در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

حیات دوباره دولت مردمی با انتخابی آگاهانه

شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش و اتمام کار دولت سیزدهم طی هفته گذشته، پرونده زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری را بازکرده و مردم به دنبال یافتن کاندیدایی با سبک شهید جمهور برای انتخاب هستند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، سه سال از عمر دولت سیزدهم در حال گذر بود و وضعیت کشور بعد از مدت‌ها آشفتگی کم‌کم روی ریل آسودگی افتاده بود، اما گویی سرنوشت آن‌چنان مقدر کرده بود که در روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه این دولت به کار خود پایان دهد و باخبر تلخ شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش پرونده ریاست‌جمهوری، شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای همیشه بسته شود.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مطابق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در صورت استعفا، برکناری یا درگذشت رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور اختیارات و مسئولیت‌های وی را تا پایان دوره برعهده می‌گیرد.

 براین‌اساس بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی در حال حاضر به‌صورت موقت مسئولیت کشور برعهده، مخبر معاون اول رئیس‌جمهور است.

 با کنارگذاشتن این حادثه تلخ و بر اساس اجبار و اهمیت سرنوشت کشور، بازار انتخابات روزبه‌روز در حال داغ‌شدن است، به‌طوری‌که عده‌ای متأسفانه در صددند که با استفاده از ویژگی‌های شهید رئیسی موج‌سواری کنند تا با نشان‌دادن خط مشترکشان در ادامه راه شهید جمهور از احساسات مردم سو استفاده کنند تا بتوانند سرکار بیایند.

 این در حالی است که شهید سید ابراهیم رئیسی تراز و جایگاه ریاست‌جمهوری را در کشور به حدی بالا برده که کار برای سایر افراد که بخواهند این پست را تحویل بگیرند، سخت‌تر شده و تنها تظاهر به شبهت به شهید رئیسی ملاک نیست و افراد باید در سابقه شغلی و جایگاه‌هایی که دارند نشان دهند که کدام‌یک از اعمالشان در راستای اهداف و راهبردها یا به‌نوعی گفتمان‌های شهید رئیسی بوده است.

 

 خدمت، ضلع اساسی گفتمان شهید رئیسی بود

 مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی عصر اترک گفت: آیت‌الله رئیسی یکی از شخصیت‌های بارز، مؤمن، انقلابی، دلسوز نظام و ولایت بودند.

 وی ادامه داد: اگر بخواهیم جریان سیاسی آیت‌الله رئیسی را تحلیل کنیم، به این موضوع می‌رسیم که این شهید سه ضلع اصلی گفتمانی داشتند که قطعاً اگر فردی این سه ضلع را پیاده کند در روند کاری خودش پیرو راه شهید خواهد بود.

ولی‌پور، ضلع اول گفتمان شهید رئیسی را خدمت خواند و گفت: آیت‌الله رئیسی عالمی مجاهد و جهادگر بود و جریان جهادی را در کشور راه انداخت و به‌صورت کامل مردم و جامعه را واقف به این مطلب کرد که خدمت به مردم خستگی‌ناپذیر است.

 وی ابراز داشت: خادم‌الرضا نسبت به خدمت‌رسانی و جهادی کارکردن تلاش بی‌وقفه‌ای داشت که براین‌اساس به سید محرومان معروف شد.

 

حیات دوباره دولت مردمی با انتخابی آگاهانه

 نقش شهید جمهور در نظم نوین جهانی

 این مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد ضلع دوم گفتمانی آیت‌الله رئیسی را نگاه مکتبی و انقلابی‌شان عنوان کرد و گفت: شهید رئیسی در مکتب ائمه آموختند که اعتقاد به‌نظام امامت و ولایت مهم‌ترین اصل اساسی یک شخصیت سیاستمدار دینی و اسلامی است.

 ولی‌پور با اشاره به اینکه شهید آیت‌الله رئیسی نقش فعالی در نظم نوین جهانی داشتند، خاطرنشان کرد: این شهید با نگاه استکبارستیزی که داشتند موفق شدند در بحث مقاومت، پیشرفت و نظم جهانی یک یادگاری بسیار بزرگ از خود به جا بگذارد.

 وی یادآور شد: بسیاری گمان دارند که اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید نگاه دینی را کنار بگذاریم و از اسلام دوری کنیم؛ اما شهید رئیسی باتکیه‌بر اسلام پیشرفت کرد.

 

 شهید رئیسی به قدرت مردم‌، باور داشت

 ولی‌پور با تأکید بر این موضوع که ضلع سوم گفتمان راه رئیس‌جمهور شهید، مردمی‌بودن و مردمی‌سازی کردن دولت بوده، اضافه کرد: از شاخصه‌های مهم دولت سیزدهم این بوده که تلاش کرد مردم را به میدان بیاورد تا بتواند مشکلات را رفع کند.

 وی گفت: شهید رئیسی اولویت را رسیدگی به درد و مسائل مردم گذاشته بود و تلاش داشت که ارتباط شفافی با مردم بگیرد زیرا مردم و قدرت مردم را به‌خوبی باورداشت.

 این مدرس دانشگاه‌های استان بیان داشت: اگر بخواهیم جریانی که در دولت آیت‌الله رئیسی بود، ادامه پیدا کند، کسی باید به عرصه انتخابات ورود کند که سه ضلع خدمت و جهاد، نگاه مکتبی و انقلابی، مردمی‌بودن را داشته باشد.

حیات دوباره دولت مردمی با انتخابی آگاهانه

حرکت در خط فکری ولایت‌فقیه، شهید رئیسی را محبوب کرد

 ولی‌پور گفت: شهید رئیسی آن‌چنان در مکتب اهل‌بیت قوی ساخته شده بود که یاد گرفت همه چیز را زیر بیرق ولی زمان اجرا کند، نگاهش این بود که مقام ولی‌فقیه چه چیزی را مدنظر دارد و با این خط فکری حرکت کرد و توانست خدمت کند و خودش را محبوب دل‌های مردم کند.

 این کارشناس مسائل سیاسی افزود: کسی که می‌خواهد در آینده سکان‌دار این کشتی بسیار عظیم انقلاب باشد، باید بتواند این گفتمان را راه بیندازد و تابع ولایت‌فقیه باشد تا بتواند کشور را در مسیر و جریان کنونی حرکت دهد.

 

 پاک‌دستی و ایمان در رأس ویژگی‌های شهید رئیسی بود

 رئیس دانشکده فنی دخترانه انقلاب بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: برای انتخاب رئیس‌جمهور در تراز آیت‌الله رئیسی لازم است که بررسی شود تا شهید جمهور چه شیوه‌هایی در ایام ریاست‌جمهوری به کار گرفته بودند و چه شخصیتی داشتند.

 اعظم‌السادات افشین فر  انقلابی بودن، شجاعت، مدیر و مدبر بودن را از ویژگی‌های بارز شهید رئیسی در سوابق مدیریتی‌اش خواند و ادامه داد: بنابراین از بین کاندیدهایی که ثبت‌نام می‌کنند باید دید که درگذشته مدیریتی فرد، نقاط روشنی از لحاظ پاک‌دستی، مدیر و مدبر بودن، شجاعت و اقتدار وجود داشته باشد تا بتواند از عهده مسائل و فراز و فرودها برآید و باقدرت و قوت کشور را از مشکلات عبور دهد.

وی خاطرنشان کرد: ایمان و پاک‌دستی از ویژگی‌های دیگر شهید رئیسی بود، زیرا در هر جایگاهی که خدمت داشت، علی‌رغم تهمت‌های زیادی که سعی شد به او وارد شود، کسی در مورد پاک‌دستی و ایمان و تقوا نتوانست نکته منفی را عنوان کند.

 

 انتخاب تیم قوی و جوان باعث موفقیت دولت رئیسی شد

 وی ابراز داشت: نکته قابل‌توجه بعدی که باعث موفقیت آیت‌الله رئیسی در ریاست‌جمهوری شد، انتخاب تیم قوی، جوان، مؤمن و انقلابی بود که بعد از شهادتش خللی در خدمات دولت نسبت به ملت ایجاد نشد.

 این مسئول بیان داشت: رئیس‌جمهور بعدی نیز باید تیم قوی برای انجام مأموریت سنگین ریاست‌جمهوری با خود همراه داشته باشد.

 وی یکی از ویژگی‌های مهم و بارز شهید جمهور را مخلص و خدایی بودن خواند و گفت: البته شهید رئیسی نتیجه‌اش کارهایش را گرفت و حضور پرشور مردم در تشییع شهید نشان از این ویژگی داشت، زیرا این اخلاص یک‌روزه ایجاد نشده، بنابراین مخلص بودن را باید در سوابق کاری افراد جستجو کرد.

حیات دوباره دولت مردمی با انتخابی آگاهانه

 تبعیت شهید رئیسی از توصیه‌های ولی‌فقیه

 افشین فر با تأکید بر ولایت‌مداری شهید رئیسی ابراز داشت: آیت‌الله رئیسی، ولی‌فقیه را در بالاترین سطح تبعیت اثبات کردند و با تمام وجود قبول داشتند که توصیه‌ها و تأکیدات ولی‌فقیه به صلاح نزدیک‌تر است.

 این مسئول بیان داشت: این در حالی است که عده‌ای طی دولت‌های مختلف در مقابل سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ایستادگی می‌کردند و به کشور آسیب‌های زیادی وارد کردند.

 وی خاطرنشان کرد: ولایت‌مداری شهید رئیسی در عمل ثابت شده بود و در حد حرف نبود، بنابراین این ویژگی باید در گزینه انتخابی ریاست‌جمهوری ملموس باشد.

 
وابسته نبودن شهید جمهور به جناح‌های سیاسی 

این مسئول گفت: شهید رئیسی خودش را به هیچ جناح سیاسی وابسته نکرده بود، تعصب حزبی و جریانی نداشت که این نکته خیلی مهمی است.

 افشین فر ابراز داشت: گفتنی است فردی که رئیس‌جمهور یک کشور می‌شود اگر پیرو یک جریان سیاسی باشد، متأسفانه به‌خاطر جریانی که دارد در انجام خدمت به مردم از مسیر درست منحرف خواهد شد.

 افشین فر افزود: شهید رئیسی دیپلماسی را به‌خوبی بلد بود و می‌دانست که چگونه یک دولت از جایگاه اقتدار با دولت‌های دیگر در سراسر جهان ارتباط برقرار کند و آنجایی که لازم بود بااقتدار تمام در مقابل قوی‌ترین دشمنان ایستادگی کرد که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آینده کشور نیز این ویژگی را داشته باشد.

 رئیس دانشکده فنی دخترانه انقلاب بجنورد گفت: یکی از ویژگی شهید جمهور مردمی‌بودنش بود و وقت زیادی را برای مردم می‌گذاشت که این مختص ریاست‌جمهوری نبوده؛ بلکه در سوابق این مدیر شهید به‌خوبی نهادینه شده بود.

حیات دوباره دولت مردمی با انتخابی آگاهانه

 سفرهای استانی نقطه قوت دولت سیزدهم بود

 وی به سفرهای استانی شهید رئیسی در سه‌ساله از عمر دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: شهید رئیسی تلاش داشت تا از نزدیک در جریان مشکلات مردمی قرار بگیرد و از هر گونه ویژه خواری برای مسئولان، جلوگیری می‌کردند به طور نمونه در ماه‌های اول ریاست‌جمهوری سواحل دریای خزر که برخی دستگاه‌ها و اشخاص آنها را اختصاصی کرده بود و مردم عادی دسترسی نداشتند با دستوارت مؤکد آزاد شد.

 افشین فر با تأکید بر این موضوع که آیت الله رئیسی زمانی که مسئولیت تولیت آستان قدس را داشتند، انقلابی به پا کردند، گفت: سال‌ها امکانات در دست عده‌ای خاص بود و شاید استفاده نمی‌شد این شرایط برای استفاده مردم به بهترین نحو ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور آینده باید نشان دهد در سوابق اجرایی که داشته آدم مردمی بوده و تنها شعار ندهد که دولت مردمی خواهد داشت زیرا نمی‌تواند خیلی مورد اعتماد واقع شود.

 

 اتکا به ظرفیت‌های داخلی از ویژگی بارز شهید جمهور بود

 رئیس دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک اظهار داشت: فعالیت‌های شهید رئیسی در جایگاه‌های مختلف پیش از ریاست‌جمهوری کمک بزرگی به او در دوران دولت سیزدهم داشت.

 محبوبه معین مقدس ادامه داد: سه سال خدمت رئیس‌جمهور شهید در جایگاه ریاست قوه قضائیه باعث شده بود که با انواع چالش‌ها و مشکلات کشور و مردم از نزدیک آشنا باشد و باتوجه‌به اینکه نیت اصلاح امور را داشت، با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور توانست نسبت به رفع و حل مسائل اقدام کند.

وی یکی از شاخصه‌های خیلی مهم شهید رئیسی را توکل و اتکا به ظرفیت‌های داخلی عنوان کرد و گفت: این در حالی است که بسیاری از افراد حل مسائل را به کشورهای بیگانه وابسته می‌دانند و متأسفانه در دولت‌های قبل گمان می‌کردند که با راضی نگه‌داشتن کشورهای مستکبر می‌توانند به رفع مشکلات کمک کنند.

 وی ابراز داشت: بر اساس تجربیات موجود ثابت شده که در برهه‌های مختلف، هیچ زمانی کشورهای بیگانه نه‌تنها برای کمک و رفع مشکلات ما اراده‌ای ندارند؛ بلکه به دنبال ایجاد مشکل و چالش برای مردم بوده‌اند.

 

 در انقلاب چیزی به نام بن‌بست نداریم

 معین مقدس گفت: نکته قابل‌توجه این است که در اسلام و انقلاب چیزی به نام بن‌بست نداریم و تمام مشکلات با اتکا به ظرفیت‌های داخلی قابل‌رفع خواهد بود.

 این مسئول یکی دیگر از شاخص‌های بسیار مهم رئیس‌جمهور شهید را ولایت‌مداری خواند و بیان داشت: آیت‌الله رئیسی در طول دوران خدمتش در جایگاه ریاست‌جمهوری در راستای ولایت حرکت می‌کرد که قطعاً در پیشبرد کارها و حرکت در راستای انقلاب بسیار تعیین‌کننده و کمک‌کار بوده است.

 

حیات دوباره دولت مردمی با انتخابی آگاهانه

 شهید جمهور وامدار هیچ کشور بیگانه‌ای نبود

 رئیس دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد پاک‌دستی و بی‌توجهی به مسائل دنیوی را از دیگر ویژگی‌های بارز این شهید نامید و ادامه داد: هیچ‌کدام از افراد و نزدیکان شهید رئیسی در خارج از کشور حضور ندارند و همین قضیه باعث شده که وامدار هیچ کشوری بیگانه‌ای نباشد و نسبت به تصمیماتی که نسبت به مسائل کشور داشت، با شجاعت و جسارت وارد عمل می‌شد.

 معین مقدس ابراز داشت: امید داریم که مردم با بررسی پیشینه افراد و برخورد آنها در بزنگاه‌های انقلاب و صحبت‌هایی که در مقاطع مختلف انجام داده‌اند، بتوانند افرادی که صلاحیت ریاست‌جمهوری را دارند انتخاب کنند.

 وی گفت: مردم باید با آگاهی کامل کسی را به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید انتخاب کنند که ادامه‌دهنده راه شهید جمهور باشد و انقلاب را به مسیر خودش نزدیک‌تر کند.

 

 نتیجه‌گیری: باگذشت یک هفته از حادثه تلخ شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش و به‌پایان‌آمدن عمر دولت سیزدهم، اما مسیر و جریان همچنان ادامه دارد.

 این روزها لیست‌هایی احتمالی کاندیدهای ریاست‌جمهوری در فضای مجازی به چشم می‌خورد و انتخاب رئیس‌جمهور جدید در کنار داغ شهید رئیسی به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم در این ایام تبدیل شده است.

 چند روز بیشتر تا آغاز ثبت‌نام رسمی کاندیداها باقی نمانده و بازار انتخابات روزبه‌روز در حال داغ‌شدن است. مردم باید با آگاهی نسبت به انتخاب کاندیدای موردنظر اقدام کنند و بدانند افرادی این روزها در تلاش هستند که با کپی‌برداری از فعالیت‌های دولت مردمی شهید رئیسی سعی در جلب‌اعتماد هستند، درحالی‌که باید درگذشته و سوابق این افراد جستجو کرد که متوجه شد رویکرد اصلی آنها چه چیزی است.

 

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای خبر/

 

0 نظر

ارسال نظرات