حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1404/08/28 شمسی | 2025/11/19 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری عصر اترک هستید؟
از خاطره تا مسئولیت؛ روایت نسل امروز صفی‌آباد
جوانان امروز بام‌وصفی‌آباد وارثان فرهنگ مقاومت؛

از خاطره تا مسئولیت؛ روایت نسل امروز صفی‌آباد

جوانان امروز بام صفی‌آباد، با الهام از سیره شهیدان و آموزه‌های انقلاب اسلامی، به‌عنوان وارثان فرهنگ مقاومت، نقش فعالی در حفظ و ترویج ارزش‌های ایثار، بصیرت و مسئولیت‌پذیری ایفا می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، صفی‌آباد، با پیشینه‌ای سرشار از ایثار و مقاومت، امروز شاهد حضور نسل جوانی است که با تعهد، بصیرت و روحیه انقلابی، میراث گران‌سنگ شهیدان و رزمندگان این خطه را پاسداری می‌کند.

جوانان امروز این منطقه، با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی، فرهنگی و تاریخی، در مسیر تعالی ارزش‌های انقلاب اسلامی گام برمی‌دارند و نقش مؤثری در استمرار فرهنگ مقاومت ایفا می‌کنند.

در شرایطی که تحولات اجتماعی و فرهنگی، ضرورت بازخوانی مفاهیم بنیادین هویت ملی و دینی را دوچندان کرده است، حضور فعال و هدفمند جوانان صفی‌آباد در عرصه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، نشان از درک عمیق آنان نسبت به مسئولیت تاریخی‌شان دارد. این نسل، با برگزاری یادواره‌های شهدا، فعالیت‌های فرهنگی و مشارکت در برنامه‌های اجتماعی، پیوندی معنادار میان گذشته پرافتخار و آینده‌ای روشن برقرار ساخته‌اند.

این گزارش، به بررسی جلوه‌های حضور جوانان صفی‌آباد در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی می‌پردازد و تلاش دارد تا نقش آنان را در حفظ و ترویج فرهنگ مقاومت، با نگاهی تحلیلی و مستند، تبیین نماید.

فرزند شهید و بهورز روستای قاسم آباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک »؛گفت : جوانان امروز بام صفی‌آباد، با الهام از سیره شهیدان و آموزه‌های انقلاب اسلامی، به‌عنوان وارثان فرهنگ مقاومت، نقش فعالی در حفظ و ترویج ارزش‌های ایثار، بصیرت و مسئولیت‌پذیری ایفا می‌کنند.

صغری جوانبخت افزود: حضور مؤثر آنان در برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، نشان‌دهنده درک عمیق این نسل از هویت تاریخی و مسئولیت اجتماعی‌شان است. این جوانان، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و دینی، توانسته‌اند صفی‌آباد را به الگویی موفق از پیوند نسل‌ها و استمرار آرمان‌های مقاومت تبدیل کنند.

 جوانبخت بیان کرد: برای این که نسل جدید با رشادت‌های شهدا آشنا شوند که این مسئله لازم و ضروری نیز است، یادواره های شهدا و برنامه‌های فرهنگی توسط ارگان‌های مربوطه باید شکل بگیرد و کارهایی انجام شود که جوانان به این سمت جذب شوند از جمله اردوهای تفریحی مناطق جنگی و راهیان نور که در این چند سال اخیر تقریبا برنامه‌ها در حال انجام است و سپاه و پایگاه‌های بسیج سالی دو مرتبه اینگونه برنامه‌ها را دارند و به مناطق جنگی کاروان‌هایی را اعزام می کنند و برنامه‌های خوبی هم در آن مناطق توسط راویان و خادمان شهدا اجرا می‌شود .

صبر و فداکاری خانواده شهدا
وی عنوان کرد: خانواده شهدا در انتقال فرهنگ مقاومت نقش مهمی دارند که صبر و فداکاری این خانواده ها خودش نشانه انتقال فرهنگ مقاومت است و این خانواده ها پشتوانه‌ای محکم برای ترویج فرهنگ ایثار در جامعه محسوب می‌شوند.

جوانبخت گفت: ارگان‌های مربوطه باید هوای خانواده معظم شاهد را داشته باشند و با رفتارها و کارهایی که در شان آنها نیست دل این عزیزان را به درد نیاورند.

وی افزود: باید فرهنگ شهید و شهادت در جامعه کمرنگ نشود روش زندگی شهدا مدام یادآوری شود ایمان حفظ شود روحیه جهادی حفظ شود و با تهاجم فرهنگی مقابله شود.

این فرزند شهید اظهارکرد: ما خانواده شهدا انتظاراتی که از مسئولین داریم این است که فرهنگ ایثار را به جوانان معرفی کنند و برای معرفی فرهنگ ایثار باید راه شهدا را به جوانان معرفی کند تا در جامعه ترویج داده شود و روحیه فداکاری و ایثار مقاومت در شرایط مختلف به جوانان یادآوری شود.


وی افزود: از جانبازان و روایتگران در مراسمات مختلف دعوت و استفاده شود و همچنین نهادینه کردن فرهنگ شهادت در مدارس و مقاطع بالاتر باید انجام شود و تشویق فعالان و نویسندگان عرصه فرهنگ شهادت باید توسط مسئولین انجام شود .


جوانبخت عنوان کرد: پیامی که من به عنوان فرزند شهید به نسل امروز دارم این است که شهدا با جانفشانی و گذشتن از خانواده خود در مقابل ظلم ایستادگی کردند پس ما نیز باید در مقابل ظلم ایستادگی کنیم تا شرمنده آنها در روز قیامت نشویم و آنها توانستند ما نیز به حول قوه الهی و اجرای دستورات رهبر عزیزمان حتما می‌توانیم این کشور شهیدپرور را نگه داریم.

آشنایی با فرهنگ شهادت با مطالعه زندگی‌نامه شهدا 

دانش آموز و جوان دهه هشتادی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از طریق مطالعه زندگینامه شهدا و رزمندگان دفاع مقدس به آشنایی نسبی از آنها رسیدم و برای آشنایی بیشتر با شهدا با خانواده آنها، رفقا و همرزمان شهدا و اطرافیان آنها گفتگویی داشته و سوالاتی که در مورد شهید و آن رزمنده داشتم را از آنها سوال کردم و به جواب اکثر سوالاتم رسیده‌ام .

مبینا چروی اظهارکرد: بیشتر اطلاعات از شهدا و رزمندگان دفاع مقدس را من از خانواده خودم و بخش کوچکی را از رسانه کسب کرده ام.
 
چروی افزود :برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در مورد رزمندگان دفاع مقدس در شهر ما از کیفیت مطلوبی برخوردار است اما اگر امکانات و بودجه بیشتری در اختیار مسئولان فرهنگی ما قرار بگیرد امکان عالی‌تر شدن این برنامه‌ها برای نسل جوان و نوجوان وجود دارد.

شخصیت و آرمان های جوانان 
وی بیان کرد: به نظر بنده جوانان در بستر مدرسه، خانواده ،رسانه ،شخصیت و آرمان‌های خود را می‌سازند و در بین این موارد خانواده بیشترین نقش را ایفا می‌کند حال بیشتر جوانان به دلیل اینکه خانواده‌های آنها با درک درستی از این موضوع دفاع مقدس ندارند و یا اگر هم دارند برای فرزندانشان تشریح نکردن باعث می‌شود که جوانانشان به این موضوع مهم بی‌توجه باشند .


چروی افزود: در دوران دفاع مقدس، مردم برای این که مستقل باشند و مجبور نباشند که کشورهای بیگانه برای آنها تصمیم‌گیری کنند با این که کشور خودمان حتی توان ساخت سیم خاردار را هم نداشت ولی مردم ما با ایمان قوی و توکل به خداوند واتحاد، تن به جنگ تحمیلی هشت ساله دادند ولی حاضر نشدند که یک وجب از خاکشان را به بیگانگان بدهند حال امروز کشور قدرتمندتر از گذشته هست و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند ولی مردم ما باید با ایمان قوی با هم متحد شده و نباید سر تسلیم در برابر بیگانه فرود آورند مانند هشت سال دفاع مقدس.


وی خاطرنشان کرد: بدترین و ننگترین دوره، دوره پهلوی و قاجار بود و اگر بتوان معایب آن دوره را از جمله، تصمیم گیری کشورهای بیگانه در امور داخلی کشور، نداشتن  اختیار شاه در امور داخلی، استفاده از منابع ملی برای بیگانگان، فقر مردم، نبود بهداشت، نبود سواد مناسب و غیره را به صورت فیلم‌های جذاب و یا روایتگری‌های افراد متخصص برای نسل جدید به تصویر بکشیم آنها خود به این درک می‌رسند که دشمن هنوز هم همین اهداف را برای کشور ما دارد و در نتیجه فرهنگ مقاومت ترویج پیدا میکند.

 ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کتب درسی

معلم مقطع ابتدایی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جایگاه آموزش دفاع مقدس در برنامه‌های درسی مدارس ایران، جایگاهی ملی، رسمی و الزام‌آور است که از سوی نهادهای بالادستی تعیین شده است.

کبری خانی اظهارکرد: این آموزش‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در برنامه‌های درسی گنجانده شده‌اند وآموزش دفاع مقدس به طور مشخص و مستقیم در چندین کتاب درسی مقاطع مختلف وجود دارد.

وی عنوان کرد: در کتاب فارسی و کتاب هدیه‌های آسمان مقطع ابتدایی در قالب داستان‌، شعرو متون ادبی مربوط به شهادت، ایثار و رشادت‌های رزمندگان به ویژه برای دانش‌آموزان پایه‌های پنجم و ششم گنجانده شده است و شخصیت‌هایی مانند شهید فهمیده به طور برجسته معرفی می‌شوند.

خانی گفت: در کتاب‌های مقطع متوسطه اول کتاب فارسی که ادامه رویکرد مقطع ابتدایی با متون پیچیده‌تر است و کتاب مطالعات اجتماعی هم در بخش‌های مربوط به تاریخ معاصر ایران است.

وی افزود: کلید موفقیت در جذب دانش‌آموزان، حذف رویکرد تحکمی و یکطرفه و جایگزینی آن با رویکرد داستان‌محور، تعاملی، چندرسانه‌ای و مرتبط با زندگی شهدا ورزمندگان  است ،وقتی دانش‌آموز احساس کند که این تاریخ، تاریخ «ما» است، نه فقط یک سری متن درسی، با عشق و علاقه به آن جذب خواهد شد.

این معلم صفی‌آبادی خاطرنشان کرد: نقش معلم به عنوان یک تسهیل‌گر مشتاق به جای یک راوی خشک، در این مسیر حیاتی است.

جذب دانش آموزان در دنیای امروز

خانی گفت: جذب دانش‌آموزان به موضوع دفاع مقدس در دنیای امروز نیازمند عبور از روش‌های سنتی و به کارگیری خلاقیت، تعامل و ارتباط شخصی است ،

وی ادامه داد: روایت‌گری و داستان‌سرایی، تمرکز بر خاطرات رزمندگان و مردم عادی، به جای بیان آمار و ارقام عملیات‌ها، داستان‌های شخصی، ماجراهای باورنکردنی از ایثار، شوخ‌طبعی‌های رزمندگان در سنگرها و روابط انسانی بین آنها را برای دانش آموزان تعریف کنیم که این کار جنگ را از یک مفهوم انتزاعی به یک پدیده انسانی تبدیل می‌کند.

این معلم صفی‌آبادی افزود: از راویان بومی و همچنین از رزمندگان یا خانواده‌های شهدای همان شهر یا منطقه دعوت کنیم تا خاطرات خود را بیان کنند، این کار باعث ایجاد حس تعلق و نزدیکی بیشتر می‌شود و معرفی کتاب‌های خاطره‌ای  که با زبانی روایی و جذاب نوشته شده‌اند (مانند «دا» یا کتاب‌های مناسب سن نوجوانان) و بخش‌های کوتاه و هیجان‌انگیز آن را در کلاس بخوانیم  چون نسل امروز بصری است وباید با زبان خودشان با آنها صحبت کنیم .

وی عنوان کرد: کلیپ‌های مستند کوتاه، مصاحبه‌های جذاب با فرماندهان یا رزمندگان  ، برگزاری مسابقات آنلاین با سوالاتی درباره دفاع مقدس هم می‌تواند تاثیر گذار باشد، راهیان نور مجازی و حضوری که اگر اعزام حضوری ممکن نیست  یک راهیان نور مجازی در کلاس برگزار کنیم، از دانش‌آموزان بخواهیم نقش یک خبرنگار جنگ، یک پزشک جبهه یا یک رزمنده در سنگر را ایفا کرده و مصاحبه یا گزارش تهیه کنند.

 نتیجه‌گیری: مروری بر فعالیت‌ها و رویکردهای جوانان صفی‌آباد نشان می‌دهد که فرهنگ مقاومت نه‌تنها در حافظه تاریخی این منطقه زنده است، بلکه در کنش‌های اجتماعی و فرهنگی نسل جدید نیز تجلی یافته است. این جوانان، با تکیه بر هویت دینی و انقلابی خود، توانسته‌اند پیوندی مؤثر میان گذشته پرافتخار و آینده‌ای روشن برقرار سازند.

پویایی، تعهد و بصیرت این نسل، نویدبخش تداوم راه شهیدان و تقویت سرمایه‌های فرهنگی و معنوی جامعه است. بی‌تردید، حمایت از این ظرفیت‌های جوان و فراهم‌سازی بسترهای لازم برای شکوفایی آنان، گامی مؤثر در مسیر حفظ و گسترش فرهنگ مقاومت خواهد بود.

گزارشگر: لیلا خانی 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!