدیک به شهر ملحق شوند بسیار خطرناک است چراکه به عنوان مثال اگر یک حادثه آتش سوزی در این مناطق اتفاق افتد ورود خودروهای آتش نشانی به این مناطق مشکل است.
 

زیرساخت های فرهنگی و ورزشی در حواشی شهر بجنورد وجود ندارد
احمد وکیلی یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه بافتی که در حواشی این شهر ایجاد شده منطبق با اصول مهندسی نبوده است، تاکید کرد: در نتیجه این امر سبب شده تا بسیاری از کمبودها همچون نبود پارک و فضای سبز در این شهر به طور ویژه به چشم بخورد.
وی با بیان اینکه زیرساخت های فرهنگی و ورزشی در این مناطق وجود ندارد، گفت: متاسفانه در حواشی شهر بجنورد یک سالن ورزشی وجود ندارد و بچه ها مجبور هستند تا در زمین های بلااستفاده و یا در کوچه و خیابان بازی فوتبال و یا والیبال را انجام دهند که سر و صدای بچه ها در بسیاری از اوقات سبب گلایه ساکنان محله نیز می شود.
وی افزود: از سوی دیگر در این مناطق یک کتابخانه و یا یک سالن مطالعه به چشم نمی خورد و بسیاری از اوقات دانش آموزان و یا دیگر افراد مجبور می شوند تا برای کمک های مورد نیاز خود به بخش مرکزی شهر مراجعه کنند.
وکیلی ادامه داد: نبود خانه های فرهنگ و یا سراهای فرهنگ از دیگر کمبودهایی است که در این مناطق به چشم می خورد و کودکان و نوجوانان از دریافت بسیاری از آموزش های هنری محروم هستند.

 


 

فقر مهمترین مشکلات مردم حاشیه نشین شهر بجنورد
اعظم السادات افشین فر از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد نیز درباره مشکلات اجتماعی موجود در حواشی شهر بجنورد ادامه داد: متاسفانه بیشتر افرادی که در حواشی این شهر مستقر هستند افراد روستایی بوده اند که به امید پیدا کردن کار بهتر به شهر مهاجرت کرده اند.
وی اظهار کرد: اما متاسفانه این افراد علاوه بر اینکه نتوانسته اند کار بهتری را پیدا کنند، هزینه بالای زندگی شهر نشینی نیز بر آن ها تحمیل شده و در فشار مالی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه فقر یکی از مهمترین مشکلات ساکنان مناطق حواشی شهر بجنورد است، بیان کرد: این امر سبب شده تا برخی از خانواده ها در این مناطق به سوی اعتیاد و یا فروش مواد مخدر سوق یابند.
افشین فر با بیان اینکه پدیده خرده فروشی مواد مخدر یکی دیگر از مشکلات شایع اجتماعی در این مناطق است، خاطرنشان کرد: طبق قانون، دستگاه های قضایی با معتادان و یا فروشندگان مواد مخدر برخورد می کند اما زمانیکه سرپرست خانوار به جرم فروش مواد مخدر دستگیر می شود وضعیت مالی آن خانواده از لحاظ اقتصادی از گذشته نیز بدتر می شود.

 


وی بیکاری را از دیگر مشکلات مردم ساکن در مناطق حواشی شهر بیان کرد و توضیح داد: البته یکی از علل های خرده فرشی مواد مخدر در این مناطق بیکاری افراد است.
وی تصریح کرد: تا زمانیکه بیکاری و فقر در این مناطق وجود داشته باشد شاهد خرده فروشی مواد مخدر نیز خواهیم بود چراکه بیکاری و فقر عامل به وجود آمدن این آسیب اجتماعی است.
به گفته وی ترک تحصیل دانش آموزان از دیگر آسیب هایی است که در این مناطق به علت وجود فقر و بیکاری مشاهده می شود.

شهرداری بجنورد فضا و بودجه برای فرهنگ سازی ندارد
محمد رضا موفق معاون فرهنگی شهرداری بجنورد نیز در ادامه گفت: شهرداری برای اینکه امر ورزش را در میان جوانان مناطق حواشی شهر بجنورد رونق دهد طی دو سال گذشته بیش از یک هزار و 500 توت و تور در اختیار مردم قرار داده است.
وی افزود: از سوی دیگر این نهاد به شورایاران اعلام کرده است تا زمین های بلااستفاده را به منظور مناسب سازی برای انجام بازی هایی همچون والیبال، فوتبال و بسکتبال معرفی کند.
وی ادامه داد: در این راستا در مناطقی همچون ملکش میز و توپ پینگ پونگ و در منطقه حصار نیز نیز میل، توپ و تور برای بازهای والیبال و فوتبال در اختیار مردم قرار داده شد.
موفق اظهار کرد: برای انجام فعالیت های فرهنگی نیز زیر زمین مسجدی که در خیابان حر وجود داشت از سوی شهرداری مجهز شد تا در آن کارگاه آموزشی خیاطی و قالی بافی برگزار شود.
وی بیان کرد: در کوی امام هادی نیز ساختمانی توسط شهرداری اجاره شد تا کتابخانه در این محل راه اندازی شود و از سوی دیگر کلاس های آموزشی همچون پیش گیری از مصرف مواد مخدر، طلاق، جلوگیری از خشم و خشونت نیز برپا می شود.
وی تصریح کرد: این فعالیت های انجام شده در منطقه صادقیه نیز انجام شده است و از سوی دیگر شهرداری بجنورد به منظور فرهنگ سازی مسائل مختلف اقدام به تهیه و نصب بنرهای مختلف در سطح شهر کرده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مشکلات شهرداری در بحث فرهنگ سازی در مناطق حواشی شهر نبود فضا است، بیان کرد: در این زمینه باید مسئولان تکایا، حسینه ها و مساجد و همچنین ادارات مختلف به شهرداری کمک کنند.
وی تاکید کرد: شهرداری درصدد بود تا فعالیت های فرهنگی را در مناطق حواشی اطراف فرودگاه انجام دهد اما با مشکل فضا مواجه بود و از سوی دیگر بودجه ای نیز برای اجاره فضا در اختیار نداشت.
وی خاطرنشان کرد: همچنین آب و برق مکانی که در کوی امام هادی(ع) که برای اجرای فعالیت های فرهنگی اجاره شده بود به علت عدم توانایی شهرداری در پرداخت قبوض از سوی شرکت های ذی ربط قطع شده است.
معاون فرهنگی شهرداری بجنورد ادامه داد: از سوی دیگر مدارس نیز می تواند به کمک شهرداری بشتابد بطوریکه در ساعات تعطیلی مدارس محوطه مدرسه و کلاس های موجود را در اختیار این نهاد برای برگزاری کلاس های آموزشی ورزشی و فرهنگی قرار دهد.
وی افزود: این نهاد با اتحادیه طلافروشان بجنورد تفاهم نامه ای امضاء کرده است که با کمک این اتحادیه کلاس های آموزشی همچون آرایش گری، خیاطی، چرم دوزی به منظور توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مستقر در حواشی شهر بجنورد به منظور ایجاد اشتغال برگزار کند و بعد از اینکه کلاس های آموزشی به پایان رسید نمایشگاهی در خانه فرهنگ بجنورد برگزار تا اجناس تولیدی این افراد به فروش برسد.
وی اظهار کرد: همچنین جلسه ای با اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز برگزار شده تا کلاس های آموزش مهارت کار از دوران کودکی برگزار شود.
موفق خاطرنشان کرد: تمامی این کلاس و کارگاه های آموزشی به منظور توانمند سازی افراد ساکن در حواشی شهر، ایجاد اشتغال آن ها، و جلوگیری از بروز آسیب هایی همچون اعتیاد، طلاق و ... برگزاری می شود.

توانمندسازی حواشی شهر بجنورد نیازمند بودجه های کلان است
کیوان دژهوت شهرداری بجنورد نیز در ادامه بیان کرد: در شهر بجنورد 22 سکونت گاه غیر رسمی وجود دارد که یک سوم مساحت شهر بجنورد و جمعیت این شهر را به خود اختصاص داده است که توانمندسازی این مناطق نیاز به بودجه کلان دارد.
وی تصریح کرد: شهرداری بجنورد طرح های مختلفی برای ایجاد معابر، آسفالت، پارک و ... در این مناطق دارد که تاکنون اقدامات مختلفی در این مناطق انجام شده و هنوز یک چهارم آن باقی مانده است.
انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
حسن | 1395/10/26
0
0
اینها رو که همه مون می دونستیم، نتیجه چی؟ چه تحولی قراره اتفاق بیفته!
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک