در حال بارگذاری
عصراترک بررسی کرد؛

تبلور اراده بانوان خراسان‌شمالی در قامت اقتصاد

شماره خبر : 1294 - https://asreatrak.ir/short/4A3OE

مشاغل خانگی بیشتر خانواده محور هستند، بنابراین زنان نقش محوری‌تری در این حوزه دارند، ضمن اینکه گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هر چند کوچک و خانگی طی سال‌های اخیر بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هر چند کوچک و خانگی طی سال‌های اخیر بنا به دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی، مسئولیت سرپرست خانوار شدن زنان و یا تمایل به مشارکت آنها در اداره معیشت خانواده بیشتر شده است.

 در این گزارش به سه بانو فعال در زمینه مشاغل خانگی و کارآفرین خراسان شمالی گفتگو شده است که تمام این بانوان از پایین‌ترین سطح درآمدی، سرمایه اندک و فضای کوچک، فعالیت و حرفه خود را آغاز کرده‌اند.

تبلور اراده بانوان خراسان‌شمالی در قامت اقتصاد

۱۳ سالن پرورش قارچ زیر نظر بانو کارآفرین بجنوردی

 کارآفرین حوزه پرورش قارچ در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: سال ۹۲ تصادف سنگینی داشتم که همسرم متأسفانه از دنیا رفت و دو دختر ۹ و یک‌ساله داشتم.

 زکیه مؤمنی افزود: هزینه‌های تعویض پلاتین داخل بدنم را تا سه سال پدرم تقبل کرده بود و از آن به بعد تصمیم گرفتم روپای خودم بایستم و دنبال کسب درآمد باشم.

این بانو کارآفرین بجنوردی ادامه داد: ابتدا در تولیدی پرورش قارچ مشغول به کار شدم تا این حرفه را یاد بگیرم و سپس متوجه شدم حتی در محیط خانه هم می‌شود به پرورش قارچ پرداخت که هم به فرزندانم رسیدگی کنم و هم شغلی داشته باشم.

 مؤمنی گفت: در فضای ۳۰ متری گوشه‌ای از خانه شروع به تولید و پرورش قارچ کردم روزهای ابتدایی وقتی قارچ را به مغازه‌ها می‌بردم فروش چندانی نداشتم؛ چون تقاضا خرید قارچ کم بود.

 وی بیان کرد: در تولید قارچ دو بار شکست خوردم؛ اما از نزدیکانم قرض گرفتم و کار را مجدد شروع کردم و در حال حاضر سه سالن در سطح شهر دارم که توانسته‌ام آن را خریداری کنم و ۱۰ سالن دیگر را برای پرورش قارچ اجاره کردم .

 مؤمنی در مورد شغل دخترش گفت: دختر ۱۸ساله ام نیز در حال حاضر صنایع سفالی دارد و با افتخار می‌گویم دخترم نیز شاغل است.

این بانو کارآفرین در مورد تعداد نیروهایی که برای آنان شغل ایجاد کرده است، توضیح داد: در حال حاضر پنج نیرو ثابت و ۱۲ کارآموز دارم، همچنین نماینده کمپوست خراسان شمالی نیز هستم.

 وی در پایان گفت: افتخار می‌کنم که هم مشغول به کارم و هم مادر و پدر برای بچه‌هایم هستم و به مخاطبان و علاقه‌مندان به ایجاد کسب‌وکارهای خانگی می‌گویم هیچ تلاشی بی‌نتیجه نیست.

تبلور اراده بانوان خراسان‌شمالی در قامت اقتصاد

 محصول اولم را دور انداختم

 کارآفرین شیروانی در حوزه صنعت چرم در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: در صنعت چرم‌دوزی هشت سال است که مشغول فعالیت هستم همچنین با ادارات فنی و حرفه‌ای و میراث‌فرهنگی همکاری مستقیم دارم.

 فاطمه طاهری از نحوه یادگیری دوره‌های چرم‌دوزی‌اش، گفت: آموزش مقدماتی چرم‌دوزی را در مسجد محل گذراندم و چون مسئول برگزاری کلاس‌ها بودم نتوانستم کامل سر رده‌های آموزش چرم باشم و بعد از اتمام دوره مجدداً کلاس‌ها را رفتم.

 این کارآفرین شیروانی در مورد اولین تولید دستی‌اش گفت: اولین کاری که آماده کردم کیف پول چرمی بود که اصلاً راضی نبودم؛ چون زیبا نبود و آن کیف را دور انداختم.

 طاهری با بیان اینکه نباید در نیمه‌راه خسته شد و انگیزه خود را از دست داد، افزود: شاید افراد تازه‌کار از اولین تولیدی خودشان راضی نباشند؛ اما نباید مأیوس شد و انگیزه را از دست داد، باید مداومت بر کار داشت تا به هدفی که داریم برسیم.

 وی ادامه داد: در گذشته فردی بودم که علاقه به کار چرم نداشتم؛ اما در حال حاضر چرم‌دوزی انیس من شده و برای تأمین مخارج بیماری همسرم مجبور بودم که به سمت این حرفه بروم و شبانه‌روز به چرم‌دوزی مشغول بودم درواقع دوخت‌ودوز همدم من شده بود.

تبلور اراده بانوان خراسان‌شمالی در قامت اقتصاد

 شروع چرم‌دوزی با سرمایه ۱۲۰ هزارتومانی

 این بانو کارآفرین اضافه کرد: چرم‌دوزی را در پارکینگ خانه‌ام با سرمایه اولیه ۱۲۰ هزارتومانی شروع کردم؛ ولی الان دفتر فروش و حدود ۱۰ نیروی کار زیر نظر من است و از بین بازاریابان مشغول به کار، دو نفر از بچه‌های بهزیستی استان هستند.

 طاهری با بیان اینکه زمانی که اینستاگرام فیلتر شد، کسب‌وکار را رها نکرده و در فضای حقیقی به دنبال مشتری بودند، گفت: به فضای حقیقی روی آوردیم و مغازه‌ای را اجاره کردیم و فروش صنایع چرمی را شروع کردیم همچنین در حال حاضر نیز در پیام‌رسان‌های داخلی و با سلام فعالیت داریم.

 وی در مورد رده‌های رایگان چرم‌دوزی که برگزار کرده بود، اظهار کرد: در کتابخانه‌های عمومی سطح شهر، کلاس چرم‌دوزی رایگان برگزار می‌کردم تا قشر جوان آموزش ببینند و از این حرفه برای کسب درآمد خودشان استفاده کنند.

 این بانو کارآفرین در پاسخ به این سؤال که هدف مجموعه چیست، گفت: برندسازی هدف مجموعه این شغل خانگی است که با افراد صادرکننده ارتباط دارم همچنین امسال محصولات ما به عراق صادر شد و یکی از برنامه‌هایی که در آینده به دنبال آن هستم این است که آموزش‌های منحصربه‌فرد در شهرستان شیروان برگزار کنیم.

 طاهری در پاسخ به این سؤال که چطور نسل جدید را به سمت مشاغل خانگی سوق دهیم، گفت: به نظر من باید فرزندانمان را برای کسب درآمد تربیت کنیم و از تجربه‌کردن هراس نداشته باشند همچنین در زمینه کار مطالعه داشته باشند.

تبلور اراده بانوان خراسان‌شمالی در قامت اقتصاد

 شروع کار گوهر تراشی از کنج تراس

 کارآفرین زمینه گوهر تراشی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» بیان کرد: بنا به فرمایش رهبری که دو دلیل اساسی برای کار و کارآفرینی را آمادگی کشور برای جهش و فشار اقتصادی دشمنان خواندند، بنده هم در عرصه گوهر تراشی برای ایجاد اشتغال گامی برداشتم.

 

 فرشته رضایی افزود: در حال حاضر در سازمان نظام‌مهندسی معدن به‌عنوان مسئول فنی فعالیت دارم و همچنین کارگاه گوهر تراشی و زیورآلات دارم که با هشت نفر از بانوان دیگر مشغول به کار هستیم.

 بانو کارآفرین بجنوردی با بیان اینکه یکی از جذاب‌ترین زیرمجموعه‌های زمین‌شناسی گوهرشناسی و گوهر تراشی است، افزود: گوهر تراشی هنر تزیین‌کردن سنگ‌ها به نمونه سنگ‌های زیورآلاتی مانند جواهرات است، پیش‌نیاز این رشته، حرفه شناخت گوهرها است .

 وی گفت: کارگاه کوچک گوهر تراشی‌ام از کنج تراس منزل شروع شد و باتکیه‌بر تخصص خودم و نیروهای کارآمد تبدیل به تکیه‌گاهی برای بانوان شهر بجنورد شد.

تبلور اراده بانوان خراسان‌شمالی در قامت اقتصاد

بهترین فیروزه دنیا ازآن ماست

این بانوی کارآفرین بجنوردی با بیان اینکه حرفه گوهر تراشی جزو یکی از مشاغل خانگی زودبازده و شروع با سرمایه کم برای خوداشتغالی به‌حساب می‌آید، بیان کرد: در حال حاضر در مجموعه تاریخی جاجرمی در شهر بجنورد با تعدادی از بانوان فعالیت خودمان را در زمینه آموزش و تولید شروع کردیم که هدف نهایی ایجاد اشتغال و خلق ثروت است.

 رضایی در مورد رشته گوهر تراشی توضیح داد: گوهر تراشی رشته‌ای نوپا و جذاب برای علاقه‌مندان به سنگ و طبیعت است و بازار کار یکی از حرفه‌های پردرآمد در صنعت زیورآلات به شمار می‌رود.

 وی اضافه کرد: یکی از عوامل موفقیت در این رشته می‌تواند ظرفیت تنوع سنگ‌ها در ایران باشد که بهترین فیروزه دنیا از آن ماست و بزرگ‌ترین دشت‌های عقیق همسایه ماست و می‌توانیم با بهره‌گیری درست از این ظرفیت‌ها معرف گوهرها به دنیا باشیم .

 این بانوی کارآفرین مشکلاتی که در زمینه گوهر تراشی وجود دارد را این‌گونه شرح داد: نبود ابزارآلات و تجهیزات باکیفیت که متأسفانه قیمت‌ها بالا و کیفیت آنان پایین است.

 رضایی از مسئولین درخواست کرد: امیدوارم یکی از اهداف ایجاد این کارآفرینی بی‌نیاز شدن از واردات ابزارآلات و تجهیزات بی‌کیفیت باشد.

۹۳۷ بانو خراسان شمالی از تسهیلات مشاغل خانگی بهره‌مند شدند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: تعدا بانوان بهرهمند از تسهیلات مشاغل خانگی در طی یک سال گذشته ۹۳۷ نفر است که از این تعداد ۸۴۳ نفر مستقل و ۹۴ نفر پشتیبان هستند.

زهرا معینی یکتا با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد تسهیلات پرداختی حوزه مشاغل خانگی را بانوان استان به خود اختصاص دادند، افزود: مبلغ تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی اعطا شده به بانوان در طی یک سال گذشته، ۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی به شاخه‌های شغلی حوزه بانوان اشاره کرد و گفت: خیاطی، گلیم بافی، قالیبافی، محصولات چرمی دست دوز، پرورش گوسفند و بز، پرورش قارچ بیشترین فراوانی حوزه بانوان مشاغل خانگی است.

معینی یکتا در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مشکل بانوان در حوزه مشاغل خانگی چیست، بیان کرد: فروش محصولات مشاغل خانگی یکی از مهم‌ترین مسائل این حوزه است که طی سنوات گذشته تلاش شده است با برگزاری بازارچه‌های فصلی و روز بازارها و راه اندازی بازارهای دائمی در مرکز استان، این مشکل مرتفع شود.

 نتیجه‌گیری: امروزه کسب‌وکارهای خانگی راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در جهان محسوب می‌شوند، از جمله مزایای مشاغل خرد و خانگی، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب‌وذهاب است که امید است تمام مشکلات از جمله نبود ابزارآلات باکیفیت و قیمت بالابودن وسایل و سهولت در بروکراسی دریافت مجوزها به‌سرعت حل شود تا کارآفرینان استان به‌راحتی بتوانند برای تولید و فروش محصولات خود اقدام کنند و گامی در راستای پیشرفت و توسعه استان و کشور بردارند.

تهیه و تنظیم گزارش از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات