در حال بارگذاری
عصراترک بررسی کرد؛

ابهامات شهریه مدارس غیردولتی، چالش تکراری والدین

شماره خبر : 1801 - https://asreatrak.ir/short/NE9OP

هر ساله شهریه‌های رسمی مدارس از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اعلام می شود اما وقتی والدین برای ثبت نام فرزندانشان به مدارس مراجعه می‌کنند با رقم‌هایی مواجه می‌شوند که با مبالغ اعلام شده اختلاف بسیاری دارد.

به گزارش «عصر اترک»، هر ساله با نزدیک‌شدن به ماه مهر، شهریه مدارس غیردولتی به بحث داغ خانواده‌ها و مدارس تبدیل می‌شود و مبلغ شهریه مدارس غیرانتفاعی و نحوه محاسبه آن به موضوعی مبهم برای خانواده‌ها تبدیل شده است. 

 هر مدرسه در تلاش است تا با معرفی مدرسه و ارائه خدمات متنوع بازارگرمی داشته باشد تا بتواند خانواده‌های زیادی را برای ثبت‌نام فرزندانشان به این مدارس تشویق کند اما درخواست شهریه‌های سرسام آور برخی مدارس باعث می‌شود که یا والدین به‌ناچار شهریه را پرداخت و یا از تحصیل فرزندشان در این مدارس منصرف شوند.

 با یک جستجو در شهر بجنورد آمار شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی امسال از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۳ میلیون تومان متفاوت است که همین تفاوت و پاسخگویی ناقص مدارس باعث سردرگمی خانواده‌ها و دانش‌آموزان شده است که این اختلاف‌ها از کجاست و نگرانی را ایجاد می‌کند که آیا در سبک تدریس و شیوه آن تفاوتی وجود دارد.

 

 به دلیل افزایش بالای شهریه، مدرسه دخترم را جابه‌جا کردم

 مقدسی یکی از همشهریان بجنوردی که برای ثبت‌نام دخترش که در مقطع پایه سوم ابتدایی تحصیل می‌کند، به دنبال ثبت‌نام در مدرسه دولتی بود، در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: بنده شاغل هستم و مجبورم فرزندم را در مدارس تک شیفته صبح ثبت‌نام کنم، اما در بجنورد مدارس بیشتر به‌صورت چرخشی صبح و ظهری هستند.

 وی ادامه داد: طی دو سال گذشته دخترم را در دبستان غیرانتفاعی ثبت‌نام کرده بودم اما امسال با اعلام شهریه جدید مدرسه و اختلاف آن با مبلغ سال گذشته، دچار سردرگمی شده‌ام.

 ولی‌زاده اضافه کرد: شهریه از سال گذشته تا به امسال دوبرابر شده و این هزینه برای ما خیلی سنگین است بنابراین به‌اجبار پیگیر ثبت‌نام در مدارس دولتی هستیم از طرفی مدارس دو شیفته هستند و با مشکل مواجه شدیم.

ابهامات شهریه مدارس غیردولتی، چالش تکراری والدین

 اختلاف قیمت شهریه‌ها برای خانواده‌ها دردسرساز شده است

 محمدزاده، مادر یکی دیگر از دانش‌آموزانی که چند سالی از تحصیل فرزندش در مدرسه غیردولتی می‌گذرد، اضافه کرد: هزینه شهریه ابلاغی امسال در مقایسه با سال گذشته به‌شدت تفاوت پیدا کرده و همین قضیه باعث شده تا تأمین شهریه برای ما خانواده‌ها دشوار شود.

 وی ادامه داد: هر ساله مشکلی که وجود دارد، مبلغ شهریه در روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس ابلاغ می‌شود و این قضیه باعث شده تا اگر نتوانستیم مبلغ را مهیا کنیم، فرصتی برای پیداکردن مدرسه دیگری برای فرزندانمان نداشته باشیم.

 محمدزاده گفت: آموزش‌وپرورش باید فکری بکند و مبلغ شهریه را زودتر از موعد ثبت‌نام اعلام کند تا مدارس و خانواده‌ها در زمان ثبت‌نام با اطلاعات کامل اقدام کنند.

 

 هزینه فوق‌برنامه‌ای که صرف کلاس فوق‌العاده نمی‌شود

 ولی‌پور، پدر یکی از دانش‌آموزان مدرسه غیردولتی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امسال مبلغ شهریه به‌شدت افزایش پیدا کرده و از ۱۰ میلیون تومان به ۱۷ میلیون تومان رسیده که این عدد خیلی بالا است.

 وی ادامه داد: مدارس هزینه‌هایی را با عنوان کلاس های فوق‌برنامه دریافت می‌کنند درحالی‌که فرزندان ما تنها در ساعات اصلی در مدرسه حضور دارند و هیچ برنامه دیگری را برگزار نمی‌کنند.

 ولی‌پور بیان داشت: این در حالی است که برای هر برنامه‌ای که در مدرسه برگزار می‌شود نیز به‌صورت جداگانه مبلغ را از خانواده‌ها می‌گیرند، درحالی‌که باید با مبلغ شهریه‌های فوق‌برنامه دیگر چیزی را دریافت نکنند.

 

برخی مدارس شهریه‌های فوق‌برنامه را تحت عنوان شهریه ثابت دریافت می‌کنند

یکی از مدیران مدرسه غیردولتی در بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک دررابطه‌با وضعیت شهریه مدارس غیردولتی گفت: این مدارس دو نوع شهریه دارند، شهریه اعلامی که تحت عنوان شهریه ثابت است که صرف تامین امکانات رفاهی، ساختمان مدرسه، فضای کلاس ها و  حقوق کارکنان می‌شود.

وی به شهریه مکمل اشاره کرد و گفت: شهریه مکمل بستگی به نوع فعالیت مدرسه دارد که مربوط به فوق‌برنامه‌ها است که به طور مثال شامل سالن ورزشی، کلاس های فوق‌العاده، تقویتی، تربیتی، کارگاه‌های آموزشی می‌شود که خارج از کلاس‌های آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود.

این مدیر مدرسه عنوان کرد: این در حالی است که متأسفانه برخی مدارس شهریه‌های غیر مصوب را نیز به‌عنوان شهریه مصوب از خانواده دریافت می‌کنند که در این صورت مدارس باید تمام امور از جمله جشن‌ها، مراسم‌ها، اردو باید مدرسه تقبل کنند، اما این کار اجرایی نمی‌شود و مجدد در ایام برگزاری کلاس‌ها برای هر مراسمی هزینه جداگانه دریافت می‌شود. 

 

ابهامات شهریه مدارس غیردولتی، چالش تکراری والدین

مدارس موظف به ارائه ریز شهریه‌ها برای والدین هستند

وی ابراز داشت: درصورتی‌که مدارس موظف هستند که شهریه را به‌صورت ریز برای والدین توضیح دهند و قرارداد منعقد شود و باید به خانواده‌ها توضیح داده شود که هزینه اصلی شهریه چیست و سایر مبلغ، صرف چه‌کارهایی می‌شود.

این مسئول گفت: شهریه‌ای که دریافت می‌شود صرف اجاره ملک، هزینه کارمندان، معلمان، هزینه تجهیزات مدرسه و اجاره سالن ورزشی می‌شود.

 

هزینه‌های مدارس غیردولتی از محل شهریه‌ها تأمین می‌شود

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: مدارس غیردولتی همان‌گونه که از نامش مشخص است، مدرسه‌ای است که تحت پوشش حمایت‌های مالی دولت نیست و باید برای اداره مدارس از محل شهریه تأمین بودجه داشته باشند.

حسین قنبری ادامه داد: شهریه‌ها در مدارس غیردولتی صرف هزینه‌های جاری مدرسه، اجاره مکان، حقوق و بیمه معلمان و سایر هزینه‌های که طی سال تحصیلی نیاز است، می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بنابراین شهریه‌ای که برای مدارس غیردولتی در نظر گرفته می‌شود صرف امور جاری می‌شود، گفت: نرخ شهریه مدارس غیردولتی بر اساس نوع فعالیت و یا کیفیت آموزشی، اجاره‌بها و سایر هزینه‌های جانبی تعیین می‌شود و در واقع شهریه سال قبل به‌عنوان شهریه پایه سال آتی لحاظ می‌شود.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در خراسان شمالی شهریه‌های مدارس غیردولتی در گام نخست براساس شهریه‌هایی است که در سال قبل به‌عنوان شهریه پایه بوده و هر ساله به‌تناسب و فراخور تورم سال افزایش پیدا می‌کند و به‌صورت یکپارچه در سامانه مشارکت‌ها اطلاعاتشان ثبت می‌شود.

 

هیچ حمایت دولتی از مدارس غیردولتی نمی‌شود

وی ابراز داشت: بعد از بررسی‌های اولیه در شهرستان،مبالغ در نظر گرفته شده به عنوان شهریه توسط استان به وزارت ارجاع داده می‌شود که بعد از تأیید نهایی شهریه مدارس غیردولتی تعیین می‌شود.

این مسئول با تأکید بر این موضوع که امسال رویه تعیین شهریه به همین شکل است، خاطرنشان کرد: تعیین شهریه در استان متمرکز شده و به‌واسطه تفویض اختیاری که در وزارت صورت‌گرفته، الگوی شهریه با همان عناوین تعیین می‌شود و پس از تأیید و بررسی شهرستان و استان در شورای نظارت استان نهایی خواهد شد.

قنبری دررابطه‌با ابهام‌های موجود در عدد و رقم شهریه توضیح داد: نکته قابل‌توجه این است؛ چون هیچ حمایتی از مدارس غیردولتی انجام نمی‌شود، بنابراین هزینه‌های مدارس غیردولتی بایستی از محل شهریه‌ها تأمین شود.

ابهامات شهریه مدارس غیردولتی، چالش تکراری والدین

رقم اختلاف شهریه‌ها خیلی بالا نیست 

وی یادآور شد: البته قوانینی وجود دارد که باید از مؤسسات غیردولتی حمایت شود که این حمایت‌ها شامل بیمه برای معلمان این مدارس و یا اعتبارات قرض‌الحسنه برای حمایت از مدارس است، اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است. 

قنبری با اشاره به اینکه شهریه مدارس غیردولتی به دو حالت است، توضیح داد: شهریه ثابت شامل شهریه‌ای می‌شود که دانش‌آموز طی یک هفته ساعت مشخصی را به‌عنوان حضور رسمی در مدرسه باشد و از بابت حضور و خدمات که در مدرسه ارائه می‌شود، خانواده شهریه‌ای را بپردازد که تحت عنوان شهریه اصلی و مصوب است که رقم آن به‌تناسب کیفیت خدمات آموزشی، مکان و سایر موضوعات متفاوت خواهد شد. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: باتوجه‌به تفاوت اجاره‌بهای مدارس غیردولتی، سطح کیفیت‌بخشی آموزشی تفاوت شهریه ایجاد می‌شود که رقم اختلاف خیلی بالا نیست.

این مسئول همچنین به شهریه فوق‌برنامه اشاره کرد و گفت: تفاوت مدارس غیردولتی و دولتی در این است که مدارس غیردولتی یک شیفت هستند و در شیفت عصر این اجازه را دارند که با برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده بتوانند برای کمک‌هزینه‌های اداره مدرسه برنامه‌هایی را اجرا کنند.

قنبری یادآور شد: این در حالی است که در مدرسه دولتی این چنین نیست و فرصتی برای کلاس فوق‌برنامه وجود ندارد، بنابراین در مدارس غیردولتی باید برای اجرای برنامه‌های فوق‌العاده، شهریه جداگانه واریز شود و باید خانواده در جریان برنامه‌ها باشد و قرارداد جداگانه‌ای از شهریه مدرسه بسته شود.

 
برخورداری دانش‌آموزان از کلاس‌های فوق‌برنامه اجباری نیست

این مسئول گفت: در مدارس غیردولتی اگر فرد تمایل به شرکت فرزندش در برنامه‌های فوق‌العاده را نداشته باشد، نباید اجباری در کار باشد.

این مسئول با تأکید بر این موضوع که نوسان شهریه ثابت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به شهریه سال قبل، بیشتر است، گفت: بنابراین تفاوت افزایش برای مدارس یکسان نیست و سبب اختلاف رقم شهریه شده است.

وی دررابطه‌با مدارس هیأت امنایی نیز توضیح داد: این مدارس رویکردی دارند که هیأت امنای مدرسه دررابطه‌با برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه به شورای آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دهند و در واقع فرصتی برای مشارکت اولیا در امر فعالیت‌های آموزش و پرورش است که این فعالیت در راستای افزایش کیفیت‌بخشی مدارس خواهد بود.

قنبری با بیان اینکه شهریه گرفته شده بابت هزینه‌های کیفیت‌بخشی در مدارس است که پیشنهاد داده می‌شود و پرداخت آن اختیاری بوده و الزام و اجباری نیست. 

نتیجه‌گیری: برخی از خانواده‌ها به‌ناچار به دلایل شغلی و شرایطی که دارند مجبور به تحصیل فرزندانشان در مدارس غیردولتی می‌شوند، این در حالی است که متأسفانه شهریه مدارس غیردولتی هر ساله با شیب تندی افزایش می‌یابد و این به دغدغه‌ای برای خانواده‌ها تبدیل شده، از طرفی طبق قانون این مدارس باید زمانی را صرف برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده و برنامه‌های اضافه نسبت به مدارس دولتی داشته باشند درحالی‌که تعداد زیادی از مدارس غیردولتی هیچ‌کدام از این برنامه‌ها را اجرایی نمی‌کنند و در صورت برگزاری به‌صورت جداگانه مبالغ را از خانواده‌ها دریافت می‌کنند درحالی‌که در شهریه این مدارس بخشی به‌عنوان شهریه فوق‌برنامه تعریف شده و خانواده‌ها خبری از این شهریه ندارند و در واقع برای هزینه‌های برنامه‌های فوق‌العاده مجبورند دوبار شهریه پرداخت کنند در حالی که اطلاعی از این شهریه ندارند، درصورتی‌که مدرسه موظف است دلایل دریافت این شهریه را برای خانواده‌ها بیان کند. 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی
انتهای خبر/

 

0 نظر

ارسال نظرات