شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ - ساعت ۱۰:۴۸
در بررسی عصر اترک مشخص شد؛

سرعت گرفتن قطار آبادی در روستاهای مانه و سملقان

اجرای طرح هادی در روستاها، یکی از اقدامات دولت برای توسعه روستاها است، این طرح در شهرستان مانه و سملقان پیشرفت خوبی داشته و میزان پیشرفت آن ۴ درصد از میانگین استان بالاتر است.
سرعت گرفتن قطار آبادی در روستاهای مانه و سملقان ,

به گزارش عصر اترک، طرح هادی، بافت موجود روستا را به‌دقت زیر ذره‌بین می‌برد و اصلاح و ساماندهی آن را در دستور کار قرار می‌دهد. سپس تعیین می‌کند که هر بافت و هر زمین تا چه میزان می‌تواند پیشرفت و پیشروی داشته باشد ضمن این که برآورد می‌کند هر زمین چگونه می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد و نوع کاربری آن‌ها از چه قرار است.

طرح هادی برای تمام روستاها یک برنامه آبادانی تدوین می‌کند، اما هرگز برای تمام روستاها یک نسخه نمی‌پیچد که بر اساس وضعیت فرهنگی و اجتماعی هر روستا، به این هدف دست می‌یابد و در این مسیر شروع به حرکت می‌کند.

از سال ۷۸ که نخستین‌بار نام طرح هادی را به میان آوردند و از برتری‌هایش گفتند، قریب به ۲۰ سال می‌گذرد. در نخستین روزها تدوین طرح هادی روستایی، مقرر کردند طرح را به مدت ده سال پیاده‌سازی می‌کنند و بر اساس بازخوردهایی که در خلال این ده سال، اتخاذ می‌شود، بازنگری‌هایی را روی طرح، اعمال خواهند کرد.

روستاها به فراخور نسبت جمعیتی روستا و حتی شهرستان جهت بازنگری طرح‌ها توسط بنیاد مسکن برای اجرای طرح هادی مشخص می‌شوند و بنا به اعتبارت و مطالعات موردنیاز طرح‌های هادی و طرح‌های مقاوم‌سازی مسکن روستایی اجرایی می‌شود.

روستای الله قلی یکی از روستاهای اقماری کهنه جلگه است که به عبارتی فاصله‌ای با کهنه جلگه ندارد، این روستا از نعمت آب لوله‌کشی محروم بوده که با تلاش‌های قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) پروسه آب‌رسانی به این روستا در مراحل پایانی قرار دارد و همچنین آسفالت معابر روستایی داخل محدوده طرح هادی در این روستا انجام شده است.

پروژه‌هایی چون ساخت زمین ورزشی و تزریق اعتبارت حاکی از این است که این روستا نیز همچون سایر روستاها در دیدرس مسئولین هست و به فراخور زمان و اعتبارات امورات انجام می‌شود.

پیامی دریافت کردیم از اهالی این روستا مبنی بر اینکه طرح عمرانی در روستای الله قلی بخش شیرین سو شهرستان مانه انجام نشده و مشکلات و سختی‌هایی که مردم این روستا دارند از همه روستاهای بخش شهرستان بیشتر است، نه آب آشامیدنی در این روستا وجود دارد و نه راه مناسبی وجود دارد، طرح هادی هم اجرا نشده است.

در همین راستا با یکی دیگر از اهالی روستا الله قلی گفتگو کردیم، محمد فروتن در گفتگو با عصر اترک گفت: در این روستا طرح هادی انجام نشده است و برق و گاز داریم؛ اما آب نداریم، در حال حاضر ۹۰ درصد پروژه آب‌رسانی انجام شده و به‌زودی روستا دارای آب می‌شود.

وی افزود: جمعیت روستا ۸۵۰ نفر یا به عبارتی ۱۴۰ خانوار است که ۱۱ کیلومتر جاده خاکی داریم.

 

تکمیل پروژه آب‌رسانی به روستای الله قلی در آینده نزدیک

جواد بهادری فرماندار شهرستان سملقان در خصوص اجرای طرح‌های هادی و بازنگری‌ها در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: طرح‌های هادی روستایی هر ۱۰ سال بازنگری می‌شوند.

وی افزود: بر اساس حدنصاب جمعیتی، روستاها برای انجام طرح هادی مشخص می‌شوند در بحث سمت و توسعه روستا اگر زمین‌های منابع طبیعی موجود باشد با همکاری شورا و دهیار زمین‌ها به بنیاد مسکن واگذار می‌شود و اگر زمین منابع طبیعی نداشته باشیم و بحث مستثنیات مطرح باشد بنیاد مسکن با همکاری شورا و دهیار بر اساس قانون مابین بنیاد مسکن و صاحبان ملک توافق می‌کند.

وی ادامه داد: اگر در اراضی مستثنیات توافقی بین مردم و مالکین رخ ندهد به‌صورت لکه‌ای با نصاب جمعیتی، سمت توسعه با همکاری دهیار و شورا در دورتادور روستا انجام می‌شود

فرماندار شهرستان سملقان گفت: روستای الله قلی یکی از روستاهای اقماری بعد از کهنه جلگه است که در این روستا دیوار ساحلی احداث و آسفالت انجام شده و از محل سد چندیر پروژه آب‌رسانی (قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) ) در حال انجام است که ۹۰درصد پیشرفت داشته است

بهادری خاطرنشان کرد: نواقصی در خط انتقال آب به این روستا وجود دارد که به‌زودی رفع می‌شود.

وی ادامه داد: جابه‌جایی تیرهای برق و تزریق اعتبارات برای ساخت سالن ورزشی از جمله موارد دیگری بوده که در این روستا انجام شده است.

وی تصریح کرد: در انجام آسفالت روستای الله قلی در حوزه اجرای طرح هادی ۴ درصد نسبت به استان جلوتر هستیم.


اجرای طرح هادی روستایی مانه و سملقان ۴ درصد جلوتر از استان

وحید خاکپور، رئیس بنیاد مسکن و شهرسازی شهرستان‌های مانه وسملقان نیز در گفتگو با عصر اترک گفت: در شهرستان‌های مانه و سملقان ۱۱۶ روستا بالای ۲۰ خانوار داریم که همه آنها طرح هادی مصوب دارند؛ اما دوره ده‌ساله هر طرح هادی که تمام می‌شود بسیاری از معابر روستاها دچار تغییرات می‌شود که لازم است یک بازنگری داشته باشیم و نقشه‌ها به‌روزرسانی شوند

وی تأکید کرد: در حوزه مطالعات و بازنگری طرح‌های هادی از مجموع ۱۱۶ روستا دارای بیش از ۲۰ خانوار هستند که در ۲۴ روستا بازنگری طرح هادی به اتمام رسیده است و طرح بازنگری ۱۳ روستا نیمه‌تمام است و ۱۱ روستای دیگر هم با اعتبارات سال جاری انجام می‌شود، در نهایت تا پایان امسال بحث بازنگری در طرح هادی در ۴۸ روستا به اتمام می‌رسد.

این مسئول در خصوص روستای الله قلی گفت: در این روستا در راستای اجرای طرح هادی، آسفالت معابر انجام شده و باتوجه‌به محدودیت اعتبار طبق برنامه‌ریزی، سراغ تمامی روستاها می‌رویم

وی تأکید کرد: در حوزه اجرای طرح هادی در شهرستان مانه و سملقان ۴ درصد نسبت به استان جلوتر هستیم.

وی افزود: از محل اعتبارات سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۰۶ سهمیه مسکن روستایی داشتیم که ۱۰۰ درصد جذب شده است و از نظر شاخص مقاوم‌سازی در روستاها شهرستان رتبه ۵۵ را دارد.

خاکپور در خصوص اقدامات عمرانی در شهرستان گفت: در مجموع در ۴۰ روستا به مساحت ۹۵هزار۷۳۱ متر مربع با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۱۹۲ میلیون و۳۰۰ هزار تومان برای آسفالت روستاها هزینه شده است


رئیس بنیاد مسکن و شهرسازی شهرستان‌های مانه و سملقان گفت: از محل سهمیه قیر رایگان ۱۴۰۱، آسفالت ۱۳ روستا به مساحت ۴۰ هزار و ۷۶۰ کیلومترمربع با مشارکت دهیاری‌ها در حال انجام است و تا پایان آذرماه به اتمام می‌رسد.

وی همچنین افزود: در قالب تفاهم‌نامه ۲۰ هزار بنیاد مستضعفان در حوزه مسکن روستایی بلاعوض‌های خیلی خوبی داشتیم که ۱۱ میلیارد و ۲۰ میلیون تومن بلاعوض نقدی به جامعه هدف تحویل دادیم.

خاکپور همچنین از توزیع ۳۵۲ تن میل‌گرد رایگان و ۵ هزار و ۱۶۰ پاکت سیمان رایگان به متقاضیان تفاهم‌نامه ۲۰ هزار بنیاد مستضعفان سخن گفت.

وی همچنین تشریح کرد: از محل حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) که مربوط به افرادی است که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند و واحدهای نیمه‌تمام دارند هر نفر حداکثر به مبلغ ۵۰ میلیون تومان کمک کردیم که واحدها را به بهره‌برداری برسانند.

خاکپور از صدور ۱۲ هزار و ۷۲۲ جلد سند مالکیت برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاهای شهرستان‌های مانه و سملقان سخن گفت و افزود: تاکنون در حوزه روستاها ۸ هزار و ۳۳۷ جلد سند و ۴ هزار و ۳۸۵ جلد سند برای شهرهای آشخانه، پیش قلعه، آوا و قاضی تحویل دادیم.

وی در خصوص پروژه مسکن ملی در شهر قاضی گفت: ۵۸ واحدی در شهر قاضی تحت عنوان پروژه مسکن ملی در حال انجام است که امید می‌رود تا پایان سال این واحدها به بهره‌برداری برسد

 

تهیه و تنظیم: زهرا صدیقی

 

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک