شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ - ساعت ۱۰:۴۵
در بررسی وضعیت گردشگری و صنعت بوم‌گردی خراسان شمالی مطرح شد؛

رونق اقتصاد و گردشگری با حمایت از صنعت بوم‌گردی

اقامتگاه‌های بوم گردی در دهه‌های اخیر به صنعت گردشگری ایران وارد شده‌اند و در همین زمان کوتاه توانسته‌اند جایگاه خوبی را در صنعت گردشگری بومی بدست بیاورند.
رونق اقتصاد و گردشگری با حمایت از صنعت بوم‌گردی,

به گزارش عصراترک، بوم گردی شاخه‌ای از صنعت گردشگری است که در آن با تکیه بر جاذبه‌های بومی هر محل، اقامتگاه‌هایی را برای اسکان گردشگران در نظر می‌گیرند. هدف از بوم گردی، معرفی فرهنگ بومی و آشنایی با جوامع سنتی و شیوه زندگی آن‌ها به گردشگران و بازدیدکنندگان است. با توجه به تنوع اقلیمی و فرهنگ غنی ایران، روستاها از جمله مناطق مهم و اصلی در بوم گردی هستند که پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران و درآمدزایی از طریق صنعت گردشگری و بوم گردی دارند. اقامتگاه‌های بوم گردی معمولا خانه‌های سنتی در روستاها و شهرهای کوچک هستند که سبک معماری آن‌ها به فرهنگ و قدمت تاریخی مناطق بومی مرتبط است و یکی از معیارهای اصلی برای جذب گردشگران به شمار می‌آیند.

روستاهای خراسان شمالی به دلیل اقلیم چهارفصل، وجود کوهساران، طبیعت بکر، هوای پاک و آبشار و چشمه‌سارها در کنار تنوع تولید محصولات کشاورزی خاص نظیر گل‌های زینتی، پرورش کرم ابریشم و مزارع کشت زعفران مستعد توسعه گردشگری است؛ اما از این ظرفیت آن‌چنان‌که بایدوشاید استفاده نشده، بنابراین تقویت این بخش یکی از اولویت‌های توسعه صنعت گردشگری در این خطه محسوب می‌شود.
ازآنجایی‌که اقامتگاه‌های بوم‌گردی در محیط روستایی واقع شده‌اند، فرصت مناسبی است تا گردشگران و زائران ثامن‌الحجج(ع) که از این مسیر تردد می‌کنند را در این اقامتگاه‌ها اسکان داد و مناطق بکر را به‌خوبی در معرض دید مردم قرارداد.

 




 


ماندگاری ۱درصدی مسافران در اقامتگاه‌های بوم‌گردی 

نادر عوض‌نیا مدیر منطقه بوم‌گردی «چشمه بید» روستای درکش شهرستان مانه و سملقان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ساکن روستای درکش واقع در شهرستان مانه و سملقان هستم که از سال ۱۳۸۶ تصمیم به ایجاد مکانی تفریحی، اقامتی و پذیرایی برای مسافران این روستا گرفتم.
وی افزود: باتوجه‌به اینکه مناطق بوم‌گردی با سرمایه‌گذاری شخصی راه‌اندازی و نگهداری می‌شوند زیرساخت مناسبی برای ماندگاری مسافران در این مکان‌ها وجود ندارد به همین دلیل تنها یک درصد از مسافران شب ماندگاری دارند.
عوض‌نیا به اشاره به اینکه میزان استقبال مسافران از این مناطق بوم‌گردی به طور میانگین روزانه پنج نفر است، عنوان کرد: بیشترین پذیرش مسافران درفصل تابستان و کمترین در زمستان است.
وی خاطرنشان کرد: از خرداد تا تیرماه از شهرهای جنوب و پس از مهر بیشتر از شهرهای شمال کشور مسافر داریم.
وی با اشاره به اینکه میزان استقبال مسافران از مناطق بوم‌گردی استان بسیار پایین است، افزود: نیاز است تا نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه حمایت کنند تا میزان استقبال مسافران از مناطق بوم‌گردی استان افزایش پیدا کند.  
این بهره‌بردار منطقه بوم‌گردی تصریح کرد: همچنین نیاز است تا به بهره‌برداران این مناطق آموزش‌های لازم داده شود و به مناطق توریستی  و گردشگری استان توجه ویژه‌ای شود.
عوض‌نیا افزود: میزان پذیرش توریست‌های خارجی در این مناطق نسبت به گذشته بسیار کم شده است.

 


 

سنگ‌اندازی در صدور مجوزها
سیدحسین مهنانی مدیر منطقه بوم‌گردی «سید» روستای مهنان شهرستان بجنورد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این منطقه بوم‌گردی از سال ۱۳۹۷ تاکنون شروع به کار کرده است.
وی افزود: باتوجه‌به اینکه هدف اصلی مناطق بوم‌گردی معرفی مناطق گردشگری استان به سایر شهرها و حتی کشورهای دیگر است بسیار صنعت خوبی است.
مهنانی با انتقاد نسبت به اقدام برای ثبت مناطق بوم‌گردی، گفت: برای ثبت‌نام یک بهره‌بردار باید مراحل استعلام ۱۶ گانه را طی کرد و در این راه اکثر سازمان‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند.


افزایش ۱۳۰ درصدی استقبال از بوم‌گردی‌ها

علی مستوفیان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: سال ۱۳۹۵ اولین اقامتگاه بوم‌گردی استان به‌عنوان گدرسن در روستای گز شهرستان راز و جرگلان، به بهره‌برداری رسید.
وی با اشاره به وجود ۳۹ منطقه بوم‌گردی در خراسان شمالی، افزود: ۱۱ واحد بوم‌گردی در اسفراین، هفت واحد در بجنورد، هفت واحد در شیروان، ۶ واحد در فاروج، سه واحد در مانه و سملقان، دو واحد در راز جرگلان، دو واحد در جاجرم و یک واحد در گرمه فعالیت می کنند.
مستوفیان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ از مجموع ۸۰ موافقت اصولی صادر شده گردشگری، تعداد ۱۸ موافقت اصولی برای تأسیس اقامتگاه بوم‌گردی بوده که از این تعداد ۴ مورد به مرحله صدور مجوز رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به افزایش ۱۳۰ درصدی استقبال مسافران از مناطق بوم‌گردی استان در نوروز ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: میزان استقبال مناطق بوم‌گردی استان در نوروز ۱۴۰۱، سه هزار و ۱۹ نفر بوده که مدت مشابه آن در سال ۱۴۰۲، به ۶ هزار و ۹۴۵ نفر افزایش یافت.
وی در ادامه گفت: تعداد مناطق بوم‌گردی در کشور دو هزار و ۹۱۹ واحد است که سهم خراسان شمالی از این تعداد ۱.۴ درصد است.
وی تصریح کرد: برای ۱۳۱ نفر در استان از این مناطق شغل ایجاد شده است.
مستوفیان گفت: تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در استان از طریق ارائه مشوق‌هایی همچون وام کم‌بهره برای احداث تأسیسات در مناطق روستایی، رایزنی با نهادها و دستگاه‌های ذی‌نفع در روستاها برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در زمینه تغییر کاربری، واگذاری زمین، کمبود زیرساخت‌های خدماتی و... از جمله برنامه‌های این سازمان برای توسعه این صنعت است.
وی به دیگر برنامه‌های این سازمان در این حوزه اشاره کرد و انجام فعالیت‌های بازاریابی از طریق شرکت در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی جهت معرفی و ترغیب گردشگران به بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان را از دیگر برنامه‌های توسعه این صنعت برشمرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، گفت: ۲۴ منطقه گردشگری و روستای هدف گردشگری در استان داریم.

وی افزود: این سازمان نگاه ویژه‌ای به مناطق نمونه گردشگری استان دارد به همین علت زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز را در دسترس سرمایه‌گذار قرار داده است.

تهیه و تنظیم: عبدالله یزدانی 

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک