در حال بارگذاری
بررسی طرح توسعه‌ای بیمارستان امام علی (ع)؛

نبض تند تنها بیمارستان حوادث خراسان شمالی

شماره خبر : 1126 - https://asreatrak.ir/short/VMmQJ

تنها بیمارستان حوادث و ترومای خراسان شمالی باگذشت ۲۴ سال از افتتاح جهت ارائه خدمات بهتر به نگاه توسعه‌ای ویژه‌ای برای جبران فضا و کادر درمانی نیاز دارد به طوریکه به یک ضرورت برای استان تبدیل شده است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، کادر پزشکی همیشه آمادگی ارائه هر گونه خدمت را داشته است، اما فراهم‌کردن بسترهای لازم برای راه‌اندازی مراکز تروما در شهرستان‌ها به یک ضرورت تبدیل شده، از طرفی افزایش ترددهای وسایل نقلیه و رشد تصادفات باعث شده که هر شهرستان و نهایت هر استان نیاز ضروری به یک بیمارستان حوادث داشته باشد.

 حوادث جاده‌ای زیادی متوجه عابرین پیاده و موتورسیکلت‌سواران و دوچرخه‌سواران است، براین‌اساس توسعه اقدامات پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی جهت انتقال بیماران در بیمارستان‌های ویژه حوادث در دنیای امروز به یک فوریت تبدیل شده است.

 در استان خراسان شمالی بیمارستان ۹۶ تختخوابی امام علی (ع) با زیربنای بالغ بر ۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع در سال ۱۳۷۹ به بهره‌برداری رسید درحالی‌که تعداد تخت‌های این بیمارستان به ۱۴۰ تخت افزایش پیدا و بخش‌های مختلفی به بهره‌برداری رسیده است.

 در درمانگاه این بیمارستان بخش‌های درمانگاه اورولوژی، درمانگاه ارتوپدی، مغز و اعصاب، درمانگاه جراحی عمومی، درمانگاه چشم، درمانگاه بینایی‌سنجی، اورژانس، درمانگاه فیزیوتراپی، درمانگاه سوختگی، درمانگاه طب فیزیکی و توان‌بخشی، درمانگاه دندانپزشکی، درمانگاه شنوایی‌سنجی، درمانگاه بیهوشی، درمانگاه جراحی ترمیمی فعال هستند.

 این بیمارستان تنها مرکز تخصصی سوانح و تروما در استان خراسان شمالی است که به تمام بیماران تصادفی خدمات‌رسانی می‌کند.

 گفتنی است که روزانه بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ مراجعه به این بیمارستان امام علی (ع) بجنورد در بخش‌های مختلف انجام می‌شود که فضای به بهره‌برداری رسیده برای این حجم از مراجعات از سایر نقاط استان در مناطق شهری و روستایی قابل پاسخگو نیست و نیاز ضروری به توسعه این فضای درمانی در استان دارد تا بتواند با گسترش فضا و نیروی درمانی و متخصص جهت ارائه خدمات بهتر به بیماران اقدام داشته باشد.

نبض تند تنها بیمارستان حوادث خراسان شمالی

شلوغی فضای بیمارستان، بیماران را کلافه می کند

 علیزاده یکی از بیماران حاضر در بیمارستان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: چند روزی است که به دلیل تصادف یکی از اعضای خانواده در این بیمارستان آمدوشد داریم، اما به دلیل شلوغی فضای بیمارستانی حتی گاهی در راهروها نیز در زمان‌های ملاقات تردد به‌سختی انجام می‌شود.

 وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه تمام بیماران حادثه‌ای و تصادفی به این بیمارستان آورده می‌شوند، کمتر زمانی پیش می‌آید که بیمارستان خلوت باشد و دائماً در حال پذیرش بیماران بدحال و تصادفی هستند.

 این شهروند بجنوردی اضافه کرد: همچنین باتوجه‌به اینکه بیمار و خانواده بیمار در کنار بعد روانی که از بیماری بر آنها تحمیل می‌شود نیازمند یک فضای آرام هستند، درحالی‌که با شلوغی این مرکز درمانی کمتر می‌توان از این بعد روانی بهره برد، همچنین شلوغی این بیمارستان باعث می‌شود در برخی مواقع ارائه خدمات هم کندتر انجام شود.

 

 فضای بیمارستان امام علی (ع) پاسخگوی مراجعات بالا نیست

 رئیس بیمارستان امام علی (ع) بجنورد در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: بیمارستان امام علی (ع) به عنوان تنها بیمارستان ترومای استان خراسان شمالی فعالیت دارد که بسیار شلوغ بوده و مراجعات بسیار زیاد است.

 اکبر خدابنده ادامه داد: نیروهای فعال در این مرکز درمانی گاهی اوقات از شدت مراجعات و حجم کار بالا خسته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد از نظر مکانی و فضای بیمارستانی با کمبود شدید فضا مواجه هستیم، افزود: این بیمارستان ۹۶ تختخوابی تأسیس شده اما در برخی موارد و نیاز تا ۲۰۰ بیمار بستری انجام می‌شود که قطعاً تعداد کارکنان و فضای بیمارستانی پاسخگوی این تعداد مراجعه‌کننده نخواهند بود.

 رئیس بیمارستان امام علی (ع) بجنورد در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر طرح توسعه‌ای برای این بیمارستان توضیح داد: محدوده‌ای در محوطه بیمارستان برای ارتقای بخش اورژانس در نظر گرفته شده اما تا به مرحله عملیاتی برسد خیلی زمان می‌برد.

نبض تند تنها بیمارستان حوادث خراسان شمالی

 پذیرش ماهانه ۶ هزار بیمار در تنها بیمارستان ترومای خراسان شمالی

 خدابنده گفت: طرح توسعه این بیمارستان برای ورودی اورژانس آغاز شده اما زمان زیادی نیاز دارد تا به ثمر برسد.

 این متخصص ارتوپد ابراز داشت: بیمارستان امام علی (ع) به‌عنوان تنها مرکز ترومای استان نیاز به نگاه ویژه‌ای برای توسعه دارد، زیرا با این شرایط در سال‌های آینده نمی‌توانیم پاسخگوی این حجم بالا از مراجعات باشیم.

 وی بیان داشت: در این بیمارستان به‌صورت ماهانه بین ۵ تا ۶ هزار پذیرش بیمار دارد که از این تعداد معمولاً ۵۰ درصد تصادفی هستند، طی سال گذشته ۶۰ هار پذیرش بیمار در این بیمارستان انجام شده است که از این تعداد ۲۲ هزار نفر بیماران تصادفی بوده‌اند.

 

 طرح توسعه‌ای بیمارستان امام علی (ع) آغاز شده است

 معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین در گفتگو با خبرنگار عصر اترک دررابطه‌با طرح توسعه‌ای بیمارستان امام علی (ع) بجنورد به‌عنوان تنها بیمارستان ترومای استان خراسان شمالی توضیح داد: پروژه طرح توسعه اورژانس بیمارستان امام علی (ع) بجنورد در مردادماه سال ۱۴۰۲ آغاز شده است.

 وی ادامه داد: مساحت در نظر گرفته شده برای این پروژه یک هزار و ۱۸۱ مترمربع به‌صورت همکف ۵۲۶ مترمربع و طبقه اول ۵۴۰ مترمربع و ورودی ۱۱۵ مترمربع پیش‌بینی‌شده است.

 

 برآورد اعتبار ۵۰ میلیاردتومانی برای تکمیل توسعه بیمارستان ترومای استان

 براتی زاده با اشاره به این که مدت‌زمان پیش‌بینی‌شده برای بهره‌برداری از این پروژه ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است، گفت: براین‌اساس مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری توسعه بیمارستان امام علی (ع) بجنورد لحاظ شده است.

 معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در پروژه توسعه بیمارستان امام علی (ع) بجنورد بخش‌هایی همچون پیش ورودی اورژانس، ورودی بیمارستان، اورژانس و پنج اتاق عمل برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی‌شده است.

 

 نتیجه‌گیری: باتوجه‌به جمعیت بالای یک‌میلیونی خراسان شمالی و وجود یک بیمارستان حوادث با ظرفیت ۹۶ تختخواب قطعاً نیاز ویژه‌ای به توسعه این بیمارستان وجود دارد، قطعاً راه‌اندازی این بیمارستان طی ۲۴ سال گذشته با این تعداد تخت برای استان گام بزرگی در جهت توسعه سلامت مردم خراسان شمالی بوده است، اما باگذشت بیش از دو دهه از عمر این بیمارستان ضرورت دارد تا این بیمارستان توسعه و یا در برخی از شهرستان‌های بزرگ استان این گونه بیمارستان‌هایی راه‌اندازی شود تا مردم در تمام نقاط استان در زمان بروز حوادث به این نقطه مراجعه نکنند که از بعد زمان در تردد صرفه‌جویی و خطر کمتری برای بیمار ایجاد شود.

 

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات