در حال بارگذاری
عضو انجمن روان‌شناسی کشور:

بزرگ‌ترین آسیب الگوبرداری، مقایسه خود با دیگران است

عضو انجمن روان‌شناسی کشور بزرگ‌ترین آسیب در الگوبرداری را مقایسه خود با دیگران برشمرد و گفت: فرد دائماً خود را با دیگران مقایسه می‌کند و اگر از دیگران عقب بیفتد آسیب می‌بیند.

حجت‌الاسلام مهدی براتیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی  عصر اترک دررابطه‌با الگوپذیری جامعه از سلبریتی‌ها اظهار داشت: الگوبرداری یک فرایند است که افراد در آن از رفتار، افکار و گفتار دیگران تقلید می‌کنند که این بخش طبیعی رشد انسان است و به انسان می‌کند تا مهارت‌ها و باورهای جدیدی را یاد بگیرد.


وی با اشاره به اینکه الگوبرداری در تمام روابط ما از شخصی تا حرفه ما نقش دارد، ادامه داد: دو نوع الگوبرداری داریم که یک مدل ناخودآگاه است و بدون آگاهی ما اتفاق می‌افتد و اغلب از افرادی که اطراف ما هستند ازجمله معلمان، بازیگران، بازیکنان، همسالان حتی اگر متوجه هم نباشیم این تقلید اتفاق می‌افتد.


 عضو انجمن روان‌شناسی کشور افزود: نوع دوم الگوبرداری براین‌اساس است که آگاهانه اتفاق می‌افتد و به طور فعال تصمیم می‌گیریم که از کسی تقلید و آن فرد را تحسین کنیم که شبیه آن فرد باشیم و مربوط به پوشش، نوع ارتباط با دیگران، ابعاد شخصیتی، حرفه و یا نگاه اقتصادی فرد می‌تواند باشد.


 وی ابراز داشت: در بیشتر موارد الگوبرداری آگاهانه برگرفته از سبک زندگی افراد است که مشهود می‌شود و فرد می‌خواهد به همان سبک زندگی کند.

براتیان همچنین به معایب الگوبرداری اشاره کرد و گفت: یکی از این معایب این است که فرد اصالتش را از دست می‌دهد و فرد بر اساس شخصیت خودش رشد نکرده؛ بلکه به‌راحتی تغییر می‌کند و داشته‌ها را کنار می‌گذارد و شبیه فرد دیگری می‌شود، درحالی‌که این نوع الگوبرداری آسیب‌زننده است، زیرا قطعاً به‌خاطر جذابیت‌هایی که داشته الگو را انتخاب کرده است.


وی بزرگ‌ترین آسیب در الگوبرداری را مقایسه خود با دیگران برشمرد و گفت: فرد دائماً خود را با دیگران مقایسه می‌کند و اگر از دیگران عقب بیفتد آسیب می‌بیند.


این روان‌شناس خانواده ابراز داشت: برای داشتن الگوی مناسب باید فردی را انتخاب کنیم که ارزش‌ها و اهدافش با نگاه اعتقادی ما همسو و قابل‌دسترسی باشد تا بتوانیم تمام ابعاد زندگی وی را پیدا کنیم، همچنین شخصیت سالم و ثابت داشته باشد و تنها به دنبال منافع شخصی خود نباشد که این موارد در کنار هم می‌تواند یک الگوی قابل‌قبول باشد.

 

مصاحبه از آرزو رحمانی
انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات