حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1404/01/13 شمسی | 2025/04/02 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری عصر اترک هستید؟
کمربندی‌ها عامل تسریع در توسعه استان
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی:

کمربندی‌ها عامل تسریع در توسعه استان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: باتوجه‌به عبور مسافران از کمربندی‌های شهری استان، استفاده بهینه از این مسیرها می‌تواند به بهبود اقتصادی و تسریع در روند توسعه و پیشرفت شهرها کمک کند.

 سیدعلی میرکریمی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، گفت: در خراسان شمالی تاکنون مطالعه‌ای ویژه درباره تأثیرات اقتصادی حضور اصناف در حاشیه کمربندی‌های شهری انجام نشده است. بااین‌حال، برخی پژوهش‌ها درباره ورودی شهرها صورت‌گرفته است.

 وی تأکید کرد: در سطح کشور نیز به‌صورت موردی و در قالب پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری، مطالعاتی پیرامون مسائل اقتصادی و کاربری حاشیه کنارگذرها و کمربندی‌های شهری انجام شده است. از جمله این مطالعات می‌توان به بررسی کمربندی ورامین و کارکرد اقتصادی کمربندی سبز شهر اصفهان اشاره کرد.

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: باتوجه‌به نقش شریانی و عملکرد فراشهری کمربندی‌های شهری، رعایت حریم‌های قانونی، تأسیساتی و نظارتی راه‌ها الزامی است.

 وی خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد قانون ایمنی راه‌ها، راه‌آهن و آیین‌نامه‌های مربوط به طراحی معابر برون‌شهری، هرگونه طرح توسعه و عمرانی در این مسیرها باید به‌صورت متمرکز و در قالب مجتمع‌های خدماتی رفاهی انجام شود.

 میرکریمی با بیان اینکه این مجتمع‌ها باید دارای دسترسی ایمن بوده و تأیید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را دریافت کنند، گفت: همچنین، کاهش دسترسی‌های مستقیم به این راه‌ها از اصولی است که در اجرای این طرح‌ها باید رعایت شود.

 وی اظهار داشت: باتوجه‌به عملکرد فراشهری کمربندی­ها و این نکته که به دلیل موقعیت جغرافیایی استان، سالانه شمار زیادی از مسافران و زائران از این مسیرها عبور می­کنند، استفاده بهینه از فرصت‌­های موجود با درنظرگرفتن تهدیدها، موجب بهبود وضعیت اقتصادی شهر و تسریع در فرایند توسعه و پیشرفت خواهد شد.

 او اضافه کرد: بدین ترتیب لازم است همچنان که حریم‌های قانونی راه­های یاد شده رعایت می­شوند تا مشکلات ترافیکی و خطرات ناشی از حوادث و سوانح جاده­ای کاهش یابد، استفاده از اراضی بلافصل حریم قانونی به شکل طراحی و پیشنهاد مجتمع­های خدماتی یا شهرک­های ویژه مانند شهرک صنایع‌دستی یا شهرک نمایشگاهی می­تواند برای رشد اقتصادی و تسهیل توسعه اقتصاد شهری سودمند و مؤثر باشد.

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه گفت: تهیه پیوست‌های مرتبط با طرح‌های جامع شهری، باتوجه‌به مطالعات گسترده‌ای که مشاوران تهیه‌کننده این طرح‌ها درباره شهر، حوزه نفوذ و نواحی پیرامونی آن انجام می‌دهند، از امکان تحقق بیشتری برخوردار است.

 وی تصریح کرد: در غیر این صورت، نیاز به مطالعات مستقل و دقیقی وجود دارد که با درنظرگرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی شهرها و موقعیت آن‌ها نسبت به راه‌های اصلی، پیشنهادهای اجرایی و قابل‌تحقق ارائه شود.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همچنین، کمربندی‌های شهری علاوه بر نقش ترافیکی، به‌عنوان مرزی جداکننده میان فضای شهری و عملکردهای فراشهری عمل می‌کنند و نقشی حفاظتی برای حریم شهرها دارند؛ بنابراین، در هرگونه پروژه و پیشنهاد مرتبط با این مسیرها، باید این ملاحظات مورد توجه قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳، اقداماتی در حوزه شهرسازی برای بهبود کمربندی‌های شهری و افزایش بازدهی اقتصادی آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: از جمله این اقدامات، پیگیری جانمایی شهرک سوغات بجنورد در حاشیه کمربندی شمالی شهر بوده که به تصویب کارگروه امور زیربنایی استان رسیده است.

 وی همچنین افزود: بازگشایی کمربندی جنوبی بجنورد با تأکید بر حفاظت از باغ‌های حصار شیرعلی و توافق با ارتش برای جابه‌جایی پادگان در دست پیگیری است.

 او ادامه داد: در شهرستان اسفراین نیز مطالعاتی درباره کمربندی شمالی شهر انجام شده و در طرح جامع ابلاغی شهر فاروج، کمربندی شهری پیش‌بینی شده است تا شهرداری بتواند با مالکان اراضی توافق کرده و روند اجرایی این پروژه را تسریع کند.

 میرکریمی اظهار کرد: بر اساس طرح جامع مصوب و طرح‌های فرادست، برای شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان، گرمه و جاجرم مسیرهای کمربندی پیش‌بینی شده است.

 وی افزود: کمربندی‌های بجنورد، شیروان و اسفراین در حال بهره‌برداری هستند، درحالی‌که کمربندی گرمه و جاجرم در دست اجرا قرار دارد.

 او همچنین گفت: در شهر آشخانه نیز طرح کنارگذر ۳۲ متری پیشنهاد شده، اما به دلیل وجود اراضی مرغوب کشاورزی و شرایط زمین، اجرای آن امکان‌پذیر نیست.

 وی با اشاره به اینکه در بازنگری طرح جامع، مشاوران باید بر اساس مطالعات انجام‌شده، جایگزینی برای این طرح ارائه دهند، بیان کرد: در حال حاضر، گذر اصلی شهر آشخانه با عرض مناسب و اجرای بلوارهای استاندارد، ظرفیت ترافیکی بالایی دارد و عبور ترافیک جاده بجنورد به گرگان از داخل شهر، به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اراضی حاشیه این مسیر کمک کرده است، بدون اینکه مشکلی در تردد مسافران و خودروهای عبوری ایجاد شود.

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی تأکید کرد: بر اساس مطالعات نوین شهرسازی، تلاش بر این است که ترافیک بین‌شهری تاحدامکان از درون شهرها عبور داده شود.

 وی در ادامه گفت: این رویکرد با استفاده از سیاست‌های آرام‌سازی ترافیک و افزایش ظرفیت گذرهای اصلی اجرا می‌شود تا شهرها از مسیر راه‌های اصلی حذف نشوند و این امر از آسیب به اقتصاد شهری جلوگیری کرده و امکان بهره‌برداری از موقعیت گذرگاهی شهرها را فراهم می‌کند.

 انتهای خبر/ی

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!