
یک کارشناس حوزه سیاست:
FATF زیرساخت افزایش تحریمها را ایجاد میکند
یک کارشناس حوزه سیاست و بینالملل گفت: پیوستن به FATF زیرساخت تبادل اطلاعات مورد نیاز برای هدفمندتر کردن تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران را فراهم خواهد آورد.
پوریا سرداریان در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» در پاسخ به این سؤال که عدهای میگویند با پیوستن به FATF از لیست سیاه آن خارج میشویم و امکان مبادله با بانکهای خارجی فراهم میشود و نان کاسبان تحریم هم آجر خواهد شد، اظهار کرد: مسئله، پیوستن یا نپیوستن نیست چرا که ما اکنون به واسطه پیوستن به اتحادیه اوراسیا، از کانال گروههای همکار در حال پیوستن به این نهاد هستیم.
وی افزود: اگر تصور بر عضویت در مجمععمومی این نهاد هست که حالا حالاها چنین امکانی را این نهاد برای ما فراهم نخواهد آورد؛ بلکه مسئله، اجرای برنامه اقدامی است که FATF مخصوص ایران نوشته است که ما از ۴۲ بند این ماجرا، ۳۸ بند را اجرا کردهایم و بحث بر سر چهار بند است.
مدرس دانشگاههای خراسان شمالی گفت: به فرض پذیرش ریسکها و هزینههای جدی اجرای بندهای مذکور، هیچ تعهد و تضمینی برای خارجکردن ایران از لیست سیاه FATF وجود ندارد؛ چون گزارش اقدام ایران در مجمععمومی FATF به رأیگیری گذاشته خواهد شد و شرط خروج ایران، اجماع است.
وی ادامه داد: پس اگر تنها یک عضو رأی مخالف دهد، خروج ایران منتفی خواهد شد که باوجود اعضایی چون آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان این اجماع محتمل نیست.
سرداریان با بیان اینکه پیوستن یا نپیوستن به FATF توسط نظام ربطی به راههای کمک به جبهه مقاومت ندارد، خاطرنشان کرد: تاکنون کمکهای ایران به مقاومت از شبکه رسمی بانکی نبوده است و با پیوستن یا نپیوستن به این معاهده راههای کمک به جبهه مقاومت مسدود نخواهد شد و این بیان که نظام دارد هزینه این اقدام را بر دوش مردم میگذارد، کاملاً اشتباه است.
وی گفت: در واقع پیوستن به FATF زیرساخت تبادل اطلاعات موردنیاز برای هدفمندتر کردن تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران را فراهم خواهد آورد و ما را به پذیرش تعهدات پرضرری وامیدارد که در صورت سرپیچی از انجام آن، خودمان به دست خودمان مشروعیت حقوقی برای آمریکا جهت تحریمهای بیشتر را ایجاد خواهیم کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی، مسئله مهم عضویت در FATF را اجرای برنامه اقدام action plan ویژه ایران دانست و تصریح کرد: هم اکنون ما به گروههای همپیمان FATF در حال پیوستن هستیم؛ اما در واقع موضوع مورد مجادله، اجرای action plan یا برنامه اقدامی است که مخصوص ایران نوشته شده است و یک تصور اشتباه وجود دارد که FATF یکسری استاندارد یکسان برای همه کشورها دارد و بسیاری از کشورها بدان ملتزم هستند جز ما، درحالیکه ما در بیانیه مجمععمومی FATF ذیل کشورهای غیر همکار قرار گرفتیم و علیه ما اقدام متقابل صادر شده است.
وی افزود: مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی و ایجاد شفافیت، کار FIU (واحد اطلاعات مالی، ذیل وزارت اقتصاد) است نه FATF و FIU سال ۱۳۸۹ قبل از ماجرای FATF در ایران ایجاد شده بود و با تجمیع اطلاعات، دادهکاوی و بیرونکشیدن اطلاعات خطرناک، اِعمال قوانین مبارزه با پولشویی از طریق بانک مرکزی اقدام میکند و هیچ نیازی به FATF در این زمینهها نیست.
سرداریان با بیان اینکه ایران ذیل شدیدترین تحریمهای تاریخ بشریت توسط آمریکا است، عنوان کرد: درگذشته تحریمهای آمریکا موضوعی بود، اکنون بهصورت نام به نام و موضعی همانند کاتسا در حال اعمال است، برای این مدل جدید تحریم، نیاز به اطلاعات ریز ریالی وجود دارد این جاست که نگران گزارشدهی FIU به خارج هستیم.
وی افزود: در FATF زیرساخت انتقال داده بین FIU ما و FIU سایر کشورها را فراهم میکند؛ یعنی مثلاً FIU یک کشور از ما درباره فردی سؤال میکند که این اطلاعات مکمل پازل تحریم موضعی خواهد بود، در این بخش ما نمیتوانیم به محرمانه بودن اطلاعات درخواستی استناد کنیم چون پنج بار در ویرایش ۲۰۱۲ استاندارد FATF آمده است که اطلاعات رازداری داخلی نمیتواند مانع گزارشدهی شود؛ بنابراین در صورت پاسخندادن ایران، آن عضو میتواند در مجمع با رأی خود مانع اجماع شود.
سرداریان با اشاره به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم CTF، اظهار کرد: در بند ۶ این بخش آمده به هیچ دلیل نژادی، اعتقادی شما نمیتوانید تحفظ کنید که مثلاً فلان گروه را تروریستی نمیدانم، از طرفی در action plan آمده که هر مجموعهای را که شورای امنیت سازمان ملل، بهعنوان گروه تروریستی شناخته، باید شما هم تروریستی بدانید.
وی گفت: در کنوانسیونهای بینالمللی درصورتیکه در مفاد به موضوعی تصریح شده باشد یا تحفظ کردن خلاف روح کنوانسیون باشد امکان تحفظ منتفی خواهد شد و همین حالا نهاد حاکمیتی داخلی مثل سازمان صنایع دفاع تحت تحریم آمریکا با برچسب تروریسم است؛ بنابراین پذیرش این کنوانسیون موجب خود تحریمی داخلی خواهد شد. پس نگرانی برای حمایت از گروههای مقاومتی در اینجا مطرح نیست، چون مگر حمایت از آنان از شبکه رسمی بانکی مگر انجام میشود.
این استاد دانشگاه افزود: عدم تعهد به تحریم سازمانها و نهادهای درون حاکمیتی، موجب ایجاد زیرساخت حقوقی برای تحریم جدید خواهد شد، بنابراین FATF تحریم ایجاد نمیکند؛ بلکه زیرساخت انتقال اطلاعات برای تحریم موضعی را ایجاد خواهد نمود و آمریکاییها از طریق سوئیفت، اطلاعات ارزی را به دست میآورند و از طریق شرکتهای حسابرسی بینالمللی که در ایران مستقر شدند، ساختار شرکتی ما را به دست میآورند.
سرداریان در پاسخ به این سؤال که آیا شرط همکاری بانکهای خارجی با ایران، اجرای FATF توسط ماست، گفت: خیر، در بیانیه بوسان، ذیل بند ایران آمده است بعد اجرای کامل مفاد توسط ایران و تأیید اجرا توسط plenary (مجمععمومی)، آنگاه FATF مشخص میکند با ما چه میکند و هیچ تصریحی به رفع تعلیق نیامده است.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: رأیگیری در مجمععمومی FATF بهصورت اجماع است و اگر فقط یک عضو در آن مخالفت کند، امکان بیرون آمدن ایران از بیانیه منتفی میشود؛ بنابراین فرض کسانی که میگویند با اجرای مفاد FATF ایران از بیانیه خارج خواهد شد، این است که لااقل این سه عضو با هم به ایران رأی دهند.
مصاحبه از: هدیه دهقانی
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!