کارگردان گرمهای:
تئاتر گرمه به جشنواره ملی فجر رسید
یک کارگردان گرمهای گفت: اثر چاقوی دمکرده شب که در ژانر رئالیسم جادویی خلق شده، حاصل سه ماه مطالعه و بررسی متون نمایشی است و با همت تیم موفق شد به جشنواره ملی فجر راه پیدا کند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، بیستمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از سهشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ با حضور ۱۴ اثر برگزیده از میان ۳۵ نمایش بازبینیشده آغاز شد.
این جشنواره تئاتر به مدت چهار روز در دو بخش صحنهای و خیابانی برگزار شد و فرصتی برای معرفی توانمندیهای هنرمندان خراسان شمالی فراهم کرد که چاقوی دمکرده شب با کارگردانی امیر نجاری از گرمه برگزیده این جشنواره شد و به فجر راه پیدا کرد. به همین بهانه با کارگردان این نمایش به گفتگو نشستیم.
امیر نجاری در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: این اثر که در ژانر رئالیسم جادویی خلق شده، حاصل سه ماه مطالعه و بررسی متون نمایشی است و با طراحی خلاقانه میزانسن و عملکرد گروهی منسجم، توانست نظر داوران را جلب کند که این موفقیت، نمادی از شکوفایی استعدادهای نهفته در استان و اثبات ظرفیت بالای تئاتر خراسان شمالی در عرصههای ملی است.
وی با بیان اینکه اواخر سال ۱۴۰۳ تصمیم به تولید یک اثر نمایشی گرفتهاند، اظهار داشت: شروع به تحقیق برای انتخاب متن کردیم و با نویسندگان بسیاری ارتباط گرفتیم و نزدیک به سه ماه، بیش از صد نمایشنامه را مطالعه و بررسی کردیم و این فرایند اگرچه زمانبر بود، اما پایههای مستحکمی برای حرکت بعدی گروه ایجاد کرد.
نجاری گفت: پس از این مطالعات، فرم نوشتاری نمایشنامه چاقوی دمکرده شب که یک رئالیسم جادویی است، ما را مجذوب خود کرد و نهایتاً تصمیم به انتخاب این متن گرفتیم و این نمایشنامه با تلفیق واقعیت و عناصر خیال، فضایی منحصربهفرد و عمیق خلق کرده بود.
کارگردان این نمایش، تولید یک اثر را همراه با چالشهایی دانست و افزود: انتخاب بازیگر، عوامل و مکان تمرین به طور طبیعی جزو چالشهای موجود هستند، اما قطعاً این چالشها رفع شدند و پشتکار و عشق جمعی ما، بزرگترین سرمایه برای غلبه بر این موانع بود.
نجاری نقطه قوت اصلی این نمایش را فرم نوشتاری آن عنوان کرد و گفت: فرم رئالیسم جادویی اثر، نقطه قوت آن است که ما بهخوبی توانستیم با آن ارتباط برقرار کنیم و با فرم میزانسنهایی که به کار بردیم، مخاطب را تحتتأثیر قرار دهیم و این سبک به ما امکان داد تا مرزهای واقعیت را به زیبایی گسترش دهیم.
این کارگردان تئاتر، رویکرد خود در تعامل با گروه را برقراری رابطهای بسیار صمیمانه توصیف کرد و گفت: صمیمیت، تیم را به یک دیدگاه واحد هدایت میکند و این همدلی و اعتماد متقابل، انرژی خلاقه گروه را چندین برابر میکرد.
وی کسب این موفقیت را حاصل ماهها تلاش بیوقفه دانست و بیان کرد: هرچند گروه ما پیشازاین، سابقه راهیابی به جشنواره منطقهای فجر را داشته، اما هر بار کسب موفقیت، حس ناب و تازهای دارد و ما را برای ادامه فعالیت مصممتر میکند و این راه برای ما پایانی ندارد.
نجاری تأکید کرد: ما در طول این مسیر حتی لحظهای به نبود موفقیت فکر نکردیم؛ چرا که وقتی اولین قدم که همان انتخاب متن است را درست برمیداری و تمام مسیر را بر اساس تحقیق و تلاش سپری میکنید، قطعاً به چیزی غیر از موفقیت فکر نخواهی کرد و این نگرش مثبت، سوخت حرکت ما بود.
وی افزود: هر کاری را که برای حفظ آرامش و برقراری محیطی دور از استرس لازم بود، انجام دادم و خدا را شکر که باوجود کمتجربه بودن برخی از همکاران، آنان تنها بر کیفیت کار متمرکز بودند و این بلوغ هنری برایم بسیار ارزشمند بود.
این کارگردان گرمهای طراحی میزانسن، نوع بازیها، صحنه و موسیقی را از عوامل مؤثر در ارتباط با مخاطب و رساندن زیبای مفهوم دانست. و هر یک از این المانها مانند حلقههای بههمپیوسته زنجیره موفقیت اثر بودند.
نجاری در پایان با بیان اینکه برنامه اصلی ما تلاش بیشتر و ایجاد توسعه برای کسب نتیجهای مطلوب در جشنواره است، گفت: گروه ما همواره به تجربه و تخصص احترام گذاشته و این امر موجب مشورت با هنرمندان باتجربه استان شده که تأثیر بسزایی در کیفیت اثر داشت و به عقیده من یک اجرای ایدهآل زمانی رخ میدهد که خود بازیگر و گروه از اجرا لذت ببرند و این یعنی زندگی در اثر جریان دارد و این حس اشتیاق، نهایتاً به تماشاگر نیز منتقل میشود و او را با خود همراه میسازد.
انتهای خبر / فیروزه
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!