در حال بارگذاری
رئیس اداره محیط زیست شیروان خبر داد:

شکار گاو اهلی توسط پلنگ‌ در شیروان

شماره خبر : 2081 - https://asreatrak.ir/short/V7Bp9

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان گفت: صحنه شگفت‌انگیز شکار یک گاو اهلی در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی از سوی پلنگ ایرانی به تصویر کشیده شد.

میثم باقری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک اظهار کرد: روز چهارم مهر ماه سال ۴۰۳ یکی از اهالی روستای سرانی به اداره حفاظت محیط زیست شیروان خبر از شکار یکی از گاوهایش توسط پلنگ داد.

وی گفت: به دنبال دریافت این گزارش محیط‌بانان و کارشناسان محیط زیست شهرستان شیروان با همراهی یکی از همیاران، راهی محل مشاهده لاشه گاو در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی می‌شوند و به بررسی موضوع می‌پردازند.

باقری افزود: بررسی لاشه گاو، شواهد و علائم محیطِ پیرامون آن نشان از حمله‌ پلنگ به گاو اهلی داشت. کارشناسان با احتمال این که حیوانِ مهاجم دوباره سراغ لاشه باز می‌گردد لذا به منظور ثبت تصاویر، نسبت به نصب دوربین تله‌ای مقابل لاشه اقدام کرده و سپس محل را ترک می‌کنند.

باقری تصریح کرد: کارشناسان پس از گذشت چند روز دوباره به محل رفته و تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین‌ها را بازبینی کردند، بازبینی تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌ها نشان از حضور یک قلاده پلنگ نرِ بالغ بروی لاشه داده و در زمان‌های متفاوت طی شب از لاشه تغذیه کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان افزود: نکته جالب توجه اینجاست که پس از نصب دوربین تله‌ای، نخستین تصویری که از دوربین ثبت شده، حضور پلنگ بر روی لاشه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: فاصله زمانی کم بین ترک محل توسط کارشناسان و زمان حضور مجدد پلنگ بروی لاشه نشان می‌دهد، پلنگ هنگام حضور ماموران متوجه حضور آنان شده و در طول مراحل نصب دوربین در مکانی در همان حوالی به انتظار نشسته و شاید آنها را زیر نظر داشته است.

باقری گفت: با توجه به تنوع زیستی منطقه علاوه بر پلنگ پرندگانی نظیر عقاب طلایی، کرکس سیاه و کرکس مصری نیز از لاشه تغدیه کرده‌اند که نشان از پویایی حیات وحش در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارد.

وی تاکید کرد: آقای طبیب،  دامدار مسئولیت‌پذیری است که پس از تلف شدن یکی از گاوهایش توسط پلنگ، مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست شیروان گزارش کرده لذا در همین رابطه این اداره با تشکر از اقدام مسئولانه این دامدار در اطلاع رسانی به موقع و اقدام نکردن خودسرانه و تلافی جویانه نسبت به پلنگ، پیگیر جبران خسارت وارده به وی است و با توجه به قرارداد با شرکت‌های بیمه‌ای حتما در صدد پرداخت خسارت به وی خواهد بود.

انتهای پیام/حق‌بین

0 نظر

ارسال نظرات