شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۷۹۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ - ساعت ۰:۴

سهمیه ای که چرخ کشنده های کشاورزی را لنگ گذاشت/ باک های خالی، طالب سهمیه سوختی منطقی

سهمیه بندی سوخت برای ماشین آلات کشاورزی، بر اساس سطح زیر کشت حکایت از آن دارد که توجه و تعیین سهمیه بندی سوخت برای ماشین آلات بدون ارزیابی از تمامی فعالیت های کشاورزی و بهره گیری از این ماشین آلات برای انجام امور کشاورزی مد نظر قرار گرفته است.
سهمیه ای که چرخ کشنده های کشاورزی را لنگ گذاشت/ باک های خالی، طالب سهمیه سوختی منطقی,

 به گزارش عصر اترک، تقریبا در همه دنیا، کشاورزی یکی از مطمئن‌ترین شغل‌ها برای افراد به‌شمار می‌آید زیرا کشاورزان و محصولات‌شان از جهات مختلف زیر چتر حمایتی دولت‌ها قرار دارند، اما در کشور ما قشر کشاورز یکی از اقشار آسیب‌پذیر به ‌شمار می‌آید و همواره دغدغه‌های فراوانی برای ادامه فعالیت‌های خود دارند.
وجود امکانات و مواد‌اولیه کافی و استاندارد یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در‌خصوص هر کاری به‌ شمار می‌آید که یکی از مهم‌ترین این پیش‌نیازها در کشاورزی، می‌توان به ماشین‌آلات مناسب و سوخت آنها اشاره کرد که این دو پیش‌نیاز اولیه، جزو نخستین دغدغه‌های مطرح‌ شده کشاورزان به‌ شمار می‌آید.
با توجه به اینکه در حال حاضر در میان هزاران مشکلی که کشاورزان با آن دست و پنج نرم می کنند، میزان سهمیه سوخت برای ماشین آلات کشاورزی نیز به دیگر دغدغه های بسیار مهم آنان تبدیل شده است.
در همین راستا باید گفت، در حالی سهمیه سوخت ماشین‌آلات کشاورزی در کشور ما بر اساس سطح زیرکشت سهمیه‌بنـــدی می‌شــود، که تراکتور و دیگر ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی علاوه بر شخم زدن زمین به‌عنوان وسیله حمل ‌و‌نقل کشاورز، برای جابه‌جایی خوراک دام و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که این مدل سهمیه بندی از سوی دولت حکایت از آن دارد که توجه و تعیین سهمیه بندی سوخت برای ماشین آلات بدون ارزیابی از تمامی فعالیت های کشاورزی و بهره گیری از این ماشین آلات برای انجام امور کشاورزی مد نظر قرار گرفته است.
 افزون بر این باید یادآور شد که رفت ‌و ‌آمدهای مکرر کشاورزان از روستاها به مراکز ثبت‌نام و پاسکاری‌ها بین جهاد کشاورزی، امور آب و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی همچنین طی کردن پروسه زمانبر برای گرفتن حواله سوخت ، موجب شده است که حتی گاهی کشاورزان مستقیما برای تهیه سوخت به بازار آزاد بروند و حواله تقدیمی دولت را باز نکرده، رد کنند.

 

 
 هزار و 200 لیتر سوخت برای سه ماه
 در همین باره، عباس معصومی، کشاورز و عضو شورای شهر حصار و گرمخان درباره سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی گفت: سهمیه گازوئیل یارانه ای برای تراکتور هزار و 200 لیتر برای مصرف هر سه ماه تعیین شده است.
وی عنوان کرد: کشاورزان در فصل های بهار، تابستان و پاییز به طور دائم برای امور کشاورزی مزارع خود از این کشنده استفاده می کنند و کمترین استفاده از این کشنده در ماه های دی و بهمن است.
وی گفت: در روزهای کار، هر کشنده روزی 100 لیتر گازوئیل مصرف می کند که هزار و 200 لیتر سهمیه تعیین شده فقط کفاف 12 روز را می دهد که برای باقی روزها در طول یک فصل مجبور به خرید گازوئیل آزاد هستیم.
معصومی همچنین با یادآوری این مطلب که در یک منطقه روستایی، تمامی کشاورزان تراکتور ندارند و برای امور کشاورزی مجبور هستند که تراکتور دیگر کشاورزان را اجاره کنند، گفت: وقتی تراکتورها به اجاره داده می شود، بسیاری از این اجاره کنندگان، پول مصرف گازوئیل یارانه ای خریداری شده را به صورت نسیه ای در پایان فصل برداشت پس می دهند.
وی با طرح این سوال که کارشناسان بر اساس چه مبناهایی سهمیه یارانه ای سوخت ماشین آلات کشاورزی را تعیین کرده اند، تصریح کرد: سهمیه هر سه ماهه هزار و 200 لیتری گازوئیل یارانه ای برای ماشین آلات کشاورزی اصلا پاسخگوی حتی بخشی از انجام کارهای کشاورزی در مزارع نیست و کشاورزان مجبور هستند که اغلب گازوئیل مورد نیاز را به صورت آزاد خریداری کنند.
الیاس گریوانی، کشاورز و عضو شورای روستای گریوان درباره سهمیه گازوئیل ماشین آلات کشاورزی گفت: سهمیه ناکافی گازوئیل برای تراکتورهای یکی از مهمترین گلایه های کشاورزان در فصل های بهار و تابستان است.
گریوانی افزود: قیمت هر لیتر گازوئیل یارانه ای 300 تومان و قیمت هر لیتر گازوئیل آزاد نیز 600 تومان است.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هزینه های کشاورزی بالا است، ضرورت دارد که دولت میزان سهمیه گازوئیل برای کشنده های کشاورزی را منطقی تر ارزیابی کند تا حداقل هزینه های کشاورزان در هر فصل زراعی سنگین تر نشود.
یزدانی از کشاورزان روستای قارلق نیز عنوان کرد: سهمیه گازوئیل هزار و 200 لیتری سه ماهه برای هر تراکتور اصلا جوابگوی فعالیت های کشاورزی را نمی دهد و کشاورزان اغلب در حال خرید گازوئیل آزاد هستند.
یزدانی همچنین خاطر نشان کرد: اتفاق می افتد که برخی از مالکان تراکتورها به علت بی پولی نمی توانند سهمیه یک فصل را خریداری کنند که متاسفانه سهمیه گازوئیل آن فصل آنان باطل می شود و کشاورزان مجبور هستند با درآمدهای کم خود، گازوئیل را به صورت آزاد خریداری کنند.
وی خواستار شد: دولت سهمیه بندی سوخت کشنده های کشاورزی را منطقی تر بررسی و ارزیابی کند تا حداقل مقداری از هزینه های بالای تولید بر دوش کشاورزان سبک تر شود.

 

سهمیه سوخت بر اساس سطح زیر کشت تعیین می شود نه بر اساس مصرف تراکتور
سید مجید بهشتی، رئیس اداره امور فناوری نوین مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان  شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره گلایه کشاورزان از میزان سهمیه گازوئیل یارانه ای برای ماشین آلات کشاورزی اشان اظهار کرد: دولت سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی را بر اساس سطح زیر کشت کشاورزی و نه بر اساس مصرف ماشین آلات تعیین کرده است.
به گفته بهشتی ، اتفاق می افتد که کشاورزان به علت بی پولی نتوانند سهمیه سوخت فصلی ماشین آلات کشاورزی خود را بخرند و سهمیه آن فصل آنان باطل شود و مجبور شوند در فصول بعدی نیز اغلب گازوئیل را آزاد خریداری کند.
وی افزود: دولت مقدار سهمیه سوخت یارانه ای ماشین آلات کشاورزی هر استان را بر اساس میزان خرید یارانه ای سالانه آن استان ارزیابی می کند و نه بر اساس خرید آزاد سوخت.
وی گفت: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان نیز اعلام کرده که میزان مصرف سالانه گازوئیل یارانه ای ماشین آلات کشاورزی استان طی پنج و شش سال اخیر کمتر از 30 میلیون لیتر بوده، که دولت نیز میزان سهمیه سالانه سوخت ماشین آلات کشاورزی برای استان را 36 میلیون لیتر تعیین کرده است تا به مصرف برسد.
رئیس اداره امور فناوری نوین مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان  شمالی تصریح کرد: کشاورزان باید مصرف سوخت ماشین آلات کشاورزی را در فصل کار، مدیریت و سهمیه سوخت یارانه ای خود را در فصل خواب کار ذخیره کنند
انتهای پیام/
   

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
کارشناس | 1395/10/11
0
7
سلام یه مدت در جهاد مسئول سوخت بودم کشاورزان گریه می کنند به خدا!!!! البته این رو هم نگفتین که سوخت مازاد هم میگیرن! مشکلات دیگراشان1. پیدا کردن دهیار یا شوراء تا تایید کنند در این روستا کشاورزی میکند یعنی برگشت دوباره به روستا یا نبودن کارمند مرکز خدمات 2.هزینه ثبت و پرینت که توسط دکه کاذبی خصوصی که در داخل محوطه جهاد ایجاد شده تا کارهای سوخت را انجام دهد چندین مرحله!!!! البته پارتی!!!!!! از من نشنیده 3 . اگه رئیس آن قسمت تعویض شود سوخت نیز اعدادش بالا و پایین میشود و سیستم دخالت ندارد !!! تا 7 خان حساب کنین بقیه رو نگفتم... شما خواننده محترم اصلن درک نخواهی کرد چه دردیه فقط میگم کشاورز وا ویلا!!!!
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک