حالت تاریک
  • یکشنبه, 1404/02/14 شمسی | 2025/05/04 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری عصر اترک هستید؟
تکریم معلم؛ ضرورت امروز، سرمایه‌گذاری برای فردا
عصر اترک بررسی کرد؛

تکریم معلم؛ ضرورت امروز، سرمایه‌گذاری برای فردا

معلمان آینده‌سازان و چراغ راه جامعه هستند، با تکریم جایگاه اصلی معلم و رعایت عدالت آموزشی برای این گروه می‌توان قطعاً نیازهای امروز دانش‌آموزان را رفع و با تربیت دانش‌آموزان در مسیر صحیح سرمایه‌گذاری برای آینده کشور داشت.

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، روز معلم، فرصتی ارزشمند برای پاسداشت مقام والای معلم و ارج‌نهادن به تلاش‌های بی‌دریغ آنان در عرصه تعلیم و تربیت است.

 معلمان، چراغ راه آینده‌سازان این سرزمین‌اند که با عشق، دانش و ایثار خود، نهال علم و آگاهی را در دل نسل‌های آینده می‌کارند، این روز، یادآور مسئولیت سنگین و نقش بی‌بدیل آنان در ساختن جامعه‌ای پویا، آگاه و توانمند است.

 معلمان به‌عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزشی، نقشی بنیادین در رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی و علمی هر کشور ایفا می‌کنند.

 آنان با تربیت نسلی آگاه، متعهد و توانمند، زیربنای پیشرفت جامعه را شکل می‌دهند و در واقع، هرگونه تحول پایدار و سازنده در یک کشور، بدون توجه به آموزش و پرورش و بدون نقش‌آفرینی فعال معلمان، امکان‌پذیر نیست.

 معلم، تنها ناقل دانش نیست، بلکه الگوی اخلاق، منش و اندیشه برای شاگردان خود به شمار می‌رود، با شناخت نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان، آنان را برای پذیرش مسئولیت‌های فردی و جمعی آماده می‌سازد، همچنین، در شرایط حساس مانند بحران‌های اجتماعی یا تحولات فرهنگی، معلمان می‌توانند نقش کلیدی در هدایت افکار عمومی، تقویت روحیه ملی، و پرورش حس همبستگی ایفا کنند.

 بنابراین، سرمایه‌گذاری بر جایگاه و توانمندسازی معلمان، نه‌تنها پاسداشت تلاش‌های آنان است، بلکه گامی اساسی برای تضمین آینده‌ای روشن و پیشرفته برای کشور به شمار می‌رود.

 روز معلم فرصتی شد تا در گزارشی با معلمان گرمه هم صحبت شویم و در جریان صحبت‌هایشان قرار بگیریم که در ادامه تقدیمتان می‌شود:

 

 ترک تحصیل دانش‌آموزان پسر برای کسب درآمد

 زهرا گرمه‌مقدم، معلمی با ۶ سال سابقه تدریس در مناطق محروم که نخستین سال‌های تدریسش را در روستاهای اسفراین و درق آغاز کرده است، گفت: کلاس‌های درس به‌صورت هم‌زمان دختران و پسران برای پایه‌های هفتم تا نهم برگزار می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان این کلاس‌ها با ادب و مهربان هستند، ادامه داد: اکثر دانش‌آموزان با وجود فقر اقتصادی که دارند، روحیه‌ای سرشار از محبت دارند و همیشه هوای هم‌کلاسی‌هایشان را دارند.

 این معلم گرمه‌ای در یکی از روستاهای شهر درق از حرکت جالب دانش‌آموزانش گفت: روز تولدم بدون اطلاع من کیک آورده بودند من را غافلگیر کردند و آن روز به یکی از زیباترین روزها و خاطرات دوران تدریسم تبدیل شد.

 گرمه‌مقدم با اشاره به اینکه در مسیر تدریس در کنار خاطرات شیرین دردهایی نیز وجود دارد، افزود: برخورد با دختربچه دانش‌آموزی که با چشمان گریان وارد کلاس شد و بعد از صحبت با او متوجه شدیم که قربانی خشونت ناپدری و خانواده‌ای ناآرام قرار گرفته است و دیدن این چنین صحنه‌ای خیلی تلخ است.

 وی یکی دیگر از سختی‌های این مسیر را ترک تحصیل دانش‌آموزان پسر برای مهاجرت به تهران برای کار و کمک درآمد خانواده شدن خواند و گفت: زمانی که نسبت به این قضیه وارد عمل شدم به دلیل مشکلات اقتصادی زیادی که وجود دارد، خانواده‌ها مطرح کردند که پسرمان باید نان‌آور خانواده باشد که بتواند در آینده زندگی تشکیل دهد.

 وضعیت حقوق و معیشت معلمان بهبود پیدا کند

 این بانوی موفق گرمه ای به چالش‌های حرفه‌ای شغل معلمی اشاره کرد و گفت: حقوق پایین در شغل معلمی به‌خصوص در معلمان آقا که سرپرست خانواده هستند به‌تنهایی پاسخگوی رفع نیاز خانواده نیست.

 وی بیان داشت: از طرفی کلاس‌های پرجمعیت در پایه‌های تحصیلی مختلف همه باعث می‌شود که روزانه با تعداد زیادی دانش‌آموز در ارتباط باشیم که کار آموزش و انتقال مفاهیم را دشوار می‌کند.

 گرمه مقدم با تأکید بر این موضوع که معلمی شغلی است که سرنوشت‌ها را می‌سازد، یادآور شد: معلمی مسیر انسان‌سازی است و اگر هزار بار دیگر به گذشته برگردم، باز هم این شغل را انتخاب می‌کنم.

 وی با اشاره به اینکه در کشور ایران شغل معلمی شغلی راحت تلقی می‌شود، گفت: این در حالی است که در ایام کرونا با مجازی‌شدن کلاس‌ها و در جریان قرارگرفتن خانواده‌ها از روند آموزشی دانش‌آموزان مشخص شد که این شغل اصلاً ساده نیست.

 وی در انتها از مسئولان مرتبط با حوزه امور معلمان خواست تا نسبت به بهبود وضعیت معیشتی معلمان به‌ویژه در مناطق محروم، فراهم‌کردن امکانات رفت‌وآمد برای معلمان روستایی، کاهش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها برای کیفیت‌بخشی به آموزش اقدام شود.

 

 دانش‌آموزم بعد از چند سال معلم و همکارم شد

 سمانه رحمان نژاد، با ۱۹ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: معلمی نه‌تنها یک شغل بلکه یک عشق و آرزوی دیرینه من بوده است و این کار را بعد از گذشت این مدت سال با عشق خالص انجام می‌دهد.

 وی به خاطرات شیرین و تلخ دوران خدمتش اشاره کرد و ادامه داد: یکی از خاطرات شیرین در دوران فعالیتم در عرصه معلمی زمانی بود که دانش‌آموزم را دیدم که بعد از گذشت چند سال به‌عنوان معلم و همکار با من مشغول به فعالیت شده بود و حس خیلی خوبی داشتم که زحمات کشیده شده به نتیجه رسیده و حاصل آن را دیدم.

 معاون آموزشی آموزشگاه شهید طالبی گرمه اضافه کرد: همچنین یکی از خاطرات تلخ در زمان خدمتم، زمان فوت مادر یکی از دانش‌آموزان بود که به دلیل بی‌تابی زیاد این دانش‌آموز روزهای تلخی برای تمام همکاران و دانش‌آموزان رقم خورده بود و فرصت زیادی برد تا آن دانش‌آموزان بتواند با محیط مدرسه کنار بیاید.

 معلمان باید همیشه اطلاعاتشان را به‌روز کنند

 این معلم باسابقه گرمه‌ای یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های معلمی را جذب دانش‌آموزان با تمام تفاوت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردشان خواند و گفت: معلم باید با صبر، حوصله و تجربه، کلاس را به‌گونه‌ای مدیریت کند که همه دانش‌آموزان جهت پیشرفت خود، جذب کلاس شوند.

 رحمان نژاد انگیزه اصلی خود برای ادامه این مسیر پر فراز و نشیب را، وجود خود دانش‌آموزان می‌داند، بیان داشت: سبک دانش‌آموزان طی سال‌های اخیر خیلی تغییر کرده است؛ اما ما معلمان باید دائماً اطلاعاتمان را به‌روز کنیم تا بتوانیم همراه دانش‌آموزان باشیم و هم‌زمان با تغییرات گام برداریم.

 وی یادآور شد: حس شور و نشاطی که بچه‌ها منتقل می‌کنند، باعث ایجاد انگیزه بالایی برای ادامه کار خواهد بود.

 این معلم گرمه‌ای خاطرنشان کرد: دیدن پیشرفت دانش‌آموزان و انتخاب درست مسیر تحصیلی و کاری‌شان را، بزرگ‌ترین انگیزه برای ادامه کار خود می‌دانم.

 

 فضای مناسب و ساعت کاری از مهم‌ترین مزایای معلمی برای بانوان است

 رحمان نژاد تأکید کرد: با تمام سختی‌های مسیر اگر به گذشته برگردد، باز هم شغل معلمی را انتخاب خواهم کرد و با وجود سال‌ها خدمت، همچنان شوق و انگیزه فراوانی برای بودن در کنار دانش‌آموزان دارد.

 وی با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها به دلیل مقایسه حقوق معلمان با سایر مشاغل، تمایلی به انتخاب این شغل توسط فرزندانشان ندارند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که هنوز هم دانش‌آموزان بسیاری به شغل معلمی علاقه دارند و آن را یکی از بهترین مشاغل، به‌خصوص برای خانم‌ها می‌دانند.

 این بانوی موفق گرمه‌ای فضای کاری مناسب و ساعات کاری معقول را از جمله مزایای این شغل برای زنان برشمرد و گفت: طبق صحبت با همکارانم با وجود سختی‌ها و چالش‌های موجود عشق به معلمی در وجود تمامی آنها زنده است و باانگیزه و اشتیاق فراوان به تربیت نسل آینده می‌پردازند.

 فوت دانش‌آموزان از تلخی‌های مسیر معلمی است

 محمدرضا ابراهیمی، معلمی با ۱۶ سال سابقه تدریس در مدارس روستایی و شهری شهرستان گرمه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» زیباترین خاطرات خود را مربوط به تدریس در روستاها دانست و گفت: در روستاها با دانش‌آموزانی بی‌آلایش و صادق روبه‌رو هستیم و حضور در این کلاس‌ها آرامش خاصی به همراه دارد.

 وی در رابطه با پذیرایی دانش‌آموزان مدرسه روستا با کیک و شیرینی و شربت در روز معلم گفت: کیکی که تهیه شده بود دو شمع داشت وقتی دلیل شمع‌ها را پرسیدم گفتند به این دلیل که دومین سال حضورتان در این مدرسه بوده است.

 این معلم باسابقه گرمه‌ای با اشاره به خاطره‌ای در یک مدرسه پسرانه شهری گفت: روزی به دلیل خستگی، کمی متفاوت از همیشه در کلاس حاضر شدم، یکی از دانش‌آموزان با تعجب گفت: آقا، امروز شما معلم همیشگی نبودید که این حساسیت دانش‌آموزان به رفتار معلم، نشان‌دهنده تأثیر عمیق رابطه معلم و شاگرد است.

 ابراهیمی ازدست‌دادن برخی دانش‌آموزان در حوادث مختلف را از تلخ‌ترین خاطرات دوران خدمتش خواند.

 

 بی‌انگیزگی بخش زیادی از معلمان مسئله‌ساز است

 وی با اشاره به اینکه گاهی روش‌های آموزشی چالش‌ساز می‌شود، ادامه داد: یک‌بار در فعالیتی از دانش‌آموزان خواستم ویژگی‌های خوب و بد همدیگر را بنویسند که به دلیل انتقاد یکی از دانش‌آموزان نسبت به هم‌کلاسی‌اش عصبانی شد و به مرحله درگیری رسید و این تجربه‌ای شد تا باید بر اساس سن و ظرفیت روانی دانش‌آموزان روش‌های مختلف آموزشی را در نظر گرفت.

 ابراهیمی مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش را بی‌انگیزگی معلمان در بخش زیادی از آنها خواند و گفت: حقوق ناکافی و نامتناسب بودن درآمد معلمان با تحصیلات و مسئولیتی که دارند، باعث بی‌انگیزگی در آنها می‌شود.

 وی همچنین ادامه داد: دانش‌آموزان نخبه به سمت شغل معلمی نمی‌روند و بسیاری از جذب‌شدگان، به دلیل نبود گزینه بهتر، وارد این حرفه می‌شوند که این موضوع کیفیت آموزش را پایین می‌آورد.

 ابراهیمی افزود: نبود عدالت در برخورد با معلمان در اجرای برنامه‌های ملی مثل کنکور یا انتخابات نقش محوری دارد، اما حقوق و جایگاهش نادیده گرفته می‌شود.

 

 بهبود وضعیت معیشتی و ایجاد عدالت مشکلات معلمان را حل می‌کند

 به گفته وی، بهبود وضعیت معیشتی و ایجاد عدالت در برخورد با معلمان، کلید حل مشکلات است، زیرا معلم تنها زمانی می‌تواند باانگیزه باشد که دردها و خواسته‌هایش دیده شود، اگر معلم در جامعه جایگاه واقعی خود را پیدا کند، کیفیت آموزش و پرورش متحول خواهد شد.

 ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که چگونه با وجود چالش‌ها ادامه می‌دهید، گفت: معلمی یک عشق است. اگر به گذشته برگردم، باز هم همین راه را انتخاب می‌کنم، شاید برخی فکر کنند معلمی شغل آسانی است، اما تدریس تنها حضور در کلاس نیست؛ طراحی آموزشی، ارزیابی و یادگیری مستمر بخشی از این مسیر سخت و زیباست.

 

 نتیجه‌گیری: بدون تردید، معلمان ستون‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت و از عوامل کلیدی در پیشرفت علمی و فرهنگی هر جامعه به شمار می‌آیند.

 ارتقای جایگاه اجتماعی معلمان و توجه جدی به مسائل معیشتی آنان، نه‌تنها نشانه‌ای از قدردانی واقعی از زحماتشان است، بلکه گامی مؤثر در جهت افزایش انگیزه، کیفیت آموزش و تربیت نسل آینده خواهد بود.

 با حمایت همه‌جانبه از معلمان، می‌توان از بروز بی‌انگیزگی، فرسودگی شغلی و کاهش کیفیت آموزشی جلوگیری کرد و مسیر توسعه پایدار کشور را هموار ساخت.

 

 تهیه و تنظیم گزارش: رقیه فیروزه

 انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!