در کارگروه زیربنایی استان به نتیجه رسید؛
گذر اجرای ۱۱ محور خراسانشمالی از خوان اول
اجرای ۱۱ محور جادهای در خراسان شمالی در کارگروه امور زیربنایی استان پس از بررسی و شور به تصویب رسید که این مصوبه، خوان اول از هفت خوانی است که باید طی شود.
به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، احداث جادههای جدید و حتی ارتقای برخی از جادهها در استان خراسان شمالی از جمله مهمترین مطالبات زیرساختی مردم، فرمانداران و نمایندگان مردم استان در مجلس طی ۲۱ سال گذشته بودهاند که از عمر استانی شدن خراسان شمالی میگذرد.
خراسان شمالی که حلقه اتصال استانهای مازندران، گلستان و سمنان به استانهای خراسان رضوی و جنوبی است، بهعنوان حلقه واسط میان استانی هنوز راههای اصلی و آنتنیاش کامل نشده و یا ایجاد نشدهاند.
این امر موجب شده است که خراسان شمالی همچنان در بنبست راههای زمینی آنتنیاش معطل باقی بماند درحالیکه وجود راههای اصلی، شریانی و آنتنی از مهمترین الزامات برای توسعه اقتصادی هر منطقهای محسوب میشوند.
در دوران مدیریت برخی از استانداران پیشین خراسان شمالی عملیاتیشدن و یا ارتقای برخی از راههای اصلی و آنتنی استان از جمله محور چمن بید - گرمه، بجنورد - گیفان، آشخانه - شهرآباد و کنارگذر جنوبی بجنورد در دستور کار قرار گرفتند و پیگیری شدند؛ اما باوجود گذشت سالها معطل تأمین اعتبار باقی ماندند.
در دولت چهاردهم، طی یک سال گذشته در سفرهای شهرستانی استاندار خراسان شمالی از جمله مهمترین مطالبات اهالی شهرستانها و فرمانداران گرهگشایی از وضعیت راههای اصلی و آنتنی در آن مناطق شهرستانی بود که استاندار نیز بر پیگیری آنها قول مساعد میداد.
در همین راستا، در جلسه کارگروه امور زیربنایی استان با دستور کار بررسی احداث و یا ارتقای ۱۱ محور جادهای مطالعه شده در استان که مطالبه نمایندگان مردم استان در مجلس، فرمانداران و مردم بودهاند، برگزار شد که در این جلسه مشاور توضیحات درباره مطالعات انجام شده درباره احداث و یا ارتقای این ۱۱ محور را به اعضای این کارگروه تشریح کرد.
در این جلسه پس از تشریح مطالعات این ۱۱ محور جادهای، اعضای این کارگروه بر اخذ ماده ۲۳ آنها بهمنظور تحقق تأمین مالی این طرحها برای اجرا رأی مثبت دادند و تصویب کردند.
اجرای ۱۱ محور جادهای استان مطالعه شدند
در این باره، مدیر شرکت مشاور که مطالعات ۱۱ محور جادهای استان را انجام داده است درباره این ۱۱ محور جادهای مطالعه شده اظهار کرد: محور کنارگذر جنوبی شهر بجنورد به طول ۲۹ کیلومتر بهعنوان یک راه شریانی چهارخطه مطالعه شد که یک مطالبه جدی مرکز استان برای کاهش بار ترافیکی شهر بجنورد بوده است.
داودی در ادامه گفت: محور آشخانه - شهرآباد به طول ۱۷۳ کیلومتر بهعنوان جمع و توزیعکننده درجه ۱ دوخطه مطالعه شد تا این محور ارتقای ایمنی پیدا کند و کمککننده به سبکسازی ترافیک جاده بجنورد - جنگل گلستان همچنین پاسخگوی ناوگان کامیونهای سنگین باشد.
وی همچنین بیان کرد: مطالعه محور چمن بید - گرمه بهعنوان یک محور اصلی درجه ۲ دوخطه به طول ۶۳ کیلومتر با رویکرد یک محور جایگزین و پدافندی انجام شد تا کمککننده کاهش زمان سفر باشد، انجام شد.
این مشاور افزود: این محور باید ارتقای ایمنی داده شود و بهسازی شود.
علاوه بر این، وی به مطالعه محور راز - یکه سود - آیرقایه - مراوهتپه به طول ۱۶۹ کیلومتر اشاره و عنوان کرد: این محور که جمع و توزیعکننده درجه ۱ دوخطه خواهد بود اتصالدهنده دو استان خراسان شمالی و استان گلستان میشود.
داودی خاطرنشان کرد: سالها است که ایجاد این محور جادهای از مهمترین مطالبات اهالی شهرستان راز و جرگلان بوده است.
افزون بر این، وی گفت: محور بجنورد - قُره سیلاب - شیرین دره - راز - غلامان - پرسه سو به طول ۸۳ کیلومتر بهعنوان جمع و توزیعکننده درجه ۱ دوخطه مطالعه شد تا با اجرای آن کاهش زمان سفر از شهرستان بجنورد به شهرستان راز و جرگلان همچنین کاهش بار ترافیک محقق شود.
این مشاور همچنین به مطالعه محور صفیآباد - گراتی به طول ۴۰ کیلومتر بهعنوان یک محور دوخطه که اجرای آن موجب توسعه اقتصادی این منطقه خواهد شد، اشاره کرد.
وی در ادامه بیان کرد: محور بام - سهراهی جعفرآباد به طول ۹۹ کیلومتر باهدف اتصال دو شهرستان اسفراین - فاروج به یکدیگر و ارتقای ایمنی جادهای این محور نیز مطالعه شد.
داودی اظهار کرد: محورهای اسفراین - اسطرخی-شیروان به طول ۶۸ کیلومتر بهعنوان محوری دوخطه، بجنورد - گیفان به طول ۷۱ کیلومتر بهعنوان راه محلی و روستایی و جاجرم - امیرآباد به طول ۲۸ کیلومتر بهعنوان راه محلی و روستایی نیز مطالعه شدند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: محور شیروان - اوغاز - باجگیران به طول ۹۴ کیلومتر بهعنوان محوری دوخطه مطالعه شد که در صورت امکانپذیر نشدن بازگشایی گذرگاه پرسه سو - ترکمنستان این محور جادهای میتواند مسیر ارتباطی خراسان شمالی با کشور ترکمنستان بشود.
اولویتبندی ۱۱ محور جادهای مصوب
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز درباره مطالعات این ۱۱ محور جادهای اظهار کرد: عملیاتیشدن این ۱۱ محور از مهمترین مطالبات فرمانداران، مردم همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس بودهاند.
علی میرکریمی گفت: برخی از این ۱۱ محور جادهای، راههای جدید هستند که باید ساخته شوند و برخی دیگر از آنها ساخته شده هستند که میبایست ارتقا پیدا کنند.
وی تصریح کرد: این ۱۱ محور مصوب به لحاظ اجرا، اولویتبندی خواهند شد تا تکبهتک در دستور کار عملیات اجرایی قرار گیرند.
اخذ ماده ۲۳ در دستور کار
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز در این باره عنوان کرد: این ۱۱ محور جادهای مطالعه شده که در جلسه کارگروه امور زیربنایی استان مصوب شدند باید برای تأمین اعتبار آنها ماده ۲۳ را اخذ کنند.
مجتبی علویمقدم تصریح کرد: اخذ ماده ۲۳ برای آنها شرط لازم برای تأمین اعتبار این ۱۱ طرح عمرانی است.
وی یادآور شد: اخذ ماده ۲۳ و تأمین اعتبار برای این ۱۱ محور جادهای از دولت، هفتخوان رستمی است که باید دنبال و پیگیری شوند.
علویمقدم افزود: طی این مسیر در دستور کار استان است.
نتیجهگیری: هرچند که اجرای این ۱۱ محور جادهای در استان در کارگروه امور زیربنایی استان تصویب شد؛ اما گامهای اصلی و اثرگذار مسئولان اجرایی استان باید این پس برداشته شوند تا در شرایطی که خزانه کشور با محدودیت منابع مالی مواجه است و طرحهای عمرانی بیشماری نیز از سوی استانها در نوبت اخذ ماده ۲۳ و تحقق تأمین اعتبار هستند، این ۱۱ طرح زیرساختی و عمرانی خراسان شمالی در میان این طرحهای بیشمار در نوبت، موفق به اخذ ماده ۲۳ شوند.
خراسان شمالی برای عبور از بنبست حملونقل زمینی خود با تصویب این ۱۱ محور، گام اول را برداشت، حال امیدوار هستیم که در دولت چهاردهم اخذ ماده ۲۳ آنها نیز محقق و تأمین اعتبار آنها دارای ضمانت شوند.
تهیه و تنظیم گزارش: سمانه قهرمانی
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!