شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس فرهنگی | کد خبر: ۳۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ - ساعت ۸:۴۴

تخریب بنای غیرمجاز در تپه ریوی آشخانه

یک بناي غير مجاز در عرصه تپه تاريخي ريوي در شهرستان مانه و سملقان با پیگیریهای معاونت میراث فرهنگی خراسان شمالی وباحکم دادگها تخریب شد.
تخریب بنای غیرمجاز در تپه ریوی آشخانه,تپه ریوی+ مانه و سملقان + تخریب + ساخت و ساز غیرمجاز+ میراث فرهنگی + اترک نیوز
به گزارش گروه دریافت خبر اترک نیوز، وحدتی معاون میراث فرهنگی گفت: اين  بناي غير مجاز در محدوده عرصه تپه تاريخي ريوي احداث شده بود که با حکم دادگاه تخريب شد.
وی افزود: با پی‌گیری‌های مستمر واحد حقوقي اداره کل و همکاری دادگستري و نيروي انتظامي شهرستان، از سال 1391، خاکبرداري و ساخت و سازهاي غیر‌مجاز در محدوده عرصه و حريم تپه تاريخي ريوي متوقف شده است و تاکنون سه فصل کاوش باستان شناسي در اين اثر تاريخي انجام شده است.
وی گفت: تپه ريوي استقرارگاهي بزرگ از دوران هاي هخامنشي و اشکاني است که متاسفانه در سالهای اخير فعاليت سه کوره آجرپزي و خاکبرداری‌های غیر مجاز آسیب‌های جدی به آن وارد کرده است.
جعفری کارشناس آثارتاریخی استان نیز افزود: با توجه به اهميت هاي علمي  اين اثر، معاونت ميراث فرهنگي استان در حال فراهم آوري بسترهاي لازم جهت انجام کاوش‌هاي باستان‌شناسي بين المللي در تپه تاريخي ريوي است و برای حل مشکلات زمين‌هاي زراعي واقع در عرصه، تدابيري با همکاري فرمانداري شهرستان مانه و سملقان در دست اقدام است.
وی گفت: امروزه مهمترین عامل تهدید و تخریب محوطه، فعالیت سه کوره آجرپزی بزرگ در بخش های میانی و جنوبی محوطه است که متاسفانه در چند سال گذشته تا به امروزه باعث تخریب بیش از 30 درصد محوطه شده است و ادامه این فعالیت در آینده به طور قطع اثری از این محوطه برجای نخواهد گذاشت.
وی دیگر عامل تهدید محوطه  را توسعه فعالیت های کشاورزی دانست و گفت: خوشبختانه با توجه به همکاری مردم منطقه و حمایت مسئولین این عامل کنترل شده و ضوابط مناسبی در این خصوص وضع شده است. 
وی خاطرنشان کرد: محوطه تاریخی ریوی تنها استقرار شناسایی شده وسیع از دوران هخامنشی در منطقه شمال خراسان است که امید است ادامه مطالعات باستان شناسی در آن زمینه را برای شناخت بیشتر این شهر تاریخی و ایجاد بسترهای مناسب صنعت توریسم و گردشگری در خراسان شمالی فراهم نماید.
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک