شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۴ - ساعت ۱:۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

تکریم قیام ۱۵ خرداد بزرگداشت یک انقلاب وسیع و گسترده است

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: تکریم قیام ۱۵ خرداد یعنی تکریم یک انقلاب وسیع و گسترده و تکریم ولایت و رهبری علما و مرجعیت و تکریم دین و شروع یک حرکت بر علیه استبداد و استعمار.
تکریم قیام ۱۵ خرداد بزرگداشت یک انقلاب وسیع و گسترده است,خراسان شمالی+بجنورد+قیام 15خرداد

حجت الاسلام رضا نوری در گفتگو عصراترک، قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ را به‌عنوان نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: اتفاقاتی که منجر به حادثه‌ عظیم ۱۵ خردادماه شد، بحث انجمن‌های ایالتی و ولایتی و قبل از آن هدف قرارگرفتن اسلام و قرآن  توسط رژیم پهلوی بود.

وی افزود: پس از ورود حضرت امام(ره) و ایستادگی علما لایحه انجمن‌های ایالتی ولایتی لغو شد و شاه با پیش‌آوردن انقلاب سفید به دنبال جبران شکست قبلی خود بود.

امام‌جمعه بجنورد تصریح کرد: در دوم فروردین ۱۳۴۲ مصادف با سالروز شهادت امام صادق(ع) و پس از آنکه امام راحل و روحانیون در مقابل رژیم پهلوی ایستادگی کردند، شاه برای نشان‌دادن ضرب‌شست، پس از آن که مجلس آیت‌الله گلپایگانی را به هم ریخت، به مدرسه فیضیه قم هجوم برد که باعث زخمی و به‌شهادت‌رسیدن تعداد از طلبه‌ها شدند.

نماینده ولی‌فقیه در ادامه گفت: پس از جنایت مدرسه فیضیه قم، حضرت امام(ره) بیانیه صادر کردند و در آن حادثه پیش‌آمده را به عاشورا تشبیه کردند.

وی خاطرنشان کرد: روحانیون ایام محرّم آن سال را فرصتی برای تبلیغات علیه برنامه‌ها و سیاست‌های محمدرضا پهلوی دانستند و حکومت در ماه محرّم، خطاب به وعاظ و روحانیون اعلام کرد که در سخنرانی‌ها از بیان صحبت علیه شخص شاه و اسرائیل خودداری کنند و به مردم نگویند که اسلام در خطر است.

حجت‌الاسلام نوری افزود: امام طلبه‌ها را دعوت به افشاگری دررابطه‌با سه موضوع ممنوعه کرد و پس از سخنرانی امام خمینی(ره) در روز عاشورا علیه نظام شاهنشاهی بود که در صبح روز ۱۵خرداد توسط حکومت دستگیر شد.

امام‌جمعه بجنورد گفت: مردم برای اعتراض به دستگیری امام به خیابان‌ها آمدند و پس از آن در تمام شهرهای ایران تظاهرات گسترده علیه حکومت شاه شکل گرفت.

این مقام مسئول افزود: پس از این قیام سراسری بود که شاه به سربازانش دستور حمله مسلحانه داد که در پی آن جمع زیادی از مردم در ورامین، قم، مشهد، تهران و شیراز زخمی و به شهادت رسیدند و به علت آنکه رژیم ستم‌شاهی، جنازه‌ها را به‌وسیله خودروها از شهر خارج و در گورهای دسته‌جمعی دفن ‌کردند آمار دقیقی از شهدا وجود ندارد.

وی گفت: باتوجه‌به شهادت رسیدن تعداد زیادی از افراد در روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ حضرت امام برای همیشه این روز را عزای عمومی اعلام کرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی بیان داشت: بعد از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ همه‌ رگه‌های انحرافی از بین رفت، مدیریت نهضت در حضرت امام تمرکز پیدا کرد و تمام اقشار مختلف مردم رهبری حضرت امام خمینی(ره) را پذیرفتند.

حجت‌الاسلام نوری عنوان کرد: همه حرکت‌های قبل از قیام ۱۵ خرداد جنبهٔ اصلاحی داشتند؛ اما این قیام شروع یک انقلاب بود که در جهت حذف رژیم پهلوی و تأسیس یک حکومت اسلامی و دینی بود.

وی در انتها گفت: تکریم قیام ۱۵ خرداد یعنی تکریم یک انقلاب وسیع و گسترده و تکریم ولایت و رهبری علما و مرجعیت و تکریم دین و شروع یک حرکت بر علیه استبداد و استعمار.

انتهای پیام/ یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک