شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ساعت ۹:۴۴
 در شمال شرق ایران؛

 آهسته برانید، یوزکُنام باردار است

 معاون محیط‌زیست طبیعی خراسان شمالی گفت: باتوجه‌به اینکه حال حاضر زمان بارداری یوزپلنگ است، رانندگان و مسافران در تردد از جاده‌های در مجاورت زیستگاه یوز در شمال شرق ایران با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.
 آهسته برانید، یوزکُنام باردار است,

 روح‌الله لایق، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی« عصراترک» اظهار کرد: در حال حاضر، در دنیا آخرین و تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در پهنه‌ای به وسعت یک میلیون و ۹۷۷ هزار هکتار واقع در پناهگاه حیات‌وحش میان‌دشت جاجرم در استان خراسان شمالی، پارک ملی توران در استان سمنان و منطقه بینابینی موسوم به یوزکُنام پُل ابریشم است.

 لایق در ادامه با بیان اینکه زمان جفت‌گیری یوزپلنگ طی زمستان تا اوایل بهار است، عنوان کرد: دوره بارداری این گونه گربه سان ۹۰ تا ۹۸ روز طول می‌کشد که توله یوزها در بهار به دنیا می‌آیند.
 

وی با اعلام اینکه هم اکنون، دوران بارداری یوز است، تصریح کرد: حال حاضر حساس‌ترین زمان برای این گونه رو به انقراض حیات‌وحش شمال شرق ایران است.

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با تأکید بر این نکته که طی این دوره بارداری نباید به یوز استرس وارد شود، عنوان کرد: کنترل و حفاظت کامل از این زیستگاه به همراهی، همیاری و همکاری عموم مردم نیز نیاز دارد.

 وی خواستار شد: باتوجه‌به اینکه در آستانه شروع سفرهای نوروزی هستیم، رانندگان و مسافران در هنگام تردد از جاده‌های مجاور پناهگاه حیات‌وحش میان‌دشت خراسان شمالی، پارک ملی توران استان سمنان و منطقه یوزکُنام پل ابریشم با سرعت مطمئنه ثبت شده در تابلوهای جاده‌ای رانندگی کنند.

 لایق همچنین بیان کرد: شکارچیان برای شکار طعمه‌های یوز دست به اسلحه نشوند و طعمه‌های این گونه گربه سان را شکار نکنند.

 وی در ادامه تصریح کرد: عرصه‌های طبیعی و چشمه‌های این پهنه زیستگاهی یوزپلنگ آسیایی را تخریب نکنند.
 علاوه بر این، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یادآور شد: دامداران فعال در این پهنه زیستگاهی، دام‌های خود را واکسینه و سگ‌های گله خود را کنترل کنند.

 وی افزود: دامداران به‌صورت غیرمجاز دام‌های خود را به عرصه زیستگاهی یوز هدایت و وارد نکنند.

 درعین‌حال، لایق در ادامه با بیان اینکه شرایط اقلیمی همچنین وجود امنیت، آب و غذا برای ادامه حیات، جفت‌گیری و زادآوری این گربه سان رو به انقراض نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد، عنوان کرد: در سال جاری، سازمان محیط زیست کشور در راستای ارتقای امنیت زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در این پهنه یک میلیون و ۹۷۷ هزارهکتاری ورود جدی انجام داد.

 وی گفت: در این زمینه مدیریت حیات‌وحش محدوده ۳۹۲ هزارهکتاری یوزکُنام پل ابریشم (زیستگاه بینابینی میان پارک ملی توران استان سمنان و پناهگاه حیات‌وحش میان‌دشت جاجرم استان خراسان شمالی) را به انجمن حفاظت گاه های خصوصی در کشور واگذار کرد.

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد: این انجمن در گام نخست نسبت به جذب هشت نیروی حفاظتی از استان‌های سمنان و خراسان شمالی که بومی و مسلط به منطقه بودند را اقدام کرد.

 وی افزود: این انجمن موتورسیکلت، جی‌پی‌اس و دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری را تهیه و در اختیار این نیروهای حفاظتی به‌منظور رصد و پایش و تأمین امنیت پهنه ۳۹۲ هزارهکتاری یوز کنام پل ابریشم قرار داده است که بقای یوزپلنگ به حفاظت از این منطقه نیاز دارد.

 لایق همچنین گفت: این نیروها نسبت به سرشماری طعمه‌های یوز و مشاهده یوز در پناه یوز کنام پل ابریشم اقدام کردند که در این پایش و سرشماری بیش از ۷۰۰ رأس آهو، قوچ و میش شناسایی شدند.

 وی افزود: در این پایش دو بار مشاهده مستقیم یوز اتفاق افتاد.

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در ادامه با اعلام اینکه طرح احیای جمعیت حیات‌وحش در یوز کنام پل ابریشم هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: شناسایی چشمه‌ها و منابع آبی واقع در این پهنه ۳۹۲ هزارهکتاری یوز کنام توسط انجمن حفاظت گاه های خصوصی کشور انجام شد که در صورت لزوم نسبت به بهسازی این چشمه‌ها اقدام می‌کند.

 علاوه بر این، وی بیان کرد: این انجمن نسبت به آموزش جوامع محلی این منطقه و تنویر افکار عمومی اقدام و ورود کرده است.

 لایق افزود: این انجمن برای امر حفاظت از این پهنه از تجهیزات هوشمند بهره خواهد گرفت.
 درعین‌حال، وی یادآور شد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان نیز طی همکاری مشترک برای ارتقای امنیت یوزپلنگ آسیایی در این زیستگاه نسبت به تابلوهای هشداردهنده در محورهای جاده‌ای این منطقه اقدام کرده است.

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی همچنین از اصلاح قوانین مرتبط با سلاح و اسلحه‌های شکاری در کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: به‌روزرسانی قوانین حمل سلاح، عاملی بسیار مؤثر در بازدارندگی از شکار حیات‌وحش خواهد بود.

 لایق در خاتمه عنوان کرد: یوزپلنگ آسیایی حلقه‌ای از زنجیره اکوسیستم این پهنه دشتی شمال شرق ایران است که انقراض آن پیامدهای منفی بر اکوسیستم منطقه خواهد گذاشت.

 انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک