
عصر اترک بررسی کرد؛
افزایش رونق اقتصادی کمربندیها با حضور اصناف
با بهرهبرداری از کمربندیهای جدید، شرایط برای جذب سرمایهگذاریهای مختلف در بخشهای مختلف اقتصادی فراهم خواهد شد. این توسعهها باعث بهبود زیرساختها و ایجاد فرصتهای شغلی در خراسان شمالی میشود.
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، خراسان شمالی یکی از استانهای استراتژیک کشور است که در سالهای اخیر توسعه زیرساختهای حملونقل آن مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در این راستا، احداث کمربندیهای جدید در این استان بهعنوان یک پروژه مهم اقتصادی، نقشی کلیدی در بهبود شرایط اقتصادی، حمل و نقل و کیفیت زندگی مردم ایفا میکند.
این پروژهها علاوه بر تسهیل در رفت و آمد بین مناطق مختلف استان، باعث کاهش ترافیک در داخل شهرها و افزایش ایمنی جادهها شدهاند. از طرفی، کمربندیها باعث رشد اقتصادی و جذب سرمایهگذاریهای جدید در بخشهای مختلف صنعتی، تجاری و گردشگری شدهاند که تأثیرات مثبتی بر اشتغال و معیشت مردم دارند.
باتوجهبه اهمیت این پروژهها، توجه به جنبههای مثبت آنها از جمله کاهش هزینههای حمل و نقل، بهبود شرایط زیستمحیطی و تسهیل در دسترسی به امکانات و خدمات مختلف، از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این گزارش، تأثیرات اقتصادی این کمربندیها در خراسان شمالی بررسی میشود.
نقش استراتژیک کمربندی شمالی در ارتباطات
سید محسن موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، گفت: کمربندی شمالی یکی از پروژههای مهم زیرساختی در بجنورد است که نقش اساسی در برقراری ارتباط میان مشهد و شمال کشور ایفا میکند.
وی در ادامه افزود: احداث این کمربندی باعث بهبود جریان ترافیک و کاهش بار عبوری درونشهری خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد خاطرنشان کرد: این پروژه تأثیر چشمگیری بر کاهش ترافیک درونشهری و افزایش عبور و مرور روانتر در مسیرهای بینشهری داشته است. همچنین، میزان توقف مسافران و گردشگران در شهر افزایشیافته که این امر به رشد اقتصادی و توسعه گردشگری کمک خواهد کرد.
وی یکی از اهداف این دستگاه را ایجاد زیرساختهای لازم برای گردشگری پایدار عنوان کرد و افزود: باتوجهبه تأکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه گردشگری، باید زیرساختهای مورد نیاز را تقویت کرده و به سمت گردشگری آرام و افزایش میزان توقف مسافران حرکت کنیم. این امر نهتنها اقتصاد شهری را تقویت میکند، بلکه ظرفیتهای بجنورد را نیز بهعنوان یک مقصد گردشگری ارتقا میدهد.
رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی و سرمایهگذاری شورای اسلامی بجنورد بیان کرد: ما بر این باوریم که هرگونه توسعه شهری باید دارای پیوست اقتصادی باشد. پروژههای کلانمقیاس، مانند احداث کمربندی شمالی، باید با درنظرگرفتن ظرفیتهای اقتصادی منطقه اجرا شوند.
وی اضافه کرد: همچنین، تسهیل شرایط سرمایهگذاری برای جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی، از جمله اولویتهای ما است.
موسوی ورزش را یکی از مؤلفههای مهم توسعه شهری دانست و عنوان کرد: حضور تیمهای ورزشی بجنورد در لیگهای برتر و سرمایهگذاری در این بخش میتواند به برندینگ شهری کمک کند.
وی در ادامه گفت: همچنین، ایجاد نمادهای شهری خاص و شاخص، احیای بناهای تاریخی، توسعه گردشگری سلامت و صنایعدستی از دیگر برنامههای ما برای افزایش ظرفیتهای فرهنگی و اقتصادی شهر بجنورد است.
توسعه زیرساختها با تجربه شهرهای موفق
وی با تأکید بر اینکه بجنورد میتواند از تجربه شهرهای موفق مانند مشهد و مناطق شمالی کشور استفاده کند، بیان کرد: ما باید از تجربه شهرهای موفق در توسعه زیرساختهای اقتصادی و گردشگری استفاده کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد تصریح کرد: توسعه فرودگاه بجنورد، بهبود مسیرهای ارتباطی و افزایش حضور گردشگران از جمله اقداماتی است که باید به آن توجه کنیم. همچنین، با رعایت استانداردهای بینالمللی در بستهبندی و عرضه محصولات صنایعدستی، میتوانیم سهم بیشتری از بازارهای داخلی و خارجی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بجنورد دارای ظرفیتهای اقتصادی و گردشگری بالایی است که نیازمند برنامهریزی و سرمایهگذاری مناسب است، گفت: ما از تمامی سرمایهگذاران داخلی و خارجی دعوت میکنیم تا در توسعه این شهر مشارکت داشته باشند.
موسوی تأکید کرد: رسانهها نقش مهمی در معرفی این قابلیتها دارند و باید در این مسیر همراهی لازم را داشته باشند.
لزوم تأمین زمین برای شهرک سوغات
مهدی امیدوار در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: یکی از درخواستهای ما در طول سالیان و از طریق نامهنگاریها و مکاتبات، ایجاد فضایی برای استقرار اصناف در کنارگذر شمالی بوده است.
وی در ادامه افزود: متأسفانه، در حال حاضر مردم و مسافران بدون ورود به شهر از این مسیر عبور میکنند و این موضوع موجب شده که فضای فروش سوغات و محصولات محلی ما بسیار دور از دسترس باشد.
رئیس اتاق اصناف بجنورد با تأکید بر ضرورت تأمین زمین مناسب برای ایجاد شهرک سوغات، اظهار داشت: بارها درخواست کردهایم که زمینی با زیرساختهای لازم در اختیار اصناف قرار گیرد تا امکان راهاندازی این شهرک فراهم شود.
وی تصریح کرد: اجرای این طرح نهتنها به ایجاد اشتغال کمک میکند، بلکه نقش بسیاری در رونق اقتصادی و افزایش گردش مالی خواهد داشت.
امیدوار با اشاره به یکی دیگر از درخواستهای اصناف مبنی بر ایجاد شهرکهای صنفی، بهویژه در حوزه خودرو و مشاوران اتومبیل، افزود: اگر بتوانیم زمینی مناسب در اختیار بگیریم، میتوانیم فضایی فراهم کنیم که مردم قادر باشند خودروهای خود را پارک کرده، کارشناسی انجام دهند و معاملات خود را تحت نظارت اتحادیههای مربوطه انجام دهند.
وی اضافه کرد: این اقدام نهتنها موجب تسهیل امور، بلکه باعث کاهش هزینههای سنگین اجاره دفاتر بنگاههای معاملاتی سطح شهر خواهد شد.
رئیس اتاق اصناف بجنورد در ادامه بیان کرد: متأسفانه تا کنون به ما اعلام شده که در کنارگذر شمالی، زمین مناسبی برای این منظور وجود ندارد، اما همچنان پیگیر این موضوع هستیم.
وی با اشاره به اینکه معمولاً اتاقهای اصناف در شهرستانها به طور جداگانه فعالیت میکنند، اما هماهنگیهایی نیز بین آنها وجود دارد، عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی در سطح استان، نبود فضاهای مناسب برای ایجاد شهرکهای سوغات و شهرکهای صنفی است و این موضوع محدود به یک شهر خاص نیست.
امیدوار اظهار داشت: هر شغلی امکان فعالیت در کمربندیها را ندارد، اما برخی مشاغل مانند تعمیرات خودرو، رستوران و تالارهای پذیرایی از جمله کسبوکارهایی هستند که میتوانند در این مناطق فعالیت کنند و مورد استقبال قرار خواهند گرفت.
وی یکی از مهمترین تأثیرات این طرح را افزایش چرخش مالی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: وقتی اصناف در کمربندیها مستقر شوند، میتوانند مسافران را جذب کنند و آنها را به خرید و استفاده از خدمات مختلف تشویق نمایند. این موضوع هم باعث افزایش اشتغالزایی میشود و هم موجب رونق اقتصادی خواهد شد.
رئیس اتاق اصناف بجنورد تصریح کرد: علاوه بر این، اگر بتوانیم فضایی مناسب با امکانات رفاهی برای مسافران فراهم کنیم، آنها با رضایت بیشتری از خدمات استفاده خواهند کرد و استان نیز از نظر اقتصادی تقویت خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد شهرکهای صنفی در کنارگذرها علاوه بر کاهش هزینههای اجاره، به استقرار واحدهای آلاینده در خارج از محدوده شهری نیز کمک خواهد کرد.
این مسئول بیان داشت: این کار باعث افزایش بهرهوری در خدماترسانی، تسهیل نظارت و بازرسیهای دقیقتر و کاهش هزینههای نظارت بر اصناف میشود. همچنین، کاهش هزینههای عملیاتی و اداری برای واحدهای صنفی نیز از دیگر مزایای این طرح است.
مساعدتهای اقتصادی برای اصناف مستقر در کمربندیها
محمد کرمیانفر در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: بهمنظور ایجاد مشوق برای اصناف جهت خروج از مرکز شهر و هدایت به کمربندیها مشوقهایی مانند تخصیص اعتبارات، واگذاری زمین باقیمت مناسب و کارشناسی شده و تخفیفات عضویتهای سالیانه اصناف پیشنهاد شده است.
وی مهمترین مشوق برای هدایت اصناف حضور دستگاههای خدماترسان مانند آب، برق، گاز و تلفن عنوان کرد و افزود: تا زمانی که خدمات اولیه فوق در مسیر کمربندی راهاندازی نشده است هیچکدام از اصناف تمایلی به فعالیت و انتقال به مسیر کمربندی را ندارند.
سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تأکید کرد: باتوجهبه اهمیت حضور اصناف در کمربندیهای شهری و تأثیر آن بر رونق اقتصادی و توسعه شهری، تسهیل فرایندهای اداری و صدور مجوزها برای فعالیتهای صنفی در این مناطق از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کرمیانفر با بیان اینکه صدور مجوزها بهصورت برخط و از طریق درگاه ملی مجوزها و سامانه نوین اصناف انجام میشود، گفت: این سامانه، فرایند صدور مجوز را سریعتر و شفافتر کرده و بهاینترتیب، مشکلات مربوط به طولانیشدن زمان صدور مجوز کاهشیافته است. متقاضیان میتوانند بهراحتی از این طریق درخواست خود را ثبت کرده و در مدتزمان کوتاهی نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.
انتقال اصناف مزاحم و افزایش فضای تجاری
این مسئول اظهار داشت: با خروج اصناف از سطح شهر و هدایت به کمربندیها اولین تأثیر آن حل معضل آلودگی صوتی و آلودگی محیطی و تأثیر بر کاهش ترافیک با نظر استفاده از محلهای بزرگتر به جهت کمتر بودن هزینههای اجاره و یا خرید محل جهت ارتقای فعالیت صنفی خود خواهد بود.
وی افزود: با جابهجایی اصناف مزاحم از معابر اصلی و مراکز پرجمعیت شهری، فضای بیشتری برای فعالیتهای اقتصادی سالم و قانونی در سطح شهر فراهم میشود. این تغییر در تقسیمبندی اصناف بهخصوص در کمربندیهای شهری، به طور قابلتوجهی باعث کاهش فشارهای اجارهبهای بالا در مناطق مرکزی میشود و واحدهای صنفی جدیدی برای کسبوکارهای مختلف ایجاد میشود.
سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: نتیجه این تغییرات، کاهش هزینههای اجاره محل و افزایش دسترسی آسانتر به واحدهای صنفی مناسب است که در نهایت منجر به رشد و توسعه پایدار اقتصادی در مناطق مختلف خواهد شد. همچنین این تدابیر، فرصتهای شغلی جدیدی را فراهم کرده و به بهبود شرایط معیشتی و کسبوکارها در سطح شهر کمک خواهد کرد.
وی بیان کرد: در راستای ارتقای سطح کیفی و تخصصی اصناف، هزینههای آموزش اصناف در بودجه سالیانه اتحادیههای صنفی و اتاقهای اصناف پیشبینی شده است و الزام به هزینهکرد این مبالغ بهمنظور تقویت توانمندیهای صنفی ضروری است. این تدبیر باهدف افزایش بهرهوری و بهبود عملکرد اصناف در سطح شهر و کشور انجام میشود.
این مسئول در ادامه گفت: باتوجهبه اهمیت این موضوع، در صورت آمادهسازی زیرساختها، فرایند برگزاری کلاسهای آموزشی بهویژه در مراحل اولیه صدور مجوز، بهینهتر خواهد شد. این امر موجب تسریع در آموزش اصناف و ارتقای دانش و مهارتهای تخصصی آنها میشود.
وی همچنین اضافه کرد: باتوجهبه اهمیت این موضوع، در صورت آمادهسازی زیرساختها، فرایند برگزاری کلاسهای آموزشی بهویژه در مراحل اولیه صدور مجوز، بهینهتر خواهد شد. این امر موجب تسریع در آموزش اصناف و ارتقای دانش و مهارتهای تخصصی آنها میشود.
کرمیانفر خاطرنشان کرد: این اقدامات نهتنها موجب بهبود کیفیت خدمات اصناف و رونق اقتصادی میشود، بلکه در نهایت به افزایش رضایتمندی مشتریان و توسعه پایدار در این حوزه کمک خواهد کرد.
همکاری نکردن دستگاهها در طرح انتقال اصناف
وی تصریح کرد: در یکی دو دهه گذشته، پیگیریهای فراوانی جهت واگذاری زمین در خارج از محدوده شهری برای ایجاد و راهاندازی شهرکهای صنفی انجام شده است. این اقدام باهدف ساماندهی اصناف و انتقال فعالیتهای اقتصادی از مناطق شلوغ و پرتراکم شهری به فضاهای مناسب خارج از شهر صورتگرفته است.
سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اضافه کرد: باوجود اینکه اصناف بهطورجدی از آمادگی و استقبال خود برای خروج از سطح شهر و تقبل هزینههای ساخت و آمادهسازی محلهای جدید خبر دادهاند، متأسفانه تاکنون همکاری قطعی و مؤثری از دستگاههای اجرایی مانند شهرداری و راه و شهرسازی برای تحقق این طرح مشاهده نشده است.
وی تأکید کرد: این وضعیت موجب ایجاد موانع جدی در اجرای این طرح و بینتیجه ماندن تلاشهای مستمر اصناف و مسئولان برای ایجاد فضای مناسب جهت فعالیتهای صنفی شده است. نبود همکاری و هماهنگی میان دستگاههای مختلف، همچنین عدم تأمین زمینهای مورد نیاز، از جمله دلایل عمدهای است که این طرحها نتوانستهاند به مرحله اجرایی برسند.
کرمیانفر عنوان کرد: باتوجهبه مزایای فراوان این نوع انتقال برای کاهش ترافیک، بهبود مدیریت شهری، افزایش فضای مناسب برای کسبوکارها و رونق اقتصادی، نیاز است که دستگاههای مسئول همکاری بیشتری داشته باشند تا این پروژهها به مرحله اجرا برسند و شاهد تحولی بزرگ در توسعه و ساماندهی اصناف در شهرها باشیم.
سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در پایان گفت: پیرو هماهنگیهای صورتگرفته، اتحادیههای مختلف صنفی شامل مشاورین اتومبیل، تعمیرکاران خودرو، درب و پنجرهسازان آهنی، آلومینیومکاران، حملونقل و خدمات درونشهری، آموزشگاههای رانندگی، مکانیکها و تراشکاران، آبنباتریزان و صنوف ضایعاتی، آمادگی کامل خود را برای خروج از سطح شهر و انتقال به شهرکهای صنفی و کمربندیها اعلام کردهاند.
کمربندیها، مسیر توسعه گردشگری و اقتصاد
علی مستوفیان در گفتگو با خبرنگار ما، حضور اصناف در کمربندیهای شهری را فرصتی طلایی برای توسعه گردشگری و اقتصاد محلی دانست و گفت: برنامههای گستردهای برای حمایت از صنایعدستی، سوغات محلی و اصناف مرتبط با گردشگری داریم.
وی در ادامه افزود: در همین راستا، با فعالان این حوزه جلساتی برگزار کردهایم و طرحهایی برای توسعه بازارچههای محلی ارائه شده است. همچنین، در نمایشگاههای بینالمللی، محصولات استان را معرفی کردهایم که نمونه آن نمایشگاه گردشگری تهران بود.
مدیرکل میراثفرهنگی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اینکه برندسازی و توسعه صادرات یکی از اولویتهای ما است، گفت: هدف ما این است که صنایعدستی استان نهتنها در داخل کشور بلکه در بازارهای بینالمللی نیز شناخته شود.
وی تأکید کرد: در ایام پیک سفر، مانند تابستان و عید نوروز، شرایطی را فراهم میکنیم تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را به گردشگران عرضه کنند.
این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین، ایجاد بازارچههای دائمی در مبادی ورودی شهرها و کمربندیها را در دستور کار داریم.
ایجاد بازارچههای دائمی در کنارگذر شمالی
مستوفیان با اعلام اینکه باهدف رونق اقتصاد و ترویج تولیدات بومی، دو قطعه زمین در کنارگذر شمالی استان به ایجاد بازارچههای دائمی اختصاصیافته است، گفت: این پروژه بهمنظور ایجاد شهرکهای سوغات و صنایعدستی در این منطقه در نظر گرفته شده است تا مسافران و گردشگران بتوانند از تولیدات محلی خراسان شمالی بهرهمند شوند.
وی خاطرنشان کرد: طراحی این مجموعهها با الهام از معماری ایرانی - اسلامی انجام خواهد شد و غرفههایی برای فروش و نمایش صنایعدستی و سوغات محلی در این بازارچهها در نظر گرفته شده است. این اقدام بهطور ویژه به معرفی آثار هنری و فرهنگی منطقه کمک خواهد کرد و میتواند بستری مناسب برای رشد اقتصادی و اشتغالزایی ایجاد کند.
مستوفیان در ادامه بیان کرد: پس از تعطیلات نوروز، فراخوانی برای جذب سرمایهگذاران واجد شرایط منتشر خواهد شد تا فرایند اجرایی این پروژه هرچه سریعتر آغاز شود و به بهرهبرداری برسد.
مدیرکل میراثفرهنگی و گردشگری خراسان شمالی عنوان کرد: ما با ارائه بستههای حمایتی و تسهیل صدور مجوزها، فرایند سرمایهگذاری را آسانتر کردهایم. علاوه بر کمربندیها، در سایر نقاط استان نیز فرصتهای سرمایهگذاری فراهم شده است.
وی افزود: برای مثال، مجموعه گردشگری راه ابریشم در کنارگذر شمالی یکی از پروژههای کلان استان است که شامل سوئیتهای اقامتی، غرفههای فروش، خدمات پذیرایی و امکانات رفاهی میشود. این پروژه در مراحل پایانی خود قرار دارد و بخشی از آن تکمیل شده است.
مستوفیان با اشاره به اینکه بسیاری از این پروژهها شامل فضاهای عمومی گسترده و مسیرهای پیادهروی هستند، گفت: ما به دنبال طراحی مکانهایی هستیم که علاوه بر خدمات رفاهی، فضایی دلپذیر و جذاب برای گردشگران فراهم کنند. معماری زیبا و ترکیب مناسب کاربریها باعث میشود که این نقاط به مراکز جذب مسافران تبدیل شوند.
پتانسیل کمربندیها در رونق اقتصاد محلی
وی با بیان اینکه کمربندیها بهعنوان مسیرهای اصلی تردد در استان، پتانسیل بالایی برای توسعه صنایعدستی و معرفی فرهنگ محلی دارند، گفت: در راستای این هدف، دو قطعه زمین اختصاصیافته در کمربندیها به ایجاد بازارچههایی برای عرضه و فروش محصولات بومی اختصاصیافته است.
مستوفیان همچنین بیان کرد: این بازارچهها شامل کارگاههای تولیدی، غرفههای فروش و نمایش صنایعدستی محلی خواهند بود و هدف از این پروژه، ارائه تجربهای منحصربهفرد از هنر و فرهنگ استان به مسافران است تا آنها بتوانند با دستاوردهای بومی و تولیدات محلی بیشتر آشنا شوند.
مدیرکل میراثفرهنگی و گردشگری خراسان شمالی اضافه کرد: این اقدام علاوه بر ارتقای صنعت گردشگری، فرصتهای اقتصادی و اشتغالزایی نیز به همراه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: اطلاعرسانی صحیح و مؤثر نقش بسزایی در جذب گردشگران و افزایش ترافیک گردشگری به استان دارد. در این راستا، مجموعهای از ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی در نظر گرفته شده است که شامل تابلوهای راهنمای مسیر، بیلبوردهای تبلیغاتی، ارسال پیامک و استفاده از رسانههای دیجیتال میشود.
مستوفیان افزود: نمونهای از این اقدامات، نصب بیلبوردهای معرفی منطقه نمونه گردشگری باباامان در ورودی استان است که بهمنظور جلبتوجه مسافران بهویژه گردشگران تازهوارد طراحی شده است. همچنین، سیستم ارسال پیامک و ارائه لینکهای اطلاعاتی به مسافران در دستور کار قرار دارد تا آنها بتوانند از جاذبههای گردشگری و خدمات موجود در استان بهرهمند شوند.
وی خاطرنشان کرد: این اقدامات بهعنوان بخشی از برنامههای توسعه گردشگری استان، به ارتقای تجربه گردشگران و رونق اقتصاد منطقه کمک خواهد کرد.
مستوفیان با اشاره به اینکه برای افزایش جذابیت کمربندیها و تشویق مسافران به توقف در این مناطق، برنامههای متنوعی در نظر گرفته شده است، گفت: ایجاد فضاهای چندمنظوره با معماری چشمنواز و ترکیب خدمات متنوع از جمله مهمترین اقدامات این پروژهها به شمار میآید.
این مسئول خاطرنشان کرد: هدف اصلی این است که مسافران هنگام عبور از کمربندیها، احساس کنند که توقف در این نقاط ارزشمند است و میتوانند از امکاناتی که به نفع آنها فراهم شده بهرهمند شوند.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با تأکید بر توجه ویژه به خدماترسانی به زائران خارجی، اتوبوسهای مسافری و کاروانهای زیارتی، گفت: برای این گروهها، امکانات ویژهای فراهم میشود تا خدمات بهینهتری دریافت کنند و تجربهای راحت و دلپذیر از سفر خود به دست آورند.
وی ادامه داد: این اقدامات نهتنها به افزایش رضایت مسافران کمک میکند؛ بلکه به توسعه پایدار گردشگری و رونق اقتصادی در کمربندیها نیز منجر خواهد شد.
نیاز به مطالعه تأثیرات اقتصادی کمربندیها
سیدعلی میرکریمی در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: در استان خراسان شمالی، بهطور خاص و ویژه، مطالعهای در خصوص تأثیرات اقتصادی حضور اصناف در حاشیه کمربندیهای شهری صورت نگرفته است. باوجود این، برخی مطالعات در زمینه ورودی شهرها و کارکرد اقتصادی کمربندیها در سطح کشور انجام شده است.
وی در ادامه افزود: این مطالعات عمدتاً در قالب پایاننامهها و رسالههای دکترا در دانشگاهها بهویژه در زمینه استفاده از حاشیه کنارگذرها و کمربندیها قرار دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: از جمله این پژوهشها میتوان به مطالعات انجامشده در خصوص کمربندی ورامین و همچنین کارکرد اقتصادی کمربندی سبز شهر اصفهان اشاره کرد. این پژوهشها به بررسی ابعاد مختلف اقتصادی و تجاری کمربندیها پرداختهاند و میتوانند بهعنوان مدلهایی برای انجام مطالعات مشابه در استانها و شهرهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند.
وی ادامه داد: بااینحال، لازم است که پژوهشهای دقیقتری در سطح استان برای بررسی تأثیرات حضور اصناف در کمربندیها و نحوه بهرهبرداری از این فضاها در جهت توسعه اقتصادی و تجاری صورت گیرد.
میرکریمی خاطرنشان کرد: باتوجهبه نقش شریانی و عملکرد فراشهری کمربندیهای شهری و بر اساس مفاد قانون ایمنی راهها و راهآهن، رعایت حریمهای قانونی، تأسیساتی و نظارتی راهها الزامی است. طبق آئیننامههای ابلاغی به سازمان راهداری و حملونقل جادهای، به دلیل محدودیت دسترسیهای مستقیم به این نوع معابر، هرگونه طرح توسعه و عمرانی پیشنهادی باید بهصورت متمرکز و در قالب مجتمعهای خدماتی رفاهی با طراحی دسترسی ایمن انجام شود.
وی تأکید کرد: این طرحها میبایست مورد تأیید سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گیرند و درهرصورت حریم قانونی راه رعایت شود.
میرکریمی در ادامه گفت: چنین تدابیری از اهمیت بالایی برخوردار است تا ضمن حفظ امنیت و ایمنی جادهها، توسعههای شهری و خدماتی به نحو مؤثر و اصولی انجام گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی عنوان کرد: باتوجهبه عملکرد فراشهری کمربندیها و این نکته که به دلیل موقعیت جغرافیایی استان، سالانه شمار زیادی از مسافران و زائران از این مسیرها عبور میکنند، استفاده بهینه از فرصتهای موجود ضمن درنظرگرفتن تهدیدها، موجب بهبود وضعیت اقتصادی شهر و تسریع در فرایند توسعه و پیشرفت خواهد شد.
وی افزود: بدین ترتیب لازم است همچنان حریمهای قانونی راههای یاد شده رعایت شوند تا مشکلات ترافیکی و خطرات ناشی از حوادث و سوانح جادهای کاهش یابد، استفاده از اراضی بلافصل حریم قانونی به شکل طراحی و پیشنهاد مجتمعهای خدماتی یا شهرکهای ویژه مانند شهرک صنایعدستی یا شهرک نمایشگاهی میتواند برای رشد اقتصادی و تسهیل توسعه اقتصاد شهری سودمند و مؤثر باشد.
نقش مهم پیوستهای اقتصادی در پروژههای کمربندی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در پروژههای کمربندی شهری، تهیه پیوستهای اقتصادی و اجتماعی برای طرحهای جامع شهری از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: این پیوستها معمولاً بر اساس مطالعات مشاوران طرح که به تحلیل جامع وضعیت شهر، حوزۀ نفوذ، و نواحی پیرامونی آن میپردازند، تهیه میشود.
میرکریمی اضافه کرد: درصورتیکه این مطالعات به طور کامل انجام نشده باشد، نیاز به مطالعات مستقل و دقیقتری خواهد بود تا با درنظرگرفتن ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی شهرها و موقعیت آنها نسبت به راههای اصلی، پیشنهادهای مربوط به پروژههای قابلتحقق و مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه کمربندیهای شهری علاوه بر نقش ترافیکی، بهعنوان یک عنصر جداکننده فضای شهری و عملکردهای فراشهری نیز شناخته میشوند، افزود: این ویژگی باید در تمامی پروژههای مرتبط با کمربندیها لحاظ شود، بهویژه در طراحیهایی که به حفاظت از حریم شهرها و کنترل توسعههای بیرویه توجه دارند.
میرکریمی با این عنوان که در سال ۱۴۰۳، در حوزه شهرسازی، فعالیتهای مهمی برای بهبود کمربندیهای شهری و افزایش بازدهی اقتصادی آنها پیگیری شده است، گفت: یکی از اقدامات برجسته، جانمایی شهرک سوغات بجنورد در حاشیه کمربندی شمالی شهر است که پس از بررسیهای لازم، به تصویب کارگروه امور زیربنایی استان نیز رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی ادامه داد: این پروژه بهمنظور ارتقای امکانات گردشگری و اقتصادی در این منطقه در نظر گرفته شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: پیگیری بازگشایی کمربندی جنوبی بجنورد با تأکید بر حفاظت از باغهای حصار شیرعلی و هماهنگی با ارتش برای جابهجایی پادگان، از دیگر فعالیتهای انجامشده در این راستا است. این اقدامات در راستای بهبود دسترسیها و تسهیل تردد در شهر انجام میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه در اسفراین نیز، مطالعات مربوط به کمربندی شمالی این شهر در دست اجرا است تا شرایط بهتری برای توسعه اقتصادی فراهم شود، عنوان کرد: علاوه بر این، در طرح جامع ابلاغی شهر فاروج، کمربندی شهری بهعنوان یکی از بخشهای اساسی پیشبینی شده است تا با توافق با مالکان اراضی، امکان بازگشایی و توسعه این کمربندی فراهم شود.
وی توضیح داد: این اقدامات در مجموع، به رونق اقتصاد و بهبود دسترسیها در استان کمک خواهد کرد.
پیشبینی مسیر کمربندی در طرح جامع شهری
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی بیان داشت: بر اساس طرح جامع مصوب و طرحهای فرادست (جامع ناحیهای) برای شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان، گرمه و جاجرم، مسیر کمربندی پیشبینی شده است.
میرکریمی افزود: از این میان مسیر کمربندی بجنورد، شیروان و اسفراین در حال حاضر در حال بهرهبرداری و کمربندی گرمه و جاجرم در دست اجراست.
وی اظهار داشت: همچنین در طرح جامع شهر آشخانه طرح کنارگذر ۳۲ متری پیرامون شهر پیشنهاد شده است که باتوجهبه عدم امکان اجرای آن به دلیل اراضی مرغوب کشاورزی و وضعیت زمین، در بازنگری طرح جامع میبایست از طرف مشاور و بر اساس مطالعات صورتگرفته، تعیین تکلیف شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: گذر میانی و اصلی شهر آشخانه، به دلیل عرض زیاد و اجرای بلوار و جداکننده میانی مناسب، در حال حاضر ظرفیت ترافیکی بالایی دارد.
وی اضافه کرد: این توسعه بهویژه در عبور ترافیک اصلی جاده بجنورد به گرگان از درون شهر، باعث رونقگرفتن و رشد اقتصاد شهری شده است. علاوه بر این، این اقدامات موجب افزایش بهرهوری اراضی حاشیه گذر اصلی شهر شده است.
میرکریمی در ادامه گفت: مهمتر از همه اینکه با اجرای این پروژهها، خللی به رفت و آمد مناسب و روان مسافران و خودروهای عبوری از این شهر وارد نشده است. این تحولات نهتنها به تسهیل ترافیک و بهبود زیرساختها کمک کرده، بلکه به توسعه اقتصادی و تجاری منطقه نیز منجر شده است.
وی در پایان گفت: دراینخصوص بایستی در نظر داشت که در مبانی نظری و مطالعات نوین مربوط، تلاش بر این است که تا حد ممکن، ترافیک بینشهری از درون شهرها و به کمک سیاستهای آرامسازی ترافیک و ارتقای ظرفیت گذرهای اصلی شهرها عبور داده شود تا از حذف یک شهر از مسیر راههای اصلی و ضربه به اقتصاد شهری جلوگیری شده و امکان استفاده از موقعیت گذرگاهی شهرهای مورد اشاره وجود داشته باشد.
نتیجهگیری: کمربندیهای خراسان شمالی، علاوه بر تأثیرات مثبتی که بر بهبود شرایط حملونقل و کاهش ترافیک شهری دارند، عامل مهمی در تقویت اقتصاد منطقه و جذب سرمایهگذاریهای جدید به شمار میآیند. این پروژهها به طور مستقیم بر افزایش اشتغال و رونق کسب و کارها تأثیرگذار بوده و شرایط مطلوبتری برای زندگی مردم فراهم میآورند؛ بنابراین، این نوع پروژهها با حضور اصناف مختلف میتوانند بهعنوان یکی از الگوهای توسعه پایدار در مناطق مختلف کشور مورد توجه قرار گیرند.
تهیه و تنظیم گزارش: عبدالله یزدانی
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!