در حال بارگذاری
رئیس اداره مرتع منابع‌طبیعی خراسان‌شمالی:

۳۰ درصد اراضی ملی طرح مرتع‌داری دارند

شماره خبر : 1637 - https://asreatrak.ir/short/VW173

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: از سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین ملی ممیزی شده در استان، تاکنون فقط ۳۰ درصد دارای طرح‌های مرتع‌داری هستند.

ابراهیم محمودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: مجموع مساحت زمین‌های ملی استان حدود ۲ میلیون و ۴٠٠ هزار هکتار است که ۲ میلیون و ۲٠٠ هزار هکتار آن ممیزی شده است.

وی گفت: تاکنون از سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین ملی ممیزی شده در استان برای ۳۰ درصد از این پهنه طرح‌های مرتعداری تهیه شده است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: طرح‌های مرتعداری نیز توسط بهره‌برداران ذینفع تهیه می‌شوند که در استان این بهره‌برداران از ساکنان جوامع محلی پیرامون این زمین‌های ملی ممیزی شده، هستند.

وی افزود: بیشتر طرح‌های مرتعداری تهیه شده در استان در زمینه چرای دام بوده است.

محمودی در ادامه بیان کرد: این اداره کل از چند سال گذشته تاکنون رویکرد بهره‌برداری چند منظوره از مراتع ملی ممیزی شده در قالب تهیه طرح‌های مرتعداری را در میان بهره‌برداران جوامع محلی استان ترویج کرده است که شاهد بوده‌ایم به مرور برخی از بهره‌برداران به انجام کشت گیاهان دارویی باریجه در مراتع احاله مدیریت شده به آنها اقدام کرده‌اند.

وی درباره امکان بهره‌برداری از زمین‌های ملی ممیزی شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی (به جز بهره‌برداران محلی) نیز عنوان کرد: مبتنی بر قانون، اولویت اول در احاله مدیریت زمین‌های ملی ممیزی شده بابت اجرای طرح‌های مرتعداری با جوامع محلی است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی برای بهره‌برداری از زمین‌های ملی ممیزی شده باید با جوامع محلی بهره بردار که دارای حقوق عرفی هستند، وارد تعامل و مشارکت شوند.

وی گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی نمی‌توانند به عنوان ذینفع مستقل عمل کنند.

وی اعلام کرد: تاکنون هیچ متقاضی از فعالان صنعت زنبورداری استان به منظور ارائه تقاضا برای اجرای طرح مرتعداری در قالب بهره‌برداری از گیاهان دارویی بابت تغذیه زنبورستان را نداشته‌ایم.

محمودی یادآور شد: البته برخی از بهره‌برداران عرفی استان به صورت سنتی در مراتع ملی احاله شده به انجام زنبورداری اقدام کرده‌اند.

انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات