در حال بارگذاری
رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور اعلام کرد:

افزایش عملکرد بذور فناورانه غلات در دیمزارها

شماره خبر : 71 - https://asreatrak.ir//short/NDZ3a

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور گفت: با بهره‌گیری از ارقام بذری فناورانه گندم و جو در دیمزارها، شاهد افزایش عملکرد تولید ۲۵ تا ۳۰ درصدی این ارقام بذری در واحد سطح دیمزارهای کشور بوده‌ایم.

مظفر روستایی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک» با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور طی سه سال اخیر، اظهار کرد: ارقام بذری فناورانه دیم که به تأیید مؤسسه تحقیقات دیم کشور می‌رسند، در مقابل آفات و بیماری‌ها همچنین تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ها تاب‌آوری بسیار بالایی دارند.

وی همچنین افزود: این ارقام بذری فناورانه همچنین موجب کاهش میزان بروز خسارت بر محصولات کشاورزی می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور در ادامه عنوان کرد: تا به کنون، ۵۱ رقم بذری فناورانه دیم که پس از تحقیق و تا نتایج آنها در ایستگاه‌های تحقیقاتی دیم کشور برای کشت به کشاورزان مناطق سردسیر و معتدل کشور معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به ایستگاه تحقیقات دیم شیروان در استان خراسان شمالی، بیان کرد: این ایستگاه تحقیقاتی جزو ایستگاه‌های تحقیقاتی مناطق خشک و کم‌بارشی است که نماینده دیمزارهای شمال شرق کشور است.

روستایی نقش این ایستگاه تحقیقاتی در گزینش و انتخاب نهایی ارقام بذری تاب‌آور و پرمحصول در شمال شرق کشور را بسیار حائز اهمیت برشمرد.

وی تصریح کرد: این ایستگاه تحقیقاتی تا به کنون در تأیید و معرفی ۲۸ رقم بذری فناورانه گندم دیم و ۱۱ رقم بذری فناورانه جو دیم برای کشت در دیمزارهای شمال شرق کشور نقش مهمی داشته است.

افزون بر این، رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور اعلام کرد: در راستای اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارهای کشور طی سه سال گذشته، شاهد بوده‌ایم که با به‌کارگیری دستورالعمل‌های فنی مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم در سطح دیمزارها با وجود وقوع تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی‌ها عملکرد تولید محصولات گندم و جو در واحد سطح دیمزارها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش‌یافته است.

وی همچنین گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ میانگین عملکرد تولید گندم در دیمزارها از یک هزار و ۲۰۰ تن در واحد سطح به یک هزار و ۴۰۰ تن در واحد سطح رسید.

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری میانگین عملکرد تولید گندم در واحد سطح مزارع دیمزاری افزایش بسیار چشمگیری داشته باشد.

روستایی خاطرنشان کرد: در این سال زراعی همچنین عملکرد تولید محصولات نخود، گلرنگ علوفه‌ای در سطح دیمزارهای کشور بیش از ۴۰ رشد افزایش‌یافته است.

مصاحبه از: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

 

 

 

 

0 نظر

ارسال نظرات