شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۱/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۶۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ - ساعت ۱۳:۲۸
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بجنورد:

نخستین جرقه‌های انقلاب اسلامی در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ زده شد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور بجنورد با اشاره به اینکه نخستین جرقه‌های انقلاب اسلامی در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ زده شد، گفت: دستگیری حضرت امام (ره) در مدرسه فیضیه قم مانند آتشی در انبار باروت بود که باعث حضور مردم قم، تهران، ورامین و قیام آنها شد که به‌عنوان نقطه عطف انقلاب در تاریخ کشور نامیده شد.
نخستین جرقه‌های انقلاب اسلامی در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ زده شد,خراسان شمالی+بجنورد+امام خمینی+قیام 15خرداد+انقلاب اسلامی

مجتبی برزگر‌دوین در گفتگو با عصراترک اظهار داشت: در تعریف لغتی، قیام با انقلاب تفاوت‌هایی دارد؛ انقلاب برای تغییر یک ساختار سیاسی اتفاق می‌افتد؛ اما قیام به معنای بروز نارضایتی در میان اقشار مختلف جامعه و اصلاح ساختار آن شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نخستین جرقه‌های انقلاب اسلامی در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ زده شد، گفت: دستگیری حضرت امام (ره) در مدرسه فیضیه قم، اعتراض به مفاد غیرقانونی و غیرشرعی لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید مانند آتشی در انبار باروت بود که باعث حضور مردم قم، تهران، ورامین و قیام آنها شد که به‌عنوان نقطه عطف انقلاب  در تاریخ کشور نامیده شد.

استاد دانشگاه پیام‌نور بجنورد با اشاره به اینکه اکثر حرکت‌ها قبل از حضور امام خمینی (ره) در دست جریان‌های سیاسی غیرمذهبی بود، بیان کرد: قبل از امام خمینی (ره) روحانیون به دنبال اصلاح امور بودند تا آرامش جامعه برهم نخورد؛ اما حضرت امام (ره) این باور را داشت که نباید در مقابل ستمگر سکوت کرد و تمام مردم جامعه باید در مسائل سیاسی و اجتماعی مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه حرکت امام (ره) در ابتدا اصلاحی بود و بعد به انقلابی تغییر کرد، خاطرنشان کرد: با نزدیک‌شدن محرم در خرداد ۱۳۴۲ و با تأکید امام خمینی (ره) به روحانیون و وعاظ، در سخنرانی‌ها نسبت به شخص شاه و حکومت پهلوی انتقاد شد که نتیجه آن قیام ۱۵ خرداد بود.

برزگر تصریح کرد: قبل از قیام ۱۵ خرداد چند حرکت اعتراضی مانند فداییان اسلام در کشور انجام شد؛ اما تفاوت آنها با انقلاب اسلامی در مقابله عملی با رژیم پهلوی بود؛ ولی امام خمینی (ره) اعتقاد به مقابله نظری با رژیم داشت؛ یعنی اذهان عمومی باید نسبت به گفته‌های خلاف یا سخنان ناروای شاه بیدار شود.

او در ادامه گفت: امام راحل به دنبال این بود تا با کمک قوای مردم و تشویق آنها در صدد گرفتن حق خود باشند به همین علت بیشتر مورد اقبال مردم قرار گرفت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه نور بجنورد گفت: پس از دستگیری امام خمینی (ره) در بعضی از شهرهای ایران تجمع و راهپیمایی شکل گرفت و در قم، تهران و ورامین تعداد ۸۶ نفر کشته و ۱۹۳ نفر زخمی شدند. 

انتهای پیام/ یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک