در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

سنگینی بی‌پولی بر دوش جاده‌های خراسان شمالی

شماره خبر : 3163 - https://asreatrak.ir/short/4QvJ7

پروژه‌های راه‌سازی در خراسان شمالی باهدف بهبود زیرساخت‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای در حال اجراست، اما کمبود اعتبارات مالی از جمله چالش‌های اساسی در تکمیل این طرح‌های حیاتی محسوب می‌شود.

 به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، راه‌سازی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل از عوامل کلیدی در بهبود ایمنی جاده‌ها، کاهش تصادفات و تسهیل تردد است.

استان خراسان شمالی با اجرای چندین پروژه مهم در این حوزه، در تلاش است تا نقش محوری خود را در ارتباطات بین‌استانی تقویت کند؛ اما کمبود بودجه و موانع اجرایی، روند پیشرفت این طرح‌ها را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

 

 سه پروژه مهم راه‌سازی استان در دست اقدام

 سیدعلی میرکریمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه حبری تحلیلی «عصراترک»، گفت: در حال حاضر چندین طرح مهم در حوزه راه‌سازی در دست اجرا است که یکی از این طرح‌ها، پروژه بهسازی محور بجنورد-سنخواست است.

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: این پروژه با طول ۹۰ کیلومتر، بجنورد را به سنخواست متصل می‌کند که تاکنون ۱۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده، ۴۰ کیلومتر در قالب قرارداد با پیمانکار در حال اجرا است و ۴۰ کیلومتر دیگر نیز در مرحله مطالعه قرار دارد.

  وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه تا به امروز حدود ۴۳ درصد بوده است، عنوان کرد: یکی از چالش‌های اصلی در اجرای این طرح، تخصیص ناکافی بودجه است و باتوجه‌به برآوردی که انجام شده، برای تکمیل این پروژه به حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، درحالی‌که اعتبارات سالانه تخصیص‌یافته در برخی مواقع به ۱۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

 میرکریمی همچنین به پروژه بهسازی محور بجنورد-اسفراین-سبزوار اشاره کرد و افزود: این طرح که ۱۰۷ کیلومتر طول دارد، بخشی از مسیر ارتباطی بین استان خراسان شمالی و خراسان رضوی محسوب می‌شود و تاکنون ۸/۵ کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری رسیده، ۷/۵ کیلومتر دیگر با پیمانکار در حال اجرا است و ۹۱ کیلومتر نیز در دست مطالعه قرار دارد.

  وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۱۵ درصد است که برای تکمیل آن به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

  مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی یکی دیگر از پروژه‌های مهم را احداث راه اصلی راز-شیرین‌دره-بجنورد عنوان کرد و گفت: این طرح با طول ۲۷ کیلومتر، در حال حاضر هفت درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل آن ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ بخشی از این مسیر نیز در مرحله مطالعه و بخش دیگری با پیمانکار در حال اجرا است.

  وی خاطرنشان کرد: دررابطه‌با تأثیرات ناشی از سیل و بارندگی بر راه‌های در حال احداث، تاکنون خسارت جدی گزارش نشده است و راه‌های در دست احداث تحت پوشش بیمه پیمانکار هستند.

نبود اعتبار یکی از مهم‌ترین چالش‌های راه‌های استان

  محمد دانش‌فر هم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، گفت: در استان خراسان شمالی چندین پروژه مهم راه‌سازی در دست اجراست که نقش اساسی در کاهش تصادفات و بهبود تردد جاده‌ای دارد.

 مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های منطقه شمال شرق کشور به پروژه محور بجنورد-سنخواست و بجنورد-اسفراین-سبزوار اشاره کرد و گفت: این دو محور به‌عنوان شریان‌های حیاتی استان در دست اجرا هستند و پیگیری اجرای آن‌ها بر عهده مدیریت استان است که این برای کاهش تصادفات جاده‌ای و تسهیل حمل‌ونقل بسیار اهمیت دارند.

وی همچنین به پروژه محور بجنورد-گرگان اشاره کرد و افزود: این پروژه یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های راه‌سازی خراسان شمالی است که از قوچان آغاز شده و چهار استان کشور را پوشش می‌دهد.

 وی اضافه کرد: طول کل این محور ۵۶۲ کیلومتر است که ۲۶۸ کیلومتر آن در استان خراسان شمالی قرار دارد؛ تاکنون ۲۳۸ کیلومتر از این مسیر تکمیل‌شده، ۳۰ کیلومتر باقی‌مانده که از این مقدار، ۲۰ کیلومتر آن تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 دانش‌فر خاطرنشان کرد: محور میامی-جاجرم با طول کلی ۱۲۸ کیلومتر، از دیگر پروژه‌های مهم استان است که تاکنون ۵۹ کیلومتر از این مسیر پیشرفت فیزیکی داشته و تکمیل آن تا پایان سال آینده، بسته به تأمین اعتبار لازم خواهد بود.

 وی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در اجرای پروژه‌ها، را تأمین اعتبار دانست و بیان کرد: در سال جاری، هیچ بودجه مستقیمی برای این طرح‌ها تخصیص داده نشده؛ ازاین‌رو، با استفاده از سازوکار اوراق مالی اسلامی، بخشی از نیازهای مالی پروژه‌ها تأمین شد، اما این راهکار به دلیل ماندن بخشی از اعتبار در حساب بانک‌ها برای پرداخت کارمزد، به‌کندی پیش می‌رود.

 مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های منطقه شمال شرق کشور خاطرنشان کرد: یکی از نقاط بحرانی، ۱۰ کیلومتر انتهایی محور بجنورد-گرگان در منطقه سیل‌خیز است؛ این بخش برای تکمیل نیاز به ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان اعتبار دارد؛ مکاتبات متعددی با سازمان برنامه‌وبودجه، ستاد بحران کشور و وزارت کشور برای تخصیص اعتبار صورت‌گرفته، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

 وی تأکید کرد: در حال حاضر، اولویت اصلی تکمیل ۲۰ کیلومتر از این محور است که امیدواریم تا نیمه اول سال آینده افتتاح شود.

 دانش‌فر اظهار داشت: در سال گذشته، باوجود محدودیت‌های اعتباری، ۱۴/۵ کیلومتر از محور بجنورد-گرگان به بهره‌برداری رسید که این اقدام باعث کاهش ۶۰ درصدی تصادفات در این محور شد.

 وی اعتبار موردنیاز برای تکمیل ۳۰ کیلومتر باقی‌مانده از محور بجنورد-گرگان را دو هزار ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: همچنین برای تکمیل محور میامی-جاجرم، برای بخش‌های فعال ۳۰۰ میلیارد تومان و برای تکمیل کل محور سه هزار میلیارد تومان نیاز است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های منطقه شمال شرق کشور در پایان گفت: در حال حاضر، ۸۹ کیلومتر پروژه فعال در استان وجود دارد که بخشی از این پروژه‌ها در حال اجرا و بخشی آماده آغاز عملیات است.

 انسان، جاده و خودرو مهم‌ترین عوامل حوادث جاده‌ای

محمد مشتری در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه سه عامل انسان، جاده و خودرو از مهم‌ترین عوامل حوادث جاده‌ای است، گفت: بر اساس تحقیقات جدید، سهم خطای انسانی در تصادفات از ۸۵ درصد گذشته و به حدود ۹۵ درصد رسیده است.

   مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی در ادامه افزود: کیفیت جاده، مشکلات فنی و نقاط حادثه‌خیز نیز در بروز سوانح جاده‌ای دخیل هستند.

وی اضافه کرد: خرابی‌های فنی خودروها و عدم رعایت استانداردها در ساخت آن‌ها؛ به طور خاص، شرایط جوی و سرعت بالا نیز نقش مهمی در بروز سوانح رانندگی دارند.

  وی تصریح کرد: سرعت، شدت تصادفات جاده‌ای را افزایش داده و خسارت‌های مالی و جانی را افزایش می‌دهد.

  مشتری یکی از شایع‌ترین نوع تصادفات در استان را واژگونی خودروها عنوان کرد و افزود: خواب‌آلودگی راننده، خستگی ناشی از رانندگی طولانی، سرعت بالا و لغزندگی جاده در شرایط بارانی از مهم‌ترین دلایل واژگونی خودروها است.

  وی بسیاری از تصادفات استان را در محورهای روستایی و جاده‌های دوطرفه دانست و گفت: محور بجنورد به جنگل گلستان و محور بجنورد به فاروج پرحادثه‌خیزترین محورهای استان است.

  مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی اضافه کرد: در این جاده‌ها به دلیل نبود امکانات کافی و دوطرفه بودن مسیر، تصادفات شدیدتری مانند برخورد شاخ‌به‌شاخ رخ می‌دهد؛ اما در جاده‌های یک‌طرفه، نوع تصادفات متفاوت است و معمولاً شامل برخورد از پهلو، عقب یا واژگونی می‌شود.

  وی خاطرنشان کرد: شناسایی و اصلاح ۱۶ نقطه حادثه‌خیز استان، ایجاد دوربرگردان‌های ایمن، خط‌کشی مجدد جاده‌ها، تأمین روشنایی در تقاطع‌های پرخطر و هوشمندسازی جاده‌ها با نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلف از اقدامات راهداری جهت کاهش سوانح و خطرات جاده‌ای بوده است.

  مشتری بیان داشت: باوجود این اقدامات، مشکلات به طور کامل حل نشده و یکی از مشکلات رایج، انتقال تصادفات از یک نقطه به نقاط دیگر پس از اصلاح است که به این پدیده «کوچ تصادفات» گفته می‌شود.

  وی با بیان اینکه کاهش تصادفات بدون همکاری مردم ممکن نیست، گفت: رعایت سرعت مجاز، بستن کمربند ایمنی، سبقت غیرمجاز و رعایت نکردن قوانین راهنمایی‌ورانندگی از جمله مواردی هستند که می‌توانند از بروز تصادفات جلوگیری کنند.

  مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی در ادامه گفت: همچنین استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران، تجهیز تراکتورها و ماشین‌آلات کشاورزی به شبرنگ و چراغ، رعایت سرعت مطمئنه در زمان بارندگی و شرایط لغزنده در کاهش تصادفات کمک می‌کند.

 نصب ۳۳ دوربین نظارتی و ۴۰ دوربین ثبت تخلف در جاده‌های استان

  وی به هوشمندسازی برای بهبود وضعیت ترافیک و کاهش تصادفات، اشاره کرد و افزود: نصب ۳۳ دوربین نظارتی در نقاط حساس، راه‌اندازی ۴۰ دوربین ثبت تخلف، باهدف کنترل سرعت لحظه‌ای و متوسط و جمع‌آوری داده‌های تردد خودروها برای برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر جاده‌ها از دیگر اقدامات راهداری است.

  مشتری تعداد فوتی‌های حوادث جاده‌ای را از ابتدای سال ۱۴۳ نفر عنوان کرد و تصریح کرد: تصادفات منجر به فوت نسبت به سال گذشته ۹.۹ درصد کاهش و مجروحین دو درصد کاهش داست.

  وی خاطرنشان کرد: استان خراسان شمالی حدود پنج هزار و ۸۹۴ کیلومتر راه جاده‌ای دارد که برای نگهداری آن سالانه به بودجه‌ای معادل پنج درصد هزینه ساخت نیاز دارد.

  وی اضافه کرد: متأسفانه، بودجه کنونی کمتر از حد موردنیاز است و این مسئله موجب افزایش خرابی جاده‌ها و فرسودگی زیرساخت‌ها شده است.

  مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: باتوجه‌به نزدیک‌شدن به فصل سرما همشهریان زنجیرچرخ و تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشند، به هشدارهای پلیس و اداره راه توجه کنند و از سبقت و سرعت غیرمجاز خودداری کنند.

  وی در پایان گفت: با اصلاح زیرساخت‌ها، همکاری مردم و رعایت قوانین، می‌توان میزان تصادفات و خسارات جاده‌ای را به حداقل رساند و شرایط بهتری برای تردد در جاده‌ها فراهم کرد.

 عدم توجه به جلو، مؤثرترین عامل بروز سوانح رانندگی

 رحمان اسپیدکار در ادامه، دررابطه‌با علت تصادفات جاده‌ای خراسان شمالی، گفت: در تجزیه‌وتحلیل آمار تصادفات آبان‌ماه عدم توجه به جلو بیشترین و مؤثرترین عامل بروز سوانح رانندگی است.

  رئیس پلیس‌راه خراسان شمالی افزود: در همین راستا طرح ترافیکی - عملیاتی ۴۸ ساعته به طور هم‌زمان در سراسر استان به اجرا درآمد و تخلفاتی همچون استفاده از تلفن همراه و کمربند ایمنی در دستور کار و مورد رصد قرار گرفت که یک هزار و ۱۰۰ راننده متخلف در خصوص استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و تعداد یک هزار و ۲۰۰ راننده که از کمربند ایمنی استفاده نکرده بودند، اعمال قانون شدند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تیم‌های گشتی، برگزاری جلسه تعاملی با راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بازدید از محورها و گزارش نقاط حادثه‌خیز به راهداری جهت رفع آنها، بازدید از محورهای روستایی و تعیین پروتکل‌های ایمنی جهت نصب علائم راهنمایی‌ورانندگی، اهدای کلاه ایمنی رایگان به رانندگان موتورسیکلت کم‌برخوردار، تعیین سهم تقصیر برابر تبصره ۳ ماده ۱۴ برای ادارات و سازمان‌ها که در انجام وظایف قصور کردند، پیگیری رفع نقاط حادثه‌خیز از طریق راهداری تا حصول نتیجه و تعیین نقاط موردنیاز جهت نصب دوربین کنترل سرعت ثابت در محورها از اقدامات پلیس‌راه برای ایمنی جاده‌ها و کاهش سوانح جاده‌ای بود.

 ۸۴ نقطه حادثه‌خیز اصلاح شد

 وی تصریح کرد: ۱۲۳ نقطه حادثه‌خیز در محورهای برون‌شهری استان وجود دارد که از این تعداد ۸۴ نقطه اصلاح، ۶ نقطه در دست اقدام و ۳۳ نقطه در دست اقدامات مطالعاتی است و در سال جاری تعداد ۶ نقطه اصلاح شد.

  اسپیدکار اظهار داشت: محورهای زمان صوفی تا جوزک و چشمه خان در محور آشخانه به جنگل گلستان و محدوده بجنورد تا تونل بابا امان در محور بجنورد به شیروان جزء پرحادثه‌خیزترین نقاط استان است.

  وی افزود: سه عامل انسان، خودرو و جاده از عوامل تأثیرگذار در بروز حوادث جاده‌ای هستند.

 ۳۷۵۳ مورد حادثه در جاده‌های خراسان شمالی

  وی با اشاره به اینکه تعداد حوادث جاده‌ای در هفت‌ماهه ابتدایی سال گذشته ۳ هزار و ۷۵۳ مورد بوده که در مدت مشابه امسال با ۲۹٫۹۴ درصد کاهش به ۲هزار و ۶۲۹ مورد رسیده است، عنوان کرد: در هفت‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تعداد تصادفات منجر به فوت ۱۴۱ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۴۰۳ با ۱۵/۶۰ درصد کاهش به ۱۱۹ مورد رسید؛ همچنین در هفت‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تعداد تصادفات منجر به جرح یک هزار و ۲۳۷ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۴۰۳ با ۵/۵۷ درصد کاهش به یک هزار و ۱۶۸ مورد رسید.

  رئیس پلیس‌راه خراسان شمالی اضافه کرد: در هفت‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تعداد یک هزار و ۳۷۵ وسیله نقلیه بر اثر سوانح جاده‌ای خسارت دیدند که نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۴۰۳ با ۲/۴ درصد کاهش به یک هزار و ۳۴۲ مورد رسید.

 وی در ادامه گفت: تعیین محور جایگزین، استقرار تیم گشتی جهت روان‌سازی ترافیک و پیگیری از طریق اداره راهداری تا رفع مشکل محور از اقدامات پلیس‌راه جهت کاهش ترافیک‌های جاده‌ای است.

  وی اضافه کرد: استفاده از دوربین سرعت‌سنج ثابت، دوربین سرعت‌سنج سیار، هوشمندسازی پلیس با در اختیار داشتن تبلت جهت ترسیم کروکی و استعلامات از دیگر اقدامات پلیس‌راه جهت کاهش ترافیک و سوانح جاده‌ای بوده است.

  اسپیدکار خاطرنشان کرد: بیشترین تردد ورودی استان در هشت‌ماهه سال جاری به ترتیب در محورهای، قوچان به فاروج و جنگل گلستان به چمن بید و بیشترین تردد خروجی استان در هشت‌ماهه سال جاری به ترتیب در محورهای فاروج به قوچان و چمن‌بید به جنگل گلستان بوده است.

 تردد بیش از ۱۴ میلیون خودرو در جاده‌های استان

  وی تأکید کرد: در هشت‌ماهه سال جاری تعداد ۷ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۸۰ خودرو وارد استان شدند و تعداد ۷ میلیون و ۸۰ هزار و ۶۱۵ خودرو از استان خارج شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است.

  وی خاطرنشان کرد: رانندگان در زمان رانندگی از هرگونه اقدامی که باعث حواس‌پرتی می‌شود خودداری کنند تا با رعایت قوانین از سوی رانندگان شاهد کاهش حوادث ترافیکی باشیم.

 نتیجه‌گیری: پیشرفت پروژه‌های راه‌سازی در خراسان شمالی نقش مهمی در بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و کاهش تصادفات جاده‌ای دارد، اما کمبود بودجه و موانع اجرایی روند تکمیل این طرح‌های حیاتی را کند کرده است؛ با تأمین اعتبارات و همکاری مردم در رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی، می‌توان شرایط ایمن‌تر و بهتری برای تردد جاده‌ای در استان فراهم کرد.

تهیه و تنظبم گزارش: عبدالله یزدانی

انتهای خبر/

0 نظر