شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ - ساعت ۱۰:۵۱
راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات بررسی شد؛

داغ‌شدن تنور انتخابات با صداقت و حضور کاربلدها

حاکمیت با به نمایش گذاشتن سلایق مختلف سیاسی، احزاب قوی، افراد متخصص و کاربلد و حفظ سلامت انتخابات می‌تواند برای گرم‌شدن و پرشورونشاط برگزارشدن انتخابات اقدام کند.
داغ‌شدن تنور انتخابات با صداقت و حضور کاربلدها,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، مشارکت بالا در عرصه‌های سیاسی کشور از جمله انتخابات، ثبات سیاسی به کشور می‌دهد و قدرت سیاسی کشور را در منطقه و جهان بالاتر می‌برد و در برابر دشمنان بازدارندگی ایجاد می‌کند.

 وقتی مردم پشت حاکمیت باشند و در رأی‌گیری شرکت کنند و نظام سلطه بفهمند که مردم و حاکمیت باهم متحدند و یک روح واحدند، دیگر نمی‌توانند در آن کشور وارد شوند و با تطمیع و فریب بین مردم شکاف ایجاد کنند و با اغتشاشات زمینه دسیسه و نیرنگ و فریب در کشور ایجاد کنند.

 فائزه خالقی، مدرس حوزه علمیه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: به برکت جمهوری اسلامی ایران در کشورمان انتخابات داریم و مردم در بستر همان انتخابات است که با حضور در پای صندوق رأی فردی که منتخب خودشان است را بر کرسی قدرت می‌نشانند و آن فرد به نیابت از آنها در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور خدمت‌رسانی می‌کند.

وی تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی مردم، فردی را منتصب می‌کنند که توان قانون‌گذاری داشته باشند و در انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخاب یک نماینده به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور به او این اختیار را می‌دهند که به‌عنوان قوه مجریه امورات کشور و جامعه را اجرایی کند.

وی تصریح کرد: قبل از جمهوری اسلامی ایران ما این برکت را نداشتیم و یا اگر داشتیم؛ مثلاً در زمان پهلوی یک انتخابات صوری و ساختگی بود و شخصیت شاه افرادی که مد نظرش بود را به مردم تحمیل می‌کرد و رأی مردم یک امر کاملاً سوری و بی‌ارزش بود.

وی خاطرنشان کرد: عملاً در زمان پهلوی مهندسی انتخابات را در کشور داشتیم.

قبل از انقلاب، تنها پوسته دین در جوامع اسلامی باقی مانده بود - خبرگزاری مهر  | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

 به لطف انقلاب اسلامی مردم هویت گرفتند

این مدرس حوزه علمیه گفت: به لطف انقلاب اسلامی ایران مردم هویت گرفتند اگر در دوره پهلوی انتخابات محدود بود و ما یک انتخابات داشتیم؛ ولی اکنون به برکت جمهوری اسلامی، انتخابات متعدد و متنوعی را داریم از جمله انتخابات شورای شهر و روستا، انتخابات مجلس، انتخابات ریاست‌جمهوری و خبرگان رهبری.

 خالقی افزود: همه اینها نشان از این دارد که نظام جمهوری اسلامی هم به لحاظ کیفیت وهم به لحاظ کمیت و تعداد شکوفا شده است.

وی با اشاره به نهضت مشروطه گفت: مردمان کشور ما برای اینکه انتخابات داشته باشند از گذشته دورتر از پهلوی از زمان قاجار حرکت‌هایی شکل دادند و شهدایی را تقدیم کردند، انقلاب مشروطه به رهبری شیخ فضل‌الله نوری از قبیل جنبش‌ها است.

وی افزود: در انقلاب مشروطه، مردم برای اینکه مجلس مستقل داشته باشند و بتوانند در تصمیمات کشور دخالت داشته باشند قیام‌هایی انجام دادند؛ اما در نهایت شکست خورد و شیخ فضل‌الله نوری به دار آویخته شد.

 خالقی اظهار کرد: این رویا و آرمان که در ذهن علما و مردم ایران بود با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد و ما هم اکنون برای در اختیار داشتن سرنوشت خود، انتخابات را داریم.

وی افزود: پای این نعمت و آرمان انتخابات تلاش‌های زیادی شده است و شهدای زیادی را داده‌ایم؛ چه شهدای قبل از انقلاب مشروطه و شهدای بزرگواری که در مقابله با طاغوت و نظام سلطه پهلوی ایستادگی کردند و شهدای هشت سال دفاع مقدس تا اینکه امروز این انتخابات به ثمر بنشیند.

 تکلیف امروز همه آحاد مردم جامعه سنگین است

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: تکلیف امروز بر همه آحاد مردم جامعه سنگین است و همه به نحوی موظف هستند در جهت ادای دین و تکلیفی که بر دوش همه ماست گام بردارند.

وی افزود: انتخابات چه داخل ایران باشد و چه انتخابات کشور دیگری باشد بسیار مهم است؛ زیرا تمام کشورها دنیا زوم می‌شوند روی آن تا میزان آرا و مشارکت مردم را بدانند.

 رونمایی ایران از موشک جدید، بخشی از قدرت بازدارندگی آن بود - مشرق نیوز

انتخابات قدرت بازدارندگی دارد

 خالقی با بیان اینکه میزان آرا و مشارکت مردم چند تأثیر بسیار مهم دارد، ادامه داد: مشارکت بالا، ثبات سیاسی به کشور می‌دهد و قدرت سیاسی کشور را در منطقه و جهان بالاتر می‌برد و در برابر دشمنان بازدارندگی ایجاد می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: وقتی مردم پشت حاکمیت باشند و در رأی‌گیری شرکت کنند و نظام سلطه بفهمند که مردم و حاکمیت باهم متحدند و یک روح واحدند و این یکپارچگی بین مردم و حاکمیت وجود داشته باشد دیگر می‌فهمند که نمی‌توانند در آن کشور وارد شوند و با تطمیع و فریب بین مردم شکاف ایجاد کنند و با اغتشاشات زمینه دسیسه و نیرنگ و فریب در کشور ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات سال جاری به دلیل اینکه اولین انتخابات بعد از شیطنت‌های دشمن در ۱۴۰۱ است، مهم است؛ چراکه به‌مراتب نگاه دنیا به انتخابات در امسال بیشتر از ادوار گذشته است و لذا ما برای اینکه اقتدار جمهوری اسلامی ایران و امنیتی که داریم را در مجامع بین‌المللی حفظ کنیم و نگذاریم که دوباره دشمن بخواهد جان بگیرد و با یک سری اعمال شیطنت‌آمیز نظم و نظام اجتماعی را از بین ببرد وظیفه داریم در انتخابات حضور داشته باشیم.

وی دو وظیفه در قبال انتخابات بیان کرد و گفت: همه وظیفه حداقلی داریم که خودمان و هر آنکه از اقوام، شرایط سنی و قانونی دارد بایستی با خود همراه کنیم و در انتخابات شرکت کنیم. علاوه بر این وظیفه حداقلی، آحاد جامعه به تعبیر بنده یک وظیفه اعلی و حداکثری داریم که علاوه بر اینکه خودمان شرکت می‌کنیم باید پرچم جهاد تبیین و نهضت روشنگری را در دست بگیریم و برای آحاد مردم تبیین کنیم.

وی افزود: تا آنجایی که می‌توانیم بنا به فهم و وسعی که داریم باید چهره‌به‌چهره تبیین کنیم و گره‌های ذهنی که امروز دشمنان در ذهن جوان‌ها و مردم ما ایجاد کرده است را بازکرده و تک‌به‌تک برای مردم شفاف‌سازی کنیم.

تأیید افراد کاربلد

 یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک گفت: حاکمیت با به نمایش گذاشتن سلایق مختلف سیاسی و احزاب قوی و افراد متخصص و کاربلد و حفظ سلامت انتخابات می‌تواند برای گرم‌شدن و پرشورونشاط برگزارشدن انتخابات اقدام کند.

 اسماعیل وحیدی افزود: اینکه انتخابات پرشور، رقابتی و مشارکتی و سالم برگزار شود همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

 وی در خصوص اینکه چطور می‌شود در یک انتخابات این خصایص به وجود بیاید و مردم با مشارکت بالا و یکپارچه، تنور انتخابات را گرم کنند، اظهار داشت: وقتی مردم بدانند رأی آنان مؤثر در وضع مادی و معنوی جامعه‌شان است و زمانی که به صندوق رأی ایمان و اعتماد داشته باشد که اولاً انتخابات سالم است و رأی آنها محفوظ و مؤثر است تنور انتخابات را سوزان می‌کنند.

 وی ادامه داد: حاکمیت با به نمایش گذاشتن سلایق مختلف سیاسی و احزاب قوی و افراد متخصص و کاربلد و حفظ سلامت انتخابات می‌تواند برای گرم‌شدن و پرشورونشاط برگزارشدن انتخابات اقدام کند.

کنشگران فرهنگی تاثیر انتخابات را در تعیین سرنوشت افراد تبیین کنند -  خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

 مردم بدانند که رأی آنها یعنی تعیین سرنوشت خود و دیگران

 وحیدی با اشاره به داستانی در مورد برخورد اسکندر با مرد نابینا گفت: وقتی اسکندر به شهری یورش برد، تمامی مردم به جز یک پیرمرد به استقبال او آمدند و وقتی اسکندر مطلع شد که فردی به نام دیو ژن (دیوگنس) به استقبال او نیامده، با راهنمایی اهالی به کنار ساحلی رفت تا آن مرد فقیر را ببیند.

 وی ادامه داد: پیرمرد در ساحل بر روی شن‌ها دراز کشیده بود و واکنشی به حضور اسکندر نشان نداد، اسکندر با نیرنگ گفت: آمده‌ام حاجاتت را برآورده کنم! پیرمرد گفت مرا به تو نیازی نیست تنها خواسته‌ام این است که مانع آفتاب‌گرفتن من نشوی و از گرمایش آن من را بی‌بهره نکنی و کنار بروی.

 وحیدی افزود: اسکندر با دیگر از پیرمرد پرسید، آفتاب و این شن‌ها گرم و سوزان است؟ پیرمرد گفت: می‌دانم! اسکندر با تعجب پرسید تو که نابینایی مگر آنچه را گفتم دیده‌ای؟ گفت خیرندیده‌ام خود در آن سوخته‌ام.

 این کارشناس مسائل سیاسی گفت: غرض از این داستان این بود که مردم باید با جان‌ودل درک کنند که رأی آنها، یعنی ساختن امید و سرنوشت برای خود و دیگران.

وی تأکید کرد: این مهم‌ترین اصل است که مردم بدانند و باور داشته باشند که حضور و شرکت در انتخابات صرفاً رفع یک تکلیف شرعی نیست؛ بلکه این رأی سرنوشتشان را تغییر می‌دهد.

 وحیدی به انقلاب ۵۷ ایران اشاره کرد و گفت: نمونه بارز امروزی مشارکت بالا و قوی و آری گفتن مردم به رفراندوم جمهوری اسلامی ایران در شروع انقلاب بود که مردم؛ چون باور داشتند ایده‌های امام خمینی (ره) دنیا و آخرت آنها را آباد کرده است و با مشارکت نزدیک به صددرصدی به جمهوری اسلامی آری گفتند.

 وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که از اسناد آن زمان مشخص است حتی غیرمسلمانان نیز مشارکت داشتند و بی‌حجاب و باحجاب به اندیشه امام خمینی (ره) رأی مثبت دادند.

 وحیدی با اشاره به تأکید دکتر چمران مبنی بر اینکه فرد مؤمن و متعهد کاری که در آن تخصص ندارد را نمی‌پذیرد، گفت: آنچه شورای نگهبان و مسئولان در ویترین انتخابات قرار می‌دهند نیز بسیار مهم است و افراد متخصص و کاربلد و مؤمن به خدمت به مردم و افرادی که رفع گرفتاری ملت و کشور قبول مسئولیت کرده‌اند.

 وی در پایان گفت: وقتی افراد با تخصص و مدیر و مدبر از جناح‌های مقبول ملت برای انتخابات عرضه شوند مردم هم بدانند که با رأی به آنان گره از کار کشور و ملت باز می‌شود این خودبه‌خود شور و هیجان و نشاط به انتخابات می‌دهد، چراکه مردم به این باور رسیده‌اند که رأی آنها مؤثر در بهبودی اوضاع است.

 مسئولین با مردم صادقانه سخن بگویند

 امام‌جمعه آشخانه نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک ضمن بیان اینکه حضور در پای صندوق رأی حق مسلم هر ایرانی است، تصریح کرد: با انتخاب صحیح انسان مؤمن و متعهد، گام‌های مثبتی برای توسعه کشور برداشته می‌شود و وضع اقتصادی و معیشت مردم رونق خواهد یافت و آنگاه به راه و حرکت انقلاب و نظام امیدوار خواهند شد.

 حجت‌الاسلام شریعتی نژاد یکی از راه‌های تقویت حضور مردم را صحبت‌کردن با مردم در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی به زبان آمار دانست و گفت: اگر با زبان آمار با مردم صحبت کنیم مردم قانع می‌شوند.

وی ادامه داد: باید امکاناتی که در دوره شاهنشاهی جز رؤیاهای مردم بود؛ اما در انقلاب اسلامی محقق شده است را به یاد آنها بیاوریم، بیش از گذشته برای تقویت این انقلاب گام برمی‌دارند که شرکت در انتخابات هم یکی از عرصه‌های تقویت انقلاب است.

 این کارشناس مسائل سیاسی گفت: مسئولین با مردم صادقانه سخن بگویند و به وعده‌هایی که می‌دهند عمل کنند تا اعتماد مردم به مسئولین زیاد شود و این جلب‌اعتماد، تب‌وتاب انتخابات را بالا می‌برد.

 وی همچنین ترویج و تسهیل یک رقابت سالم بین کاندیداها را از عوامل پرشور برگزارشدن انتخابات برشمرد و همچنین بر لزوم توجه به وضعیت معیشت مردم که باعث افزایش روحیه امید در آنها می‌شود را نیز در انتخابات تأثیرگذار دانست.

گزارش از زهرا صدیقی

انتهای خبر/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک