یک مدیر راه و شهرسازی خبر داد:
اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به ریل جوین، اسفراین
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی در خراسان شمالی گفت: برای تکمیل محور ریلی جوین - اسفراین ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مالی از محل توافق با ماده ۵۶ را جذب و تأمین شد .
محمد هنرور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، با بیان اینکه استان خراسان شمالی جزو معدود استانهایی است که فاقد ریل است، افزود: این در حالی است که در استان خراسان شمالی صنایع مادری از جمله مجتمع فولاد، آلومینا، پتروشیمی و سیمان فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: وجود خط راهآهن علاوه بر اینکه به انتقال محصولات تولیدی استان از جمله محصولات تولیدی این کارخانهها به بازارهای مقصد کمک میکند همچنین هزینه حملونقل را کاهش و ایمنی ارسال محصولات را افزایش میدهد.
هنرور در ادامه با اشاره به طرح راهآهن نقاب - جوین - اسفراین - بجنورد - شیروان عنوان کرد: قطعه خط ریلی جوین - اسفراین میبایست اجرایی شود تا خراسان شمالی به آنتنی از شبکه ریلی کشور متصل شود.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی در خراسان شمالی گفت: قطعه ریلی جوین - اسفراین به طول ۵۷ کیلومتر در قالب قطعات ۲۷ و ۳۰ کیلومتر است که ساخت این دو قطعه در سالهای ۹۰ و ۹۳ شروع شدند.
وی افزود: از ۵۷ کیلومتر اشاره شده تاکنون عملیات خاکبرداری، زیرسازی به طول ۴۱ کیلومتر از ایستگاه اسفراین بهسوی جوین اجرایی شده است.
حفاری تونل ۶۰۰ متری در کیلومتر ۳۵ محور اسفراین - جوین
علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد: حفاری یک تونل ۶۰۰ متری به نام تونل پنجه در کیلومتر ۳۵ محور اسفراین - جوین نیز اجرایی و قابگذاری آن انجام شده است.
بااینوجود، هنرور اعلام کرد: در حال حاضر برای تکمیل خط ریلی جوین - اسفراین با مسئله مخالفت شدید اهالی سه روستای در مسیر این محور ریلی که میبایست زمینهای کشاورزی آنان تملک شوند، مواجه هستیم.
وی گفت: از دولت سیزدهم تاکنون اهالی این سه روستا حاضر به همکاری نشدهاند که زمینهای کشاورزی خود را برای ادامه اجرای خط ریلی جوین - اسفراین واگذار کنند هرچند جلسات متعددی با آنان برگزار شدهاند.
وی تصریح کرد: در همین راستا، امسال شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی با کسب اجازه از وزیر راه و شهرسازی درخواست اجرای ماده ۹ را از دادستان شهرستان جوین استان خراسان رضوی را داشته است تا زمینهای کشاورزی این سه روستا آزادسازی شوند.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی در خراسان شمالی افزود: دادستان شهرستان جوین نسبت به پیگیری و انجام این درخواست قول مساعد را اعلام کرده است.
وی در بخش دیگری از سخن خود همچنین اظهار کرد: مطالعات خط ریلی محور اسفراین - بجنورد - شیروان نیز انجام شده است که طول این محور ۲۱۰ کیلومتر است.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این محور پس از اینکه قطعه جوین - اسفراین به پایان برسد، کلید میخورد و آغاز میشود.
هنرور عنوان کرد: عملیات خط ریلی محور نقاب - جوین - اسفراین - بجنورد - شیروان که به پایان برسد و بهرهبرداری شود، استان خراسان شمالی به کریدور خط ریلی شمال - جنوب کشور متصل خواهد شد.
افزون بر این، وی درباره ساخت ایستگاه راهآهن شهر اسفراین نیز اظهار کرد: عملیات اجرایی این شرکت از سال ۹۹ آغاز شده است که در حال حاضر ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی در خراسان شمالی همچنین افزود: احداث ساختمان اصلی این ایستگاه نیز در مساحت دو هزار و ۶۳۳ مترمربع به ۲۸٫۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
وی در ادامه بیان کرد: ساخت ساختمان پلیس این ایستگاه در ۶۰۰ مترمربع مساحت، احداث ساختمان نگهبانی، ساختمان ژنراتور، ساختمان مخزن آب، محوطهسازی، جدولگذاری معابر آن که مربوط به ایستگاه راهآهن اسفراین میشوند نیز در حال اجرا هستند.
وی خاطرنشان کرد: راه دسترسی حدفاصل شهر اسفراین تا ایستگاه راهآهن اسفراین به طول سه کیلومتر پس از تملک زمینهای مردم آغاز خواهد شد.
هنرور در پاسخ درباره تأمین اعتبار موردنیاز برای ادامه زیرسازی محور ریلی جوین - اسفراین همچنین تکمیل ایستگاه شهر اسفراین، اجرای عملیات روسازی و مخابراتی این طرح ریلی اعلام کرد: به تأمین ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز است.
وی گفت: در سال مالی جاری (۱۴۰۴) برای تکمیل طرحهای محور ریلی جوین - اسفراین توانستهایم ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه همچنین ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مالی از محل توافق با ماده ۵۶ را جذب و تأمین کنیم که به تکمیل این طرح ریلی اشاره شده شتاب خواهد داد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!