در حال بارگذاری
عصراترک وضعیت کتابخانه‌های خراسان‌شمالی را بررسی کرد؛

تلنبار کتب قدیمی زیر سایه بی‌خیالی‌

یکی از دلایلی که باعث استقبال‌نکردن مردم از کتابخانه‌های عمومی شده مسئله بی‌توجهی به بهره‌گیری از کتب و منابع اطلاعاتی جدید و به‌روز است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» به‌روزرسانی کتب، فضا و تجهیزات کتابخانه‌ها نقش مؤثری
و تعیین‌کننده‌ای در رضایت مراجعه‌کنندگان و رشد فرهنگ مطالعه در میان مردم دارد درحالی‌که کتابخانه‌های که امروز به انباری از کتاب‌هایی قدیمی و فاقد جذابیت تبدیل شده‌اند نمی‌توانند در جذب مردم و بالابردن آمار مطالعه تأثیرگذار باشند.
 بسیاری از افراد برای مطالعه و تهیه کتاب به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند؛ ولی کتاب‌های مخازن اغلب کتابخانه تأمین‌کننده نیازشان نیست.
اعضای کتابخانه‌ها و اهالی کتاب در استان خراسان شمالی معتقد هستند که برخی منابع موجود در کتابخانه‌های استان بروز و جدید نیست و بنابراین جذابیت لازم را برای مخاطبان ندارند.

افزایش ۱۵ درصدی چاپ کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد: امسال تعداد کتاب چاپ شده در استان  ۵۲۷ جلد بوده که نسبت به سال گذشته ۵۷/۱۵ درصد رشد داشته است.

تقی صادقی افزود: امسال شمارگان کتاب‌های منتشرشده ۱۴ هزار و ۷۰۰ جلد بوده که نسبت به سال گذشته  ۱۷ درصد نیز رشد داشته است.

وی به رشد ۱۷۸ درصدی تعداد عناوین کتاب‌های ترجمه شده اشاره کرد و ادامه داد: تعداد عناوین کتاب‌های ترجمه شده سال گذشته ۱۹ کتاب بود که امسال به ۵۳ کتاب رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در مورد تعداد ناشران استان، گفت: کل ناشران استان ۳۴ نفرستند که ازاین‌بین ۱۹ نفر ناشر فعال وجود دارد که کتاب منتشر می‌کنند.

تلنبار کتب قدیمی زیر سایه بی‌خیالی‌

وجود ۷۵ کتابخانه عمومی در خراسان شمالی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد: زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان ۲۶ هزار و ۴۷ مترمربع است و سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان ۲/۹۷ مترمربع به‌ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت است.

مهدی آریان افزود: تعداد کتابخانه‌های عمومی استان ۷۵ باب کتابخانه شامل ۶۶ باب کتابخانه نهادی و ۹ باب کتابخانه مشارکتی است.

وی در مورد تعداد کتابخانه‌های استان ادامه داد: تعداد کتابخانه‌های شهری ۴۰ باب شامل ۳۴ باب شهری نهادی و ۶ باب شهری مشارکتی است و تعداد کتابخانه روستایی  ۳۵ باب شامل ۳۲ باب کتابخانه روستایی نهادی و سه باب کتابخانه روستایی مشارکتی  در استان خراسان شمالی وجود دارد.

آریان در پاسخ به این سؤال که بیشترین درصد منابع کتاب استان در چه زمینه و موضوعاتی است، بیان کرد: اکثر منابع کتاب استان در حوزه ادبیات و دین هستند طور یکه ۴۲ درصد منابع استان در حوزه ادبیات و دین است.

وی ادامه داد: بر اساس تازه‌ترین آمار نهاد کتابخانه‌های کشور که در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ منتشر شد، ۳ هزار و ۶۶۴ باب کتابخانه عمومی شامل ۲ هزار و ۷۸۰ باب کتابخانه نهادی، ۸۴۹ باب کتابخانه مشارکتی، ۳۵ باب کتابخانه مستقل در سطح کشور به ارائه خدمات کتابخانه‌ای می‌پردازد و ۱۲۹ باب سالن مطالعه نیز به‌عنوان پانسیون فعالیت دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در پاسخ به این سؤال که سرانه مطالعه کتاب استان چه میزان است، عنوان کرد: محاسبه و ارائه سرانه مطالعه برعهده نهاد کتابخانه‌های عمومی نیست؛ چون آمار سرانه مطالعه گستردگی زیادی دارد و شامل مطالعه روزنامه و فضای مجازی می‌شود که این آمار در اختیار نهاد کتابخانه نیست.

تلنبار کتب قدیمی زیر سایه بی‌خیالی‌

کمبود سالن مطالعه آقایان در کتابخانه فاروج

کتابدار کتابخانه ملاصدرا فاروج در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد:  ۹۰۰ نفر از اهالی شهرستان فاروج در این کتابخانه عضو هستند که ۶۰ درصد افراد عضو کتابخانه را بانوان تشکیل می‌دهند.
رحیمه مرتضایی افزود: همچنین ۷۰ درصد اعضای کتابخانه مرکزی فاروج را قشر جوان و نوجوان تشکیل می‌دهند.
وی  با بیان اینکه  نوجوانان بیشتر متقاضی کتاب‌های انگیزشی و موفقیت هستند، ادامه داد: متأسفانه در کتابخانه مرکزی ملاصدرا فاروج کتاب‌های انگیزشی بسیار کم‌پیدا می‌شود و جوابگو نیاز این قشر نیست همچنین بانوان فاروجی نیز بیشتر به دنبال کتاب رمان هستند.
مرتضایی بیان کرد: چند سالی است که درخواست کتاب نداریم و کتاب‌های کتابخانه به‌روزرسانی نشده است.

وی ادامه داد: کتاب‌ها اغلب ازطرف اعضا و ناشران اهدا می‌شود و یا نهاد کتابخانه کشور کتاب ارسال می‌کند که متأسفانه چند سالی است کتاب جدید و بروزی ارسال نمی‌شود.
وی در مورد تعداد کتابخانه‌های موجود در شهرستان فاروج گفت: پنج کتابخانه روستایی و یک کتابخانه شهری در تیتکانلو و یک کتابخانه مرکزی در فاروج وجود دارد.
این مسئول در مورد حق عضویت افراد نیز اظهار کرد: حق عضویت در کتابخانه‌ها برای اعضای زیر ۷ سال هزار تومان، برای بسیجیان و خانواده ایثارگران و تحت پوشش یک هزار تومان است و برای افراد عادی نیز حق عضویت ۲۵ تومان است.
کتابدار کتابخانه ملاصدرا فاروج نبود فضای مطالعه برای آقایان و قدیمی و بروز نبودن کتاب‌های کتابخانه را از مشکلات این کتابخانه عنوان کرد.

تلنبار کتب قدیمی زیر سایه بی‌خیالی‌

نبود کتاب‌های جدید در کتابخانه‌های استان

کتابدار کتابخانه ابوالعباس اسفراین هم در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد: کتابخانه ابوالعباس اسفراین که کتابخانه اصلی و مرکزی شهرستان اسفراین است، ۲ هزار و ۲۰۰ نفر عضو کتابخانه دارد.

فائزه نوبهار در مورد پرمتقاضی‌ترین کتاب‌ها از سوی مخاطبین ادامه داد: کتاب‌های کودک جزو پرمتقاضی‌ترین کتاب‌هایی است که والدین درخواست امانت دارند و بعد از آن کتاب‌های حوزه ادبیات و رمان، انگیزشی و روان‌شناسی سپس تاریخ جغرافیا متقاضیان بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه  کتابخانه ابوالعباس  اسفراین از لحاظ امکانات و تجهیزات کتابخانه کامل است،  بیان کرد: بروز رسانی کتاب‌ها به دو صورت است، راه اول این است که کتاب‌ها را  نهاد کتابخانه عمومی ارسال می‌کند و شیوه دوم نیز اهدای کتاب از طرف اعضا و ناشران است که تقریباً همراه کتاب به کتابخانه‌ها ارسال می‌شود.

تلنبار کتب قدیمی زیر سایه بی‌خیالی‌

 بیشترین گروه سنی عضو کتابخانه قشر جوان و نوجوان است

نوبهار افزود: از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر،  ۷۰درصد بانوان و ۳۰ درصد آقا هستند و همچنین بیشترین گروه سنی عضو کتابخانه در سن ۷ تا ۲۰ سال هستند.

کتابدار کتابخانه ابوالعباس اسفراین در مورد کمبودهای این کتابخانه افزود: این کتابخانه به‌عنوان کتابخانه مرجع، کمبود کتاب و منابع داریم و تعداد کتاب در حوزه دانشجویی و علوم بسیار ضعیف است و مراجعه‌کنندگان وقتی مراجعه می‌کنند درخواست کتاب‌های جدید دارند؛ اما در این کتابخانه، کتاب‌ها بروز نیستند و با نیاز اعضا همخوانی ندارد.

تلنبار کتب قدیمی زیر سایه بی‌خیالی‌

نتیجه‌گیری: برای آن که مردم به حضور در کتابخانه‌های عمومی تمایل پیدا کنند باید در مسیر رفع مشکلات و کمبودهای این کتابخانه‌ها قدم برداریم، دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید توجه ویژه به این مسئله داشته باشند و از سوی دیگر از ظرفیت و پتانسیل مشارکت مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز باید در این زمینه بهره گرفته شود. 

گزارش از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات