در میزگرد «عصر اترک» بررسی کرد؛
رویداد تولید محتوا از استعدادیابی تا تجاریسازی
شماره خبر : 3319 - https://asreatrak.ir/short/4X3BWبرگزاری رویدادهای تولید محتوا در عصر کنونی که فضای مجازی بخش زیادی از زندگی مردم را درگیر کرده، میتواند با تولیدات مؤثر علاوه بر سواد فرهنگی، گامی در جهت ایجاد اشتغال نیز بردارد.
به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، عصر حاضر معروف به عصر ارتباطات، فضای مجازی و رسانه است بهطوریکه این فضا علاوه بر موقعیتها و فرصتهایی که به بشر داده تهدیدهایی نیز به وجود آورده که در صورت نداشتن سواد رسانهای کافی نسبت به فضای مجازی قطعاً دچار آسیب خواهند شد.
طی سالهای اخیر رویدادهایی تحت عنوان تولیدات مجازی در فضای کشور و استانها در حال رقمخوردن است که بهموجب این برنامه تولیداتی در حیطه فضای مجازی مرتبط با معضلات روز جامعه به مرحله اجرا میرسد که بازخوردهای خوبی به همراه دارد.
رویداد تولید محتوای بسیج نیز یکی از این رویدادها در سطح کشور است که امسال برای ششمین سال متوالی همزمان با سراسر کشور در استان خراسان شمالی نیز برگزار شد.
باتوجهبه اهمیت موضوع فضای مجازی و تولیدات در این حوزه میزگردی در محیط رویداد با حضور جواد داوری دبیر ششمین رویداد تولید محتوای خراسان شمالی و محمد شادکام از شرکتکنندگان سابق و داور این دوره از رویداد، مائده نوری شرکتکننده و برگزیده بخش نرمافزار برای دو سال متوالی و شرکت در رویداد کشوری و امین ایجادی در جایگاه راهنمای شرکتکنندگان بخش نرمافزاری و بازی تلفن همراه و برگزیده دو دوره متوالی رویداد تولید محتوا برگزار شد که در ادامه تقدیمتان میشود:
عصر اترک: رویدادهای تولید محتوای دیجیتال در عصر ارتباطات چه میزان میتواند اثرگذار باشد؟
محمد شادکام در پاسخ به این سؤال گفت: در عصر حاضر باتوجهبه فراگیرشدن فضای مجازی هیچکس منکر این قضیه نیست که تولیدات چندرسانهای در حوزههای مختلف به بخش انکارناپذیری در جامعه تبدیل شدهاند.
وی با اشاره به اینکه خوراک موجود در فضای مجازی در واقع میتواند شکلگیری منظومه فکری جامعه را در دست بگیرد، ادامه داد: بنابراین فضایی با این میزان اثرگذاری باید موردتوجه باشد و در ارگانهای مختلف به این حوزه ورود شود، زیرا به لحاظ اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه مؤثر واقع خواهد شد.
داور پویانمایی در ششمین رویداد تولید محتوای بسیج خراسان شمالی با تأکید بر این موضوع که توجه به تولیدات دیجیتال در جبهه انقلاب باید دوچندان شود، افزود: کسب و کارهای حوزه دیجیتال در بازار آزاد در جریان هستند؛ اما این موضوع در جبهه انقلاب کمتر دیده شده، بنابراین باید به این موضوع ورود و این خلأ را پر کنند.
شادکام یادآور شد: نکته قابلتوجه این است که رویدادهای تولید محتوا یکی از برنامههایی است که میتواند استعدادهای فعال در این حوزه را شناسایی و شکوفا کند تا ایجاد انگیزهای برای افرادی باشد که در این بخش فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف برگزاری رویدادها با ایجاد فضای رقابتی کشف استعدادهاست، گفت: همچنین رویدادهای تولید محتوا در استان میتواند پتانسیلهای استان را در سراسر کشور به نمایش بگذارد.
شادکام بیان داشت: باگذشت ۶ دوره از برگزاری، رویداد تولید محتوا هر ساله پرشورتر و با تعداد افراد شرکتکننده بیشتری اجرا میشود، اما نکته قابلتوجه این است که فاصلهای که زمان برگزاری رویداد تا سال بعد دارد، باعث یک خلأیی در این حوزه میشود، بنابراین پیوستگی و برگزاری بافاصله زمانی کمتر علاوه بر جنبه استعدادیابی و کسب تجربه، باعث ایجاد خلاقیت و شبکهای پویا بین افراد فعال خواهد شد.
مائده نوری در ادامه با اشاره به اینکه جایگاه برگزاری این قبیل رویدادها و جشنوارههای مختلف بین جوانان و نوجوانان کمرنگ است، گفت: وقتی از باب هیجان به موضوع نگاه میشود، علاوه بر ذوق هیجانی، فرد میتواند با حضور در کنار تیمهای دیگر و ارتباطگیری با سایر گروهها، با کسب تجربه، ایدههای خوبی بگیرد و خروجی خوبی تحویل دهد.
امین ایجادی اضافه کرد: رویداد تولید محتوا جزو مواردی است که افراد در فضایی رقابتی قرار میگیرند و با تلاش سعی دارند تا خودشان را توسعه و پیشرفت دهند و باتوجهبه شرایط محیطی مهارتافزایی داشته باشند.
راهنمای نرمافزار و بازیهای موبایل در این دوره از رویداد تولید محتوای بسیج خراسان شمالی گفت: نکته قابلتوجه این است که با برگزاری رویدادهای مختلف نوجوانان و جوانان خراسان شمالی ثابت کردند که برای این موضوعات حرفی برای گفتن دارند.
وی با اشاره به اینکه افراد در سطوح مختلفی از تخصصها در این رویداد حضور پیدا میکنند، اضافه کرد: این افراد به مرور زمان حرفهایتر و پختهتر عمل خواهند کرد و تولیداتی که عرضه میکنند نهتنها برای خود فرد بلکه برای جامه نیز مفید خواهد بود.
عصر اترک: از نقاط قوت و ضعف این رویداد بیان کنید؟
شادکام یکی از بارزترین نقاط ضعف را موضوعات زیرساختی، ابزارآلات و فضای برگزاری عنوان کرد و گفت: میتوان در محیطی حرفهایتر این کار را دنبال کرد که تجهیزات تخصصی برای افراد حاضر باشد.
وی ادامه داد: از ابتدا در تعریف ساختار رویداد زمان ۴۸ ساعته در نظر گرفته شده است، درحالیکه برای رسیدن به تولید فاخر بهخصوص در حوزه پویانمایی، پویانماییهای سهبعدی، نرمافزاری، بازیسازی زمان زیادی موردنیاز است که باعث میشود در این زمان تعیین شده کیفیت کار پایین و یا به اتمام نرسد.
این داور پویانمایی در این دوره از رویداد خاطرنشان کرد: همچنین تغییر زمان رویداد طی هر ساله نیز یکی دیگر از نکاتی است که میتواند موردتوجه قرار بگیرد و به زمان ثابتی برای هر سال تبدیل شود.
شادکام به ایجاد دبیرخانه دائمی اشاره کرد و گفت: اگر دبیرخانه بهصورت سالانه فعال و محدود به زمان رویداد نباشد، در این صورت ارتباط رویداد با تیمها حفظ خواهد شد.
ایجادی در تکمیل صحبتهای شادکام گفت: بهعنوان فردی که چندین سال تجربه حضور در رویداد تولید محتوا را دارم، میدانم زمان برای رساندن طرحها به مرحله اجرا کافی نیست، بنابراین اگر دبیرخانه بهصورت مستمر و ادامهدار باشد، ایدههای ناب طی سال اجرا و پشتوانهای برای پیشرفت استان میتواند باشد.
نوری در این باره گفت: برخلاف نظر دوستان که زمان رویداد کم است، زمان خوب است و اگر بخواهد زمان اضافه شود، نهایت یک روز باشد و ۴۸ ساعت به ۷۲ ساعت برسد و بیشتر از این جوابگو نخواهد بود، زیرا در رویدادهای جهانی نیز زمان همین است و همین موضوع باعث ایجاد خلاقیت خواهد شد.
وی همچنین حضوری برگزارشدن رویداد بعد از ایام کرونا را از دیگر نقاط مثبت این رویداد خواند و گفت: حضور در این برنامه در واقع نیروی محرکه عالی است و باعث تثبیت و انگیزه برای دورههای بعد خواهد شد.
این برگزیده نرمافزار در دورهای قبلی رویداد تولید محتوا به تداوم برگزاری رویدادها بهصورت حضوری اشاره کرد و گفت: علاوه بر این حضور اسپانسرها و شرکتها باعث انگیزه مضاعف در رویداد خواهد بود.
جواد داوری در ادامه بیان داشت: یکی از نقاط قوت رویداد افزودهشدن تعداد تیمها طی هر ساله است که نشان از کیفیت و افزایش علاقه به حضور در این سبک رویدادها دارد و تلاش شده که همه نیازمندیها بهخوبی به شرکتکنندگان ارائه شود.
وی به یکی از نقاط ضعف که البته به رویداد برنمیگردد اشاره کرد و گفت: موضوع اینترنت در این روزها خیلی با سرعت پایینی بوده که موضوعی سراسری و کشوری است.
عصر اترک: چگونه میتوان طرحهای ارائه شده در رویداد را شناسایی و به مرحله اجرایی رساند و در گام بعدی به موضوع تجاریسازی و در نتیجه اشتغال متصل کرد؟
شادکام در این باره بیان داشت: طبیعتاً یکی از اهداف رویداد این است که استعدادهای کشف شده بهصورت مستمر با رویداد ارتباط داشته باشند تا به مرز شکوفایی برسند.
وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اصلی برای اجراییشدن ایدهها موضوع اقتصادی است، گفت: زمانی که تیمها بدانند تولیداتشان به درآمد میرسد قطعاً با فعالیت و شور بیشتری کار را ادامه میدهند.
داور ششمین رویداد تولید محتوای خراسان شمالی گفت: شرکتکنندگان که از بخشهای مختلف استان، روستاها، شهرستانها و شهرها در این رویداد حضور پیدا کردهاند، دسترسی به صنایع بزرگ و ظرفیتهای استان را ندارند، بنابراین رویداد میتواند زمانی که دبیرخانه دائمی فعال باشد، فرصتی برای ایجاد اتصال بین ظرفیتها و این ایدهها باشد.
وی با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی در وهله اول شناسایی ظرفیت و ایجاد یک حلقه میانی بین این ظرفیتها با تیمهای رویداد است، گفت: از طرفی برای صنایع استفاده از تولیدات داخلی مقرونبهصرفه است.
نوری ادامه داد: حضور اسپانسرها در رویداد خیلی مؤثر است و اگر به دبیرخانه پیوند بخورد، برای مناطق محروم کارایی دارد؛ بنابراین فردی میخواهد که پای کار باشد.
وی ابراز داشت: بازاریابی و تبلیغات رویداد کم است که اگر رویداد جا بیفتد، رشد خوبی به همراه دارد، زیرا ماهیت رشد است و افراد که حضور پیدا میکنند، میآیند که بهتر شوند و این فضای خوبی که ایجاد میشود.
ایجادی خاطرنشان کرد: تجاریسازی و وارد بازار کارکرد، طرحها در بخش نرمافزار و بازی، باعث استحکام و پختگی ایده میشود، همچنین افراد در معرض مهارتافزایی قرار میگیرند و نیازهای مالیشان نیز با کسب درآمد برطرف خواهد شد.
داوری گفت: شرکتکنندهها با حضور در این رویداد از سنین پایین با فضا و محیط کار آشنا میشوند و با استفاده از تجربههای سایران میتوانند راهنماییهای خوبی را بگیرند و در نهایت در قسمت داوری و نمایش به مسئولان، میتوانند ارتباطی بین دستگاهها و شرکتکنندهها برقرار کنیم.
وی ادامه داد: در این راستا کاربرگی طراحی شده و به شرکتکنندگان تحویل داده شده تا افراد طرحهایشان را بهصورت کامل در این کاربرگ ثبت کنند تا بعد از پالایش با افراد علاقهمند به ادامه همکاری ارتباط گرفته میشود و برایناساس کار به مرحله اجرا خواهد شد.
عصر اترک: موضوعاتی که جهت تولید محتوا در این رویداد ارائه شده است، چه میزان میتواند در بعد فرهنگی و اقتصادی اثرگذار باشد؟
ایجادی به موضوعات مطرح شده در این رویداد شامل نقش مشارکت مردم در امور کشور، جمعیت، جوانی، امیدآفرینی، دستاوردهای نظام، سیره شهدا اشاره کرد و گفت: موضوعاتی مطرح شده بهگونهای هستند که برخی از نیازهای جامعه را مطرح میکنند که نیاز است روی آنها کار بیشتری صورت بگیرد.
وی ادامه داد: برایناساس تفکری که شرکتکننده راجع به موضوعات داشته باشد، باعث میشود که ایده جدیدی به وجود بیاید و در نهایت به یک کار مطلوب برسد.
شادکام اضافه کرد: در موضوعات مطرح شده بیشتر معضلات جامعه و کشور مدنظر قرار گرفته که در واقع جزو نقاط مثبت میتواند باشد، بهطوریکه هر فردی در تولیدات محتوا از زاویه دید خود به این مشکلات نگاه میکند و هر قدر بتواند به رفع آنها کمک کند اتفاق مثبتی خواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه کمبود موضوعات بومی در این بین دیده میشود، گفت: به نظر میرسد که شاید بهتر باشد، بخشی از موضوعات به مشکلات و مسائل بومی و خاص استان تخصیص پیدا کند تا شرکتکنندهها که نسبت به این موضوعات بومی برخلاف موضوعات کلان کشور آشنایی بیشتری دارند، بتوانند در سطح خرد و استانهای کوچک خروجیهایی را رقم بزنند که به رفع مشکل کمک کنند.
نوری با اشاره به اینکه موضوعات چون بهصورت کلی مطرح شدهاند، بنابراین دست تولیدکننده برای اجرا باز است، افزود: تنها نکتهای که مطرح میشود اینکه در کنار موضوعات که اغلب فرهنگی هستند به بعد صنعت هم توجه شود.
داوری خاطرنشان کرد: موضوعات بر اساس مشکلات جامعه و مسائل مهم و توانمندیهای افراد و جامعه انتخاب شده است، تا افراد بتوانند از پنجره نگاه خودشان به این قضیه باری از مشکلات را کم کنند.
تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی
انتهای خبر/
0 نظر