در حال بارگذاری
مدیر حوزه علمیه اسفراین:

امام حسین بشارت پیاده‌روی اربعین را داده بودند

شماره خبر : 1519 - https://asreatrak.ir/short/N2rdr

مدیر حوزه علمیه برادران اسفراین گفت: پیاده‌روی عظیم اربعین همان بشارتی است که امام حسین (ع) در روز عاشورا به حضرت زینب دادند که روزگاری می‌رسد که میلیون‌ها نفر از مردمان مؤمن برای زیارت این سرزمین به کربلا سفر می‌کنند.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی قنبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در اسفراین دررابطه‌با تأثیرپذیری طرف‌داران ادیان مختلف از واقعه عاشورا و حماسه اربعین گفت: در سال‌های اخیر در شماری از کشورهای اروپایی و آمریکایی و غیرمسلمان آسیا شرقی و آفریقا شاهد تشکیل دسته‌های عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) هستیم تا جایی که در نیویورک در ایام عاشورا روز حسین (ع) نام‌گذاری شده و موجب جذب و شناخت و تأثیرگذاری بر همه اقشار مردم آن شهرها می‌شوند که حضور اهل‌سنت نیز بسیار چشمگیر است.

 وی در خصوص نقش بی‌بدیل زنان در حماسه کربلا، چنین اظهار کرد: علاوه بر اهل‌بیت که مسئولیت اصلی پیام‏رسانی نهضت امام حسین (ع) را به عهده داشتند، زنان در شهرهای دیگر با عزاداری و گریه‌های خود پیام نهضت حسینی را به مردم می‌رساندند و به این وسیله وجدان‌های مردم را از خواب غفلتی که در آن فرورفته بودند بیدار می‌کردند، زنان مسلمان همواره در صحنه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از صدر اسلام تا به امروز، حضور جدی داشته‌اند.

 قنبری افزود: زنان در انقلاب اسلامی ایران با حضور در صحنه‌های مبارزه، نقش اصلی را در عبرت‌گیری مردان ایفا کردند به‌طوری که امام (ره) صریحاً ذکر کرده‌اند که زنان در صفوف مقدم نهضت بودند و مردها از زنان الهام می‌گرفتند.

 این استاد حوزه علمیه گفت: امام خمینی در سخنرانی دیگری، ضمن تشکر از بانوان، شجاعت و دستگیری زنان مبارز و شکنجه‌کردن آن‌ها از سوی ساواک را نشانگر الگوپذیری دقیق زنان ایران به تبعیت از حضرت زینب (س) است.

 وی تأکید کرد: زنان جامعه اسلامی به‌خوبی می‌دانند که امام حسین (ع) با کار عظیم خویش در واقع امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را احیا کرد.

قنبری با بیان اینکه زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت جامعه، تأثیرگذاری‌شان در سعادت یا انحراف جامعه بسیار زیاد است، گفت: زنان بالاخص زن ایرانی، به‌عنوان مادران، نقش کلیدی در تربیت نسل‌های آینده دارند و آموزش اخلاق، ارزش‌های دینی و اهمیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از وظایف ایشان به شمار می‌رود.

 وی ادامه داد: شهید مطهری جمله‌ای دارد که می‌توان آن را یک اصل دانست، او گفته است واقعه عاشورا یک حادثه مذکر، مؤنث است؛ یعنی بخش‌هایی از عاشورا توسط زنان و بخش‌هایی توسط مردان ایجاد شده و هر کدام نقش خود را خلق کرده‌اند.

مدیر حوزه علمیه اسفراین اظهار داشت: یکی از نقش‌های زنان این بود که باید پیام عاشورا به دیگران منتقل می‌شد تا حلقه حماسه عاشورا تکمیل شود و در کنار آن اساساً در میان اعراب آن زمان، رسم بر این بود که زنان مخصوصاً همسران و خواهران در هر جنگی همراه مردان بودند.

 قنبری تأکید کرد: اینکه چند زن یا چه کسانی در کربلا بودند مهم نیست؛ بلکه نقش زنان پیرامون این حادثه مهم است؛ زیرا برخی زنان در کربلا نبودند؛ ولی نقش‌آفرینی مثبتی کردند. حضرت ام‌البنین و لیلا مادر علی‌اکبر (ع) در کربلا نبودند؛ ولی فرزندانی تربیت کردند که الگو شدند.

 وی همچنین گفت: برخی از این نقش‌آفرینی زنان، فردی و برخی گروهی است، زنان بنی‌هاشم وقتی ماجرا را شنیدند لباس سیاه و خشن بر تن کردند و به عزاداری گروهی پرداختند یا حرکت زنان بنی‌اسد؛ البته زنان بنی‌اسد سه دسته بودند، برخی طرف‌دار امام حسین (ع)، برخی طرف‌دار حرمله و برخی هم بی‌طرف بودند.

 این استاد حوزه علمیه افزود: زنان طرف‌دار امام حسین (ع) بیل و کلنگ بر دست گرفته و رفتند تا اینکه شهدای کربلا را به خاک بسپارند و مردان آنها هم تحریک و ترغیب شدند.

 وی ادامه داد: هم اکنون به تاسی از این رفتار، مراسمی مرسوم شده که زنان با ابزاری چون بیل و کلنگ از حرم امام حسین (ع) به سمت حرم مطهر ابوالفضل (ع) حرکت می‌کنند که در واقع نماد حضور زنان بنی‌اسد است.

 قنبری گفت: دختر عمر بن عبدالله انصاری، همراه با ۵۰ تا ۷۰ نفر از زنان قیامی راه انداخت و وقتی سر مبارک به حلب رسید قصد داشتند آن را در همان شهر دفن کنند و اجازه ندهند که اهانت بیشتری صورت بگیرد و برخی قبایل هم به آنها کمک کردند، البته چون جبهه مقابل به لحاظ عده و عده بیشتر و قوی‌تر بودند موفق نشدند.

 وی اشاره کرد: زنان به دو شکل و دو گونه در ساختن جامعه نقش دارند؛ یکی نقش ناپیدا و غیرمستقیم از طریق تربیت فرزند و تأثیری که بر شوهران خود دارند، و دیگری حضور مستقیم در صحنه‌های حساس سیاسی جامعه است.

 مدیر حوزه علمیه اسفراین گفت: اندکی دقت و تأمل در تاریخ زندگانی مردان بزرگ تاریخ و کسانی که در ساختن جامعه تاریخ نقش‌های بزرگی ایفا کرده‌اند ما را به این حقیقت رهنمون می‌گرداند که آنان موفقیت خود را مرهون فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی دو گروه از زنان جامعه هستند.

 قنبری ادامه داد: گروه نخست مادران باایمان، فداکار و بزرگی که موفق به پرورش و تربیت فرزندانی جهادگر شدند، و گروه دیگر همسران پاک و عفیفی که پابه‌پای شوهران خود و در کنار آنان در مقابل حوادث سخت و دشوار ایستادگی و مقاومت کرده‌اند.

مدیر حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در طول تاریخ اگر جامعه‌ای توانسته است مدارج کمال، ترقی و پیشرفت را به‌سرعت بپیماید، ریشه اصلی و اساسی آن را باید در زنان عفیف، پاک‌دامن و ایثارگر آن جامعه جستجو کرد و اگر جامعه‌ای به انحطاط، فساد، فحشا، پستی و هرزگی گراییده باز هم ریشه اصلی آن را باید در انحراف زنان آن جامعه بررسی کرد.

 قنبری تأکید کرد: نقش زنان در ساختن جامعه به نقش ناپیدا و غیرمستقیم آنان خلاصه نمی‌شود. حضور زنان در صحنه‌های اجتماع با حفظ حدود و موازین شرعی از نظر اسلام جایز و مشروع است، ولی باید به‌گونه‌ای باشد که آنها را از وظیفه اصلی و اساسی خود باز ندارد.

 وی با بیان فتنه‌های داعش در میان مسلمانان و جنایات آن‌ها در سرزمین‌های اسلامی و اقدامات این گروه تروریستی برای برهم‌زدن وحدت و آرامش منطقه، اضافه کرد: مراسم اربعین دوره زمانی سه هفته در عراق دارد و در چهار روز آخر به اوج خود می‌رسد.

 قنبری افزود: این حضور هر سال افزایش می‌یابد و غنی‌تر می‌شود و سند بزرگ پیروزی مردم مسلمان عراق بر تروریست‌ها و حامیان آنها است.

 این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: این همان بشارتی است که حضرت امام حسین (ع) در روز عاشورا به خواهر بزرگوارشان دادند که روزگاری می‌رسد که میلیون‌ها نفر از مردمان مؤمن برای زیارت این سرزمین به کربلا سفر می‌کنند و حرم حضرت سیدالشهدا را زیارت خواهند کرد.

 

 انتهای خبر/رضازاده

0 نظر

ارسال نظرات