در حال بارگذاری
با آغاز اجرای طرح تابستانه پلیس راه خراسان‌شمالی؛

70 دوربین جاده‌ای سرعت خودروها را رصد می‌کنند

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی گفت: در راستای آغاز طرح تابستانه پلیس راه خراسان شمالی، در محورهای جاده ای استان تعداد 70 دوربین ثابت و سیار سرعت وسایط نقلیه را ثبت می کنند.

رحمان اسپید کار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصراترک اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه استان خراسان شمالی در مسیر گذر استان‌های گردشگری مازندران - گرگان - خراسان رضوی قرار دارد، از هفته آینده که فصل مسافرت‌های تابستانه آغاز می‌شود، حجم تردد وسایط نقلیه در جاده اصلی جنگل گلستان - بجنورد - فاروج در خراسان شمالی نیز افزایش خواهد یافت.

وی اعلام کرد: در همین راستا، پلیس‌راه خراسان شمالی اجرای طرح تابستانه پلیس‌راه در محورهای جاده‌ای استان را در دستور کار قرار داده که این طرح آغاز شده است و تا پایان شهریورماه امسال نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی گفت: در راستای اجرای این طرح ۵۳ تیم محسوس همچنین ۲۰ تیم مشترک با اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فعال شده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه در این راستا، تجهیزات خودرویی پلیس‌راه استان نیز آماده‌سازی شده است، عنوان کرد: ۵۷ دستگاه دوربین ثابت برای ثبت سرعت لحظه‌ای و ثبت سرعت میانگین وسایط نقلیه و اعمال جریمه وسایط نقلیه متخلف بکار گرفته شده‌اند.

درعین‌حال، اسپید کار افزود: ۱۳ دستگاه دوربین سیار در سطح محورهای جاده‌ای استان برای ثبت تخلفات وسایط نقلیه و اعمال جریمه مستقر شده‌اند.

افزون بر این، وی خاطرنشان کرد: با اخذ مجوز از دستگاه قضایی، خودروهای متخلف توقیف و به پارکینگ ارجاع داده می‌شوند.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به فصل تابستان سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در این فصل از سال گذشته در محورهای جاده‌ای استان ۶۵ فقره تصادف فوتی رخ داد که بر اثر آن ۷۰ نفر فوت کردند.

وی افزود: در فصل تابستان سال گذشته همچنین ۵۵۹ فقره تصادف جرحی نیز رخ داد که بر اثر آن ۷۱۹ نفر مجروح شدند.

اسپید کار گفت: بیشترین تصادفات رخ داده در فصل تابستان سال گذشته مربوط به خودروهای سواری بود که 78 درصد از تصادفات رخ‌داده را شامل شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین تصادفات رخ‌داده در فصل تابستان سال گذشته در محور بجنورد - جنگل گلستان با ۲۶ درصد رخداد و در محور بجنورد - فاروج با ۲۰ درصد رخداد اتفاق افتاد.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی عدم توجه به جلو، انحراف‌به‌چپ و تخطی از سرعت مطمئنه را از علل اصلی این رخداد بیان کرد.

علاوه بر این، وی یادآور شد: در فصل تابستان سال گذشته واژگونی وسایط نقلیه متأثر از خواب‌آلودگی، مصرف داروهای خواب‌آور و استفاده از گوشی‌های تلفن همراه نیز ۲۷ درصد از رخداد تصادفات را شامل شد که بیشترین واژگونی در محور جنگل گلستان - بجنورد - فاروج بود.

اسپید کار بیان کرد: پیشنهاد داده‌ایم که در این محور جاده‌ای اصلی برون‌شهری استان بازارچه‌های سیاه‌چادری عشایری بر پا شوند تا این امر سبب شود رانندگان وسایط نقلیه توقفی داشته باشند که از حال خواب‌آلودگی خارج شوند.

وی یادآور شد: بیشتر تصادفات رخ‌داده در فصل تابستان سال گذشته در ساعت ۱۶ تا ۲۰ بوده است.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی در ادامه به‌اتفاق تصادفات رخ‌داده در محورهای جاده‌ای برون‌شهری استان در فصل بهار امسال نیز اشاره و اعلام کرد: در این فصل ۴۲ فقره تصادف منجر به فوت رخ داد که متأثر از آن ۵۲ نفر فوت شدند.

وی همچنین افزود: در این فصل ۴۷۷ تصادف جرحی نیز رخ دادند که متأثر از آن ۵۸۳ نفر مجروح شدند.

اسپید کار در بخش دیگری از سخن خود با اشاره به وجود بیش از ۷۰۰ روستا در سطح استان، بیان کرد: طول جاده‌های روستایی در استان بسیار زیاد است که توان نیروی پلیس‌راه خراسان شمالی امکان پاسخگویی به رصد تمام جاده‌های استان را نمی‌دهد.

وی گفت: استقرار اصلی نیروهای پلیس‌راه استان در محورهای جاده‌ای پر حادثه و جاده‌های اصلی استان هستند.

درعین‌حال، رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی از فقدان خط‌کشی در سطح بیشتر جاده‌های روستایی استان نیز انتقاد کرد و گفت: این مسئله متأثر از کمبود بودجه است.

وی در خاتمه با بیان اینکه سرعت مجاز وسایط نقلیه در استان که دارای بزرگراه نیست ۱۱۰ کیلومتر است که برای استان بالا است، عنوان کرد: پلیس‌راه خراسان شمالی پیشنهاد کاهش سرعت مجاز وسایط نقلیه در محورهای جاده‌ای استان به ۱۰۰ کیلومتر را ارائه داده است.

اسپید کار افزود: این پیشنهاد باید در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور بررسی و تصمیم‌گیری شود.

انتهای خبر/ قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات